• mammsen

Augustibebis 2012

Sommaren12 - nej man ska absolut inte ta förgivet att det är en flicka för astt an mår illa eller pojke för man mår bra! Håller helt med, alla graviditeter är ju även olika,, och det yfinns alltid saker utanför ramen när det handlar om graviditeter,, tror absolut det kan betyda på kroppstyp, ålder och andra saker med!

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-31 21:43:46 följande:
    Grrr blir irriterad på en i min omgivning. Hon frågade mig innan idag om jag "följer viktkurvan" och sen undrade hon om vi skulle gifta oss nu (underförstått att vi BORDE gifta oss nu). Vad har hon med det att göra?! För det första har jag inte riktigt koll på vikten men kanske har gått upp 5-6 kg vilket ju är helt normalt och för det andra så vill vi gifta oss när det passar oss (har varit förlovade i snart åtta år) och för kärlekens skull och inte av "juridiska skäl" som hon tycker att vi borde. Sa nåt halvspydigt tillbaka men blir lite ledsen av folk som lägger sig i.
    5-6kilo är ju helt normalt, nästan för lite :P
    Men gud, som om man måste gifta sig för att man skaffar barn då eller :/
    Finns ju många andra anledningar som är vettigare, man gifter ju inte sigf för att man ska ha barn, man gifter ju inte sig för barnens skull!! Eller??
    Om jag gifter mig så blir det när ekonomin är på topp!! och när jag INTE är gravid så jag kan ha världens party och smekmånad!!!
    Ärs, jag hade nog svarat med något i stil om att jag inte tror på gud,, dessutom ska du väll isåntfall inte gifta dig med ditt barn? eller din sambo med magen? det är ju du och din man som isåntfall som ska gifta sig, före man skaffar barn / När man är gravid / När barnen är 10 år vem fan bryr sig lixom????????????

Gud, folk tror de har rätt att lägga sig i vad som hellst i gravida kvinnors liv, har ni märkt det?? Får konstiga frågor här jag aldrig hade fått om jag inte var på tjocken!! händer det flera?
  • mammsen
    LiJon skrev 2012-04-01 21:40:20 följande:
    Känns lite tråkigt att få noll pepp eller respons när man skriver och är orolig, trodde det var lite det tråden var till för... Ja ja! Gravidhormoner som talar nu kanske...
    Sötnöt då! Jag skrev bara inget eftersom jag inte hört talas om det och inte har något att säga om det, klart man vill skriva och peppa och hoppas att allt är ok, förhoppningsvis är det kanske en envis uvi om du har tur som inte syntes nu,, men som syns när de odlat ett par dagar.

Du får berätta mer när du vet mera! Och det var absolut inte min mening att inte peppa! Tänkte mest att jag överlåter peppandet till någon som har varit med om något liknande eller som vet något om det,, För när man sitter där och oroar sig över sin lilla skatt i magen så hjälper inte ett "Lycka till eller hoppas allt är ok" så mycket för mig iallafall,, jag ville inte komma med onödiga kommentarer som jag hoppas alla förstår är självklara tankar..

(Jag tror jag tänker lite som en man,, korkat,, sorry! Men man blir lite ledsen när man ser någon skriva något sådant som du skrev och man vågar knappt tänka på det själv!) När får du veta mer om vad det faktiskt är??
  • mammsen
    fru Elle skrev 2012-04-01 21:40:46 följande:
    Brukar inte skriva så mycket statusuppdateringar på facebook, har inte gått ut med graviditeten på facebook än.

Dottern satt och kollade på bilder i min mobil, när hon såg bilden från UL så hon väldigt kärleksfullt  "åhh min lillebror". Kändes väldigt härligt att höra, nu verkar det vara helt släppt att hon inte ville ha en lillebror.
    Haha, Har du med en tös som ska få lillebror!? När vår dotter fick veta att bebben i magen var en lillebror skrek hon bara "Neeeeej, inte en lillebror" och sedan har hon titt som tätt berättat för folk att hon ska få en lillasyster haha
  • mammsen
    Aprilia1977 skrev 2012-04-02 06:55:21 följande:
    Har knappt sovit en blund i natt... bebisen i magen har sparkat och sparkat. Något som han tidigare inte gjort, dvs på nätterna. Det är säkert normalt, men undrar just hur dagen kommer att gå då jag är supertrött just nu!

Trevlig måndag på er alla! 
    Välkommen till mammalivet! Ibland i graviditeten precis som efter graviditeten så måste man ibland ta sig frihetet att sova just när bebben har varit vild en stund och bestämt sig för att sova, då och endast DÅ, kan det vara möjligt ibland.. Dock hade jag inte det problemet såhär tidigt i förra graviditeten och har det inte än heller,, men passa på att ta någon powernap när du sovit dåligt =)

• mammsen
    natlup skrev 2012-04-02 13:12:02 följande:
    Jag måste bara fråga. Ni som förr vaginalt har ni tatt bäckenbottenbedövning? Jag kollade nämligen på " En unge i minuten" då begär nästan de flesta den sortens bedövning.. E det något man bör ta?
    Jag hade inte det, jag tänkte bara på den ökade risken för en utdragen förlossning och hur det påvärkar bebisen, eller ja,, det bvar inget jag kände att jag hade velat ha endå.. Jag tror inte det är riktigt lika vanligt i vårt land,, det är vanligt men jag tror knappast att det är 50% ens som facktiskt tar det.. 

