• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Maajsi skrev 2011-12-27 11:50:18 följande:
    Jo, jag ringde min barnmorska idag och ska träffa henne imorgon för planering. Ska även å återbesök på spec snart och då ska jag även ta upp detta. Har blivit lovad att få extra hjälp och får även komma in vid minsta oro.
    minstörstalycka skrev 2011-12-27 11:47:42 följande:
    Jag beklagar.. Hoppas detta går vägen! Kram till dig!
    Jo, tack. Man ska väl förhoppningsvis inte ha otur en andra gång. Kram!
    Va bra att du blir hörd i alla fall. Önskar dig lycka till!
  • mammsen

ar på ett "hälsosamtal" idag och fick tid trill inskrivning 2 Feb, Känns som en evighet dit ju!!!! Här är det bara Ultraljud vid ca v 18-20, jag tycker det känns galet sent! Önskade värkligen ett tidigt Ultraljud med bara för att få fatta att man värkligen är gravid, få veta om det är en eller två och få klart för sig att hjärtat tickar.. Hur tänker ni som endast erbjuds sena Ultraljud?? Skapar det en viss oro hos er med?? Och allihopa här på tråden har alla gått/ska alla gå på "hälsosamtal" innan inskrivningen? eller är det bara här? Jag fick fylla i en ankät om mina alcoholvanor, rökvanor, mediciner och dylikt,, men jag varken röker eller snusar och dricker vääldigt sällan alcohol.. men men iallafall, kändes nästan som ett förhör! Fast hon var endå gosig på något sätt, älskvärd lixom som höll i det,, Men jag har skitmycket nojjor över andras synpunkter på min grav! Så var det inte med min första (Lova 4 år) trots att jag var väldigt ung och ensam. Men nu känns det som att alla dömmer mig på något sätt!! Skumma fix idéer man kan få.. Jag och sambon är lyckligast i världen och jag är jätterädd att någon ska påpeka och ha negativa åsikter osv, Vi bor lite trångt för att vara 4, ekonomin går runt men vi kunde haft mer pengar os.v någon annan med oro över "andras reaktioner"?

• Novalina

Får jag fråga vad som är skillnaden mellan denna "nya" BF-lista och den gamla? I den gamla står det också BF, ålder, stad och vilket barn man är inne på. Känns rätt onödigt att ha två listor med exakt samma innehåll.Om det nu är någon skillnad (som jag missat), kan vi inte ordna en ny tråd som vi länkar till där uppe precis som den gamla. Rätt jobbigt att ha en sådan här lista i själva tråden när denna kommer bli betydligt längre. Såklart du får fråga! Och såklart du har rätt!! Men flera st. har ju fått mf som skrivit in sej i den tråden redan, så det va lite därför jag tänkte börja på en ny kula, för det kanske inte är så roligt för de att stå med då...? Men jag kanske tänker helt fel?

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • babymarie

Var med på hälsosamtal idag! Och det kändes lite onödigt då ja redan visste allt hon berättade innan. Men BM verkade jättetrevlig och hon berättade om teset man kan göra för att kolla fosterdiagnostiken. Ska ni göra det? Då skulle jag boka in en tid mellan vecka 11-13 för ultraljud och ta blodprov i v. 9 någonting. Så jag ska göra ett sådant test för säkerhetsskull. Inskrivningen blir den 7/2 så jag hoppas tiden dit går snabbt. Kan inte tänka på annat än bebisen och att jag hoppas att allt ska gå bra. Är så rädd för missfall =/ Men de är väl inte bra och gå runt och oroa sig i onödan!

• lillakotten

Jag ska på inskrivning 30 jan. Det blir inget hälsosamtal för vår del då vi åker utomlands 4 veckor i januari. Ang tidigt ul så fick jag det inte med min förra grav. Nu bad jag om det då vi ska flyga långt och mycket så vi vill veta att allt är ok. Jag har inga känningar direkt förutom att jag idag är sååå känslig! Jag kan inte fatta att vi ska bli 4:a!

• Stövelkatten
    mammsen skrev 2011-12-27 13:38:49 följande:
    ar på ett "hälsosamtal" idag och fick tid trill inskrivning 2 Feb, Känns som en evighet dit ju!!!! Här är det bara Ultraljud vid ca v 18-20, jag tycker det känns galet sent! Önskade värkligen ett tidigt Ultraljud med bara för att få fatta att man värkligen är gravid, få veta om det är en eller två och få klart för sig att hjärtat tickar.. Hur tänker ni som endast erbjuds sena Ultraljud?? Skapar det en viss oro hos er med?? Och allihopa här på tråden har alla gått/ska alla gå på "hälsosamtal" innan inskrivningen? eller är det bara här? Jag fick fylla i en ankät om mina alcoholvanor, rökvanor, mediciner och dylikt,, men jag varken röker eller snusar och dricker vääldigt sällan alcohol.. men men iallafall, kändes nästan som ett förhör! Fast hon var endå gosig på något sätt, älskvärd lixom som höll i det,, Men jag har skitmycket nojjor över andras synpunkter på min grav! Så var det inte med min första (Lova 4 år) trots att jag var väldigt ung och ensam. Men nu känns det som att alla dömmer mig på något sätt!! Skumma fix idéer man kan få.. Jag och sambon är lyckligast i världen och jag är jätterädd att någon ska påpeka och ha negativa åsikter osv, Vi bor lite trångt för att vara 4, ekonomin går runt men vi kunde haft mer pengar os.v någon annan med oro över "andras reaktioner"?

