• mammsen

Augustibebis 2012

Hej allihopa! Vi väntar bebis ca 19aug 2012 =D
    Vi har försökt nu i ca 1½år och när vi gav upp och bestämde oss att ställa oss på kö till hjälp så.. poff!! haha
    Eftersom vi bestämt oss att ta en paus så ignorerade jag  alla tecken och var säker på att jag bara inbillade mig, men brösten växte och ändrade färg, humöret svingade och jag har känt mig lätt illamående.. Jag tänkte att allt nog berodde på ökad stress i samband med att jag börjat jobba på mac donalds nu i början av dec, inte drömjobbet direkt men det ger iallafall pengar och bra tider eftersom jag vill studera till våren..

Plussade 22:dec och nu har jag varit sjukligt trött i flera dagar och bara sovit, sovit och sovit samt mått illa och kännt mig äcklad av allt!

Hur många är vi i tråden? det fanns visst redan en väldans massa inlägg =)

• mammsen

ar på ett "hälsosamtal" idag och fick tid trill inskrivning 2 Feb, Känns som en evighet dit ju!!!! Här är det bara Ultraljud vid ca v 18-20, jag tycker det känns galet sent! Önskade värkligen ett tidigt Ultraljud med bara för att få fatta att man värkligen är gravid, få veta om det är en eller två och få klart för sig att hjärtat tickar.. Hur tänker ni som endast erbjuds sena Ultraljud?? Skapar det en viss oro hos er med?? Och allihopa här på tråden har alla gått/ska alla gå på "hälsosamtal" innan inskrivningen? eller är det bara här? Jag fick fylla i en ankät om mina alcoholvanor, rökvanor, mediciner och dylikt,, men jag varken röker eller snusar och dricker vääldigt sällan alcohol.. men men iallafall, kändes nästan som ett förhör! Fast hon var endå gosig på något sätt, älskvärd lixom som höll i det,, Men jag har skitmycket nojjor över andras synpunkter på min grav! Så var det inte med min första (Lova 4 år) trots att jag var väldigt ung och ensam. Men nu känns det som att alla dömmer mig på något sätt!! Skumma fix idéer man kan få.. Jag och sambon är lyckligast i världen och jag är jätterädd att någon ska påpeka och ha negativa åsikter osv, Vi bor lite trångt för att vara 4, ekonomin går runt men vi kunde haft mer pengar os.v någon annan med oro över "andras reaktioner"?

• mammsen
    Stövelkatten skrev 2011-12-27 13:51:29 följande:
    (nu ser citatet jättekonstigt ut här...) Vi hade "hälsosamtal" samtidigt som inskrivning, sånt varierar från ställe till ställe. Under min första graviditet bodde jag i norrköping, och där hade man inskrivning och sedan inget alls förrän efter RUL i v18. Man hinner nojja upp sig över mycket! Vi går privat denna gång (i Sthlm) och det känns mycket bättre. Bättre bemötande över lag och bättre kontakt vid frågor mm. Tyckte också frågorna om alkohol var lite lustiga. "Hur ofta dricker du?" Ja, eh... aldrig, jag är ju gravid? och innan det en gång var tredje månad kanske. :)

Nej då!! haha

Ja, men jag fyllde ju i som jag brukar göra vid vanliga fall, alltså när jag inte är gravid.. Hoppas hon förstår det!! Annars förstår jag om hon tittade lite snett på mig,, alltså jag fyllde i princip i mer sällan en en gång i månaden på alla alternativ vad gällde alcohol.. jag dricker i princip alldrig, möjligtvis ett glas vin till maten eller så.. Men det kommer jag ju inte göra när jag är gravid.. Känndes som skumma frågor.. kunde hon inte frågat i telefonen om jag hade alcoholproblem, eller några andra problem bara lixom!

• mammsen
    mrsnoname skrev 2011-12-27 16:12:46 följande:
    Hej alla! Har en fråga. När började ert illamående?
    :)

Med min första dotter började mitt illamående slutet av v 5, sedan började jag kräkas i v6.. Jag mådde konstant illa och kräktes till v.16, sedan försvann det och kom bara tillbax någon dag då och då..

Nu med denna graviditeten så Plussade jag i början av v5, ungefär sammtidigt som jag började må illa, men jag har inte kräkts än och är i v 6+3 så jag håller tummarna för att jag börjar senare och slutar tidigare denna gången så jag slipper tappa så mycket vikt =) Hoppas värkligen på ett "normalt" illamåående..

