• mammsen

Augustibebis 2012

Sambon som INTE vill in där och röra runt bland bebishuvudet och slemproppen och allt vad han är rädd för tvingade ner mig i sängen förut och gav mig en omgång! Tror ni jag blev förvånad?? Efteråt låg vi och kramades och sedan hoppade vi in i duschen, allt medans dottern fick se på en film i sitt rum..toppen! Nu har det gått någon timme och jag måste påstå att mina värkar har tilltagit och jag hade nyss en riktigt lång och stark värk och nu efter så har jag haft vanliga förvärkar med ca 8-9 min mellanrum. Det känns dock lite annorlunda på något vis och jag tror att även om det inte blir värre kommer jag nog inte kunna somna om inte jag får komma in och göra en kontroll.. Är ju så fruktansvärt rädd att det ska gå superfort eftersom första barnet föddes ganska snabbt.. Avaktar lite till då min mamma är på hundkurs just nu och jag på något sätt inte känner någon större panik. Antingen så får jag lugnande besked och det har inte hänt så mycket och så kan jag sova i lugn och ro utan att vara rädd för att det är nära eller så får jag komma in och så är det nära och jag får stanna, jag tror på det första..  

Lindhaz - Ingen aning, men att röra sig hjälper ju barnet att tränga ner, dock skulle jag ju aldrig få för mig att typ studsa på en studsmatta eller liknande med så kraftiga stötar.. Pilatesboll är ju bra eftersom man kommer långt ner och då öppnar upp och slappnar av bäckenet så barnet lättare kommer ner och pressart på lite :)

Therese 446-Njae inte riktigt, men nära nog ;) Bor du med i närheten?

• mammsen

Åh tjejjer! 3 dagar till BF och idag måste det vara min tur!!! Efter vi  färdknäppade igår så tilltog mina värkar efter ca 2 timmar och blev intensivare, längre och tätare. Efter 45 min så ringde jag förlossningen och vi var där på kvällen. Låg där med ctg på och såg hjärtljuden som pendlade stabilt mellan 120 och 165 och sammandragningarna som steg upp emot 80 med ca 4-5min mellanrum. Tror ni vi var förväntansfulla?? Barnmorskan både såg och lät förväntansfull ut med när hon kom in och skulle undersöka, jahopp! Tappen är fortfarande ganska långt bak ca 2 cm lång och knappt öppen 2 cm.. Så det blev till att åka hem! 

Tog en alvedon och försökte sova, värkarna fortsatte i samma takter och jag lyckades tillslut somna emellan dem för att vakna och möta varje värk.. Tillslut så vaknade jag mindre och mindre eller så minns jag det bara inte nu.. Minns att jag vaknade av en värk inatt som var ganska kraftig, och då tog jag en kisspaus innan nästa kom sedan somnade jag igen men först puttade jag på sambon för att medela att det hade kommit lite slem på pappret med blodstrimor i och jag väcker han senare om det behövs. Iallafall... 

Nu på morgonen kom värkarna med ca 10 min mellanrum och var inte riktigt lika kraftiga som igår och inatt så vi tog en snabbis innan han gick till jobbet, värkarna börjar tätna på och tillta i styrka igen och idag är det upprätt possition och rörelse som gäller! Vad tror ni? Jag tror jag kommer åka in till förlossningen idag igen för at få veta om något hänt och har det stått still gör jag en mammsen, jag åker inte därifrån och så får de ge mig lite gel eller töjja ut livmoderhalsen så att kroppen får en spark i röven helt enkelt..  

Och! Jag måste bara tilägga att när vi kom till förlossningen på näl igår så stog det ett helt gäng förväntansfulla barnmorskor och väntade på "sina" patienter, och innan dörrarna gick upp hörde man "Åh, denna gången är det nog min som kommer" och "Njae, det ser ut som det kan vara min" haha, de var roligt att mötas av ett helt gäng barnmorskor som bara väntade rastlöst på födande kvinnor och värkligen känna att dessa kvinnor gillar nog sitt jobb.. Lite skratt och orättvisor blev det för min barnmorska hade tydligen redan fått en av sina patienter och hadde nu 2 medans de andra försökte byteshandla till sig en av patienterna :P Haha Det var iallafall glada och trivsamma barnmorskor igår!

