• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Nettan1982

Grattis katten!!! :) Skönt att höra att ni båda mår bra & att amningen kommit igång! :)

Hejochhå: jag skickar all styrka jag kan till er! Grattis till er lilla pojke & jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

Ninime: vilken v är du i? Funderar på att ringa till min bm på Mamamia & fråga om de kan göra en hinnsvepning på mig nu i dagarna. Är i 37+2 idag. Har en tid den 3aug men det känns som en evighet tills dess...

• Naimis
    Nettan1982 skrev 2012-07-23 18:40:11 följande:
    Grattis katten!!! :) Skönt att höra att ni båda mår bra & att amningen kommit igång! :)

Hejochhå: jag skickar all styrka jag kan till er! Grattis till er lilla pojke & jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

Ninime: vilken v är du i? Funderar på att ringa till min bm på Mamamia & fråga om de kan göra en hinnsvepning på mig nu i dagarna. Är i 37+2 idag. Har en tid den 3aug men det känns som en evighet tills dess...

Vilken BM går du hos? Var där idag och frågade efter en, men hon jag va hos ville inte. Är i 39+3 idag.
  • Hejåhå

Sitter ändå här och bara pumpar brösten...

Hans hydrops hade nog upptäckts för några veckor sedan när man gjorde tillväxt UL och kontroll av moderkakan. Men hans stora bukmått viftades bort som ett troligt mätfel och jag skulle gjort ett mer noggrant TUL nu på torsdag, v 36. Hydropsen har gjort att lungorna och hjärtat inte utvecklats normalt IOM att vätska i buken och kring hjärtat har förhindrat en normal utveckling.

Hade han fått sin diagnos hade han inte fått födas vaginalt. Nu försökte man istället bromsa öppningsstadiet eftersom han bara var i v 34+. Öppningsfasen till 5 cm tog 4 dygn och därefter en relativ snabb förlossning (6 h) och på slutet var han väldigt trött och jag med för korta krystvärkar.

• NiniMe
    Nettan1982 skrev 2012-07-23 18:40:11 följande:

Jag e i v.39+3 men det var hon som började snacka om hinnsvep vid nästa besök som ska vara i nästa vecka så jag slank in och fråga om hon inte bara kunde kolla om mina förvärkar gjort någon nytta och göra en hinnsvep om det gick, hon var inte alls svår.. Men när jag väntade tvåan så ville hon inte göra det och då var jag i samma vecka som jag e i nu när jag frågade då, men han föddes 40+0 ändå, så jag behövde inte vänta så länge haha... Fast jag tycker att det är mest ovissheten om när ens nyfikenhet ska stillas som är jobbig...
  • Nettan1982

Naimis: jag går hos Eva Tapper. Har du haft förvärkar mkt? Har inte haft så mkt men lite blodblandad slempropp & en del värkar på kvällarna...

Ninime: ja ovissheten är jättejobbig! Mest gör jag har svårt med barnvakt. Nu är min mamma här men hon åker till helgen & då blir det jobbigt igen. Hon är 3h bort då. Det är klart det finns lösningar men jag vill ha det löst i förväg... :/

Hejochhå: tänker på er!

• godisbit
    Hejåhå skrev 2012-07-23 19:07:44 följande:
    Sitter ändå här och bara pumpar brösten...

Hans hydrops hade nog upptäckts för några veckor sedan när man gjorde tillväxt UL och kontroll av moderkakan. Men hans stora bukmått viftades bort som ett troligt mätfel och jag skulle gjort ett mer noggrant TUL nu på torsdag, v 36. Hydropsen har gjort att lungorna och hjärtat inte utvecklats normalt IOM att vätska i buken och kring hjärtat har förhindrat en normal utveckling.

Hade han fått sin diagnos hade han inte fått födas vaginalt. Nu försökte man istället bromsa öppningsstadiet eftersom han bara var i v 34+. Öppningsfasen till 5 cm tog 4 dygn och därefter en relativ snabb förlossning (6 h) och på slutet var han väldigt trött och jag med för korta krystvärkar.
    Som du vet får du mer än gärna skriva här när du vill och orkar och hinner, och som du vet är vi är ett helt gäng här som tänker på er och önskar er snabb bättring!

