• mammsen

Augustibebis 2012

anneh skrev 2012-04-03 10:40:01 följande:
    Ang skötväska så beställde jag en matchande när jag beställde våran emmaljunga vagn. Den verkade bra!
    Den är BÄST!
    Xericax skrev 2012-04-03 11:10:07 följande:
    Nu har jag googlat lite på skötväskor (ja, jag borde jobba istället men kan inte koncentrera mig) och det verkar som att man inte behöver så mycket i den första tiden, så jag tror jag försöker med någon av handväskorna jag har hemma redan, sedan då det blir mera packning så testar jag med någon ryggsäck som vi ändå bara har liggande i vårt skåp. Skulle det visa sig att jag verkligen behöver en skötväska måste jag väl köpa en vid ett senare tillfälle istället. (Fast Emmaljunga sport skötväskorna var ju riktigt snygga.) 
     Ska man bara iväg en snabbis på fika hos en kompis på ca 1 timma kan det vara så att 5st blöjjor är slut efter 30min första tiden, det är helt normalt med barn som bajsar allt från en gång/vecka till 20-30 gånger om dagen när de bara äter bröstmat, man lär sig snabbt (iallafall i perioder) att alltid ha på tok många extrablöjjor med, så handväska är nog inte att rekomendera!

• mammsen
    cupcakekiller skrev 2012-04-03 13:52:28 följande:
    Nä, tatueringar kommer h*n bli uppväxt med ändå även om det inte vore för mig..Pappan är tatuerad ut till knogarna och min pappa är i princip helt täckt.

Men jag stör mig så himmla mycket på att folk inte tänker innan de öppnar munnen..Som den ständiga frågan "Varför gjorde du inte abort?". Varför är sånt så intressant?
    Och när jag snällt säger att jag aldrig tänkte tanken på abort så är det fel då med, folk blir ju aldrig nöjda.

Tur att en kompis trillar in snart så jag har en anledning att sluta sura :)
    Jag har ett par tattueringar bla i nacken, min sambo är ganska mycket tattuerad (hans bror är tattuerare) han har på bäda nändera, ena sidan av halsen, bröstet, ryggtavla ett par stycken på båda armarna m.m

Barnets farmor har väll ca 5-8 tattueringar och farfar är heltäckt från topp till tå, Mormor har stora tattueringar överallt samt stjärnor i nacke och på ena sidan av halsen, min och sambons syskon är mer eller mindre täckta, min storasyster som har 3 söner och är 27år har tattueringar över tinningen, nacke, hals, bröst, mage, osv..... töjjda öron och många piersingar mm.. Den ENDA so minte är tatturad är barnens morfar, min far alltså och hans mor.. tom barnens gammlamormor är tattuerad! min dotter och syrrans söner skryter alla över sina mammpr och pappor på dagis haha, det finns dock fler föräldrar på dagis som är vältattuerade.. Det är något barn tycker är häftigt! Mina tonnårsbröder och systrar tar stolt hem vänner till vår mamma som kallas "rockmorsan" sedan jag var tonnåring haha

I våran familj skämms vi inte över varandra, min 16-årige bror med adhd och attitydproblem är skolans buse (världens nallebjörn hemma) men tyvärr en jävla skitunge/bråkstake i skolan som slåss och bråkar och inte längre får gå i vanlig klass osv, ropar och vinkar när jag sycklar förbi skolan på väg till dagis för att ibland komma och krama och gulla lite med dottern, stolt inför alla kompisar, han kan även ge mamma hejdåkramar när han ska iväg till kompisar osv,, 

Det är inte så att alla barn/ungdommar skämms över sina föräldrar, jag har alldrig gjort det och mina syskon har aldrig gjort det. Varesig vi fått utskällning av mamma inför vänner om vi gjort något dumt eller om mamma larvat sig och skojjbråkar med oss på skolgården.. thats it!

Dessutom fick jag Lova när jag nyss fyllt 18år, jag var ensam och jag måste säga att jag är fan en bättre morsa än många andra!! Men jag hade familjens stöd! Dock vågade jag inte ringa och berätta något för min far försen efter dottern var född :/ 
    Men han tog det relativt bra! haha 
  • mammsen
    cupcakekiller skrev 2012-04-03 14:46:11 följande:
    Ellenbmt: Här verkar folk tycka att är man 19 så SKA man iallafall fundera på abort..
    Jag förstår faktiskt inte varför folk tror att de har en sån rätt att veta alla detaljer om allting så fort man är gravid.

