• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Millas
    Svipp skrev 2012-08-07 14:37:13 följande:

Hittade äntligen en bra sida som förklarade det jag undrade om och mycket mer därtill, så nu fattar jag förloppet lite bättre.

Vad var det för sida? Är också nyfiken..
  • mammsen

Någon/några skrev att de var redo för bebis nu men inte för förlossningen.. Jag känner nästan tvärs om.. Ja, praktiskt sett är allt redo för bebisens ankomst osv. Men jag går lixom och väntar på förlossningen och känner mig 100%redo för den. Men det har inte riktigt landat att det kommer ut en bebis av den.. Jag ser mer förlossningen som en upplevelse och jag har sett fram emot att få dela med den upplevelsen med min sambo. Och JA! jag längtar efter att få min son men det är så sjukt obeskrivligt och svårt att tänka sig att vi ska få en bebis.. Jösses.. och jag som redan har ett barn lixom..  

Stora bebisar - Jag tror killen i magen kommer vara över 4 kilo i v 40 om man jämnför SF-kurvan med dotterns kurva så är den ca 3 cm mer hela vägen och hon var en någorlunda stor tjej på 3630g i v 40. Men det oroar mig inte så mycket med storleken jag tänker lixom att det gör ont att föda ett barn oavsett om den väger 3, 4 eller 5 kilo. Det som gör ont är ju lixom huvudet och axlarna och de skiljer ju sig oftast inte särskillt mycket från barn till barn. Jag tänker att en bebis som har lite extra fett är ju mjuk och massan flyttar ju sig och jämnar ut sig på vägen ut, förstår ni hur jag menar? Och om det är ett långt barn då är det ju ingen skillnad på ett kort barn med samma bredd lixom.. Jag är ganska säker på att ha nkommer vara över 4 kilo i v 40 men det oroar mig helt enkelt inte. Jag hoppas mitt tankesätt kan ge lite trygghet åt någon mer :) 

Sommaren12 - Det beror på hur stora fingrar hon har, hadde hon väldigt smala fingrar så kan det ha varit ca 2 cm men jag changsar på ca 3cm. Att tappen lutar bak än är inga prob. ofta är det för att barnet inte ligger så långt ner och har pressat på en längre tid. Min dotter var inte fixerad när jag kom till förlossningen och då hade jag en tapp som lutade bakåt. Men var mogen och hade öppnat mig lite endå. 4 timmar senare föddes hon :) Så det måste inte vara långt kvar för att tappen är bakåtlutad.

Svipp - Nej, livmodermunnen är som ett rör och ibland öppnar den sig från båda ändarna sammtidigt medans den fortfarande är lite stängd på mitten innan den är helt platt (vilket den oftast inte är försen man är öppen 5-8cm) Den inre är den delen in mot barnets huvud och den yttre är den änden som är ut till världen.. Typ.. Hoppas jag gjorde mig förstådd! Jag vet iallafall hur jag menar, även om det var lite klurigt att få ned det i en textramsa ;) 

• LindaPernilla

Ska fan be BM gräva i mig imorgon också.. vill veta om något hänt! Sa det till sambon igårkväll också, att jag vill att hon undersöker mig men är samtidigt rätt för att hon säger att det inte har hänt ett endaste dugg! Men ja, en undersökning vill jag ha ändå!

"Mensvärken" är tillbaka! Den jag vandrade runt med torsdag fm - lördag natt, som sedan försvann puts väck! Kan den vara här för att stanna nu, tro? Kan det vara ett tecken på att det är igång? Har aldrig varit så sugen på att få grönjävligt ont och ropa svordomar som nu!!

• godisbit
    capy skrev 2012-08-06 20:08:07 följande:
    Just det. Vill dela med mig av en liten film som jag och maken satt ihop, en sk. timelapse med bilder från graviditeten. Har varit ett kul projekt under 9 månader och jag blev riktigt nöjd med resultatet :)

" rel="nofollow" target="_blank">

Ooo!! vad fint ni fixat! började nästan undra om ni tänkte plocka fram ebba ur kakelugnen också
  • Svipp

mammsen - aaa...nu fattar jag bättre! Tack! Tänk att det är tredje ungen som ska ut och jag som inte tycker att jag gör annat än läser om detta, jag har inte fattat hur det funkar där inne.

millas - Jag läste här: http://www.babyboom.nu/guider/GFAQ/Dags.html
    Skrolla ner lite till förlossning. Men mammsens förklaring var bättre.

