• Novalina

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-02-02 15:34:05 följande:
    Jag har verkligen inget emot lite djupare diskussioner och att höra olika åsikter. Det tycker jag är mycket intressantare än att höra folk som talar om sitt utseende till exempel...skiter fullkomligt i vilken storlek på brallor helt främmande människor på nätet har. Är mycket mer intresserad av deras _åsikter_ faktiskt..

Man får väl finna sig i att man inte gillar alla sorts inlägg i en tråd och kanske läsa lite selektivt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig cencurerad varken de som gillar debatt eller de som gillar ytligt snack.
    TACK, en själsfrände!! Flört Skrattande
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Albasmamma skrev 2012-02-02 15:38:39 följande:
    Men Allvarligt Novalina kan du inte släppa ämnet helt NU, vi vill inte fortsätta den diskussionen här!! Om jag inte minns helt fel så var det väl du som tidigare i tråden hade en lång diskussion om att berätta för din svägerska som inte kunde få barn. Detta handlar inte om att man inte får uttrycka sig i Sverige och att allt ska vara "lagom". Jag tycker också att man som person ska stå upp för sina åsikter och säga det man tycker, MEN man måste också ha empati och medkänsla och förstå att man kan såra andra, man behöver inte slänga ens åsikter i ansiktet på folk. När nu flera har bett dig sluta så hoppas jag att du kan respektera det! *Usch, för alla dessa hormoner, jag känner att jag blir tokig*
    Ja, visst st'ämmer det att det va jag som hade en svägerska som alltid behandlat mej väldigt otrevligt och inte blir gravid så de nu ska adoptera. Jag undrade om det va rätt att berätta att vi ska ha ett till barn på julafton, och det blev en diskussion om det här. Vi berättade det hela på julaftons kväll iaf, och det gick bra. Ville ju inte såra dem eller så, så det va en jobbig situation då detta ju är känsligt.

(Jag har bytt signatur nu, så det va väldigt observant av dej att lägga ärke till det. Och anledningen till att jag bytt signatur är absolut inte för att jag inte står för mina åsikter, utan av andra anl.)

Men jag förstår inte vad i hela friden det har med detta att göra?? Förvånad
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Albasmamma skrev 2012-02-02 15:38:39 följande:
    Men Allvarligt Novalina kan du inte släppa ämnet helt NU, vi vill inte fortsätta den diskussionen här!! Om jag inte minns helt fel så var det väl du som tidigare i tråden hade en lång diskussion om att berätta för din svägerska som inte kunde få barn. Detta handlar inte om att man inte får uttrycka sig i Sverige och att allt ska vara "lagom". Jag tycker också att man som person ska stå upp för sina åsikter och säga det man tycker, MEN man måste också ha empati och medkänsla och förstå att man kan såra andra, man behöver inte slänga ens åsikter i ansiktet på folk. När nu flera har bett dig sluta så hoppas jag att du kan respektera det! *Usch, för alla dessa hormoner, jag känner att jag blir tokig*
    Och vad gäller min empati och medkänsla så har jag nog de egenskaperna starkare än många andra. Faktiskt. Bara det att man kan väl ha starka åsikter iaf, och jag ser ofta saker ur större perspektiv än många andra kanske, och har ingenting alls emot olika åsikter och diskussioner, är ingenting jag är rädd för utan snarare tycker är positivt - för det är ju ett tecken på att folk är trygga nog att kunna säga vad de eg. tycker. Men alla är vi ju olika.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Stövelkatten skrev 2012-02-02 17:08:00 följande:
    ZzzzZzzz... Nej, man måste inte vara mördare för att inte vilja diskutera abort i en tråd om blivande bebisar, man måste inte vara svensk heller (hör och häpna!) , man måste inte vara helt prylgalen för att man vill ha en ny barnvagn, man måste inte vara feg för att man inte trycker upp sina åsikter i ansiktet på andra. Man kanske, kanske bara har en känsla för vad som passar vart och hur man uttrycker sig gentemot sina medmänniskor.

