• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Novalina skrev 2011-12-27 14:27:56 följande:
    De som har alkoholproblem döljer det iofs ofta både för sej själva och andra...
    Precis! Vem sitter då hos BM och medger att man dricker hejdundran som gravid? Märkligt... Men det kanske är en grej som "hänger kvar" att det trots allt finns många som inte riktigt vet om riskerna och hur lite man vet om dem osv.
  • minstörstalycka
    Novalina skrev 2011-12-27 14:17:13 följande:
    Glömde tillägga: Jag hade ett hälsosamtal som kändes anska onödigt då jag va gravid med sonen, för jag är väl medveten om hälsogrjer så att säga, och sköter min hälsa bra.

Och denna grav. tyckte både jag och min bm att hälsosamtal eg. inte behövdes, men det är ju altid frivilligt som sagt.
    Asså, hon i telefonen sa bara, åh vad bra att du ringde tidigt.. Jag är i vecka 7+3 idag. Tidigt men ändå inte toktidigt om du frågar mig, ringde i vecka 4 sist. :P
    Så sa hon bara ja då är du välkommen på hälsosamtal på torsdag. Jag frågade självfallet om detta var nödvändigt, och hon svarade då ( Ja det kan ju vara bra då det blir såpass tajt mellan barnen, din barnmorska kanske behöver prata med dig)
    För mig spelar det ingen större roll! :) Jag gillar min bm massvis! Blir ju samma som förra graviditeten! ;)
  • sponen

Hej allajag hakar på här, är i ca vecka 5. Men ha ringa symtom, är lite nojig. Ringde till min bm idag och det var tur för hon var mkt uppbokad. Fick tid för inskrivning 16 feb.

• lills

Blanketten man fyller i om alkoholvanor är en undersökning om kvinnors alkoholvanor.
    Hos oss får vi bara rul. Anledningen till det är att strålskyddskommiten inte rekomenderar vul om det ej finns ett medicinskt syfte eftersom man inte vet om det kan störa graviditeten. Verkar inte finnas tillräcklig forskning.

• astro
    sponen skrev 2011-12-27 15:06:16 följande:
    Hej allajag hakar på här, är i ca vecka 5. Men ha ringa symtom, är lite nojig. Ringde till min bm idag och det var tur för hon var mkt uppbokad. Fick tid för inskrivning 16 feb.
    Välkommen!
    Novalina skrev 2011-12-27 14:24:52 följande:
    Jag va på ett sånt infosamtal ang. detta kromosomtestet, som erbjuds gratis där jag bor om man är 35 år och äldre.

Jag kommer dock att tacka nej till det, för det är så många etisk jobboga aspekter att ta hänsyn till, och även risk att få mf vid ev fosterv.prov. Jag har även hört flera detta har skapat onödigt stor oro för.
    Samma resonemang här.
    Novalina skrev 2011-12-27 14:15:40 följande:
    Hälsosamtal är ju frivilligt.
    Egentligen är all mödravård frivillig. Fast jag som blir superstressad av att ta prover kan meddela att "frivillig" kan tolkas på olika sätt. När jag väntade Bella förklarade jag som det var, att jag mår så dåligt av provtagningar att jag helt enkelt vill hoppa över dem - jag tror att jag märker om något är fel, så många gånger som jag har varit gravid, och jag vill inte ha ångest i tre dagar före varje besök hos BM.

"Inga problem" hette det. Men sedan togs det till alla möjliga tjuvknep för att få proverna tagna ändå, från "tänkte vi kunde ta lite prover när du ändå bara sitter och väntar på BM" till "så jag inte ser lat ut i journalen". Jag fick faktiskt verkligen fajtas och det gjorde mig otrygg. Jag tycker att det var oärligt, då kunde de hellre ha sagt att det inte alls passade dem att jag hade min inställning.

