• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-08-07 12:34:04 följande:
    Aaahaa... :) Undrar vad hon menade var så gynnsamt med hur det kändes då... hmm.. Sånt får man ju inte säga och sätta spån i huvudet på en ju! ;)

Tappen kanske var mjuk och förkortad iaf? Och hon kom ju åt att göra en svepning, bara det är ju gynnsamt.
  • Sommaren12

Ja hon sa att den var förkortad! Och att den var påverkad. Hon fick in två fingrar... Är det 2 cm då eller? haha borde ju ha frågat henne såklart. :D

• Ellenbmt

Min bm sa att 4cm är tre fingrar som de kan "röra" lite så då borde du ju vara 2-4cm öppen?

• EliHei

FruKå; Man kan få glaset bytt på hemförsäkringen. Kolla upp det så behöver det kanske inte bli så dyrt;)

Själv har ja nu passerat BF å inga känningar alls;( vill att den kan titta ut nu ju...

• Mita1973

Hade bf 12/8 men lilla Jonathan   kom 4 augusti och blev min födelsedags present

• Svipp

Grattis Mita1973!! Vilken fantastisk present!

Jag umdrar lite vad som menas med yttre och inre livmodermunnen? Man har alltså två öppningar? Har försökt googla och sett på bilder men jag fattar inte. Minns när jag väntade 2:an och bm sa att jag var öppen 2 cm i yttre men det var bara den inre som var intressant. Då var min livmodertapp oxå bakåtlutad. Önskar jag förstod lite mer hur det ser ut där inne och vad som ska hända...    

• isaochbel
    Sommaren12 skrev 2012-08-07 12:44:19 följande:
    Men jag undrar hur kvalificerade barnmorskornas gissningar är eg när de bara känner med händerna på magen? Det verkar ju uppenbarligen ganska svårt att bedöma på slutet med ultraljud som är en betydligt mer säker mätmetod så känn-och-kläm-uppskattningar ger jag inte mycket för. Hoppas din bebbe är lite mindre! 4 kg känner jag är smärtgränsen... Allt över verkar jobbigt. 

Både min ordinarie BM och sommarvikarien gissade på att lillebror skulle väga ca 4 kg genom att klämma och känna på magen och enligt TUL så stämmer det in på pricken ;)
  • Grizabella

Tack för gratulationera, de har lite extra koll på lillkillen då han väger mycket för sin tid, dvs 4115 i vecka 37+2, de tar blodsocker och så måste ha ammas var tredje timme, fast det är inte några problem då han äter oftare än så

Grattis Tant ljusgrön och Grattis Mita1973!!   

• Sommaren12
    isaochbel skrev 2012-08-07 13:42:22 följande:
    Både min ordinarie BM och sommarvikarien gissade på att lillebror skulle väga ca 4 kg genom att klämma och känna på magen och enligt TUL så stämmer det in på pricken ;)
    Ja där ser man! :)
  • Svipp

Hittade äntligen en bra sida som förklarade det jag undrade om och mycket mer därtill, så nu fattar jag förloppet lite bättre.