Visa lite respekt och var inte så dömande! Som redan sagts flera gånger; när många vänligt ber om att den diskussionen tas någon annan stans så kan man väl respektera det? De som vill diskutera hur bra de är som människor kan så göra, och vi slipper den dåliga stämningen här i tråden.
    Vad du överdriver då! Förvånad

Jag har aldrig påstått det du skriver. det är dina ord och formuleringar tagna ur din egen fantasi.

Och om jag tar illa upp av dina åsikter, bryr du dej om det då t.ex.?...

Såklart man ska ha en god ton, men har du det sjäkv mot mej?

Och jag har aldrig någonsin hoppat på en enskild person som du och flera till, utan pratat mer generellt.

Jag vet att det är kontroversiella åsikter, men det är mina åsikter.

Och jag har aldrig påstått att jag är någon bätre människa för det, och har jag skrivit det så va det med en skämtgubbe efteråt, för jag råkar faktiskt ha en rejäl portion självdistans och humor.

Men jag är inte rädd för åsikter, som många verkar va.

Och vem bestämmer eg. vad som "passar" och inte va d gäller åsikter?... Ska man inte försöka ha "högt i tak"?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 17:11:28 följande:
    Skrev in mig på gymet igår. Hittills har jag "bara" sprungit och powerwalkat ute. Var rätt nöjd med det men nu är det stora lass med snö här och jag känner ändå att jag saknar gymet så...

Men jag funderade på styrketräning i maskiner och med frivikter, är det något speciellt man ska undvika? Jag är lite skraj för övningar där man spänner magmusklerna, men jag har ingen aning... Nån som känner sig hemma på dessa frågor?
    Jag tränar typ varje dag, varierad träning, och har så gjort i 10 år nu.

I förra graviditeten tränade jag unjefär som vanligt till 8:e månaden, sen va det bara cykelturer och yoga fram tills förlossningen. När sonen va 6 v började jag sen träna som vanligt igen, fast jag blev snittad. Läkte mkt fortare än jag hade trott.

Jag tränar för att jag mår så bra av det, kroppen är ju gjord för varierad rörelse, och att träna under grav. är ju bara positivt både för mamman och barnet på alla sätt, om inte nån läkare beordrad vila av nån anl. då så klart.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

... så jag kan nog svara på de flesta träningsfrågor, är ganska påläst och erfaren.

Det är viktit att lyssna på kroppen, särskilt då man är gravid, och man ska inte börja "hårdträna" under gravidieten, om man inte är träningsvan sen innan. Lagom är bäst. Och det som känns bra, är oftast bra för kroppen med. Men är man träningsovan, så kan det ju va lite svårare att avläsa kroppens signaler i samband med träning, så då är det bättre att träna "mjukare" och lite lugnare.

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Saftmedbulle skrev 2012-02-02 17:45:39 följande:
    Ha, ha... kräk kan du vara själv ;)

Nä, men ärligt talat - håller med!
    Men jag har väl som sagt aldrig hoppat på någon person eller? Däremot har många av er ju hoppat på mej i så fall, om man nu ska uttrycka sej i såna termer.

Jag har aldrig vänt mej till en person, utan skrivit mer generellt.

Och jag har väl rätt att försvara mej när jag själv känner mej påhoppad för mina åsikter av flera stycken t.o.m., eller ska jag bara acceptera det??...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 18:19:41 följande:
    Jo det ingår gratis genomgång men hoppar helst det, när jag varit på det förut tycker jag de pratar till en som om man var ett barn. Jag har tränat mycket och ofta och vet hur maskinerna fungerar, behöver inte ett program liksom, så skulle bara vilja höra lite tips av er om ni vet? Det mesta kommer jag nog köra på som vanligt fast lite lättare vikter.

Kul att du är instruktör i IW! Tänkte jag skulle gå på det. Känns som det passar magen bättre än spinning. Tänkte även testa lite yoga. Var länge sen jag pysslade med det.  
    Vad är IW?

