• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    A R skrev 2012-07-25 09:17:36 följande:
    Godmorgon!
    Nu verkar det hända grejer i tråden, spännande!

Vi har haft sjuttioårskalas för svärfar med över hundra gäster och hela släkten har varit engagerade.
    Det känns i hela kroppen att jag hållit igång och idag blir det en vilodag.
    Det ska bli varmt och jag kommer nog bara att ligga under parasollet och plaska i poolen. 
    Dock så har nog min svärmor tänkt sig att alla deras gäster (ett tiotal) ska komma och poola de med, vilket jag är mindre sugen på. Då får INTE barnen plaska och stoja för då blir hon stressad och fina frisyren förstörs. 

Hummingbird, vilket bra förlossningsbrev du skrivit, du satte ord på mina tankar kring förlossningen. Nu ska nog även jag kunna få till ett brev.

Nu ska jag försöka hitta någon bra sajt att beställa hallonbladste från, några tips?
    Hitta denna sajten

http://www.hallonbladste.se/10-hallonbladste.html

Och läste lite info om det på denna sidan, fan att man inte läste det innan

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168
  • trossan

Ninime- vad var det du önskade att du läst tidigare?
    Väldigt lustigt att de skriver att te kan passa alla, barn, djur och ja, TOM män :)

Jag dricker yogi hallonbladste, köpte och blev rekommenderad det i en hölsokostbutik. Riktigt drickbart faktiskt! Vare sig äckligt beskt el hösmak.
    Men ganska dyrt, och eg borde man ju bara gå ut nu och plocka hallonblad och torka- tror jag ska testa det idag faktiskt! Är passande nog på landet idag.

Naimis- lycka till!!!!!

Roligt förresten att jag igår skrev om att jag aldrig känt några förvärkar etc- inatt vaknade jag av att magen gjorde ont och var stenhård!! Det har typ inte hänt sen vecka 20,25 något, har inte haft några sammandragningar alls sen dess. Men nu jöklar. Länge höll det i sig också. Men tror det bara var en.
    Det roliga var att det första jag tänkte i min halvdvala var att jag måste berätta det för er här! :)
    Nu hoppas jag dock inte på mer försmak av detta förrens det är på riktigt!!

• LiJon

Åh spännande, lycka till ni som är på gång!  

FruKå; jag håller med dig, vädret i Dalarna den här sommaren har inte varit helt okej. Tror jag kan räkna de riktigt fina sommardagarna på en hand... Mulet, blåsigt och regnigt nästan varje dag. Fast på sätt och vis kanske man ska vara glad att det inte har varit tryckande högsommarvärme hela tiden heller, kanske är jobbigt med den här gravidkroppen ;)

Vad ovant det är det här nya hemmalivet! Blir nästan lite rastlös och är rädd att dagarna kommer bli såå långa fram till bebis, 'alla' andra jobbar ju. Roar mig med att rensa och städa skåp osv men med en rätt liten lägenhet lär väl det vara klart på ett par dar.

• godisbit

Lycka till alla ni som är på gång! Hoppas det ger utdelning och att ni snart (redan?) har era gosingar hos er!

• Kampis
    NiniMe skrev 2012-07-25 09:28:18 följande:

Sen denna tycker jag smakar beskt och är inte alls lika god..

Den är det jag har, och trots att jag verkligen ogillar te i vanliga fall är det faktiskt inte jätteäckligt tycker jag :)
  • Kampis

Bm besök idag 37+2

blodtryck 110/55

Sf 34

hjärtljud 135

vikt + 11,5 kilo sen inskrivning  

inga blodprover idag

Frågade även om hinnsvepning och det gör de inte förrän v 41 :/           

• Maaya

Jag är helt uppe i varv nu o panik fixar det sista hemma så allt är perfekt när bebis kommer men tänkte endå uppdatera er vad som händer ;) jag är ju på kontrol på sjukhuset varje dag nu pga havandeskapsgörgiftning ( har en väldigt lindrig sådan o känner inte av den) o eftersom jag är fullgången nu (v.38 + 3) så är det prat om igångsättning nu i slutet av veckan :D men det kanske inte behövs för i morse gick slemproppen, har haft "mensvärk" sen igår, 1 cm kvar av livmodertappen o idag när dom kolla så var jag öppen 3 cm :D Den här veckan har jag med stor sannerlighet min bebis

• mammsen
    Komentarer om graviditeten - Jag förstår er som är trötta på dryga kommentarer om att "har inte bebisen kommit ut än?" osv, men jag tycker fortfarande det är lite mysigt att bli lite extra uppmärksammad och det bjuder ju in till lite bebisdisskussion ibland :) Den enda jag stör mig lite på är pappa som inte tycker det vorde vara några problem att klämma ut ungen innan han åker på jobb igen (BF+5 tror jag det är) "Det är ju endå andra barnet".. och sambon då som bytt ut kommentaren "godmorgon" till "Nehe, ingen bebis idag heller" och sedan suckar.. Fast det är klart,, han längtar nog lika mycket som jag så jag försöker att inte bli irriterad av det.. 

Bada ute - Skulle åka till stranden igår och var med sambon en sväng på jobbet hela familjen och kikade runt innan vi åkte och badade, varpå en av hans äldre arbetskamrater tittade förvånat på mig och frågade "BADA! vågar du värkligen göra det?" "Ja det är klart" svarade jag varpå hon med ögonbryn ända uppe i hårfästet la till "Ute?" och jag då svarade med ett lite förbryllat "Ja" När hon hade tänkt efter en stund och vi alla hade pratat om annat så tillade hon att "Ja, ha det nu så roligt, vänern är ju en ganska ren sjö iallafall" och jag på ett glatt sätt svarade att "Ja det är det ju men jag badar i både rena och skitiga sjöar om jag vill" sedan åkte vi och bada och det var svinkallt... suck... 

