• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe

Hej tjejer Här rullar det på Jag har haft pojkarna på dagis idag, deras sista dag där när jag är ledig, har studerat innan, därför har dom varit på dagis idag, men idag hade jag inga måsten alls, så jag har passat på att sova hela förmiddagen, det kommer vara ett minne blott i framtiden hahahaha... Denna dagen ska jag bära med mig länge

Jag har inga speciella symptom som dykt upp nu utöver det vanliga, jo förresten jag har börjat få ont i mina höfter igen, har haft problem med dom innan jag blev gravid och nu börjar de göra ont igen Rynkar på näsan  Har hört att akupunktur ska vara bra, någon som har tips?

• sommar83
    Naimisen skrev 2011-11-29 11:51:51 följande:
    Kub-test (kombinerat ultraljud och biokemisk screening) görs i vecka 13 och är ett test man gör för att se hor stor risken är att bebis har kromosomavvikelser, vilket kan orsaka Downs syndrom. Då tar dom blodprov och så gör man en nackuppklarning genom UL.
    Resultatet av testerna i kombination med mammans ålder ger svaret på om barnet kan vara svårtsjukt eller ha nån annan skada.

Förut erbjöds de bara kostnadsfritt till mammor över 35(då risken ökar med åldern). Men nu erbjuds alla mammor i sthlm de gratis. Därför kommer jag välja att göra det. Och för att kunna förbereda sig om något skulle vara fel
    När jag väntade dottern så hade ja inte en tanke på att göra detta test, men nu har jag börjat fundera lite. Gjorde du det under din tidigare grav?
  • Värmeljuslyktan

Okej, ja jag var rädd för det. Får tala med bm om man kan göra tidigt vul då, och vad det skulle kosta. Aha det var verkligen bra. Dock inget jag hört att man får göra här. Bor i Sundsvallsområdet.
    Haha, trodde aldrig att min lilla vinförtjusning skulle ställa till problem. Brukar nästan alltid bli bjuden på ett glas rött av svärmor till maten då vi är där och hälsar på. Och detta år kommer vi nämligen spendera större delen av julen hemma hos dom så känner mig nästan tvingad att måste berätta då, även om det känns lite väl tidigt. Svårt att slingra sig ur :P Men ser ju att dom flesta här tänker berätta i juletiderna:)  Väldigt fiffig idé det där med med att ge en fotoram med text. Man kanske lånar den?! :D

• avokado88
    Naimisen skrev 2011-11-29 11:29:43 följande:
    Va tidigt alla får sina inskrivningar. Ja som tyckte 27/12 va tidigt :), men de känns inte som de är långt kvar till dess heller.
    Väntar till kub för att få se fröet, då har man gått förbi de mest kritiska veckorna. Räkna ut att de inte ens är 2 månader till dess :)

Avokado- Vul får du boka till extra. Om du vill ha de innan jul bör du nog boka de nu så du får en tid.
    anneh skrev 2011-11-29 11:58:43 följande:
    Nej VUL får du inte, det får du boka på sidan av.

Anledningen till att jag fick det är för att jag haft MF tidigare.
    Okej! Tack för svaren. Ska ta och boka ett snart då!
  • sommar83
    anneh skrev 2011-11-29 10:54:32 följande:
    Igår ringde jag BM och bokade tid för inskrivning, det blir den 12/12 kl 15.00 :)
    Sen få ska jag få ett VUL också, så det känns bra.

Inget illamående här, det ilar i brösten och dom är stenhårda! Sticker lite i magen ibland.
    Vad skönt att dom erbjuder VUL. Tyckte det var jätteskönt när jag väntade dottern att dom var så tillmötesgående då jag hade haft ett MA tidigare och många år bakom mig med misslyckade försök att bli gravid. Sen gick jag privat hos en läkare på Mamamia på karlaplan, och hon var jättebra! Man behöver lite extra stöd när man har haft en motgång eller flera.
    Jag försökte även få ett tidigt VUL nu, men eftersom jag inte bor i sthlm längre så visste ja nästan säkert att det inte skulle gå, och mycket riktigt, dom gör inte tidiga VUL här om det inte finns starkare anledningar än ett mf, vilket jag hade för 9 veckor sen. Men var ju värt att prova :)
  • Stövelkatten
    Naimisen skrev 2011-11-29 11:51:51 följande:
    Kub-test (kombinerat ultraljud och biokemisk screening) görs i vecka 13 och är ett test man gör för att se hor stor risken är att bebis har kromosomavvikelser, vilket kan orsaka Downs syndrom. Då tar dom blodprov och så gör man en nackuppklarning genom UL.
    Resultatet av testerna i kombination med mammans ålder ger svaret på om barnet kan vara svårtsjukt eller ha nån annan skada.

