3apåGång skrev 2012-02-04 09:04:05 följande:
Ja du, jag har hört att man kan börja träna magmusklerna igen efter 3-4 månader. Gick själv på barnvagnsgympa med lillan då hon var 4 månader och det var massa magövningar. Det är nog individuellt i och för sig hur snabbt magmusklerna har gått ihop efter förlossning. Mina hade ju som sagt inte gått ihop än riktigt efter 11 månader
Angående att träna under graviditeten så tror jag det är väldigt bra. Jag har nästan känt att jag måste för att orka med i slutet då magen blir tung och kroppen måste orka hålla upp allt. Nu tränar jag pilates och bikramyoga, mår jätte bra av det.
Jag håller med dig DetGodaLivet att begagnat är bra både ur miljösynpunkt och speciellt för bebisen då kemikalier är borttvättade redan. Jag har köpt både nytt och beg till mina barn men jag är lite emot att köpa för mycket nytt, speciellt om det luktar mycket och är såna material där man nästan kan känna att det är massa konstiga kemikalier i. Jag känner mig nöjd då jag hittar bättre beg fina saker/kläder.
Ja, visst är det säkert väldigt individuellt det där.
Men jag fick reda på från "träningsproffs" att det är OK att börja träna 6 v. efter grav., och då såklert lyssna på kroppen som alltid annars. Men för min del så kändes kroppen som innan grav., iaf vad gällde styrkan. Konditioenen va ganska OK, men den tränade jag snabbt upp igen. Och situps etc kunde jag oxå göra utan problem, fast jag gjort snitt. Trodde jag absolut inte direkt efter snittet kan jag säga, för det värkte en hel del, t.o.m. när jag hostade gjorde det jätteont. Men det läkte ihop förvånansvärt snabbt!, och det är jag oerhört tacksam för!
Jag fick fel info direkt efter (akut-)snittet om att en barnmorska/us på BB sa att de skärt upp magmusklerna vid snittet, så det kändes väldigt jobbigt och otäckt att tänka på...
Men vid utrskrivningen fr. BB sa en läkare att de inte skär sönder magmusklerna vid snitt längre, utan att de numera delar på dem ist., att det va förr de skar sönder dem. Gissa om jag drog en lättnadens suck då eller!!
Eftersom jag har träning som livsstil och mår bra av det, så är det en sjäkvklarhet att även fortsätta med det under grav., särskilt när alla studier pekar på att det är jättebra för både mamma + barn.
Håller med dej helt i ditt klädresonemang.