Tappen - Jag når tusan inte min tapp (andra barnet och gravid i v 37) men jag vet att den var mjuk i v 33.. Så igår bad jag sambon känna! Hahahaha!! Jag pausade filmen och bara bad han gå och tvätta händerna så han kunde känna om han får in några fingrar i min livmodertapp.. Han trodde jag skämtade, sedan frågade han vad fan livmodertapp var och var den satt.. Jag tyckte att han får väll fan leta runt lite om han känner någon jävla öppning någonstanns, det är ju inte så jävla stor yta att utforska lixom.. Vi flabbade lite och han rörde runt där ett tag med rynkade ögonbryn tills han tror att han hittat rätt (det tror inte jag) och när han frågade hur han ska kunna få in fingrar i "röret" gav vi upp.. Stackarn det var inte alls kul för han efter jag berättat om att det lossnar slem (som små bitar av maneter) varje dag. Han vill inte in där och pilla alls,, Satte mig på min egen hand idag istället och jag får garanterat in 2 fingrar, men jag har ingen aning om hur lång tappen är osv Skitsamma, det kan ju ta evigheter med flera cm öppen tapp eller gå skitfort från start.. Jaja, det känns som om jag har lite kontroll över situationen nu iallafall :)

Sjuk!!!! - Jag känner mig kass! Min hals har blivit värre och värre i 3 dagar nu och för varenda morgon jag vaknar så har jag förbannat mycket mer ont i halsen än vanligt.. Det gör ont så in i helve''t när jag sväljer och nu har jag även blivit snuvig :(  Idag gör det tom ont i halsen att ta djupa andetag så bebis får nog stanna ett par dagar till då :(

Anneh - Men jag tycker du ska skriva det på en bit papper! Altså som du skriver här, att Du vet inte vad du kan förvänta dig och vill ta förlossningen som den kommer men uppskattar om de ger dig förslag på hur du kan få hjälp allt eftersom, kolla vad jag skrev till Kampis nedanför ang förlossningsbrev :) 

Kampis - Kolla vad jag skrev till anneh ovanför ang förlossningsbrev.. Det kanske räcker att skriva att du vill få information och vara delaktig i alla beslut de tar så att du kan slappna av och ta förlossningen som den kommer. Man kan ju alltid tilägga att "jag vill att ni lägger fram saker som förslag istället för självklara rutiner" Men det finns ingen som kan tvinga dig att skriva ett förlossningsbrev det är helt upp till dig och du kommer att få föda barn fast du inte har något ;) Men jag är säker på att din bm bara vill dig väl. 

Trossan - Ang oxitosin sprutan så skriv syntosinonspruta istället eftersom ämnet som "liknar" oxitosin heter syntosinon :) De vill ofta ha legitimation och eventuella papper och frågar om de men de flesta har nog papprena i handen när de kommer in. :) När man kommer in till fl så kommer man oftast in till ett undersökningsrum de sätter på ctg och kollar läget och tar med sig legetimation och div papper till kontoret sedan får man sitta/ligga där i ca 30 min tills de ser hur barnet mår och hur täta värkarna är.. Sedan kommer de in med legetimation igen och papprena får man när man åker hem. Är det väldigt akut och man kommer in med ett huvud mellan benen är det ju såklart annorlunda men då är det bra att som pappa/stödperson ha en kopia att vifta med lite :) 

Ellenbmt - Min bebis ligger med huvudet ner och jag har 2 knän på vardera sida under revbenen, det kanske är det du känner :) 

Ninime - Jag håller inte alls med dig med théet jag älskar det som du kallar beskt!! Men jag dricker det dock i de stooora kopparna :) Det är iof bara 50% hallonblad i och resten är thé.. Jag har ju dock inte smakat din favorit iof.. Jag ser upp till dig som värkar hålla humöret uppe! Fårstår att det börjar kännas jävligt segt nu när du varit så nära så länge! Men så tänker jag på hur extra glad du kommer bli när det väl sätter igång och vilken oxitosinrush det kommer bli av det lyckoruset så blir jag lite gladare igen :)
  • FruKå

Lijon; jo tänk om vi ist hade haft jättevarmt, hade klagat då med :)
    men jag måste prova att bada med jättemagen för det är nog skönt som de flesta säger!
    Och att rensa o städa är perfekt när alla jobbar..

Nuu är jag trött på alla kommentarer om magen jag med, som någon skrev. Cyklade runt byn nyss o fler st frågade o kommenterade... From nu tänker jag skicka mannen till affärn o bara hålla mig på gården och o i skogen.

• Kampis

Mja jo de ville verkligen att jag skulle tänka igenom så mycket som möjligt och få ner på papper mina känslor och viljor, går ju även på aurorasamtal för att bearbeta förra förlossningen och planera den här så gott det går.

De förklarade det som att ofta bryter man ihop lite när man inte bearbetat den förra ordentligt och tänkt igenom den nya när man haft en jobbig första fl när man är igång med nästa, så för att motverka det så ville de att jag skule skriva ner allt så de verkligen kan se vad jag absolut vill/inte vill och så att jag ska kunns känna mig hörd efteråt även om det blir jobbigt denna gången också. Som de förklarade också så är ju inte allt skrivet i sten, man kan ju ändra sig under förlossningens gång, men de ville ha det som en säkerhet just för att det var lite incidenter som har hängt kvar hos mig hela tiden, så för att undvika det ville de ha papper för att ha möjlighet att kunna ge en så bra upplevelse som möjligt :)

Man tappar ju lite talförmågan oftast när man kommer in så att skriva på ett papper att man vil ta det som det kommer tycker jag faktiskt känns lite meningslöst, det kan man lika gärna säga tycker jag...