Jag personligen tycker det är något man bör undvika, eftersom de kan ställa till det för både förlossningsförloppet, mamman och bebisen på flera olika sätt. Men ibland kan det nog vara viktigt att det finns för vissa mammor och barn!

Mitt tipps är att vara lite påläst om olika bedövningar, hur och var de värkar och vara öppen för förslag när du kommer till förlossningen, det blir nog bara tokigt om man bestämmer sig i förväg! Antingen kommer du dit som jag och många andra och känner att det var ju inte såå farligt, jag håller mig till lustgasen sålänge och sen tänker man inte mer på mer bedövning eller så kommer du till förlossningen och har svinont, då kan det ju vara bra att utgå ifrån var och hur du känner smärtan när du vill ha starkare bedövning för att få just den som passar dig =)

Jag tror inte förlossningsmärta har såå mycket med hög eller låg smärtröskel att göra, utan mer med hur lugn och stabil man klarar av att vara under smärta, om man klarar av att vara lugn eller om man grips av panik, oavsett om det gör skitont eller bara litegrand. Fast det är bara mina personliga funderingar..

Jag tror alla känner sig tryggare av att veta vad de har för möjligheter och alternativ när de kommer till förlossningen (det är ju inte så många bedövningar att läsa om) men det kan nog bli dumt ibland om man bestämmer sig i förväg om man inte vet vilken sorts smärta man själv kommer att känna! Är du med på vad jag menar?

• mammsen
    Svipp skrev 2012-04-02 16:27:42 följande:
    Jag har också börjat må illa igen och huvudvärken har kommit tillbaka. Dessutom känner jag ff ingen aktivitet i magen och är nu i v 20 med mitt tredje barn. Överallt står det att nu kan man se rörelse på utsidan av magen och jag känner inte ens något på insidan. Tror inte att den lever längre.
    Oroa dig inte! Din stackare!!
    Jag ser ingenting på min mage och jag är i samma vecka som du, min sambo kan inte känna något med handen ens, bar om han lägger huvudet som är lite tungt kan han känna lite..
    Det finns många och är alldles både vanligt och normalt att inte känna något försen i v 22-23,, men ring BM/Gyn och säg att du vill ha en kontroll!! Att få lyssna på hjärtat eller se bebisen på UL brukar stilla oron! =)

• mammsen

By the way! 

Hade tidigare en rosaq bild från 2007 på min dotter i sin vagn, det kändes som det var dags att uppdatera =)
    Fortfarande samma mammsen, bara ny bild! Oskyldig 

• mammsen
    Xericax skrev 2012-04-03 10:33:43 följande:
    Den såg ju bra ut, speciellt då jag själv gillar lite dystrare färger Glad

Vad allt är det egentligen man ska ha plats med i en skötväska? Och vad är det som skiljer en skötväska från en vanlig axelremsväska (alltså vad är det som gör att skötväskor är dyrare än en vanlig väska)?
    Emmaljungas skötväska hade jag till alla mina vagnar med dottern, man kan lixom vika ut den så det blir som ett bärbart skötbord, och så har den en tunn avtorkbar/tvättbar dyna i. Fickor på sidorna (när den är utfälld) för blöjjor, tvättlappar ect, den hade nog äv3n näthållare till flaskor på sidorna mm.. 

Tror alla skötväskor är utfällbara, det är ju lixom det en skötväska är.. Så smidigt när man är hemma hos någon annan, på stan och restauranger osv (även om det finns skötbord känns det bättre att kunna lägga bebisen på sin egen skötbädd på skötbordet..)

Jag skulle aldrig klara mig utan en skötväska i bebisåldern!! ALDRIG!! Men jag kommer nog inte köpa dyraste varianten, utan det blir att jag köper till cresents som passar till vagnen och är ganska billig eller köper en billigare modell.. Har man aldrig haft en skötväska vet man ju inte vad man missar, men har man haft en (bra) så är det som att vara utan papper på toaletten eller utan balsam till håret,,, OHÅLLBART!!

Men ni som funderar på axelväska,, Lägg i handukar då som ni kan ha som skötunderlägg, blöjjor, salva, tvättlappar, extra nappar, vattenflaska,, ombyteskläder och... ja gud,, jag har nog glömt 50% av vad man bruikar ha med sig, dock skulle jag gärna slippa stå och rota i en axelväska med dålig insyn när man behöver ta sakerna snabbt och smidigt utan att släppa ena handen från barnets mage när det börjar skruva sig,,

Bättre att satsa på en skötväska än ett skötbord man bara kan ha hemma om man funderar på att skita i skötväska :/

Svar på tråden Augustibebis 2012