• mammsen

Augustibebis 2012

CupCakeKiller - Jo de har ju sånna skenor, Men jag tänker mig att de kanske är lätta för barnet att dra av, är det någon som vet?? Min dotter var som en  gnagare i 1-1½års åldern och hela den dyra fina ovansidan på sänkanten började att flisa sig,, det var bara att slänga ut spjälsängen och skaffa en riktig säng.. Men jag satsar nog på sånna skenor om barnet börjar gnaga i villket fall, men vill gärna ha en lämplig färg,, vet inte om jag kan ta villken som hellst :/

Ang inhandling av saker så planerar vi barn, och vad som än händer så har vi levt med tanken av att vi kommer skaffa ett till barn. Jag har inte känt någon oro för att köpa saker tidigt, jag har dock valt att inte ha det framme ifall det skulle hända något jobbigt.. Sakerna står i garderoben och väntar på att förlossningen ska närma sig =) Jag har inhandlat allt utom spjälsäng och babyskydd, dock kom svärmor med ny spjälsäng, madrass, bäddmadrass och sänghimmel igår som överaskning =) Så nu är det bara babyskydd kvar =) Och sånt där smått och gott på apoteket osv ni vet..
  • mammsen

Sommaren12 - Om folk menar de söta haklapparna som är trekantsformade så är de helt onödiga, dock jäkligt söta!!
    Själv gillar jag bäst tvättlappar, har köppt 3st 10-pack på ikea för typ 20kr st eller något sånt det är fyrkantiga tvättlappar i mjuk frottemed färg-glada hankar på om man vill hänga dem någonstanns.. 
    Bra att ha när man ammar om man som jag har bröst som leker brandbilar och sprutar överallt bara barnet tittar på dem.. Eller bara när barnet ammar använda för att lägga över barnets huvud och bröstet om man vill ha lite avskilldhet..
    Perfekta storlek att slänga över axeln när bebis ska rapa och gärna passar på att spy upp överflödet och toppen att ha med sig i vagnen, bilbarnstolen eller vad som hellst om barnet skulle spy eller om man ska amma..
    Dock används de av många för att torka rumpor vid blöjjbyte (mildare än tvättlappar) dock krånglar jag inte med det om jag är hemmifrån utan har en spec färg som jag bara har till rumpor när jag är hemma, vill inte blanda ihop rumplappar med mjölklappar.. I varje 10-pack på ikea är tvättlapparna vita med hankarna i fem olika färger. Så denna gången blir rumplapparna gröna och blåa =)

• mammsen

Angelica1991 - Förra (första) graviditeten läckte jag som du sista veckorna men det var nog först efter v 30 som jag vaknade med fläckar och sånt.. Min amning kom igång snabbt efter förlossningen och efter 2-3dagar var mjölkproduktionen på topp! Sedan hade jag ett jäkla överskott under ett par veckor innan mjölken lixom producerades lagom.. Trodde redan innan dottern föddes att jag skulle ha tillräckligt med mjölk så amningen skulle fungera osv tack vare detta och det gjorde den, jag vet inte om det fysiskt berodde på det eller psykiskt att det fick mig att känna mig säker, men amningen fungerade direkt!

• mammsen

Ja angående tvättlappar är äldre bra, förra gången lämnade vi alla våra badlakan vi inte ville ha kvar när vi endå skulle köpa nya till min mormor som sydde mjuka och goa tvättlappar av dem, men dessa från ikea är mjuka och bra och dessutom snyggare :)
    Ang scarves så hade jag några få stycken i olika färger mest för att de var så söta och fungerade bra som en liten halsduk på hösten och vintern :) 

• mammsen

Sommaren12 - Jag tycker de är toppen, de är mjuka och inte för tunna och ser snyggare och goare ut i värkligheten än på bild, men ett 10-pack kostar ungefär samma som 2-3st enstaka tvättlappar på jysk.. jag ville inte köpa begagnade tvättlappar, och det kändes tråkigt att sy av gamla egna badlakan nu när vi hittade dessa så billigt på tradera =) Jag tycker bara det är possitivt att de är vita så man ser om de behöver bytas. :)
    Länkar till dem på Ikeas hemsida om det är någon som är intresserad. Köpte bara ett 10-pack men var jättenöjd så jag köppte fler.. :) de kostar 29kr så typ 2,90kr/st ingen summa att bråka om direkt!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538/ 

