• Novalina

Augustibebis 2012

Jag kan ju tillägga att enda anl. till att jag gjorde kub-testet va pga UL:et, ville så otroligt gärna se bebben!!

Men jag tycker fullt och fast att det är en hemsk människosyn att man aborterar/mördar barn om det skulle visa sej att barnet har Downs syndrom. Jag tycker det är att likställa med att de i Kina aborterar flickfoster bara för att de vill ha enbart pojkar = en hemsk människosyn! Rynkar på näsan

Vet många som har barn med DS, som älskar de över allt annat!! De är unika och värda att leva, precis som vilket ofödd mirakelbarn som helst! Hjärta

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Jloow skrev 2012-02-02 06:52:24 följande:
    Novalina: well spoken! Jag mår rent utsagt dåligt när man pratar om att det är bara o "ta bort" och göra en nya.. Barn är en fantastiskt gåva som man inte vara "gör nya" för att det inte passar in i ditt liv.. *grrr*
    Precis!!

Vad är det för människosyn man har eg. i ett samhälle och som person, om man bara tycker att "100 % perfekta" (vad det nu eg. är??!) barn har rätt till sina liv, alla andra mördas redan innan de hunnit ta sitt 1:a andetag...*brr* Skäms
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-02 07:44:58 följande:
    Jag tror inte jag hade inte valt att ta bort ett barn med DS. Men tycker inte att det är något beslut jag har rätt att fatta åt någon annan familj. Man kan tycka att andra gör konstiga val men som utomstående så vet man inte alltid förutsättningarna för en familj och orsaken till att de gör ett sådant val.
    Jag fattar inget beslut åt andra, för det brukar de göra själva ändå. Men man kan ju alltid säga vad man tycker, eller?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    lills skrev 2012-02-02 08:12:07 följande:
    Tur att vissa köper ny dyr barnvagn, annars hade det inte funnits några begagnade....
    Ja, tur att alla inte är lika smarta som mej *hehe*! Flört
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    mrsnoname skrev 2012-02-02 08:28:26 följande:
    Novalina: hormoner? Eller är du alltid så där dömande? Alla har väl rätt att fatta sina beslut utifrån sina förutsättningar och erfarenheter både vad gäller vagnar och aborter, utan att för den sakens skull vara korkade eller mördare.
    Det är min egen syn på det hela bara.

Och varför måste man alltid va så "typisk svensk" och "lagom", får man inte ha starka åsikter om kontroversiella frågor som väcker starka känslor?  Tänker då framförallt då på detta med barn med DS.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 09:45:05 följande:
    Jag måste säga att jag blir ganska ledsen och helt osugen på att vara med i denna tråden när jag anses som korkad och en mördare. Jag är mycket långt från något av det. Jag föredrar att köpa en begagnad vagn men kommer bestämma mig för vilken jag vill ha och hittar jag ingen begagnad köps det eventuellt en ny. Sist jag checkade var det väl upp till var och en hur man prioriterar sina pengar man själv arbetat ihop? Du kanske lägger pengar på annat som jag aldrig skulle göra, tycker inte du är korkad för det.
    Ang kub så vet jag inte vad jag skulle göra ifall det blev dåliga resultat. Beroende på resultatet kanske jag tagit bort det. Antagligen inte men jag är osäker. Man kan tycka mycket om detta, jag tänker inte hålla en hel plädering om min åsikt i saken men i ett forum där man vill hålla god stämning och stötta varandra kalla folk för mördare, DET tycker jag är rent ut sagt korkat. Håll era starka och provocerande åsikter för er själva.
    Jag representerar sjäkvklart bara mig själv och min egen åsikt, precis som alla andra gör här inne. Jag 'är inte på något vis talesperson för alla här inne, och har aldrig utgett mig för att vara det heller.

Om man tar död på ett barn som lever, med flit, så kan man ju inte kalla det annat än mord. Ordet mord betyder just "ett uppsåtligt dödande av en annan människa". Bara för att "staten" och lagarna anser att det är OK, så behöver man ju inte tycka det för egen del, eller hur?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Marmite skrev 2012-02-02 10:03:24 följande:
    Jag tror jag kommer köpa en ny barnvagn, det känns roligt och pirrigt att köpa till sitt första barn!

Ang. abort och Downs... barnet i magen skulle jag välkomna även med Downs, men säg att det blir aktuellt med syskon? Då är jag ensamstående med ett barn och skulle nog välja att göra KUB. Vad jag skulle fatta för beslut om det visade sig att det barnet hade Downs vet jag inte, men jag skulle få ta det barn jag redan hade i beaktande också...

Jag tycker ingen har rätt att döma andra för deras val ang fosterdiagnostik. Abort är INTE mord, fri abort är en lagstadgad rättighet som inte är en självklarhet i stora delar av världen, med hög dödlighet och mycket olycka som följd.
    Jag har aldrig sagt att jag är emot abort, det kan i många fall vara en stor räddning för en kvinna i en väldigt utsatt och svår livssituation. Men det är iaf mord, dvs att man tar död på ett liv. Att tala om att "ta bort" är ju bara en språklig omskrivning av ett faktum som alla vet vad det är.