Therese 445 - Jaga där ser man! Så roligt! Då kanske vi ses på bb ;) När är du beräknad? 

• mammsen

Randiga Rut - Jo det kan de göra! Om det är fullt! Men det räknar jag inte med att det är :P Nej, en av dessa nätter med regelbundna starka värkar räcker för mig, pungt slut. 

• mammsen
    Trossan - VA! så deppig att du inte orka komma in här! Då är det illa!! Jävla barnmorska! Ah, nej då, 40+5 var det såklart :) Hadde min första känning 40+3 och när jag kom in vid 7 i v 40+5 och hade haft förvärkar i 2 dagar ville jag föda barn. Men det skulle inte bli någon bebis där minsann! Hon var inte fixerad och jag var som sagt inte öppen så mycket osv.. Skulle få något smärtlindrande och något att sova på och bli igångsatt dagen efter när jag hade nya krafter. HA! Trodde dem ja! Jag tog ett bad och när jag badat klart var jag öppen 8 cm, blev varken sovdos/smärtlindring/igångsättning utan en raketbebis istället! Antar att hon var fixerad där någon gång mellan att jag kom in till förlossningen och hon kom ut från "utgången" ;) Tji fick personalen och det kändes såååå skönt att de hade fel! Men jag hann ju bara känna den ångestfyllda deppen en liten stund, hoppas din lille snart kommer då går det över ;) Tror det är många här som funderar över andra saker än just känningar och förvärkar! Även om det känns som att det är det enda ämnet just nu! Men det kanske bara betyder att det är dags att våga starta lite nya disskussioner med :) Tycker by the way du ska ringa och boka en ny tid hos en annan BM med samma! Du behöver få berätta hur hon behandlade dig och vad hon sagt så att en du får höra lite vettigase och ödmjukare saker från en annan bm! Och by the way! Förlossningen går alltid att prata med direkt! Jag "tvingade ju till mig" en igångsättning i v 40+5 som skulle starta dagen efter med förra barnet. Men hon föddes ju som sagt innan. Det beror bara på vilken barnmorska/läkare man träffar och jag tycker man ska undvika de där sura jävlarna som inte ens värkar gilla sitt jobb! (Sådanna som din vresiga bm som säkert aldrig ens varit med på en förlossning!)

Therese 445 - Jag är beräknad på söndag. Första barnet kom BF+5 så lillebror får nu gärna komma innan BF ;) Ja jag hoppas det.. Jag har fortfarande värkar med ca 5 min mellanrum men känner mig just nu ganska utpumpad och orkeslös. Har försökt att vila men har inte fått någon sömn på dagen. Glädjen har trots allt varit på topp tills typ.. nu,, haha 
  • mammsen
    Lijon - Oroa dig inte för att lillen inte är fixerad som jag skrev till trossan just så var min raketbebis till dotter inte fixerad när jag kom in till förlossningen ett par timmar innan hon föddes :) Har läst om det där med klämma på bröstvårtorna med. De gör visst så i vissa kulturer under kvinnans sammandragningar för att de ska bli starkare värkar. Igår när vi färdknäppade så var sambon på mina bröstvårtor ganska hårdhänt (han vet att jag gillar det och det var i princip på beställning) Och efter det så har jag ju som sagt haft jävligt mycket starkare värkar som har kommit med ca 5 minuters mellanrum. Testade för skojjs skull på förlossningen när jag hadde ctg på att skruva på båda bröstvårtorna en av de sista värkarna och när de andra låg på ca 70-80 i intensitet så hamnade denna värken på 88 som mest det blev altså den värken med högst topp, så jag antar att det fungerar, men det kan ju ha varit en tillfällighet med.. Väl värt att testa om man vill!