• Noli

Har varit borta från tråden i nästan en vecka och har inte hunnit läsa ikapp, men vill bara säga grattis till er som fått era små under tiden och hoppas att det det blir snart för er som väntar!

För egen del har det varit en turbulent och jobbig vecka då vi legat inne på sjukhuset pga dålig tillväxt. Dagarna efter vi kom hem från BB ammade jag dygnet runt men upplevde att han inte fick i sig tillräckligt så jag kontaktade sjukhuset och mycket riktigt, han hade fortsatt gå ned i vikt. Eftersom han inte riktigt ville ta flaskan så blev han sondmatad några gånger, och efter det har vi kämpat på med amning och flaska var tredje timme dygnet runt. Tyvärr får vi inte i honom de mängder som han bör äta så vi står lite still just nu och bara hoppas att vågen visar uppåt nästa gång. 

• Albasmamma

Hej tjejer! Har också varit frånvarande från tråden i över en vecka tror jag, har försökt hänga med lite från mobilen men inte orkat skriva.

Stort stort grattis till er som hunnit få era underverk och till er som går och väntar håller jag tummar och tår för att det snart sätter igång!

Förra veckan fick jag hög feber i två dagar och sen försöker vi få vardagen att rulla på med tre barn hemma. Längtar såå till dagis och lekis kommer igång om två veckor. Barnen har haft långt sommarlov och längtar tillbaka till mer stimulans och kompisar. Annars går allt bra med Dante, amningen funkar även om han vill äta ofta!

Noli: hoppas att vågen visar plus nästa gång, kram!

• Stövelkatten
    Noli skrev 2012-08-07 16:05:01 följande:
    Har varit borta från tråden i nästan en vecka och har inte hunnit läsa ikapp, men vill bara säga grattis till er som fått era små under tiden och hoppas att det det blir snart för er som väntar!

För egen del har det varit en turbulent och jobbig vecka då vi legat inne på sjukhuset pga dålig tillväxt. Dagarna efter vi kom hem från BB ammade jag dygnet runt men upplevde att han inte fick i sig tillräckligt så jag kontaktade sjukhuset och mycket riktigt, han hade fortsatt gå ned i vikt. Eftersom han inte riktigt ville ta flaskan så blev han sondmatad några gånger, och efter det har vi kämpat på med amning och flaska var tredje timme dygnet runt. Tyvärr får vi inte i honom de mängder som han bör äta så vi står lite still just nu och bara hoppas att vågen visar uppåt nästa gång. 

Vet man vad det beror på? Alltså, är det greppet, mjölken eller vad? Jobbigt för er, hoppas det vänder strax!
  • isaochbel
    mammsen skrev 2012-08-07 15:05:26 följande:
     Stora bebisar - Jag tror killen i magen kommer vara över 4 kilo i v 40 om man jämnför SF-kurvan med dotterns kurva så är den ca 3 cm mer hela vägen och hon var en någorlunda stor tjej på 3630g i v 40. Men det oroar mig inte så mycket med storleken jag tänker lixom att det gör ont att föda ett barn oavsett om den väger 3, 4 eller 5 kilo. Det som gör ont är ju lixom huvudet och axlarna och de skiljer ju sig oftast inte särskillt mycket från barn till barn. Jag tänker att en bebis som har lite extra fett är ju mjuk och massan flyttar ju sig och jämnar ut sig på vägen ut, förstår ni hur jag menar? Och om det är ett långt barn då är det ju ingen skillnad på ett kort barn med samma bredd lixom.. Jag är ganska säker på att ha nkommer vara över 4 kilo i v 40 men det oroar mig helt enkelt inte. Jag hoppas mitt tankesätt kan ge lite trygghet åt någon mer :) 
    Jag är inte så orolig för att han att väger 4 eller över 4 kg. Min dotter har mini huvud och lillebror hade också litet mått på huvudet på TUL mätningen och det är ju det som är som du säger det som gör ont så där är jag lugn.
    Varför jag är lite ivrig för att han ska få komma ut nu är att hans hjärtslag låg på 180 under 2 timmars ctg kurva och har varit runt 160 senaste BM besöken samt att SF kurvan stigit rakt upp senaste besöken växt minst 1 cm i veckan senaste 3 veckorna. En annan sak var att läkaren som jag träffade förra veckan ville igentligen sätta igång mig redan då pga CTG kurvan men eftersom jag inte var "mogen" så sa han att vi skulle vänta 1 vecka till och se då. Så med andra ord kändes det som att han kunde garantera att bebisen mår 100% där inne, då han också rådfrågade 3 andra läkare ang kurvan..