• mammsen

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-04-03 21:37:14 följande:
    Mammsen: Jag har noll erfarenhet av skötväskor men mina vänner har i princip alltid sin skötväska med sig överallt och eftersom jag ÄLSKAR väskor så är det en viktig grej för mig.

I övrigt börjar jag känna att det är dags att ta reda på vad mer som behövs. Har knappt köpt något alls. Tex vet jag inte riktigt vad man behöver till att ombona vagnen... 

Funderar på att köpa en sån där gravidkudde eller vad det heter som man kan sova på. Det är jävligt obekvämt för mig att ligga på sidan för magen "trillar" liksom ner och ligger och spänner eller vad man ska säga. Har provat att ha en vanlig kudde som stöd för magen men den funkar inte riktigt även om jag känner att stödet hjälper. Nån som haft en sån? De är sådär långa som ska stödja magen och så har man en del mellan knäna med... 
    Ja det är ju något man använder alltid, till vagnen behöver di inget igentligen,, en del köper dyra bäddsett till vagn men det har jag alldrig gjort till mina vagnar, intre ens de nya vagnarna,, det är nog inte såå många som gör det,, en del vill ha en liten tunn kudde i vagnen, det har jag inte heller haft, jag har dock haft snuttefilt i bomull liggandes i botten och sedan kunnat svepa in lillen i den lite,, då har det vart lätt att byta om bebisen spyr,, men jag vill minnas att bebisar egentligen bara spyr upp överskottet och att om man har ammat kan man ju vänta 5 min innan man lägger ner i vagnen eller amma lite grand och sen ge napp,, Min dotter spydde mycket och ofta men det var inte så stort problem som många värkar tycka,,
    En sån kudde har jag aldrig haft! Men jag vill nog köpa en sån nu! Jag måste testa, tror som många säger att det är något som kommer att kunna användas till väldigt många saker!

• mammsen
    Novixi skrev 2012-04-03 21:58:56 följande:
    Mammsen: vad är det för skötväska? Kikade i bildtråden och den verkar supersmidig! :)
    Här är sidan jag kikade på http://www.mammashop.se/skotvaskor.html kolla in där om du vill läsa mer, de hadde många snygga skötväskor! (fast såna som jag inte vill ha då tyvärr)

Sommaren12 skrev 2012-04-03 22:06:17 följande:
    Gillar den också, men lite opraktisk färg, finns det ingen annan? Och så undrar jag hur mycket plats själva skötbädden egentligen tar? För mig verkar det mer praktiskt med en tunnare sådan som man har med eller fäller ut IFALL det är så att skötbädden bara är en tjock del av väskan som tar "onödig" plats liksom. Skulle vilja se den i verkligheten.
    Det är en extra madrass i för högre komfort om bebisen kommer sova där, den kan man bara plocka ur och *poff* så blir väskan genast lite smalare ;) Faqst den går ju bara att torka av, jag tycker det är praktiskt med mellanljusa färger så man ser om man behöver torka någonstanns.. Finns säker tpå babyproffsen eller dylikt..
    LiJon skrev 2012-04-03 22:18:25 följande:
    Har inte heller någon aning om jag ska köpa "riktig" skötväska eller inte... men jag hittade "Ryco skötunderlägg" (finns bl a på jollyroom), en mindre väska med fack som också verkar funka som underlägg. Tänker om man kör med vanlig väska och har den här med i? Fast det kanske inte är så smidigt, man kanske behöver mer plats för flaskor o dylikt... 