Att folk som är välbärgade och har det bra socialt och ekonomiskt tar död på ett barn bara för att det har DS, det tycker jag är väldigt oetiskt och fel helt enkelt, och jag jämförde det ju med att det i Kinba t.ex. anses helt OK och accepterat att abortera flickfoster bara för att de har "fel" kön = en hemsk människosyn, som skrämmer iaf mig. Ett sånt sammhälle vill inte jag leva i. Jag tycker att man kan ifrågasätta saker fast det är lagligt rätt att göra på ett visst vis, så kan man tycka det är fel iaf, eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-02 10:52:41 följande:
    Jag tycker inte det är korkat att köpa en ny barnvagn. Jag är glad att folk köper nytt - särskilt när de tröttnar snabbt och säljer billigt. Det gör jag stora pengar på.

Det är olika hur man prioriterar helt enkelt. jag lägger pengar på att köpa ekologisk mat med god djuretik, att jobba deltid och ha mycket tid med familjen och att kunna vara föräldraledig i flera år.

Andra prioriterar konsumtion och fina saker, att jobba mycket för att kunna handla dyrt. Och sedan finns det masor med människor som är någonstans däremellan.
    Jepp, visst är det ju så alltid.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    oxle bo skrev 2012-02-02 12:38:08 följande:
    jag öppnar dörren o vädrar ut den dåliga stämningen...
    Ursäkta att jag skapade en "dålig stämning" i denna tråden, va inte min mening. Förstår inte varför svenskar är så rädda för starka åsikter, och för folk som inte bara håller andra om ryggen och hummar instämmande?...

Jag skrev ju eg. bara att jag tycker det är lika oetiskt att inte ge ett barn med DS rätt till sitt liv, som det är att inte ge en flicka rätt till sitt liv, bara för att hon är flicka. Och bara för att det är lagligt rätt, så behöver man ju inte tycka att det är etiskt rätt, eller hur? Men likafullt så tar ju mammor död på sina egna ofödda barn bara av de anledningarna, det är ju ett faktum - och såklart var och ens beslut. men såklart man ändå kan ha åsikter om det!

Det finns ju mammor som köper verkligen allt nytt till barnet - och det finns ju fantastiskt många aktörer på marknaden som gör sej stora pengar just på detta. Detta med barn är ju en enorm affärsindustri, där de flesta förlorarna är de som köper splitt nya saker svindyrt bara för ett just märke eller så. Och jag kan ycka det är lika korkat som att köpa t.ex. en ansiktskräm för typ 2000 kr, som endel gör med. Som jag ser de så går bara de människorna i försäljarnas fällor så att säga, och det anser inte jag personligen so särskilt smart.

Och vissa köper ju splitt nya, jättedyra bilar med - som så fort de kört dem 1 meter så minskar de 50 000 i värde, det anser jag också ganska korkat faktiskt. Men vissa människor verkar ju kunna betala hur mycket som helst för en viss "status", som de då tror sej få.

Min åsikt är bara att det är osmarta affärer, fast de människorna kan ju va intelligenta på andra områden, det ena utesluter ju inte det andra.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Stövelkatten skrev 2012-02-02 13:18:11 följande:
    Man kan väl ha starka åsikter om saken utan att för den delen uttrycka sig som du gör? Ingen har väl sagt att bara 100% perfekta barn önskas.
    Jag är faktiskt själv inte så väldigt öppen för abort generellt, men jag ser inte att jag har rätt att vara hård mot någon som tycker olika, och jag ser heller inte att det är något som ska diskuteras här i vår tråd om våra bebisar som väntas i sommar.

Kan vi snälla bara lämna denna diskussionen nu, eller om nu någon vill prata om det så kanske man kan ha vänligheten att göra det i en annan tråd?
    Det är ju ganska aktulett med tanke på alla som är i ca v.12 nu i denna tråden, och är i tankarna på detta med kub-test. För det är ju eg. det ett kub-test handlar om för de allra flesta, eller hur?... Att kolla DS-risken alltså.

För min del gjorde jag kub-testet enbart för UL:et som sagt, och hade inte tänkt göra varken fosterv.prov eller abort om jag fått sämre värden.

Men känslan jag fick då barnmorskan mätte nackspalen etc under UL:et, och sen gjorde alla beräkningar, den gav mej en väldigt obehaglig känsla som fick mej att tänka på hur de under 2:a världskriget gjorde mätningar på bl.a.skallen på människor som ansågs inte "100% perfekta", för att kunna komma på om de hade en "gemensam nämnare" som orsakade deras brist på "perfektion"... Usch, en riktigt skrämmande och hemsk människosyn!! Skäms
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012