• Novalina

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-02-04 08:28:09 följande:
    Svarar lite om VB...

Det finns i vissa kommuner och är ett bidrag man kan få om man inte utnyttjar barnomsorgen tidigt. Man får 3000 kr i månaden skattefritt från att barnet är 1,5 tills att det är 3 år.

Man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt så man måste kunna klara sig på det bidraget, alt. ha extrajobb eller sparade pengar.    

Jag planerar att vara hemma ca 2,5 år och kommer ta ut bidraget sista året. Vi kan klara oss på min sambos lön, han tjänar bra men inte extremt...men vi har inte heller så höga utgifter (ganska lågt huslån, inga billån eller övriga, odlar en del av vår egen mat och lägger inte våra pengar på en massa nya dyra prylar).

Med flera barn så blir ju dagis/fritidsräkningarna en kostnad också som man spar in om man tar ut VB. Men jag har ändå tänkt spara en del för att ha extra buffert till den här perioden.
    Jaha, OK - tack för infon, va inget jag alls visste om, antagligen för att det inte finns i min kommun.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-04 09:04:05 följande:
    Ja du, jag har hört att man kan börja träna magmusklerna igen efter 3-4 månader. Gick själv på barnvagnsgympa med lillan då hon var 4 månader och det var massa magövningar. Det är nog individuellt i och för sig hur snabbt magmusklerna har gått ihop efter förlossning. Mina hade ju som sagt inte gått ihop än riktigt efter 11 månaderFörvånad

Angående att träna under graviditeten så tror jag det är väldigt bra. Jag har nästan känt att jag måste för att orka med i slutet då magen blir tung och kroppen måste orka hålla upp allt. Nu tränar jag pilates och bikramyoga, mår jätte bra av det.

Jag håller med dig DetGodaLivet att begagnat är bra både ur miljösynpunkt och speciellt för bebisen då kemikalier är borttvättade redan. Jag har köpt både nytt och beg till mina barn men jag är lite emot att köpa för mycket nytt, speciellt om det luktar mycket och är såna material där man nästan kan känna att det är massa konstiga kemikalier i. Jag känner mig nöjd då jag hittar bättre beg fina saker/kläder.
    Ja, visst är det säkert väldigt individuellt det där.

Men jag fick reda på från "träningsproffs" att det är OK att börja träna 6 v. efter grav., och då såklert lyssna på kroppen som alltid annars. Men för min del så kändes kroppen som innan grav., iaf vad gällde styrkan. Konditioenen va ganska OK, men den tränade jag snabbt upp igen. Och situps etc kunde jag oxå göra utan problem, fast jag gjort snitt. Trodde jag absolut inte direkt efter snittet kan jag säga, för det värkte en hel del, t.o.m. när jag hostade gjorde det jätteont. Men det läkte ihop förvånansvärt snabbt!, och det är jag oerhört tacksam för!

Jag fick fel info direkt efter (akut-)snittet om att en barnmorska/us på BB sa att de skärt upp magmusklerna vid snittet, så det kändes väldigt jobbigt och otäckt att tänka på...

Men vid utrskrivningen fr. BB sa en läkare att de inte skär sönder magmusklerna vid snitt längre, utan att de numera delar på dem ist., att det va förr de skar sönder dem. Gissa om jag drog en lättnadens suck då eller!! Skrattande

Eftersom jag har träning som livsstil och mår bra av det, så är det en sjäkvklarhet att även fortsätta med det under grav., särskilt när alla studier pekar på att det är jättebra för både mamma + barn.

Håller med dej helt i ditt klädresonemang.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    TheMaraja skrev 2012-02-04 10:02:04 följande:
    Novalina: där håller jag med dig. Det mesta köper jag faktiskt begagnat, kläder som dom snabbt växer ur, leksaker är också jättebra. Barnmöbler köper jag verkligen begagnat och så kan man tex köpa egna sängkläder istället. Håller man utkik så är ju blocket en guldgruva
    Ja, visst är det väl så altid. Drömmer Du är alltså lika smart som mej, grattis!! Flört Skrattande
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

...men kan ju tillägga - att jag är inte alltid själv så jättesmart iofs!! Drömmer

Jag köpte t.ex. på tok för mkt kläder till sonen, trodde väl aldrig att han skulle växa så otroooligt snabbt!!! Förvånad Fast jag köpte bara begagnat iaf, som tur va, hade ju blivit sviiiindyrt annars!! Och nu ska jag försöka sälja av lite, för nu vet jag att det inte alls går åt så mkt kläder som man tror till ett litet barn, de växer ur stl jätefort iaf 1:a året!

Så gör inte samma misstag som mej ni som vänar 1:a barnet!! Foten i munnen

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Usch, nu blev jag lite orolig...

Läste nu att för kvinnor som är 35 år och äldre (jag är 36 i år) så dör 1 barn av 400 st i magen precis innan bf, och läkarna vet inte varför. Det är bara åldern på mamman det beror på.

Det är u verkligen den allra värsta mardrömmen, om det skulle hända... Vill ju inte behöva gå och oroa mej hela grav. för det nu oxå!! Skäms

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-04 10:30:31 följande:
    Har som sagt köpt både begagnat och nya saker. Det är just begagnade kläder som jag har blivit så besviken på, speciellt från tradera. Att få hem kläder som har blivit förstörda i tvätt, kläder med hål i och med fläckar på. Har kanske haft otur och köpt kläder av säljare som måste vara blinda. För kläderna har absolut inte varit i det skick som de beskrivit. Men vi har hittat fina saker på loppisar och liknande som har varit i fint skick.