Hur har ni andra det med sammandragningar? Jag vet inte om det är det jag har, men idag har magen "krampat" till och jag har fått som lätt mensvärk, sen släpper det snabbt igen. Den där mens/molvärken har jag inte haft sen senast i vecka 12-13 nånting. Hon kickar för fullt därinne så jag är inte direkt orolig, ska ju träffa gynläkare imorgon också så jag kan ju höra då om det är normalt... har ju läst att de inte ska göra ont men det känns lite svårt att bedöma, små-ont gör det ju.
     Jag hade en period på ca en vecka (tror det var v18-v19) som jag hade en del sammandragningar och blev skitorolig,, men jag åkte in till gyn efter ett par dagar och allt var bra,, någon dag senare slutade det bara,, 
    Kampis skrev 2012-04-03 23:15:16 följande:
    Den där skötbädden ser ju inte så stor ut sen ser ju kanterna inte ut att kunna fällas ner? Då går den väl inte använda så länge? Nej då har jag hellre en vanlig med en tunn madrass till :)
    Jag tror det stog i beskrivningen att kanterna kan fällas upp för att fungera som sovplats, så då borde de ju gå att fälla ner med, iallafall vid fotändan,, men jag ska kika nogrannare på väskan innan jag bestämmer mig.
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 08:38:40 följande:
    Dax för RUL kl 10..Tror aldrig att jag har vart så här nervös förrut, även fast jag redan har gjort 2 st UL.
    Well, skriver hur det går sen :)
    Det är alltid spännande :D Lycka till!!
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-04-04 11:36:23 följande:
    Ja det där med vagnen har jag också funderat över. Ser ju att de säljer matchande bäddset till alla vagnar, och även om jag inte ens har lust att köpa något matchande funderar jag på om man behöver bädda i vagnen med lakan o.s.v. Har alltid tänkt precis som du skriver att man har en filt bara i vagnen. Sen är väl frågan kudde eller inte kudde och huruvida man behöver skydda botten med ett lakan. Men då vi valde bärlift tror jag inte att madrassen är "lös" så att man kan vika om ett lakan om den. Jag tror att madrassen så att säga sitter ihop med väggarna i liften så då låter det bra att bara ha en extra filt i så fall i som går att tvätta.
    Tycker dock att det är svårt att hitta såna där tunna bomullsfiltar, någon som har tips om var jag ska leta?
    Vad är det för vagnmodell?? I min cresent är det en lös madrass i hårdliften, i emmaljungas vagnar har de väll fortfarande madrasser i liftarna med?? Tror det är standard med madrasser även i liftar =)

Jag köpte jättegulligt bäddsett billigt på ikea och där följde bomullsfilt med =)
    Annars finns det i vissa klädaffärer på barnavdelningarna, på baby och barnbutiker osv,, vissa är överdrivet dyra andra inte,, kanman sy kan man ju skaffa sig en stor bomullstygbit och sj'älv sy lagom stora bitar och fixa kanterna,, Jag bara råkar springa på dem då och då och passar på att köpa när jag hittar till bra pris =)
    Novixi skrev 2012-04-04 11:47:24 följande:
    Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL! Glad Grattis!
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            
     Så kände jag med! fast tvärs om, har en flicka och hadde en önskan om en pojke,, jag hade blivit glad för en flicka med såklart,, meeen, en pojke var ju lite av en önskedröm,, så jag kollade,, nu slipper jag oroa mig för hur det känns när bebis ligger i armarna, nu vet jag att det är en liten pojke och dessutom hinner jag förbreda dottern som absolut ville ha en lillasyster. Nu slipper jag gå runt och känna skuldkänslor att jag kanske har en liten extra önskan efter en son.. Det är en son i magen =)

(Hade det varit en flicka hade garderoben varit full av söta flickgrejjer och jag hade varit lika överlycklig, det vet jag, men det är lite det där att inte veta och vara rädd att man ställer in sig på antingen det ena eller andra så det skulle finnas en riksk att det känns "fel" missförstå mig rätt) 

Åk och kolla! det är jättespännande att gå och vara nervös i flera dagar och veta villken dag man får veta könet!! haha

• mammsen

Strongenough - Åh, vad glad jag blir av att höra att det är bättre!! Underbart! All lycka och alla tankar till dig nu!!  Jag har tänkt på dig mycket! Vilken vecka är du i nu? Dina flickor är snart så stora att de klarar sig själva! Och då kommer du inte behöva denna oron mer! =) 

