• mammsen

Augustibebis 2012

Fru Elle och Albasmamma - Det var ingen som störde sig på någon i den här tråden, så ni har inte missat något :) Det var någon som avreagerade sin irritation på någon surkärring i en annan tråd :)

Detta har varit en toppentråd tycker jag med! Det har bara varit en person jag stört mig på och hon är inte med här längre, fast hon var troligtvis inte gravid heller :P
    Skitsamma, ni är toppentjejjer allihop! 

• mammsen

Ninime - jag tror du är bättre på att ge råd än jag, jag kan nog få det all låta som att det bara finns ett rätt och fel ibland fast jag igentligen vet att det finns lika många rätt och fel som det finns människor.. Iallafall, jag har rykt ihop med en och annan i ett flertal andra trådar här på fl och det är ganska lätt hänt när någon kritiserar ens åsikter och förslag på ett negativt sätt, konstruktiv kritik gillar jag, eller när någon ifrågasätter vad ajg menar,, man jag klarar inte folk som baar klagar och stör sig haha

• mammsen
    cupcakekiller skrev 2012-04-07 14:23:48 följande:
    Måste få klaga av mig lite igen..
    Jag orkar inte med att alla ska påpeka mitt namnval, tycker ärligt talat att det är skitjobbigt.
    Min moster erbjöd sig att betala en ny vagn åt mig om jag bytte namn på min son.
    Han ÄR en Elvis, så är det med det..Fattar inte folk att man inte direkt bara kan byta namn huxflux bara för att det inte passar dem?
    Jag velade mellan Milton och Elvis och nu blev det en Elvis, kännde det direkt när jag fick reda på könet och när jag pratar om magen så använder jag hans förnamn osv.
    Han är MIN son och jag döper honom till vad jag vill!
    Folk kanske stör sig på att du valt namn innan han är född! Men va fan skit i det!! Det är många som gör det! Och hur många föräldrar ångrar namnvalet sedan?? Tror inte någon gör det om jag ska vara ärlig!!!! Folk e så jävla larviga,, men om någon påpekar att du ska byta namn, inte ska bestämma dig än osv så säg bara att nu när han ligger i magen så kallar jag han för elvis, det känns som en elvis och sen får vi se om han fortfarande känns som en elvis när han föds.. De som har barn redan kan du ju även fråga varför de inte bad dig om råd när de valde namn till sina barn, eller om de valde namn efter vad de gillade eller vad någon annan tyckte de skulle döpa sina barn till.. 

Hade ingen vetat att din son skulle heta Elvis och du berättade det sammtidigt som de träffade han "detta är Elvis" hadde de garanterat älskat namnet direkt när de ser exakt hur fint ett barn som heter Elvis kan vara!! Jag gillar med Elvis men det gör tyvärr inte sambon.. INNAN min dotter föddes hadde jag flera förslag jag gillade och sista veckorna hadde jag 4favoriter att välja bland, det var inget av dem som passade alla människor i min omgivning,, och alla skulle lägga sig i som fan.. men när jag presenterade min dotter Lova (namnet som flera hade gett kritik innan födsel) smälte alla och jag har inte fått höra ett knyst! Lova är allas lilla bortskämda favvorittjejj.. och jag har aldrig fått någon kritik effter hon föddes,, och när folk kom med dåliga förslag sa jag bara nej fy fan vad fult, vill du ha en unge som heter så så skaffa en egen! Folk som irriterar mig för länge får sig en skrapa ;)

Ta ingen skit, folk som tjaffsar nu kommer att fortsätta tills din son är född eller tills du skrivit under papprena och skickat in dem till skattevärket! Diskutera inte med dem.. Be dem snällt gå hem och knulla ihop ett eget barn istället.. ursäkta ordvalet... Elvis är ett jättefint namn, säkert med på topp 100 dessutom och visst kan jag förstå om folk ber en tänka om när man väljer något knasigt, som ex så finns det folk de senaste åren som döpt sina ungar till både snövit och askungen osv.. Men hallå! Elvis.. det är ju ett vanligt jävla namn, fast lite ovanligt och fint med.. inget jävla konstigt lixom..