• mammsen

Sommaren12 - Om du använder vanliga engångsblöjjor behöver du i princip bara blöjjor och tvättlappar, det är mildast att använda tvättlappar med bara ljummet vatten men om det är bajs som sitter "bra" så kan man ta lite barnolja på! Då lossnar det lätt som en plätt :)
       finns det ju bra att ha saker, typ våtservetter ifall man är på språng eller om alla tvättlappar ligger i tvätten.. Någon salva mot röda rumpor är bra att ha och många använder dessa välldigt flitigt.. Jag var dock ganska sparsam och tog mig hellre tiden att låta min dotter ligga naken och lufta på ett stort badlakan :)
    Vissa har liten nagelsax andra filar eller river försiktit av bebisens mjuka naglar..
       Men det enda du måste ha är blöjjor och tvättlappar + vatten
    eller blöjjor och våtservetter.
    Vad du behöver i vagnen beror på vad du har för vagn, man MÅSTE inte ha täcken och sånt i vagnen, jag hade tunn filt på sommaren och på vintern hade ju bebisen overall på.. kika på andras barnvagnar på stan! Man behöver igentligen inte något i en vagn.. fast det är ju mysigt att göra så den ser lite ombonad ut,, för oss vuxna :P

• mammsen

Angelica1991 - Ja så blev det ju med mig! Och jag var så självsäker att jag inte hade läst eller pratat någonting om amniong,, jag hade inte ens varit på någon föräldrakurs.. Så jag förstod nog alldrig att det var något man skulle oroa sig över som skulle vara krångligt och så.. Sköterskan på bb visade mig en gång och förklarade att ju mer bröst barnet har i munnen ju bättre flödar mjölken.. ok tänkte jag och så gjorde jag så.. Allt fungerade toppen =)

• mammsen
    Angelica1991 - Det finns såna små runda engångsgrejjer till brösten man måste ha när man ammar för då läcker man ofta mer.. De finns bland blöjjorna i vanliga affärer om det börjar läcka mer så det inte räcker med bh =) Som söta små mjuka runda blöjjor typ :P

Sommaren12 - Fårfällar är jättesöta men jag kommer inte trycka ner någon sådan i vår vagn under tiden bebisen ligger i liften, tycker dessutom det är lite opraktiskt med ett svindyrt fårskinn som kommer att spys ner efter några dagar :/ .. Men någongång under vintern när jag tar bort liften och bara använder vagnen vanligt när grabben är runt 5-6 mån kommer jag att köpa en svart fårfäll, mest för att det är såå läckert :)

• mammsen

Men angående fårpälsar.. Är det bara jag som tycker det är jobbigt med pälsar när barnen är små? jag tycker följande om fårfällar:

1.De är sött med fårfällar med en liten bebis på
    2. De känns ofrächt att lägga barnet på en fårpäls som än nerbajsat/nerspytt, (som det snabbt blir under första månaderna)
    3. Det är jobbigt första bebistiden då bebisarna har sina stenhårda grepp pga gripreflexen.. Att lirka loss pälsen från de små fingrarna.. 
    4. De är svåra att göra rent.....

I vagnen eller barnrummet eller någonannanstanns när barnet blivit ett par månader däremot så blit det ju inte nedsmutsat på samma sätt eller lika ofta. När barnen är lite större så kan man dessutom som mamma stå ut med liiite smuts villket man gärna håller från sitt barn just första känsliga tiden, iallafall jag. Jag använder de enbart som prydnad och inte som något annat, jag kommer använda ett svart fårskinn under vintrarna för det är snyggt, svart tycker jag dock blir för varmt i solen och kommer därför inte använda det under sommaren. Men jag kan inte påstå att det är för att hålla värmen, det finns toppenbra vinteroveraller och åkpåsar jag använder det för :) 

Svar på tråden Augustibebis 2012