• mammsen
    trossan skrev 2012-08-16 20:45:28 följande:
    Ja, men nu börjar det faktiskt kännas lite bättre.
    Tack vare ER här!
    Hjärta{#emotions_dlg.flower}Kyss

Men det är lustigt hur mkt en random tant, med blå mascara, kan påverka en. Bara av vad hon säger. Det är ju inte så att hon påverkar barnet hit eller dit. Försöker verkligen komma ihåg det. 
    Och jag tänker precis som du, att faaasiken vad roligt det vore om hon fick helt fel och jag fick bebis imorogn på BF!
    Ska absolut ringa imorgon och boka ny tid, med en vettig människa.
    Min vanliga är ju bra, men hon hade den dåliga smaken att ta semester just i augusti... Känsligt det där.

Men, nu glömmer vi henne! 
    Haha, jag har med blå mascara, så blå mascara värkar ha en stark invärkan på dig! ;P Dock glad att jag påvärkade dig på ett possitivt sätt såklart :)
  • mammsen

Värkarna satte igång ordentligt igen igåe efter vår färdknäpp och vi hade ytterligare en sväng till förlossningen. Väl där hamnade jag i en ganska bestämd disskussion med en tuff BM där jag gjorde klart för henne att jag inte orkade mer om det var pinvärkar, har det inte hänt något så får ni putta igång det lixom! pungt slut! (och jag som är emot igångsättninger :/) Ville ha det på mitt vis, få tappen mogen med gel tänja med ballong och ta hinnorna, inget dropp osv.. Lagom irriterad och taggad efter samtalet och värkarna avtog för första gången på flera dagar.. Suck. Dock var det så att jag och denna BM kom superbra överenns tillslut och jag HOPPAS att hon jobbar när jag ska föda, då vill jag ha henne! Haha, Jag hade iallafall öppnat mig lite mer än en cm sedan dagen innan och tappen hade hamnat i rätt lutning. Jag var nästan 3 cm öppen och att det närmar sig. Vi kom överenns om en hinnsvepning och lite lugnande/avslappnande (tog bara halva dosen) men lyckades sova ganska bra inatt. På vägen hem igår så kände jag mig både lättad och förhoppningsfull!! Jag tror att han kommer snart utan att behöva påskynda något! och även om de första centimetrarna tagit 1 dag var så har det iallafall hänt något och det räcker för mig! :) 

Brösvtvårtsmassage - Tror det är skitbra om man vill få starkare och längre värkar att massera lite i början och mitten av värken typ, eller om man vill få tätare värkar massera med 5 minuters mellanrum typ. Funkar säkert på en del men inte på alla, men man ska nog vara försiktig och inte använda det för mycket så bröstvårtorna är helt sönderklämda när man ska börja amma redan :P 

Hinnsvepning - Jo trossan man kan få hinnsvepning fast bebisen inte är fixerad, sålänge bebis ligger fixerad, ruckbar eller rörlig utan risk att navelsträngen ska komma emellan lixom. Hinnsvepning fungerar på vissa och ger pinvärkar för andra som jag förstått, men det r ju altid värt ett försök :)

Ang att göra en mammsen - Så har man rätt till igångsättning om man har en anledning. Altså av medicinska eller humanitära skäl. Medicinska skäl t.ex om man har havandeskapsförgiftning eller har gått över tiden. Humanitära skäl t.ex  gå hemma och må psykiskt dåligt av att ha värkar utan att något händer. Allt man behöver göra är att övertyga dem om att man mår psykiskt dåligt av väntan. De kan vara lite svårövertalade en del men det gäller att våga säga presic hur man känner. Dock rekomenderar jag inte att kämpa för en igångsättning då en naturlig förlossning oftast blir både lättare och snabbare :) Dock känner jag mig lättad att jag fått tummen upp för att ta hinnorna när jag inte står ut att vänta längre och det gör nog att jag vet att jag står ut ett par dagar till även om jag tror att det blir bebis ganska snart utan att behöva göra det :). (Har BF på söndag)

Trossan - Jag tycker det är underbart att det äntligen är någon mer än jag som vet hur man bombarderar tråden! Jag läser alla dina inlägg :) Det gör att jag slipper gå ner till tvätten i 5 minuter extra och det är jag oerhört tacksam för! ;) Jag bombar långa medelanden och du bombar många, bra med lite variation kanske ;)

