Augustibebis 2012
Vårt snugglenest har mjuka kanter och vi samsov tills hon växte ut nästet, typ vid tre månader.
Tanken från början var att ha henne i spjälsängen med gaveln nedmonterad och ställd intill min sida av sängen. Men det kändes så långt borta och det var svårt att bona in henne utan att trassla in med massa täcken. Efter att dessutom spenderat de första nätterna med henne sovandes på bröstet kändes det också som att jag ville fortsätta samsova, men att hon ändå skulle ha en egen del av sängen med eget täcke.
Vi har två katter, varav den ena spenderar huvuddelen av nätterna sovandes på huvudkudden och klivandes mellan och på oss. Vi var jätteoroliga att han skulle kliva på henne och de första två veckorna sov jag med ett öga öppet i princip (det gör man nog oavsett katter i början). Men han lärde sig ganska snabbt att man inte får trampa hur som helst.
Vi fick också rådet att göra oss av med honom, men det var aldrig ett alternativ för oss. Vi har dock alltid varit konsekventa med att de aldrig får ligga i vagnen eller spjälsängen. Men konstigt nog så har intresset aldrig funnits.
Isabelle hade kolik de första tre månaderna och då var katterna väldigt stressade när hon skrek. De blev väldigt närgångna och stirrade med stora svarta ögon. Sedan tvättade de varandra hysteriskt och flög på varandra om vartannat. Så några kvällar stängde vi dem ute ur sovrummet tills hon lugnat ner sig.