• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Sally: Grattis och hoppas det går vägen ed körningen också!!

Alltså tjejer, är det nån som kunde skriva lite kort om vad ni har tagit med i förlossningsbrevet? Jag hade inte tänkt skriva nåt alls men det måste jag tydligen tyckte de eftersom att det gick lite galet sist, och jag ska ha med det till bm imorgon.. !    

Har fått ner lite men det känns väldigt skralt.. 

• fru Elle

Jag har inte gått över tiden vid någon graviditet, ettan kom 39+2 och tvåan 39+5. Med ettan blev vi dock flyttade ca 10 dagar på RUL, vi var dock lite osäkra på datumet. Med tvåan och detta barn så åt jag pergotime och vet med hjälp av ägglossningstest när ägglossningen var. Med tvåan stämde datumet på RUL med våra beräkningar. Denna gången räknade vi ut att BF skulle vara runt den 8/8, blev flyttad till den 13/8 på RUL. Är ganska övertygad att jag inte kommer gå över tiden. Dels har vi bedömning för igångsättning den 3/8, om kroppen inte är redo så kommer vi göra ny bedömning måndagen tre dagar senare.

Idag har hela familjen varit på stranden, har fått lite för mycket färg på ryggen känner jag nu. Men skönt att kunna vara ute i solen lite. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • jguz

Åhhh grattis till teorin Sally!!!!

Jag tog mitt körkort förra året den 1 juli.... En helt sjuk känsla... Det bästa jag har gjort!!!
    Jag klarade teorin på första försöket, men fick köra upp tre ggr och klarade det fem dagar innan teorin skulle gå ut

Jag håller tummarna på torsdag!!!!!

• Kampis
    eightythree skrev 2012-07-24 21:23:24 följande:
    Kampis: Har du kikat på denna?
    www.1177.se/Dokument/Nationellt/F%C3%B6rlossn... 

Det är typ en sån mall vi har fått, inkl den roliga frågan: "Hur känner ni inför att bli föräldrar?" Öhm, jo det ska väl bli kul?!

Jag tänker dock inte använda mallen utan skriva punkter på ett eget papper har jag tänkt..
    Har iaf fått ner att jag vil ha sen avnavlig, vill prova sitta på pilatesboll, våtvarm handduk mot underlivet under utdrivningen och att de måste LYSSNA på mig när jag säger att badet inte hjälper.  
  • anneh

Ang förlossningsbrev, jag tänker inte skriva nåt, då jag inte vill ha nåt planerat, utan vill ta det som det kommer, och kommer säga till hur jag vill ha det allt eftersom..

• FruKå

Sally12; grattis!

Ååh var bor ni som har sol? Vi hade i lördags efter 3 v med regn. Vill ju också hinna bada innan jag fött!

Var hos en ny bm idag, gick bra. Sf på 36, bebis huvud nedåt med ej fixerad. 115/60 BT. Viktuppgång 16 kg sen v 10
    V 37+3 nu.

• sally12

Tack hörni! :)

Jag klarade också teorin på första jguz, hoppas på körningen också!

Med flytt i helgen till landet och bf nästa vecka behöver jag lappen!

• trossan

Angående förlossningsbrevet så har jag under de senaste veckorna skrivit ned saker allt eftersom jag kommit på det och fått input bl.a. från er här! Tänkte sedan skriva ihop det till flytande text / tydlig punktform på fre då vi ska till bm.

Klistrar in det jag skrivit ned hitills, ser att det är en hel del upprepanden, så det ska ju bort sen. Ni får ta det som det är- ofärdigt!

Tyck gärna till! :)

Förlossningsbrev

Sen avnavling, färdig pulserad.

Vill inte ha ocytocin sprutan efter förlossningen på ren rutin. Enbart om man ser tydligt behov för att efterbörden inte kommer som den ska eller jag blöder för mycket.

Inte värk stimulerande dropp, el annan medecinsk hjälp för att påskynda fl om inte nödvändigt med fara för barnets el mitt liv.

Vill få röra på mig mycket och inte bli fast i sängen. Ligger hellre på sida än rygg om jag måste ligga ner vid sista krystningen.

Vill krysta på egen impuls inte forcerat

Vill ha hjälp att inte krysta för snabbt el för mycket
    Vill ha perinealskydd
    Allt för att inte spricka!

Vill ha hjälp att andas, akupunktur tens, bad, etc

Jag vill gärna prova att stå och stå på knä/ alla fyra och ha möjlighet att röra på mig.

Jag är livrädd för att spricka och vill ha så mycket hjälp som möjligt för att motverka detta.

Jag är öppen för bad o akupunktur och allt möjligt. Vill gärna ha varm vetkudde på magen och varm blöt trasa el dyl tryckt mellan benen har jag hört kan hjälpa mot smärtan i slutet.

Jag vill prova hur det känns med värkarna och bara ta epidural om jag själv känner att jag inte klarar mer.

Jag har inga problem med undersökningar av alla de slag.
    Dock vill jag inte ha några läkarelever i grupp närvarande och provklämmande.

Om det finns någon barnmorskestudent som vill vara med på en längre del/ hela förlossningen är jag dock mycket positiv till det!
    Ingen läkarstudent dock.

Säg inte åt mig att lugna ner mig :)

Jag vill att ni torkar av / frågar om ni ska torka av bebisen innan ni lägger den på mitt bröst/ ger den till mig.