• mammsen
    kaxig91 skrev 2012-04-04 23:55:15 följande:
    Jag ska ha min första lilla bebis i Augusti och det är en flicka som beräknas till den 24:e o nu min fråga vilka kläder ska man satsa på att ha flera uppsättningar utav :/ är det *sommrigt* eller ska man satsa på att ha mera utav det varmare kläderna:/ .. är första barnet så vet inte alls vad som kan va bra att ha första tiden o ejumed jag är ensam med både graviditeten o shoppa in allt vill jag vara ute i *god tid* med att få ihop så mycket som möjligt:P^^
    Somrigt fungerar ju hela året, och sen kan man ha lite höstigt över när man ska ut eller liknande, jag satsar på lite blandat, somrigt och tunt med kofta + varrmare byxor eller liknande,, lättare att ha möjlighet att ta av ett lager än att bara ha varma kläder.. 
    Sommaren12 skrev 2012-04-05 09:46:06 följande:
    Hur mycket nytta har man EGENTLIGEN av ett sådant babyskydd som man enkelt tar med sig och klickar fast på vagnen? Och hur länge använder man babyskyddet eg?
     Ungefär så ofta som ni åker iväg och vill slippa släpa med vagnen, ex när ni ska fika/restaurang/bvc/kalas  m.m en del använder det mer och andra mindre jag tog med babyskyddet varenda gång dottern sov i det i princip, jag använde det flitigt, (alltid bra med ett babyskydd som fungerar som babysitter) vilket jag tror de flesta gör.. Men jag tror man anpassar sig utefter vad man har och hur man vill ha det.. Ingen kan veta hur mycket du kommer att använda det på andra ställen än bilen. En sovande bebis somnar oftast lätt om när man bara flyttar över det till vagnen annars och en del föredrar ju bärsele istället osv,, man måste ju inte veta säkert hur man vill ha det innan barnet är fött, man kan ju byta babyskydd senare om man känner att man har det behovet. Hur länge det används beror ju på hur fort ditt barn växer! En del använder bara babyskydd ca 8-9månader andra kanske till 12-14månader det beror ju på hur stort/litet barnet är.. Oftast passar dem tills barnen är över ett år men många väljer att byta ut tidigare (man blir lätt lite köpgalen som förälder) ;)
    strongenough skrev 2012-04-05 09:49:35 följande:
    Man anpassar ju sig efter vad man har Glad
    Jag hade inte någon bas till sonens stol och då visste jag inte ens att det fanns så man kunde klicka i vagnen. (om det fanns?).
    Så lång tid tar det inte att spänna fast den med bälte. Hade den till sonen var 7-8 mån. 
     jag hade inte heller bas (2007) fungerade utmärkt och Lova sov fast jag tog i och ur babyskyddet ur bilen,, dock funderar jag på bas denna gången, fast det känns som en sån annan "onödig" grejj man kan klara sig utan, jag tänker dock att babyskyddet kommer lite högre och att bebisen kommer att kunna se ut genom fönstret när han vill ha något att titta på, med dottern så var det lite därför jag bytte till bilstol när hon var 9mån för att jag tyckte hon skulle ha det trevligare om hon såg ut genom fönstret,, helt larvigt igentligen då hon aldrig visat något missnöjje.. Men det blir nog bilstol med bas denna gången och jag har bestämt mig för att ha det så länge det går, eftersom det är det säkraste skyddet när barnet har den rejäla lutningen som det inte är på de flesta andra bilstolarna.

Det är by the way lika säkert att bara fästa babyskyddet med bälte som i bas..  
  • mammsen

RockThe Rebel - Åk in till näl och kolla upp blödningen, innan kl:5 är det gyn du ska vända dig till, då kan du ringa och boka tid efter kl:5 är det akuten. De är toppen där och jag har varit inne pga blödningar en gång och pga starka täta sammandragningar en gång.. Man ska alltid kolla upp en blödning så sent i graviditeten så fort som möjligt men det är oftast ingen fara =)

• mammsen
    Novixi skrev 2012-04-05 16:17:43 följande:
    Hej tjejer. Ligger hemma och har drabbats av någon form av magsjuka :( har inte ens fått behålla vatten sedan kl.03 inatt. Vet ni om det är farligt för bebisen med alla kräkningar och att inte få i sig något? Orolig att liten ska ta skada :(
    Nej det är INGEN fara! Jag hade ett sådant kraftigt graviditetsillamående förra graviditeten i flera månader att jag inte ens kunde få i mig vätska i veckoperioder. När jag blev utorkad fick jag dropp på sjukhuset men det var mest för min skull,, Barnet i magen hade fullt med fostervatten varenda gång och fick i sig allt hon behövde,, Alla "depåer" går lixom till barnet först. Ut kom en frisk och pigg flicka på 3630g i vecka 40 med högsta poäng på apgar skalan och nu är hon en sjövild 4½åring. 

