• Hejåhå

Augustibebis 2012

Vårt snugglenest har mjuka kanter och vi samsov tills hon växte ut nästet, typ vid tre månader.

Tanken från början var att ha henne i spjälsängen med gaveln nedmonterad och ställd intill min sida av sängen. Men det kändes så långt borta och det var svårt att bona in henne utan att trassla in med massa täcken. Efter att dessutom spenderat de första nätterna med henne sovandes på bröstet kändes det också som att jag ville fortsätta samsova, men att hon ändå skulle ha en egen del av sängen med eget täcke.

Vi har två katter, varav den ena spenderar huvuddelen av nätterna sovandes på huvudkudden och klivandes mellan och på oss. Vi var jätteoroliga att han skulle kliva på henne och de första två veckorna sov jag med ett öga öppet i princip (det gör man nog oavsett katter i början). Men han lärde sig ganska snabbt att man inte får trampa hur som helst.

Vi fick också rådet att göra oss av med honom, men det var aldrig ett alternativ för oss. Vi har dock alltid varit konsekventa med att de aldrig får ligga i vagnen eller spjälsängen. Men konstigt nog så har intresset aldrig funnits.

Isabelle hade kolik de första tre månaderna och då var katterna väldigt stressade när hon skrek. De blev väldigt närgångna och stirrade med stora svarta ögon. Sedan tvättade de varandra hysteriskt och flög på varandra om vartannat. Så några kvällar stängde vi dem ute ur sovrummet tills hon lugnat ner sig.

• Hejåhå

Vem var det här som köpte vagnar, renoverade och sålde vidare?

Jag behöver hitta en begagnad vagn till dagis för att en 2-3-åring att sova i. Vad ska jag söka efter på Blocket? Vill max lägga 500-700 kr, och vill kunna ta av och tvätta så mycket tyg som möjligt. Det ska vara fullt liggläge i sittdelen och gärna med fasta hjul där fram. Dvs en äldre, robust modell som inte ska vara smidig att fälla ihop eller liknande, men som ev kan piffas till med nytt tyg.

• Hejåhå

Om man tar ut fp 100% får man ju ha barnet 15 timmar i veckan på dagis i de flesta kommuner. Hur många timmar i veckan får man då ha på dagis om man bara tar ut 3 dagar, t ex fre till söndag?

• Hejåhå

Är i valet och kvalet...

Min bästa kompis gifter sig i Blekinge den 18/8, BF 23/8. Vi bor i Stockholm.
    Min man, svärmor och mamma tycker vi ska stanna hemma, medan jag är inställd på att åka. Vill inte missa det! Dessutom skulle jag bli väldigt bitter om jag dessutom går över två veckor.
    Jag tänker att i värsta fall får man föda i Blekinge och sitta på kuddar i bilen hem. Har jag förvärkar stannar jag naturligtvis hemma.

Hur skulle ni göra?

• Hejåhå

Saftmedbulle: Vid Bvc:s hembesök när Isabelle var 5 dagar fick vi info om att en föräldragrupp skulle starta. Några veckor senare kom det hem en inbjudan och första träffen var när hon var kring sex veckor.
    Vi var 8 mammor i gruppen och inför sommaruppehållet tog vi initiativ till egna träffar över sommaren och sedan blev det naturligt att man fortsatte umgås med somliga lite mer än andra. Bvc hade 9 träffat ca en gång/månad och det var alltid lika roligt att se alla barnens framsteg från gång till gång.

• Hejåhå

Någon som har sett shaping-byxor för gravida, liknande Spanx?

Är så trött på mina lööööv handels, men vill ha trikåklänningar och liknande.

• Hejåhå

Sandra: Näe, jäklarns tajta leggings i så fall. De måste ju suga in och hålla skiten på plats :)

Svar på tråden Augustibebis 2012