• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Jag använder babytopsen av försiktighet för jag tycker man kommer så långt in i örat med de vanliga, eller om de rycker med huvudet... Kanske totalt onödigt men för oss har de använts flitigt. Även nu på dottern Jon hade aldrig klarat att göra rent öronen med vanliga utan å ha sönder trumhinnan....

• Kampis

Vad jag lärt mig ska man aldrig topsa örnen på barn alls, det räcker med att tex ta hörnet på en handduk och ta bort ev smuts i ytterörat.. ett gammalt uttryck lyder "inget vassare än armbågen ska in i örat".

• Sommaren12

Undrar med vad windi är?! :)

Carran: tack för bra råd! Nu när du snackar om potatismjöl minns jag att jag själv lätt fick röd irriterad rumpa i flera år som liten och potatismjöl hjälpte alltid och var lugnande så jag kör nog med på det ist för puder. Man kan ju köpa en söt liten burk att ha det i så kanske det känns lite mindre matvaru-aktigt å trevligt att ha på toan. :)

• Ellenbmt

Både jag och min dotter har abnorma mängder vax så vi måste... Men jag har med hört det uttrycket, därför vill man ju inte köra in vanliga. Till naveln hår ju förståss vad som hellst men vi har ju haft dessa tjocka tips hemma så vi använde dem...

Har duschat av mig lite krämpor nu, men jäklar vad det stretar i ljumskar å ryggslutet... Hoppas fasen på bebis inom en vecka jag står inte ut längre än så?!

• carran no1

Jag hade tyvärr en besserwiser (stavning`?) till vän när ja väntade första barnet som va med när jag shoppade hem alla grejer till bebis och hon va väldigt bestämd på vad man skulle ha och inte ha för det hade minsan funkat på hennes son.... därav alla dyra onödiga krämer och skit som bara står... och windii fanns då oxå men det va bara sååååå onödigt enligt henne eftersom att det gick lika bra med termometer....
    jag ångrar lite nu att jag inte stod på mej mer eftersom att sonen när han väl kom hade MYCKET gaser i magen och det blev många jobbiga nätter i onödan om nu windii funkar!

Visst är dom kanske inte allt för billiga, men det tycker jag helt klart är värt extra pengar om det förkortar smärtan för en bebis att magknip och det gör att jag får sova på nätterna ;)  

Angåående potatismjölet så klädde jag in en gammal barnmatsburk med sött inslagspapper och hade på skötbordet :) går ju att ta en gammal kryddburk oxå å göra iordning om man vill ha "strö"mojängen om man säger ;) 
    När sonen började på dagis så tog jag med en burk dit oxå och dom konstigt nog dum förklarade mej med att dom minsan hade egna krämer... men jag förklarade att dom inte fick använda sina prylar på sonen eftersom att det oftast bara blev värre med krämer.... huden måste ju andas... det är ju även därför man inte ska ha plåster och grejer på sår, för det läker bättre utan!

Och jag håller med kampis oxå min läkare säger att INGET midre än en armbåge ska in i örat (vilket då betyder att man inte ska in med nåt alls) Hon förklarade för mej att när man rengör öronen med topps så är det en signal till örat att tillverka mera vax, vilket då bara blir en ond cirkel.... en liten kant på handuk och ta det värsta runt ytterörat är bäst, resten tar örat själv hand om!  

Jag kör med såna där froté handukar efter jag har torkat med våtservetter för att få det torrt :) dock har inte vi nära till vatten direkt vid blöjbyte hemma så då är d smidigare med våtservetter :)
    Men jag kör på små handukar i från jysk i stället som finns i några härliga färger så som lila, rosa, blå gul och grön har jag för mej.... kostar typ 2 kr st eller nåt.... då använde jag en färg för kräk handduk och en för rumpan :)

Och det var oxå nåt jag missade på måste ha listan, kräkhanddukar... jisses va det gick åt... jag köpte säkert 30-40 st som gick åt som smör i solsken.... dock hade jag riktigt mycket mjölk som kom fort vilket gjorde att jag fick en riktig kräkbebis ;)

Är det någon som vet hur en flaskvärmare funkar?! är det något man kan ha på på natten så när sambon vaknar om han bara kan ta flaskan och stoppa i bebis mun eller måste man sätta den på nån timer eller nåt!? tanken är att jag ska börja jobba när bebis är runt 4-5 månader på natten  för att spara mammadagar och då pumpa ut mjölk som sambon sen kan ge... men det blir ju en jävla prucidur om sambon som sen ska upp å jobba på morgonen ska behöva kliva upp och gå ner en våning för att varje gång bebis vaknar värma i vattenbad.... :S 

• Juliette

Åh, grattis till bebisar! Katten, kollade sin blogg. Vilken sötis! styrkekramar till dig Hejåhå! Vet inte vad mer jag ska säga.... :(

Carran: Termos med varmt vatten bredvid sängen? Vet att mina vänner kör på det då de också har sovrum uppe och kök nere. Verkar funka bra för dem!

• Juliette

... Fast å andra sidan kör de på ersättning, inte bröstmjölk så det kanske inte funkar ändå? Måste kanske ha mjölken kyld. Hrm...

• Sommaren12

Har bestämt oss att det måste till en blöjhink här! Tänkte strunta i det men min brorson var här i veckan och gjorde en riktigt sjukt illaluktande bajsblöja. Vi skulle ändå iväg i rappet så vi la den i två påsar vid dörren men det blev outhärdligt. Hela lägenheten STANK! Hon hade rådit mig att avstå blöjhink, men lätt för dom att säga som har hus och bara går rakt ut och slänger bajsblöjorna i soptunnan. Vi måste ner för alla trappor, genom innergården, genom parkeringen till miljöhuset. Ingen runda man pallar med flera gånger om dagen för en blöja. 

SÅ... Ni som har blöjhinkar. Vilken rekommenderar ni? :)