Av alla de läkarna jag träffade både på mina akutbesök och när jag legat inne så har ALLA sagt att det är inte farligt för barnet, och när de visat hur mycket vatten hon låg och guppade i och försäkrade att hon mådde prima trodde jag dem =)

Snopet att jag låg där helt utorkad och halvdöd med en vattenbasäng i magen typ :P haha 

Så oroa dig inte, men du ska inte må dåligt och bli påvärkad för det, känner du dig kass så åk till sjukhuset så du får påfyllot med lite vätska och salter och shit =) Det tar även bort (nästan) alla sorters illamående!!!!

• mammsen
    Ang drömmar! Jag drömmer ofta att jag föder och får en liten flicka (vet ju att det är en pojke men,, ni vet hur det är med drömmar) min sambo däremot som får vara med om "sin" första graviditet och bebistid, han har ju bara varit pappa till min dotter sedan hon just lärt sig gå typ.. Han har skumma drömmar!!!!
       Inatt drömde han att jag födde en flicka och låg och kelade med henne och var helt överlycklig men han tyckte det kändes helt fel, så han sprang runt på bb och letade efter en son, men alla bebisar var flickor,, tillslut åkte han till ultraljudskliniken och krävde att få pengarna tillbax haha!! Låter fruktansvärt! Men han skulle allt bli lycklig över en liten tös, men drömmar kan vara sjuka!! Jag tycker dock att det är väldigt roligt att han är påvärkad och involverad med.. <3

Ang Babyskydd.. Jag hade acta graco till dottern nyköpt 2007 utan bas och var supernöjd. Jag bytte ut det när dottern var 8-9 mån men hade kunnat ha det längre. Nu kommer vi testa köpa ett babyskydd med bas denna gången och kommer antagligen vara ganska impulsiva och korkade när vi väljer ett och köpa ett utefter färg och vikt. Vill ha ett babyskydd som väger så lite som möjligt. Dock kommer vi ju inte köpa det absolut minsta, trångaste, men det löser sig säkert,, Typ Blått eller racing red eller något annat pojkigt blir det, dottern på 4år har ju Prinsessstol med dryckhållare och sånt som är ganska gulligt, och färg är alltid kul! Så vi tänker nog inte praktiskt i första hand :P

Ang, MVC och magmätning och dylikt.. Igår var jag på MVC med i vecka 20+4 (21) hade tid på morgonen och satt där och väntade för att sedan mötas av en förvånad BM, hon hade glömt att skriva in mig i bokningen!! Men jag hade med lappen från henne som hon skrivit med den tiden :P 
       Så typiskt min otur att hon hadde ett annat planerat besök bara 10min senare.... Men det gör inte så mycket, vi kollade blodvärdet som låg på 110 och var ok eftersom jag hade så mycket "depåer"så jag behövde ointe börja med järn än, urinprovet var toppen med och vikten hamnade på 82kilo samma som för 2 veckor sedan =)
    Man brukar börja mäta magen i v 25. Det är det första man kan fylla i på kurvan på de MVC där de fortfarande använder pappersjournaler. I v 24 så brukar en del bm dock mäta och kryssa i lite innan kurvan ens börjat,, ;)
    Men vi mätte ju såklart inte än dock fick jag snabbt en ny tid om 3 veckor i graviditetsv 23+1, igår han vi inte ens lyssna på hjärtat eftersom hon hade gjort fel i bokningen =(

• mammsen

När det gäller att bestämma sig för vagn är det alltid jätteskillnad på när man läser om dem och ser dem irl, jag som köpt iallafall 5st duo/kombivagnar nya av olika märken vet att när jag bestämt mig för en sort och kommer till affären blir det nästan alltid en annan! Denna gången tx hade jag bestämt mig för en av emmaljunga vagnarna men tyckte samtliga modeller blivit både simplare och onödigt stora till skillnad från när jag var i vagnträsket sist för några år sedan! Min självklara favorit som jag vetat att jag skulle ha redan innan jag blev gravid som jag haft i bla modell -07 kände jag otrolig avsmak för, den var inte vad jag saknade eller ville ha.. Det blev en cresent eftersom den var på bra pris, det blir säkert någon mer och dessutom blir den nog utbytt snart endå eftersom jag är lite vagnkåt. MEN OBS OBS!! ... Beställ aldrig en vagn utan att kolla och provköra!!!!