• Novalina
    minstörstalycka skrev 2011-12-27 14:35:45 följande:
    Asså, hon i telefonen sa bara, åh vad bra att du ringde tidigt.. Jag är i vecka 7+3 idag. Tidigt men ändå inte toktidigt om du frågar mig, ringde i vecka 4 sist. :P
    Så sa hon bara ja då är du välkommen på hälsosamtal på torsdag. Jag frågade självfallet om detta var nödvändigt, och hon svarade då ( Ja det kan ju vara bra då det blir såpass tajt mellan barnen, din barnmorska kanske behöver prata med dig)
    För mig spelar det ingen större roll! :) Jag gillar min bm massvis! Blir ju samma som förra graviditeten! ;)
    Va bra att du trivs med din bm, det gör jag med min med.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-27 15:14:08 följande:
    Välkommen!
    Novalina skrev 2011-12-27 14:24:52 följande:
    Jag va på ett sånt infosamtal ang. detta kromosomtestet, som erbjuds gratis där jag bor om man är 35 år och äldre.

Jag kommer dock att tacka nej till det, för det är så många etisk jobboga aspekter att ta hänsyn till, och även risk att få mf vid ev fosterv.prov. Jag har även hört flera detta har skapat onödigt stor oro för.
    Samma resonemang här.Egentligen är all mödravård frivillig. Fast jag som blir superstressad av att ta prover kan meddela att "frivillig" kan tolkas på olika sätt. När jag väntade Bella förklarade jag som det var, att jag mår så dåligt av provtagningar att jag helt enkelt vill hoppa över dem - jag tror att jag märker om något är fel, så många gånger som jag har varit gravid, och jag vill inte ha ångest i tre dagar före varje besök hos BM.

"Inga problem" hette det. Men sedan togs det till alla möjliga tjuvknep för att få proverna tagna ändå, från "tänkte vi kunde ta lite prover när du ändå bara sitter och väntar på BM" till "så jag inte ser lat ut i journalen". Jag fick faktiskt verkligen fajtas och det gjorde mig otrygg. Jag tycker att det var oärligt, då kunde de hellre ha sagt att det inte alls passade dem att jag hade min inställning.

Jobbigt då... Är det sprutor du ogillar el.?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    lills skrev 2011-12-27 15:10:15 följande:
    Blanketten man fyller i om alkoholvanor är en undersökning om kvinnors alkoholvanor.
    Hos oss får vi bara rul. Anledningen till det är att strålskyddskommiten inte rekomenderar vul om det ej finns ett medicinskt syfte eftersom man inte vet om det kan störa graviditeten. Verkar inte finnas tillräcklig forskning.
    På kub-infon va sambon med och fick oxå fylla i samma blankett ang. alkoholvanor förra v., och då jag va gravid med sonen va han med på hälsosamtalet, och då fick han även den ggn fylla i ett sånt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Saftmedbulle
    fru Elle skrev 2011-12-27 11:21:01 följande:
    Kan förstå önskemålet om en ny BF-lista, då det är en hel del som inte skriver i tråden som står på listan. Jag kan ju ha missat det i och för sig. Men vi skulle ju kunna göra en ny BF-lista med de som skriver i tråden om några veckor.
    Fast vi som inte skriver kanske läser ändå? Så är det för mig  i alla fall. Det skrivs så himla mycket, så man hinner kanske inte kommentera allt? Eller är det bara jag? Står gärna kvar i BF-listan, men kommenterar i tråden när jag har tid och lust...
  • astro
    Saftmedbulle skrev 2011-12-27 15:29:37 följande:
    Fast vi som inte skriver kanske läser ändå? Så är det för mig  i alla fall. Det skrivs så himla mycket, så man hinner kanske inte kommentera allt? Eller är det bara jag? Står gärna kvar i BF-listan, men kommenterar i tråden när jag har tid och lust...
    Det är väl vettigt om vi gör en ny bf-lista om några veckor så att vi "sorterar bort" de som inte ALLS är här längre. Rätt många blir gravida, registrerar sig på FL, ångrar sig och försvinner från forumet.

Att vara tyst och bara läsa är såklart ok!  
Svar på tråden Augustibebis 2012