• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruKå

Verkar bara regna i dalarna.. Är så deppig och nere för hela sommarn har regnat bort. Blommorna har ruttnat o jordgubbarna är sura.. Ser inte glada människor nånstans.
    Åh jag gnäller ofta, haha.,.

Men tack till er som delat med sig av ert fl brev! Fler punkter ska fyllas i.

• Hejåhå

Jag ser att ni skriver om förlossningsbrev.
    Jag skrev inget och litade på personalen till 100%, det fungerade bra!

Jag hade värkar vart 15:en min i tre dygn och öppnade mig till 5 cm. 1:à dygnet fick jag Bricanyl för att stävja förloppet. Det hjälpte inte. Tredje natten fick jag en sovdos eftersom de inte tyckte att värkarna gav så mycket och att jag behövde sova. Efter att ha sovit endast kvartar i taget 2 nätter kändes det välkommet. Trots morfin och Bricanyl fortsatte värkarna och under natten spydde jag. Jag hade under natten öppnat mig fr 2-5 cm och då var det bara att byta till förlossningsrummet, på med snygga skjortan. Efter dryga halvtimmen bad jag om EDA mycket för att jag tänkt att det kanske kan dröja innan natkosläkaten kommer. Hon kom nästan direkt, men eftersom jag redan då hade värkar vart tredje min och det kändes som de kom i ett, så var det otroligt skönt. Tre värkar senare och totalt smärtfri. Från att ha spytt och värkar som gick i ett. Helt fantastiskt skönt att få känna det efter flera dygn. Jag somnade direkt.
    Vaknar av att BM kommer in med pilatesboll, visar mig gåvagnen och gungstolen. Jag ville bara sova! Så fort jag var uppe så kände jag trycket nedåt så jag lade mig ganska snabbt igen. Fick stå på alla fyra, sidoläge osv. Ganska snabbt fick jag behov att krysta, jag kände mig bajsnödig. Bajshålet liksom fladdrade i varje värk. BM sa att jag inte var bajsnödig, att det bara känns så, att jag inte kunde börja krysta nu för att då skulle jag inte orka. Kan jag inte få BAJSA, skrek jag i några värkar, tills BM sa att jag kunde testa att krysta lite. Japp, det kom bajs som hon snabbt torkade bort.
    Därefter skulle jag hålla emot i många värkar. Att inte få krysta var jobbigt.
    Därefter gick det ganska snabbt. Jag hade korta krystvärkar och de tillsatte värkstimulerande. De var oroliga för det på slutet, men det gav mig kraft. Att ha huvudet framme gjorde inte ont, det sved och brände, men var bara pepprande.

Innan kunde jag inget om andningsteknik, men BM guidade mig genom detta. Det betyder otroligt mycket att koncentrera sig på andningen för att inte få panik i värkarna. Andas in genom näsan och ut ur munnen. När värkarna var som värst lät jag "haaaa" på utandningen för att verkligen komma ner och andas med magen.
    För att samla kraft inför att krysta i en värk andades jag korta snabba andetag för att sedan ta i så in åt helvete.

Det jag ville säga är att slappna av och låt kroppen styra. Lyssna på BM och kör gärnet! Det är en helt fantastisk upplevelse som jag absolut vill göra om!

• NiniMe
    Naimis skrev 2012-07-25 05:32:56 följande:
    Promenerar på FL för att få igång värkarbetet just nu.
    Plötsligt händer det Här händer inte ett smack hahaahha och jag fick hinnsvep Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Aprilia1977
    Naimis skrev 2012-07-25 05:32:56 följande:
    Promenerar på FL för att få igång värkarbetet just nu.
    Åh, vad spännande! Lycka till!

Störst, bäst och vackrast, det är superlativen!
  • Ellenbmt

Härligt naimisen!
    Hejja hejja ALbasmamma- man brukar väl säga tre värkar på tio minuter? Eller att de ökar snabbt i styrka

• Sommaren12

Heja alla som är på gång!!! :)
    Somnade direkt igår och har bara varit på toa två gånger. En dag på havet gjorde nog sitt! :)

• NiniMe

Det sägs 2-3 min mellan värkarna när man är förstföderska, omföderskor 5-6 min mellan (det har dom sagt i lund till mig iallafall) dock litar jag på magkänslan och åker in när jag känner för det Första gången hade jag aldrig regelbundna värkar det pendlade hela tiden, ibland 2 min mellan ibland 7 min mellan osv, när vi kom in så var jag öppen 6 cm... Så tji fick dom... Var ett jädrans naggande på dom att vänta tills det är 2-3 min mellan...

• NiniMe

Jag känner mig faktiskt lite stressad över att vara öppen redan 4 cm, känns som detta kommer gå i raketfart, men dock sa min bm att det kan ta lång tid ändå.. Ska bli spännande o se, dock hoppas jag att jag inte föder i bilen iallafall hahaha