Oj! Vad surig jag låter, daggs att äta! 
  • mammsen
    cupcakekiller skrev 2012-04-07 15:20:19 följande:

Är inne i någon humörsvacka när jag tar åt mig vad alla säger, vilket suger.

Det kallas graviditet, hoppas det gör den olykliga känslan lite lyckligare ;)
    Oavsett vad folk säger till dig så har du endå snart din lilla son i armarna och får titta på hans lilla näsa och mötas av hans trötta små ögon :) 
  • mammsen

Sommaren12 - Då tycker jag du ska påpeka att din mamma nog börjar bli lite gammal, eftersom det är ett ganska poppis namn just nu men du förstår att hon inte vet det eftersom hon är lite,,, fel generation om man säger så... Märta är inget namn jag själv hade valt, jag är inte stormförtjust i det eftersom jag gillar korta och simpla namn men det har endå en viss personlig charm!
    Och det låter lite kaxigt!!  Taskigt av en mamma att säga så,, undra vad hennes mamma och anhöriga tyckte om hennes namnval på dig och dina syskon, det är alltid en fråga som får de som redan har barn att minnas irritationen av hur sura och ledsna de blev när alla skulle lägga sig i!

• mammsen
    NiniMe- Härligt att det rör sig mer igen! Man oroar sig så lätt! Jag har märkt att de dagarna jag haft mycket för mig så har jag lixom lagt mig ner på em/kvällen och funderat på om bebis sparkat alls! Men han brukar komma igång efter en stund när jag väl är uppmärksam, tror även vi börjar bli vana av att ha tvättmaskiner i magen nu så vi lättare kopplar bort det när vi gör annat =)

Maaya - Hej! Välkommen till tråden! Hoppas du hänger med och håller oss sälskap! Fruktansvärt med blödningar i graviditet, i min förra grav hade jag en sparsam blödning i ca 3:e mån sedan hade jag störtblödningar vid 2 tillfällen efter v 20, ut kom en stor och energisk liten tjejj i v 40 :) Denna graviditeten har jag haft lite blodiga flytningar i v 8 eller 9.. Men det är OFTAST inte något farligt och du är så långt gången att en förlossning startar oftast inte med blödningar utan värkarbete eller vattenavgång till skillnad från tidigt i graviditeten. Men man ska alltid kolla upp det och det har du ju gjort, bebisen var säkert helt oberörd :) Så du kan nog släppa det nu och fortsätta njuta av att vara gravid ett tag till :) Är det ditt första barn? 

Anneh - Ang Järtillskott så stämmer det att niferex är mycket mer koncentrerad på järn. Dock är järnet i blutsaften lättare för kroppen att ta upp eftersom blutsaften innehåller massa hjälpämnen för att kroppen just ska kunna ta upp järnet.. Så även om det är mer järn i niferex får kroppen i sig mer järn av blutsaft, barnmorskor får dock enligt lag inte tippsa om blutsaft eftersom det är ett naturmedel.. så larvigt..
    I min förra grav var jag tvungen att äta niferex redan direkt efter inskrivningen i v 10, en om dagen men missade ibland, sedan i v 20 hade järnet sjunkit mycket och jag fick förja äta 2 om dagen, magen blev helt förstörd och förstoppad och jag fick problem med hemor invärtes, inte ROLIGT!! i v 25 hade järnvärdet sjunkigt ytterligare och låg på 101 som minst. Jag slutade med niferex och köpte en flaska blutsaft som min mamma rekomenderade mig, tog endast rekomenderad dos och för varje besök hos bm ökade järnvärdet stadigt tills jag inte behövde järntillskott mer i v 32/34 eller något sånt! Magen fungerade dessutom toppen under hela perioden när jag använde blutsaft och fungerade bättre med blutsaft än utan. Så jag slapp, jobbiga läkarbesök och salvor och skit.. Jag har innan jag blev gravid tränat lite och då tagit blutsaft någon gång i veckan nu är jag i v 22 och har fortfarande så bra järnvärde och järndepåer att jag inte behöver äta något järntillskott än!
    Köp en flaska blutsaft, det är BÄTTRE!!