Kan även tillägga att jag blev tvingad till en abort i v.11 när jag var 16 år, mitt kära ex hotade att slå in magen på mig annars och jag var rädd/vågade inte säga ifrån.
    Jag har alltid velat ha barn och eftersom jag fortfarande mår skitdåligt sen den aborten så tänkte jag aldrig änns tanken nu när jag blev gravid igen utan jag blev faktiskt glad istället.
    Men folk som jag har berättat detta för tycker att jag borde ha kommit över aborten nu så därför vart det tjat från kompisar/vissa släktningar att jag iaf borde ha funderat på det denna gång..
    Jag blev tvungen att göra en abort i v 13 när jag var 15år pga hälsoproblem, jag vet inte om jag hade överlevt den graviditen och det viste inte läkarna där jag låg inlagd heller.. Min dåvarande pojkvän ramlade in i ett gammalt beroende och jag har noll tolerans för drogor så där tog det slut (innan aborten när jag var inlagd)
    Det var otroligt jobbigt och jag grubblade över det länge länge!! Jag kände att jag förlorat ett önskat barn och atrt jag själv tagit det livsavgörande beslutet.
    Min graviditet med dottern var tung och full av funderingar och skuldkänslor till det tidigare barnet.
    Men...
    Någongång efter min dotter föddes så suddades minnet ut, jag slutade grubbla över det och jag kände mindre och mindre skuld. NU i efterhand känns det (hoppas ingen tar illa upp) men som att jag gjorde rätt och är nöjd med aborten. Jag har alltid varit överlycklig över att vara mamma till just min goa dotter, och hade garanterat varit överlycklig åt det första barnet om det gått vägen. Men jag känner mig nu nöjd att det blev som det blev.. Och jag har tom slängt bilderna (när min dotter var ca 2år) jag hade inget behov av att spara dem längre..

• mammsen
    Naimis skrev 2012-04-03 19:44:39 följande:
    Mammsen- ....och för att inte tala om ombyteskläder, både till bebis och till sig (tröja om bebis kräks, eller brösten läcker).
    Skötväskan va totalt fullpackad jämt tyckte jag.
    Ja, jag minns att den alltid var full, men jag minns inte vad jag hade i.. bara viktiga och nödvändiga saker vet jag.. jag använde skötväskan mycket hemma med.'
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 19:54:03 följande:
    Jag har haft massor av skötväskor inkl. emmaljungas, skiphop, gaia&co, babybjörns hårda och några till. Kan bara säga att jag vet vad jag  jag missar och det jag missar är: ännu en onödig utgift. Skötbädd går ju att köpa till löst (finns inte med i alla skötväskor för övrigt och i flera är de löjligt små).
    Ja, det är klart alla tycker ju olika, jag däremot älskade att bara kunna vika ut skötväskan och alla småfack som hamnade på sidorna av skötbädden så man direkt såg vart allt fanns och man aldrig behövde slita synen från bebisen., jag som är van vid skötväska och gillar det skulle nog känna mig enormt handikappad utan en riktigt bra en.. Måste inte vara dyr, men den måste gå att vika ut och ha bra fack så man har "insyn" över alla fack..

• mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 20:27:18 följande:

Fast den utviksmodellen som du beskriver nu är ju specifik för just emmaljungaväskan (av den åtsmodell du har, min hade det inte). De flesta skötväskor är inte konstruerade så utan har en liten lös skötbädd ´som man plockar upp och sen förvarar man alla grejjer inne i väskan precis som i vilken väska som helst. Dvs det är precis detsamma som om amn stoppar ner en lös skötbädd i precios vilken väska som helst. Skillnaden brukar vara att det finns fler fack. Har man en väska som passar bra i övrigt kan man köpa en insats med bara facken och stoppa i sin vanliga väska. 

Fast enligt mitt eget tycke så är det ingen skötväska då! Jag har bara kollat lite efter skötväskor men att köpa något annat än en utvikbar är ju bara helt onödigt.. En skötväska ska ju vara en skötbädd med alla saker inom räckhåll,, grannen har 2 olika märken, båda utvikbara och inköpta för 1 respective 2 år sedan,, vet dock inte villka märken det är, får gå och tjuvkika imorgon,, Är det som du säger kan man såklart köpa villken väska som hellst, men jag vill ha just en skötväska med utvikbart skötbord, och för mig är det ju just det en skötväska är och en SÅN kan jag inte klara mig utan,, 
  • mammsen
    Ellenbmt skrev 2012-04-03 20:35:00 följande:
    Mammsen- vilken skötväska kan man fälla ut som du förklarar?? Sån vill jag ha. Fast ska ha min älskade dadgear med! Prylar är kul :)
    Jag hadde emmaljungas skötväska, modell 2007 och modell 2008, grannen har 2 st av olika märken ska kika imorgon vad det  är för märken, de är inköpte 2011 och 2010,, ska kolla runt lite återkommer strax!