Vad jobbigt att få reda på att lilleman inte bara är sjuk utan att det kanske hade kunnat upptäckas tidigare. Vi håller tummarna för er och skickar er många tankar och styrkekramar. Skönt att själva förlossningen gick så snabbt till slut, efter alla dygn i början.
  • carran no1

Potatismjöl kan jag varmt rekomendera till röda rumpor i stället för massa puder och prylar... När min son hade röd rumpa eller irriterande värmeprickar i veck osv så tipsade alla mej om MASSOR med krämer och prylar (tror jag la ut säkert 1000-1500 kr på alla möjliga krämer och puder) och INGET funkade för utom inotiol eller va den heter, MEN så va det någon äldre bekant som tipsade om gamla husmors kurer i form av potatismjöl eller äggvita.

Provade dock bara potatismjöl och det röda försvann direkt och så fort d va på väg å komma nya röda fläckar la vi på lite och det försvann nästan direkt! Både billigt och bra :) Och desutom värkar det kylande på röda rumpan och andas... vilket oftast inte krämer och sånt gör ;)

Det e mycket onödigt som folk tipsar om när man väntar barn märkte jag och jag kastade säkert bort bra många 100 lappar på saker som aldrig ens använts!

Barntopps tex är jätte onödigt eftersom att det funkar lika bra med vanliga, badtermometer har jag aldrig använt...

badbalja användes nästan inte alls i början, det va MYCKET smidigare att bara fylla vatten i diskhon (lagom höjd för ryggen) och köra i lite olja där, då hade man även lagt upp handduken brevid så det bara va att lägga barnet på den och torka sen ;)
    Vi använde nog badbaljan sammanlagt 3-4 gånger och nu står den ute och skulle agera ute pool till sonen om vädret hade tillåtit! ;) Jag köpte även hem såna där kupor att ha på brösten när jag ammade för att undvika sår och även bröst vårt kräm som folk tipsade om.... jag har fortfarande 2 tuber kvar varan ena är taget typ knappt en omgång med... Jag körde på bröstmjölk och mycket luftning så blev det bra! Oftast är ju kroppens egna grejer bäst ;)

och va gäller tvättmedel och sånt köpte vi oxå sånt där allergivänligt i början och helt perfymfritt men det höll bara i nån månad sen kunde jag inte hålla mej ifrån softland appelblossom och det har inte vart nå problem alls med sonens hud! 

Det jag själv därimot INTE hade klarat mej utan när sonen va liten va 

*Rumptermometer (även bra vid förstoppade magar att "hjälpa" bajset ut)
    *näsfrida och tillhörande saltvattens spray, kanon vid små täppta näsor
    * potatismjöl
    * bröstpaddar mot kladdig bröstmjölk.  

Ja å så klart blöjor och våtservetter ;) Kan varmt remomendera Ica´s egna våtservetter med aloera..  jag kör parfym fria... för det känns som om skiten luktar skit oavsett om man har perfym eller inte ;) 

Den här gången har jag även köpt hem såna där pysventiler till rumpan.... windii eller va dom heter... någon som har nå erfarenhet av dom om dom är bra eller inte??!! 

• Grizabella

Carran: Windi använde jag på andra sonen, helt suveränt bra, synd de inte fanns till förste sonen då han hade kolik, han hade garanterat behövt Windi, körde med termometer då ibland för att få ut de värsta gaserna, har kvar några och kommer köpa mer om behov finns, nu slipper man ju beställa dom på nätet, såg att de fanns på apoteket, de gjorde det inte 2010.

Barntops och barntermometer har jag heller inte använt, enda salvan jag använt är Inotyol, badbaljan använde jag inte så mycket i början då de inte blir direkt smutisiga och behöver bada, men den var bra sedan när de kunde sitta för då stoppade jag ner badbaljan i badkaret och fyllde den, så släpp jag fylla vatten i hela badkaret.

Kör med rumptermometer, tycker bara örontermomtern visar fel

Bröstvårtskräm och bröstvårtskupor köpte jag till första barnet, det blev aldrig använt

• jguz

Vad är Windi för nått???
    Min första son hade kolik... Kanske nått som kan vara bra att ha hemma?