Vem var det nu som skrev om ett barn i 2.5års åldern som inte ville ha syskon??  iallafall så har jag inte någon erfarenhet av det men min första tanke är att inte "tvinga på barnet ett syskon" alltså att försöka vilja övertala barnet att vilja ha ett syskon, säg istället att jag förstår att du inte vill ha ett syskon men villken tur att det är så långt kvar tills bebisen kommer! eller något.. Senare kan du ju ta med barnet till BM och lyssna på hjärtljuden de låter ju som ett litet tufftufftåg av modell mini! Köp en fin dockvagn och dockbilbarnstol till dottern är med ett förslag! Då kanske intresset ökar lite ;) Men låt henne få vilja vara ensambarn! Om ni försöker tvinga henne att vilja ha ett syskon kan det lätt bli tvärs om, låt henne känna som hon gör och stötta dem känslorna hon har, då blir det nog lättast att bearbeta! Jag säger alltid att det är "vår" bebis till min dotter som iof är 4 och har längtat efter syskon men som nog har lite blandade känslor med.. Jag försöker dock inte få henne att tro att det kommer bli "sååå roligt med ett syskon" utan mer "i början blir det ganska jobbigt och tråkigt när bebisen bara bajsar och skriker hela tiden men sen när bebisen blivit större då blir det roligt när ni kan leka och bada och sånt tillsammans" sedan kommer jag ha en fin bild på min dotter i bebisens vagga när stora flickan kommer till bb och hälsar på så hon får se att bebisen tittar på hennes bild, när mormor och farmor och alla kommer och tittar på lillebror sedan kommer jag prata med dem så de först får gå och gratta Storasyster och ge henne en fin storasysterpresent.. Gud vad jag nojjar över detta, jag sitter här och gråter när jag tänker på att min lilla tjej ska bli storasyster... Min sambo skrattar åt mig och så låtsasbölar han så jag bölar ännumer, så jag har säkert inte skrivit något vettigt!! Förlåt!! Jävla hormoner!! Började böla där någonstanns när jag skrev om att sätta foto på storasyster i bb-sängen...

*paus*

Ninime - Nu får ingen ta illa vid sig, jag gillar er alla! Men Ninime är lite av min absoluta favorit här i tråden! Jag håller ofta med om dina råd och ibland får jag en sån känsla att "varför skrev inte jag det" haha,, jag har ALDRIG uppfattat dig som att du säger vad som ÄR rätt eller FEL, utan att du alltid påpekar att man ska känna efter vad som är bäst för sig själv,, vill bara leta upp tråden och hoppa in och skälla ut den där gnällspiken efter noter! Haha Tar för givet att det är en sån där typ som gillar att själv ge "råd" och inte gillar när folk tycker dina råd är bra, kan det stämma?? Hon vill vara bäst själv och därför ogillar hon dina råd! Nu har ju jag ingen aning men jag kan inte tänka m,ig något annat!!  haha

Fru elle - Min dotter som är normalviktig, (lång och smal) vid födsel 3630g och 52cm i v 40 vägde ca 15 kilo när hon var 4år.. Dock har jag en lillebror som var en riktig michelingubbe, han vägde 15 kilo när han var strax över året haha!! Men han var extremfall!! Nu är han lång som fan och vältränad.. men han va en söt liten knubbis tills han var ett par år.. Han vägde dock närmare 5kilo när han föddes och det äör ju inte direkt såå vanligt!

Min lillebror jag nämnde ovan föddes med akutsnitt för han var så stor och hjärtljuden slutade nästan helt, läkaren råkade snitta han rakt över hela kinden ca 2cm från ögat så nu har han ett stort jävlaärr kvar, dessutom bröt de armen på han och de tog 2 dagar innan de röntgade trots att mamma var vansinnig och sa att han hade ont och något var fel.. De böjde och bände i armen och eftersom han inte grät så trodde de bara att det var någon hjärnskada eller något!! Detta var by the way på 90-talet och fan nu gråter jag igen!!!!! Piss!!! Detta är varför jag är så rädd för kejsarsnitt har jag kommit fram till!!Gråter

Svar på tråden Augustibebis 2012