Sommaren12 - Åh! Vi renoverar med hemma!! Vi har rivit ned tapeter och bredspacklar väggarna i tv-rummet, det ska på vävtapet och målas sedan innan vi flyttar haha
    Vi ska byta lägenhet med min mamma som har en större på samma gård..
    Väl där så ska målas om i vårt blivande sovrum och i babyrummet, i dotterns rum blir det vitt med fondtapet med stora lila/rosa blommor på =)
    Vattenbaserad färg e det som gäller och vädra ordentligt, sov inte i rummet på ett par dagar.. Jag e lite nojjig och har munskydd och grejjer som tar både ångor och andra småparticlar, så jag kan i princip använda vad jag vill för medel..

Strongenough - Det ÄR inte farligt =) Det är bara det att man som gravid har liiite lättare att bli matförgiftad än annars emn om du känner dig bra fortfarande så behöver du inte oroa dig =) Jag har käkat lite brieost som är pastoriserad och det är ok, så det rekomenderar jag er mammor som saknar osten, kolla bara så den är pastoriserad =)
  • mammsen

Jag längtar efter nästa nummer av JAG ÄR GRAVID  av föräldrar och barn som kommer ut i butik nu den 10:e vi kommer nog ta hjälp av deras undersökning av olika babyskydd som är med då! Jag ser även fram emot deras stora förlossningspecial,, någon mer??

• mammsen
    NiniMe skrev 2012-04-08 12:00:39 följande:
    Ja jag har märkt att jag blir mer och mer orolig för varje graviditet, tur detta kommer vara den sista annars hade man blivit knäpp hahahah, men det är kanske för man vet vilken kärlek som växer därinne som man blir mer överbesyddande.. Jag brukar ta det mesta med ro men när det gäller barnen så oroar man sig lätt Hjärta
    Altså jag har ju bara en dotter på 4½år men jag har fortfarande inte fattat att jag snart har ett barn till! Jag vet att jag har en son i magen men det går inte riktigt koppla ihop med att jag snart får ta med mig en son hem från bb!! Haha Det känns helt sjukt och galet långt borta!!! Som om det inte är på riktigt.. Nej, jag kommer bli superchokad när jag får min lille son på magen den saken är klar!!!!! Är et bara jag???? Jag kan värkligen inte koppla ihop sparkarna i den växande megen med en livs levande vacker liten son! Trots att jag har barn innan så vet man ju inte vad som väntar, kan man skriva så?? Vi har längtat så lääänge efter ett barn och hade redan gett upp hoppet om att det skulle gå.. Och poff pang var jag gravid! Det känns som alla de där gångerna jag inbillade mig att det hade "tagit sig" när det inte hade det.. Alla bebisaker är nästan inköpta redan och jag vet ju vad som väntar.. MEN JAG KAN INTE FÖRSTÅ DET!!
  • mammsen

Sommaren12 - Slemproppen KAN gå när som helst under graviditeten och det betyder INTE att förlossningen är startar. Ring förlossningsavdelningen dit du hör, för de får ta in dig och kontrolera, om du ska ta bil eller ambulans avgör de.. Klart du ska kolla upp varför det kommer massa slem, är den blodblandad? För slemproppen brukar väll vara lite blodblandad väll? eller??

• mammsen

Sommaren12 - vet att det finns någon som haft slemmiga/vattniga flytningar och trott att vattnet gått, men det var bara en infektion eller något sånt som är jättevanligt när man är gravid, hur som hellst ska det kollas upp, men har du inte smärtor och har inte vattnet gått så behöver du nog inte få panik =) Men kolla upp det så du vet vad det är!

Svar på tråden Augustibebis 2012