Skulle gärna köpa fler begagnade kläder av många anledningar. Men när man blir besviken gång på gång över klädernas skick så är det nog det som drar mig från att köpa begagnat.

Sen gillar jag med produkter och varor som är producerade under bättre villkor.
    Trist när det blir så... Förstår verkligen att du blir besviken.

Jag har gjort otroligt många Tradera-affärer med just barnkläder, och i de få fall där plagget inte motsvarat objektsbeskrivningen så har jag påpekat det för säljaren, och i de allra flesta fall får jag då kompensation för mina utläg, och säljaren ber om ursäkt. Det finns ju rötägg överallt, men de allra flesta säljare på Tradera är schyssta, pålitliga och bra, som tur är.

Har du kontaktat säljaren och berättat om ditt missnöje med varan?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Issan8 skrev 2012-02-04 11:15:03 följande:
    Annars har jag aldrig tänkt på det där med begagnade kläder, att bebisen slipper utsättas för lika mycket kemikalier. Jag hade tänkt att köpa stora saker, typ vagn, barnmöbler etc begagnat men tänkte att kläder vill vi ha nya, men nu tror jag att jag har ändrat mig. Struntsamma om de är lite slitna, barnet slipper ju massa färgämnen å andra kemikalier som stannar i kläderna säkert upp till 10 tvättar. Tänk va jag lär mig mycket här  Skrattande 
    Tips: köp klädpaket på Tradera, det kan bli huuur billiga kläder som helst!!

Skulle jag gjort mer, men tänkte inte på det i början. Jag skulle tjänat mkt pengar på det!!!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Ellenbmt skrev 2012-02-04 11:20:33 följande:
    Jag hittar ingen info om det alls. Men jag har verkligen fastnat i det mentalt... Jag tror att allt är ett skämt... Ett dåligt skämt.
    Kan ibland dra in hela magen. Har gått upp snart tio kilo... Sjukt. Ingen blödning, ingen smärta, ingenting? Förlåt att jag tjatar men usch. Det här är så jobbigt.
    Har du försökt på ett VUL/UL?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Ellenbmt skrev 2012-02-04 11:48:03 följande:
    Tack! Jag har ju bara berättat att jag är orolig. Då skrattade hon lite och sa att så säger många. Inget ul eller något. Men jag får väl ringa och tjata.... Känns så jävla läskigt, som att jag inte ens vill veta!? Usch! Jag ska ringa på måndag....
    Vilket oproffesionellt bemötande från din bm!! Skrikandes

Kan du inte byta bm??!

Efter mitt mf i höstas va jag jätteorolig för ett till mf, så jag sa det till min bm, som hjälpte mej att få tid på KK för ett VUL i v.8, och jag såg då ett tickande litet Hjärta. Drömmer

Jag kom aldrig fram på telefon själv till KK, va alltid upptaget, så därför min bm fixade tid pga min oro. Hon sa även att jag haft väldigt ont i magen, och det kan ju va bra att säga som en anledning till VUL/UL. Man kan ju ha ont av oro med, så då ljuger man ju inte menar jag.

Men ring själv till KK då, elelr bara åk dit och säg att du måste få ett UL, att du har jätteont i magen och inte känt barnet. Skulle jag gjort i din situation.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    jannonym skrev 2012-02-04 13:42:42 följande:
    Jag är i vecka 11+4 idag.
    Sitter på lek och bus där mina barn får leka av sig. Jag sitter här och tänker...

Köpte en angelsound igår och försökte höra hjärtljud igår kväll vid tre tillfällen men hörde inte ett skvatt. Fan va dum jag var som köpte den. Nu är jag ju övertygad att det inte finns någon bebis där inne... Sen två dagar tillbaka har jag fått tillbaka aptiten och mår inte ett dugg illa.
    Har inte blödigt något under hela graviditeten. Men det behöver man ju inte göra om det är ett missed abortion.

Fan fan fan... Min mage är helt platt dessutom. Min livmoder är bakåtlutad så med mina andra barn dröjde det oxå innan det började synas. Men när jag ser alla era fina magar så blir jag mer övertygad att nått är fel.

Ligger jag på rygg och känner var livmodern är så är den ca 5-7 cm ovanför blygdbenet. Hur högt är er livmoder? På era bilder ser den ut att vara ovanför naveln redan :/

Det här skulle bli vår fjärde... Graviditeten kom som en chock och var inte alls planerad. Men vi tänkte redan från början att det är vårat barn och vi älskar det fast han/hon inte var planerad. Det tog ett tag att vänja sig vid att vi skulle ha en till, och nu när vi är helt inställda på att bli fyrbarnsföräldrar ja då kanske det skiter sig. Gud va ledsen jag kommer att vara om det inte blir någon bebis :(

Jag ska på Kub på tisdag, har tagit semester hela den dagen för jag e så säker på att de inte kommer se någon bebis eller att bebis dött för flera veckor sedan. Vill kunna gå hem och gömma mig under täcket och slippa möta mina jobbar kompisar.

Jävla skit maskin den där angelsound... De borde inte få sälja sånna. Ma blir ju helt knäpp i huvudet!!!

Piss!!!!
    Men gumsan då... förstår verkligen din oro.

Men tänk då på att bm m.fl. avråder från att anv. Angelsound för tidigt i grav. bl.a. just pga att det kan va väldigt svårt att hitta och höra det pyttelilla Hjärta så tidigt.

Det kommer säker att gå bra på kub:et ska du se, du får säkert ett glädjande besked och kan andas ut.  Drömmer

((Kram))
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012