• anneh

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-04-27 14:01:17 följande:
    Ja så går det till Inget man ansöker om, mer än att man anmäler till försäkringskassan och meddelar där hur många dagar han stannar hemma och vilka dagar, precis som när man är föärldrarledig... Han får ge info till jobbet sen när det är dax så får han säga till bara så får dom släppa han Annars har han en jävla elak arbetsgivare om dom inte skulle gå med på det Det är inte 10 dagar mer, det är 30 dagar som han får lov att ta ut gemensamt med dig under det första året Innan var det 10 dagar inom dom första 60 dagarna..

Jodå, 10 pappadagar har han, utöver hälften av FP-dagarna. Så om man vill blir det ju 40 dagar totalt hemma samtidigt. 10 pappadagar + 30 dubbeldagar.
  • anneh
    LiJon skrev 2012-04-27 14:10:33 följande:
    Ah tack för info, nej hans chef är inte så hemsk så jag tror nog inte det blir några problem

Jag har läst lite om det där nya med dubbeldagarna, kanske stämmer det som stövelkatten säger; att det är utöver de tio dagarna? Är så dåligt insatt.

Men behöver pappan skicka in papper och sådant till FK redan nu, för att de ska räkna ut hans ersättning och för att det ska vara klart när det är dags liksom?      

FK kommer skicka ut papper till pappan när han ansöker om FP.. Annars kan man be dom skicka ut inkomstutredningspapper till honom redan nu.. 
  • anneh
    NiniMe skrev 2012-04-27 14:30:44 följande:
    Ohh det var ju mer än jag visste jag trodde det var enbart dom 30 dagarna som gällde, låter ju hur bra som helst

mm, jag tycker all info från FK är väldigt luddig Skrattande
  • anneh
    sowe81 skrev 2012-04-27 16:21:06 följande:
    På hur länge har pappan rätt att ta ut de 10 pappadagarna? Måste de tas i ett sträck?
    Om jag förstår det rätt är de 10 dagarna alltså utöver de 480 man får?
    Stämmer, dom är utöver. På Fks hemsida står det att dom ska tas ut inom 60 dagar. Dom kan även tas ut som halvdagar osv..
  • anneh
    Ellenbmt skrev 2012-04-27 16:56:16 följande:
    Sowe- de är från barnet är fött och tio sammanhängande. Man smsar personnummer och tiodagar till fk dagen då barnet föds

Fast nej, dom ska tas ut inom 60 dagar, behöver inte vara vid födelsen.. Skrattande
  • anneh
    Ellenbmt skrev 2012-04-27 16:56:39 följande:
    Kan någon förklara de 30 dagarna ni pratar om? Fattar noll??

Menar du dom 30 dubbeldagarna? Det innebär att båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt, båda med FP. Det innebär att på en dubbeldag tar dom ut varsin FP dag, så det går åt 2 dagar på en..
  • anneh
    Challelotten skrev 2012-04-27 18:53:41 följande:
    Jag fick en inbjudan av min bm med första barnet sen hade Bvc öppen förskola. Prata med din bm om ni har något sånt.

Mozzarella på pizza går väl bra??
    Mozzarella på pizza går utmärkt :)
  • anneh

Bmbesök avklarat!

Vecka 26+5
    Hb 110
    Blodsocker 5,4
    Blodtryck 120/72
    Hjärtljud 142
    SFmått 25cm

• anneh

Jag fick, efter att ha pratat med läkare, livostin ögondroppar och nässpray. Hon ville inte skriva ut tabletter..

• anneh

Hur har ni tänkt göra? Ska ni ha bebisen i samma rum som er, eller får h*n eget rum från början?

Svar på tråden Augustibebis 2012