• mammsen

Augustibebis 2012

Sommaren12 - om det känns fel att ringa förlossningen och fråga (de har öppet telefonen dygnet runt) så ring 1177 och fråga vart du ska vända dig =)

• mammsen

Sommaren12 - Jag vet att det är söndag, men jag hade ringt och rådfrågat på 1177 iallafall, och iom att det är söndag kan det ju vara så att du får vänta på en akutid på typ gyn, eller så blir du hänvisad till förlossningen. 

Min slempropp med dottern gick några veckor innan jag fick värkar och förlossningen satte igång. Men de kollade livmodertappen på sjukhuset och såg att den var sluten så slemproppen hade inte gått för att livmodertappen börjat öppna sig.  Dock när jag ringde till förlossningen bad de mig att komma in omgående för kontroll då. För mig kom den just efter en het kväll med dåvarande sambon på natten när jag satte mig för att kissa och var lite blodblandad, men det kanske bara var för jag hade sexat, trodde den brukade vara lite blodblandad :P

• mammsen

Sommaren12 - Neeee! Nu tjejjer som varit gravida tidigare får ni rätta mig om jag har fel! Men slemproppen är en slemmig "propp" som sitter i livmodertappen för att skudda mot infektioner och sånt och i en jättetrång liten livmodertapp får inte plats så mkt, Jag skulle påstå att det är betydligt mindre än en deciliter. Fast det ser lätt mer ut när det blandat sig med vattnet i en toalett.. Du behöver veta om slemproppen gått för då ska man inte bada utomhus och i bubbelbad och sånt, det är ju den som skyddar mot infektion i livmodern.. Har även hört talas om att lslemproppen kan försvinna lite åt gången och producera "nytt" slem, men detta är jag dock inte säker på..

• mammsen

Sommaren12 - De brukar4 ha bra koll på 1177, säger de att du kan avakta så kan du nog känna dig trygg med det =) Min personliga uppfattning är att de ofta tar saker på lite extra allvar oftare än tvärsom. Men kolla vad förlossningen har för nummer och var lite uppmärksam på ifall du känner något annat =) 

• mammsen
    14mars skrev 2012-04-08 12:51:29 följande:
    Jag har också blivit orolig. I början av graviditeten höll jag kolla på hur livmodertappen kändes och igår hade jag jätte ont i magen och fick för mig att känna hur den kändes. Den hade åkt upp jätte mycket och sticker knappt ut, den är i jämnhöjd med det som är runt omkring, längst in i slidan liksom. Bör jag vara orolig? Ska jag kontakta Gyn eller förlossningen? Är i vecka 22 (21+6).
    Jag vet att min livmodertapp brukar vara hård och man känner vanligtvis ca en cm av den, i samband med att jag hade alla jobbiga sammandragningar i v 19 så kände jag efter och då vad den helt mjuk och lixom "in/uppdragen" men jag åkte in och kontrollerade och den var 5cm (det är ganska långt) och helt sluten, dock mjuknar de i mitten av graviditeten fick jag förklarat för mig, så nu e jag inte orolig mer =) Efter någon dag avto gessutom de täta sammandragningarna =) 
  • mammsen

Sommaren12 - Nej då, den kan gå när som hellst, det finns ju de som vattnet tom går på innan barnet är fixerat :P Det är nog olika för olika kvinnor, googlade lite och för en del så är det bara som lite slem på pappret efter man torkat sig några gånger och för andra kommer det massor på en gång, det kan vara ofärgat eller blodblandat. Antingen beror det åp att livmodermunnen/tappen börjar öppna sig eller så beror det på något helt annat,, Känner du värkar eller får du blödningar eller om du bara blir superorolig så ring 1177 igen eller åk till akuten så hamnar du på gyn eller förlossningen för kontroll,, annars kan du nog ta det lungt och slappna av tills du kan prata med din BM =)

• mammsen

Förlåt att jag tjatar! Skäms Jag har värkligen svårt att varva ner när jag blir sådär orolig över någon och sånt! Skönt att du iallafall fick lite lugnande besked =)

• mammsen

Sommaren12 - Jag vet inte om det hjälper, men som jag nyss skrev så kände jag knappt min alls i v 19 och jag har ju varit inne och mätt och kollat på den med ul och det såg helt normalt ut =)
    14Mars skrev ju nyss att hon inte kände den heller knappt så det är nog helt normalt <3 

• mammsen

Är det någon som vet vad man ska ha för färg när man målar spjälsäng? vet att det ska vara någon spec färg som inte är farlig när barnet slickar/biter på sängkanten men minns inte vad det var de inte fick innehålla,, Svärmor kom nämligen hit och hade varit på ikea och köpt spjälsäng, madrasser och jättefion himmelsäng som hon viste att vi hade tänkt köpa <3

Ang Barnkläder på nätet så brukar jag inte avancera så mycket utan håller mig till det vanliga www.hm.se www.ellos.se och www.laredoute.se jag handlar på samtliga sidor med någon månads mellanrum men varierar med att gå på stan när jag vill köpa sånt sopm är lite dyrare och finare =)

Hejåhå -
    Sammandragningar ja :) och det är typ så det känns med förvärkar med i början, sedan blir det lixom starkare och starkare, inget farligt om det inte är väldigt regelbundet eller intensivt.. 

• mammsen

cupcakekiller - Jag har inte heller haft några särskillda sug det sista, men känner riktig avsmak och tycker den mesta maten smakar illa och tråkigt just nu.. Tallrikarna blir aldrig tomma längre.. :(

Svar på tråden Augustibebis 2012