• mammsen

Mina värkar avtog lite här på dagen tycker jag efter jag skrev sist.. Så när jag bestämde mig för att passa på att vila så kom de tillbax :/ Känns lite knepigt att de kommer just när man lägger sig och vilar :/ Ajja ingen sömn men lite vila iallafall, molvärken känns intensivare och mer centrerad fast det såklart gör ont runt om med.. Ärs svårt att förklara, värken känns annorlunda men fortfarande hanterbar.. Men hanterbart hoppas jag såklart att det ska fortsätta att kännas!
       Men nu blir det en dusch och sedan vila! och förhoppningsvis en resa till förlossningen under kvällen/natten!

Ellen - Så söt du är, men jag vill inte vara här längre :P Jag vill ta dig med mig in i fortsättningstråden ;) och alla andra med såklart! 

• mammsen
    Här är vi alla förväntansfulla, man märker på dottern hur hon längtar! Vi har ju läst lite barnböcker om att få småsyskon och när mamman har ont i magen så brukar de ju åka och föda en bebis lixom och här har jag gått med magont i flera dagar som inte går att dölja.. Ibland ser det värkligen ut som att tom min lilla prinsessa på 5 år tappat hoppet om att lillebror någonsin ska komma!
       Sambon han går mest och väntar, han är så van att jag har värkar till och från att han i princip inte tar någon extra hänsyn till det längre.. Han har med blivit besviken ett par gånger när jag trott det är på g och vi fått negativa besked.. 
       Och så jag då.. Jag har ju haft starka täta värkar som inte gett sig trots alvedon och vila eller varma duschar.. Jag är tacksam attd et går frammåt men jag har varit så säker på att "nu blir det bebis idag" flera gånger nu att hoppet lixom rinner ur mig.. 

Idag är det en vecka sedan jag trodde att det startade på riktigt.  
       Lör 11e - Jag kom in till förlossningen och hade regelbundna värkar med ca 7 min mellan. Tyvärr var tappen lång och delvis omogen, fortfarande bakåtriktad, 3 cm och endast öppen knappt 1 cm.  
       Sön 12:e - Sex på morgonen och värkarna blev tätare och intensivare efter någon timme, avaktade med att ringa fl och på kvällen avtog del lite.. suck..
       Mån 13:e - Besök hos BM, tappen var helt mogen och ca 2 cm lång (1cm kortare) och "lite öppen" Känslan av att det iallafall gick åt rätt håll gav lite extra glädje och energi! Men värkarna blev mesigare och mesigare och kom mer och mer sällan i flera dagar..
       Ons 15:e - Bara skitmesiga värkar med upp till 20 min mellanrum, Hadde sex på em och på kvällen åkte vi till förlossningen när jag hade haft täta värkar i ca 45 min, då var värkarna starka och täta. Enligt ctg med 4-5 min mellan och fina långa värkar med toppar och allt. Förhoppningsfulla blivande föräldrar var vi! Mjuk och mogen, mer framåtlutad än sist, tappen var ca 2 cm lång fortfarande men öppen knappt 2 cm. Värkarna fortsatte lika intensivt hela natten och det var svårt att sova.
       Tors 16:e - En färdknäpp till på morgonen, vi kände ju endå att det gjorde nytta och värkarna höll i sig! Åkte in senare på em igen och var ju då öppen nästan 3 cm in mot barnets huvud och ytterligare lite mer i ytterkanten. tappen var dessutom centrerad och kortare än sist och jag fick en hinnsvepning. Åkte hem och sov och kännde mig mycket hoppfull! 
       Fre 17:e - Mesiga och glesa värkar igen, de blir bara kraftiga och täta när jag är ute och promenerar raskt, men det är ingen som hinner med i min snabba bestämda takt så jag skiter i det, värkarna går över när jag sätte rmig ner. sambon har inte lust att färdknäppa idag igen, vi myser lite men inget sex, ger ingen invärkan på värkarbetet, Sover gott denna natten.
       Idag Lör 18:e - Vaknar vid 10 och har fortfarande dåliga värkar, Sexar med sambon och han är lite lagom hårdhänt mot brösten och insidan av låren och jag njuter som en tok.. Nu har det gått 2½timme sedan sexet och värkarna tilltar i styrka igen och blir tätare! Nu ska jag ut på promenad med ny energi och nytt hopp! 