• mammsen
    Emmaljungas 4 olika skötväskor:

style - Ricktigt snygg finns i svart eller vit med snygga spännen, går inte att fälla ut. RIKTIGT SNYGG!!
    Exklusive - Större och rymligare och går inte heller att fälla ut men ska vara "funktionell".
    Sport - Finns i 25 färger och har många extrafack, går inte heller att fälla ut......
    Ryggsäck - Går inte heller att fälla ut!!!!!!

Va i helvette!!! Surar!!!!!!!!!

Cresents enda skötväska går inte fälla ut......

Jag blir fan förvånad!!!

Och jävligt förbannad!!!!

Skiphop har en modell som går att fälla upp men jag tycker det är dåligt med utrymmen... Den kostar 449:- på mammashop.se

Change Mat Kit -  OiOi går med att fälla ut ordentligt. och kostar 349 på samma sida..

Finns några andra modeller till men ingen jag fastnar för... förutom......

http://www.mammashop.se/baby-travel-2-i-1-deltababy.html

"Travel Baby blir lätt till en babysäng för barn upp till 6 månader eller en skötbädd utan att du behöver tömma väskan på innehåll." Den är snygg och JÄVLIGT praktisk värkar det som.. det blir en sån... Nästan 800spänn, men då får det vara så! Jag säljer helre vagnen och köper en billigare eller en som är nyare begagnad än att vara utan en riktig skötväska! Är det bara jag?! 
  • mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 21:18:34 följande:
    De där som heter typ change mat kit och pronto är inte riktiga skötväskor utan mer som skötbäddar med några småfack. Man ser det tydligare i vekrligheten. Inget utrymme för extrakläder mm. Men kanske ett bra komplement om man har en vanlig väska också.
    Ja, det värkar så,, men man vill ju ha allt i ett lixom.. Den jag hittade som jag länkade till från babytravel gillade jag skarpt, sambon gillar den med och det blir till 99%en sådan.. men vi ska kika i affären innan med.. 

MEN!!! Solig

Lägger ut 2 bilder i bildtråden på en toppenmodell av skötväska som säljs nu.. Både jag och sambon har sagt att vi ska ha den om vi inte hittar någon likgiltig annan modell vi gillar bättre,, Den är snygg, normalstor och kan vikar ut till skötbädd med kanter som en liten bebis även kan sova i som en liten säng. Ni som är intresserade kika in där om 2 minuter!
  • mammsen

Vet inte, jag tycker inte den är så dyr så det kvittar nästan,, och vi ska kika lite till innan vi bestämmer oss =)
    Men tack för tippset!! =)

• mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 20:53:15 följande:
    Då är 95% av alla skötväskor inte skötväskor enligt dig?
    Haha, ja så kan man se det :P
    Måste låta som världens surkärring!!
    Men jag blev facktiskt förvånad över hur många skötväskor som är just bara väskor..
    Men jag vet ju såklart att väskorna är skötväskor och att ni andra ser det som skötväskor osv, jag är ju inte korkad.. Bara lite frivilligt trångsynt när det gäller skötväskor, kan värkligen inte tänka mig en sån vanlig "skötväska"
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 20:59:50 följande:
    Lite så jag känner också... Självklart ska man köpa en påkostad skötväska om man vill ha det, eller en ny vagn eller vad det kan vara...

Men blivande föräldrar är en så extremt utsatt grupp när det gäller reklam och konsumtion och det ska man nog ha en viss medvetenhet om när man tittar runt bland grejjer. 

Det finns SÅ många saker som framförs som måsten,  utbudet är enormt och priserna rena skämten många gånger. Det går att bränna enorma summor. 

Samtidigt är föräldraledigheten en påfrestning på ekonomin för många och väldigt många svenskar får av ekonomiska skäl stoppa sina barn i förskola långt innand et egentligen är lämpligt ur barnens perspektiv. I det perspektivet tror jag ändå inte att det är alla dessa dyra prylar som verkligen gagnar barnet.
     Ja, altså jag har ju köpt mycket begagnat, exempel kläder, babygym, babysitter osv och tjänat massor av pengar, jag var inne på att köpa en vagn beg denna gång men hittade en vi ville ha till kanonpris på utförsäljning, en riktigt rejäl skötväska är viktig för just oss som är ute i naturen och på kusten mycket och ofta är på resande fot.. Jag hade bättre ekonomi men första barnet och då köpte jag allt, och allt köpte jag nytt dessutom,, nu har jag valt bort sånt jag inte använder så mycket eller som man inte behöver, sånt som man behöver men inte är så noga hur det fungerar har jag köpt begagnat men som är det absolut viktigaste för mig är en vettig skötväska, för mig finns det inget substitut för det och en vanlig väska duger inte, det vet jag.. En vagn hade jag kunnat dra ner på extradetaljer men inte på just en skötväska.. Så jag tror alla måste prova sig fram och själva ta reda på vad som är viktigt för dem..
Svar på tråden Augustibebis 2012