Förut erbjöds de bara kostnadsfritt till mammor över 35(då risken ökar med åldern). Men nu erbjuds alla mammor i sthlm de gratis. Därför kommer jag välja att göra det. Och för att kunna förbereda sig om något skulle vara fel

Oj, är det så? Hade jag ingen aning om. Får höra om det på inskrivningen då, eftersom vi har önskemål om tidigt ultraljud/läkartid som erbjuds mellan v9-14.

Appropå längtan efter mage...

Tog en ny bild igår och outade mig för min chef idag, då det är så attans svårt att dölja kalaskulan.

Om någon är intresserad så finns bilderna i galleriet. Jag tänkte innan att det skulle vara jättemysigt om magen växte fort, men nu känns det mer jobbigt. Så skört på något vis. Alla vet ju att det inte är bebisen som tar så stor plats utan mina slappa magmuskler som lätt anpassat sig till vad som komma skall... och det känns som att det är något som är viktigt för andra att påpeka för mig. :/ lite trist.          
  • anneh
    sommar83 skrev 2011-11-29 12:17:25 följande:
    Vad skönt att dom erbjuder VUL. Tyckte det var jätteskönt när jag väntade dottern att dom var så tillmötesgående då jag hade haft ett MA tidigare och många år bakom mig med misslyckade försök att bli gravid. Sen gick jag privat hos en läkare på Mamamia på karlaplan, och hon var jättebra! Man behöver lite extra stöd när man har haft en motgång eller flera.
    Jag försökte även få ett tidigt VUL nu, men eftersom jag inte bor i sthlm längre så visste ja nästan säkert att det inte skulle gå, och mycket riktigt, dom gör inte tidiga VUL här om det inte finns starkare anledningar än ett mf, vilket jag hade för 9 veckor sen. Men var ju värt att prova :)
    Ja det är riktigt skönt, dom lovade mig det redan när jag fick mitt MF, och det var många månader sen.
    Det var en ofostrig graviditet, om någon hört talas om det. Jag tjatade till mig ett VUL när jag var i vecka 12, för jag hade en konstig känsla av att allt inte stod rätt till. Och mkt riktigt, det fanns hinnsäck, moderkaka m.m, men inget foster. Så det var bara att ha abortpiller (som inte fungerade på mig) så det blev en skrapning.
    Om jag inte haft haft den känslan hade det inte upptäcks förän på RUL.

Så det ska bli skönt med ett VUL, och jag går inte ens privat :)
  • Naimisen

Sommar83- Kommer du ihåg va din bm hette på mama mia?
    Gjorde inget kub sist. Vi skulle inte ta bort de om de skulle visa sig vara något fel (som går att leva med) men nu när vi redan har 1 barn så känns de som att de skulle vara bra att kunna förbereda oss och nära och kära på att det kan bli tuffare än vi räknat med och vi kan behöva extra stöd från andra.

• Naimisen

Jag och sonen har precis tagit en lur på 1 timme, mkt välbehövligt.

Jag kan ju börja med att presentera mig lite mer ingående.
    Som sagt är jag 23 år, gift sedan 3 år med min man som jag träffade för 6,5 år sedan.
    Jag är adopterad från Colombia och kom till Sverige och Sthlm när jag var 6 veckor.
    Jag är ekonomiassistent och har en konst och design utbildning från gymnasiet.
    Neo är född i april 2010, efter en väldigt lätt graviditet och en mkt snabb förlossning.
    Pga att förlossningen gick så snabbt på slutet så hann vi inte in till sjukhuset, ambulansen hann inte komma och Neo föddes i vårt badrum här hemma.

Min historia i korthet

• anneh

Äter ni folsyra? Isåfall vilken sort?
    Jag äter ACO kvinna, det står även gravida och ammande. Duger dom
    Dom innehåller förutom vitaminer extra folsyra och järn.

Svar på tråden Augustibebis 2012