(nu ser citatet jättekonstigt ut här...) Vi hade "hälsosamtal" samtidigt som inskrivning, sånt varierar från ställe till ställe. Under min första graviditet bodde jag i norrköping, och där hade man inskrivning och sedan inget alls förrän efter RUL i v18. Man hinner nojja upp sig över mycket! Vi går privat denna gång (i Sthlm) och det känns mycket bättre. Bättre bemötande över lag och bättre kontakt vid frågor mm. Tyckte också frågorna om alkohol var lite lustiga. "Hur ofta dricker du?" Ja, eh... aldrig, jag är ju gravid? och innan det en gång var tredje månad kanske. :)
  • Novalina

Naimisen skrev 2011-12-27 09:07:20 följandeGodmorgon tjejer! Nu är vul och inskrivning avklarat. Ett litet tickande hjärta fick vi se. Helt underbart!Fick samma bf som innan 1/8.Nästa gång ja ska dit är det rul 2/3. Känns otroligt långt till dess men tiden går nog snabbt ändå GRATTIS!!!!

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Randiga Rut skrev 2011-12-27 11:14:36 följande:
    Jag håller med! Helt onödigt med en bf-lista i diskussionstråden.
    Jag menade ju förståss inte att den skulle va här sen, utan när alla skrivit upp sej av oss som är med nu - så länkar vi till den i TS.

Men det va ju bara ett förslag.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • mammsen
    Stövelkatten skrev 2011-12-27 13:51:29 följande:
    (nu ser citatet jättekonstigt ut här...) Vi hade "hälsosamtal" samtidigt som inskrivning, sånt varierar från ställe till ställe. Under min första graviditet bodde jag i norrköping, och där hade man inskrivning och sedan inget alls förrän efter RUL i v18. Man hinner nojja upp sig över mycket! Vi går privat denna gång (i Sthlm) och det känns mycket bättre. Bättre bemötande över lag och bättre kontakt vid frågor mm. Tyckte också frågorna om alkohol var lite lustiga. "Hur ofta dricker du?" Ja, eh... aldrig, jag är ju gravid? och innan det en gång var tredje månad kanske. :)

Nej då!! haha

Ja, men jag fyllde ju i som jag brukar göra vid vanliga fall, alltså när jag inte är gravid.. Hoppas hon förstår det!! Annars förstår jag om hon tittade lite snett på mig,, alltså jag fyllde i princip i mer sällan en en gång i månaden på alla alternativ vad gällde alcohol.. jag dricker i princip alldrig, möjligtvis ett glas vin till maten eller så.. Men det kommer jag ju inte göra när jag är gravid.. Känndes som skumma frågor.. kunde hon inte frågat i telefonen om jag hade alcoholproblem, eller några andra problem bara lixom!

• Novalina
    05091112 skrev 2011-12-27 10:31:47 följande:
    Så skönt med sovmorgon, 9.45 vaknade JAG innan barnen
    Efter nyår kommer kampen att vända tillbaks dygnet men det tar vi DÅ

Håller på och organiserar i förrådet med kläder och grejer, har upptäckt att oavsett kön på bebis kommer vi inte behöva köpa NÅGONTING!

Mammakläderna åker fram efter VUL tänkte jag.

Ska ringa KK idag!

Tog detta i morse, starkare kan det omöjligt bli!!

Grattis, ser ju jättebra ut!!

Min son väckte mej kl.9 imorse, man kan ju inte klaga över det precis heller. Men då är han ju vaken längre på kvällarna ist., så vi ska försöka ändra det nu.

Vi behöver absolut inte heller köpa nåt nytt plagg el. annat till 2:a barnet, har så det räcker och blir över!  Köpte alldeles för många plagg, så jag behöver verkligen börja organisera upp alla urvuxna kläder som bara ligger i en enda röra i olika påsar och högar i ett rum, och börja försök sälja en hel del.  Har nästan bara unisex-plagg, har medvetet köpt det så det ska passa oavsett kön.

Ang. mammakläder så är ju modet väldigt bra nu, det är många modeller som är lite pösiga runt midjan, typ "ballong-modell" och lite vidare i armarna och så, både sköna och snygga! Och perfekta för en växande Gravid! Drömmer

Och själv använder jag mej av träningsbyxor med skön resår i midjan, och gärna den modellen med hög mudd man kan vika upp i midjan, som en skrev finns på t.ex. Stadium nu för 149 kr, toppenbra att ha även då man inte är gravid!

Så man behöver eg. inte köpa mer säskilda gravid-kläder än jeans i så fall tycker jag, för jag hade suuuperstor mage i v.42+0, men hade inga särskilda gravidkläder mer än jeansen från H&M, som f.ö. blev utslitna, så jag behöver köpa nya nu. De är dock väldigt små i stl, om ni tänkt köpa såna! Värt att tänka på.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012