• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • tjockisbullen

Vi är inlagda på Astrid Lindgrens Biva nu:( 
    Lille Nelson var helt slapp igår och gjorde konstiga uppehåll i andningen så vi åkte ambulans till Huddinge och blev därifrån skickade hit.
    Han har hjärnhinneinflammation min lilla man och glömmer o andas i tid och otid:( Riktigt otäckt var/är det! Knappt hann man hem från BB o nu väntar minst 10 dagar på sjukhus...... 

• DetGodaLivet
    Husmodern skrev 2012-08-07 20:04:25 följande:
    Bubbelvatten och jordgubbar är ju bäst:)!!

Oki är så mkt med föräldrapenningen om man vill vara hemma ett tag :) planerar att vara hemma ca 2,5 år..

Jag med.

Men hur du ska planera för att få dagarna att räcka längst beror på om det finns vårdnadsbidrag i din kommun eller inte. 

Om det inte finns VB ska du försöka ta ut minimalt (helst inga) dagar under första året för att sedan ta ut 5 dagar i veckan efter ettårsdagen för att skydda din SGI.

Om det finns VB ska du däremot plocka ut nästan full FP första året så att du tagit ut 250 dagar när åldersgränsen för VB är nådd. Istället för att spara av dagarna så sparar du då av pengarna ni får ut så att de kan användas senare om det behövs.

• FruFoxy

tjockisbullen:
    Usch vad hemskt! Hoppas allt går bra. Hur har han fått hjärnhinneinflammation? 

• tjockisbullen
    FruFoxy skrev 2012-08-07 20:10:01 följande:
    tjockisbullen:
    Usch vad hemskt! Hoppas allt går bra. Hur har han fått hjärnhinneinflammation? 
    Ja, de vet inte riktigt men de tippar att den orsakats av virus/infektion. 
  • fru Elle

Tjockisbullen, otäckt med andningsuppehåll och hjärnhinneinflammation, hoppas er lille Nelson snart är frisk igen.

• FruKå

Då är vi två frufoxy!! Hade i natt som klinga av och de började komma idag på dagen igen. Ligger nu som en klubbad säl med sd från helvetet, haha.. Men himla irri när de bara försvinner från att ha varit regelbundna.

• fru Elle

När det gäller FP så behöver man ta ut 180 sgi-dagar innan man kan ta ut lägstanivådagarna. Bor i en stad där vi inte har vårdnadsbidrag. Tar ut så få dagar som möjligt första året och när sonen blir ett kommer jag ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min SGI. Planerar att vara hemma tills sonen är lite över två år. Att han börjar förskola mitten på augusti 2014.

• FruKå

Bullen, vad otäckt när en så liten blir sjuk. Hoppas han blir frisk snart! Kram

• Maho81

I morse kom vår lilla prins till världen, han är 49 cm och väger 3460g =)