• mammsen
    strongenough skrev 2011-12-28 14:27:24 följande:
    Får nog ta och läsa ikapp här senare! Ligger inlagd på sjukhus för hyperemesis "svårt graviditets illamående". Längtar till de gått några veckor till så man slipper detta och oron för missfall! Vill hela tiden veta att båda tvillingarna mår bra men får vänta till 4 januari! Hoppas ni andra mår lite bättre :)
    Aw, styrkekramar till dig! Legat inne så med i tidigare grav, min första grav var jag välldigt ung bara 15år och dessutom ensam, jag gick ner 16 kilo pga illamåendet och mådde inte bättre trots dropp och mediciner osv.. Efter någon veckas sjukhusvistelse gav jag upp, jag hade nog inte överlevt själv tills barnet blivit så stort att det hadde kunnat plockas ut och få överleva :/

Med min andra grav (min dotter) gick det bättre jag behövde bara komma in och få dropp några gånger över dagen typ pga utorkning, och förlorade bara 8 kilo innan jag började må bättre och gick upp lite igen =)

Har hört det kan vara extra tufft med 2 i magen, men det är såååå underbart sedan när man kan äta vad man vill, då kan man väääärkligen njuta av mat igen på ett sätt som inte många förstår ;) En dag i taget tjejjen =) Och grattis till dubbelt <3
  • mammsen
    Ari Gold skrev 2011-12-28 20:25:55 följande:
    Ja det ska bli härligt att kunna njuta av mat igen...nu vill jag bara äta glass eller rostat vitt bröd med smör.

I vanliga fall lagar jag mat flera timmar varje dag... är en sådand är som gör ALLT själv från grunden tom. odlar det mesta själv. Men nu får familjen leva på blodpudding och gröt om inte sambon orkar fixa något för jag klarar inte ens av tanken på att stå i matoset.

Vi som köpte en halv gris precis innan jul.. men det håler ju ganska länge i frysen.     
    Ohh!! Glass!! DET var jag visst jättesugen på!! Jag har inte ens tänkt på det!! Det måste jag köpa!!
    Jag lagar oftast all mat själv, gillar inte färdigprodukter och sånt som bara smakar fett, salt och blä!
    Men nu har min sambo värkligen tagit över =) (hans första barn, mitt andra) Och lagar både lunch och middag och fixar mellanmål och frukost osv, jätteöveraskad!! Superglad!! Hade räknat med lite stöd men han skämmer värkligen bort mig =) Dock är han ingen mästerkock, men jag äter det jag kan (om jag kan) och kompletterar med smörgås och frukt,, Jobbigt bara att äta i köket med stekos och lukter så jag har satt mig i annat rum ibland.. Det känns skitelakt när han har stått där och lagat mat till mig, men måste man så måste man =)
  • mammsen
    05091112 skrev 2011-12-28 21:56:00 följande:
    Förresten, någon som minns/vet om man ska ha full blåsa vid VUL?
    Bilderna brukar bli tydligare om blåsan inte är helt tom, men jag vte inte hur mycket skillnad det blir :/
  • mammsen
    Novalina skrev 2011-12-29 01:20:40 följande:
    Hur gick det med grav. då du va 15 år? Abort sen el.?...
    Ja, jag valde tillslut att göra abort.. det var jättejobbigt eftersom jag ville ha det barnet. men jag tror att jag gjorde rätt val då. Hade jag vetat att jag var gravid tidigare hade jag antagligen kunnat söka hjälp tidigare, när jag väl kom in till akuten var jag ganska illa däran, ingen färg kvar, ingen ork, var totalt utorkad och trots dropp kunde jag inte bli bättre eftersom jag hade lyckats få magsår med så jag fick varken äta/dricka vatten.. Det var inte så svårt att lista ut hur det hadde gått.. men efter ett bra tag på sjukhus så gav jag upp..
  • mammsen
    Sandrina skrev 2012-01-09 12:30:14 följande:
    Hjälp vad ni skriver! Har inte varit här sen innan jul, känner att det nog inte ens är någon idé att försöka gå igenom allt! :)

Hoppas ni haft en mysig jul och ett trevligt nyår.

Själv är jag trött på allt vad julen innebär och förknippar det mesta med trötthet och illamående.
    Ikväll blir det att slänga ut alla julsaker, så skönt!

Jag är i vecka 10+3 nu, mitt illamåendet blivit värre, första dagen på jobbet idag, inte roligt men det måste gå. Vill bara åka hem och sova!
    Känner även av yrsel ibland, ingen trevlig känsla det heller.

Hoppas på att det snart går över!

Hur mår ni andra?
    Håller med! Har inte varit här på jättelänge känns det som!
    Bara ligger hemma och mår illa och är trött!!
    Fick lite överskottsenergi så jag kikar in och försöker hänga med litegrand =)
Svar på tråden Augustibebis 2012