Ellen - Åh! vad härligt att du fått din nu!! Det ger mig en gnutta nytt hopp att jag ska få min med!! Hoppas du fick en toppenförlossning! Skönt att det satte igång av sig självt! GRATTIS, det var värkligen din tur nu! <3

Sally12 - Fy fan! Det måste kännas värdelöst! Att värkligen ha ett riktigt senaste datum och inte få sitt barn iallafall! Hur känner du dig?

Krokismamma - Hej! Klart du ska hoppa in! Nu när tråden har tunnats ut lite och många har gått över till bebistråden så är det toppen med lite nya mammor! Har trillat in en och annan varenda dag här det sista tycker jag! Jobbigt att ha gått över så länge, har du fått tid för igångsättning? Det dröjjer GARANTERAT inte länge innan h*n är ute nu iallafall! :)

Fru kå - Vi vill läsa den! Så skriv den och kopiera den till båda trådarna! Eller så skriver du in förlossningsberättelsen på familjelivs sida med andra förlossningsberättelser och länkar till den! Väntar med spänning!

• mammsen

Åh, när jag går in här så minns jag hur det kändes att längta, vänta och hoppas varenda dag! 
    Jag testade ALLT! Nej, det hjälpte inte.  (Jag vet, det är inte det ni vill höra men så var det)
    På BF dagen gav jag upp och försökte tråka ut både mig själv, bebisen och resten av världen... Jag virkade i snitt 5-6timmar om dagen... Och tittade på tv. DET hjälpte inte heller.. 
    Bara massa SD som inte gjorde nytta, ibland regelbundna ibland inte.. Tillslut insisterade jag på att få bli kvar på förlossningen pga värkarna och skulle få sova där fast de inte trodde att det skulle bli bebis. Knappt en timme efter det beskedet och vi fick ett rum så satte värkarna fart och vid en kontroll konstaterades det att nu är det daggs! 4 timmar senare föddes min son! Och hela väntan bara försvann! Man tror man ska få längta och vänta hela livet men sen ligger man där med en varm liten klibbig bebis på bröstet och längtan är försvunnen på ögonblicket..
    Jag hoppas ni kan le lite och tänka er det att vilken dag som helst så ligger er lilla bebis hos er och ni har glömt känslan av att längta! <3

Snaaart <3 

• mammsen

Godisbit - Jag gick över 1 vecka och 5 dagar och 2 dagar innan sonen föddes så började jag få rosa blandade flytningar och slem och sånt. Misstänkte även vattenavgång. när jag pratade med förlossningen sa de, "Rosa är bra! det gillar vi, då är det på gång!" och det var det ju :) Så jag håller tummarna att det händer något nu!

Husmodern - Håller tummarna för dig med såklart! Vad som än händer så är ni snaaart i mål!  

• mammsen

7ehimlen - Tack! Tråkigt att du blev snuvad på din förlossning med KS, nästa gång kanske du får en toppenförlossning som jag ;) Jag är lite avis på mig själv, det gick mycket bättre, snabbare och lättare än vad jag hade räknat med! Måste få påstå att första förlossningen gjorde ondare trots att dottern vägde 500g mindre. men jag var antagligen spändare då. Minns att jag mellan sista 2 krystvärkarna tittade på sambon och frågade hur det gick med han, han var ju nyvaken och i chocktillstånd typ.. haha

• mammsen

Husmodern, så hade jag det tills krystvärkarna kom, och dem hade jag bara 3 av :P Men jag var så rädd att föda hemma så jag åkte in innan de ens "ville ha mig där" och så stannade jag :)

• mammsen

Sommaren12 - innan han hade barn viste han ju inte vad han talade om, han hinner säkert ändra sig :) ochvem vill inte skaffa ett syskon till sitt barn senare ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012