Den träning jag brukar köra är Lift it, spinning, afrodans, zumba, core, core-boll och BodySculp (styrka/kondition), yoga, poweryoga och Balance (yoga/pilates) samt mkt cyklade ute nästan dagligen, plus barnvagnspowerwalks ofta. Blir dock inte mkt core-boll och poweryoga som gravid pga magen bara, men annars köpr jag på som vanligt. Graviditet är ju ingen sjukdom, utan snarare ett frishetstecken!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Issan8 skrev 2012-02-02 18:21:01 följande:
    Men säg det till honom människa! Berätta hur du känner och tänker. Att du bara vill att allt ska var abra med bebisen och att du vill höra honom säga det, lugna din oro liksom.

Jag grinar väldigt sällan och är oftast positiv och glad, men häromdan fick jag en gråtattack för första gången på länge för jag saknar mina föräldrar och nära vänner då jag flyttat med mannen till Schweiz för att han gör karriär här medan jag knappt får nåt jobb här. Han tröstade och var snäll och go, och som jag skrivit tidigare gick han och köpte massa fina bebissaker Glad 

Jag kräver även att min man ska läsa på om graviditeten och vad som händer dels m bebisen och med mig, han sköter sig bra och jag tycker det är skönt att karln vet lite också, eftersom att han inte kan känna det som vi gör.  
    Starkt av dej att lämna allt sådär och bara flytta så långt... Drömmer Förstår att det är väldigt känslomässigt periodvis såklart, men va fint din man bemötte dej då du va ledsen.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2012-02-02 18:25:34 följande:

Håller i och för sig med dig - jag är inte heller mycket av en "prata väder över kaffet"-person.

Men ... negativa värdeord kan man kanske vara hygglig och låta bli, när man inte är i en diskussionstråd?
    Den här tråden handlar ju om väntade bebisar och inte politik, t ex. Vi har säkert politiska åsikter allihop. Det har jag inget emot att ta upp. Däremot tycker jag att det vore klart ojuste av mig att t ex skriva:

"Vem som helst fattar ju att vänsterpolitik är det enda sättet att skapa ett solidariskt samhälle, de som röstar höger är antingen själviska as eller bara dumma i huvudet."

Jag skulle också bli riktigt förnärmad om någon skrev:
    "Röstar man vänster är man ju nästan brottsligt naiv. Väx upp och fatta hur marknaden funkar."

Ni fattar?

I en politisk diskussionstråd är ovanstående helt ok, men i en tråd som handlar om andra saker (som denna) så skapar det bara sårade känslor. Man kan faktiskt stå för sina åsikter UTAN att kalla andra för nedsättande saker.

Jag kan t ex säga att jag gärna köper begagnat, delvis för att jag tänker på miljön, delvis för att jag oftast har ont om pengar. Men jag behöver ju för den skull inte kläcka ur mig att de som inte köper begagnat är korkade miljöbovar ... det är skillnad.

Så jag tycker att vi lite elegant kan hålla oss till vad var och en tycker, utan att måla ut alla andra åsikter som fel eller dumma. Jag är vänster, jag köper begagnat, jag gillar djur, jag spelar Warcraft, jag umgås gärna med både dataspelsmotståndare och högerfolk bara de inte kallar mig fula saker. Vanlig hövlighet, liksom ... var och en har rätt till sin åsikt.

Sant.

Men livet är ju politik, vare sej vi vill inse det eller inte. Och vårt agerande och våra val i stort och smått skapar det samhälle vi vill ha, den jord vi vill dela på. Inser man inte det stoppar man ju huvudet i sanden. Allt är politiska beslut, hela vårt samhälle bygger ju på det. Att vissa får göra gratis kub-test numera t.ex., är i allra högsta grad ett politiskt beslut.

Och jag tycker om demokrati och inte diktatur, och tycker alltså att många olika åsikter ska få finnas.

Men i ett samhälle där bara vissa åsiketr är OK och andra inte, ett sånt samhälle vill iaf inte jag ha och leva i.

Sen har jag inte sagt att en person är "korkad", utan att ett agerade är det. Visst va det ett starkt ord, men jag valde att använda det iaf, för jag va så otroligt trött på att läsa på så många håll (inte alls bara här!) om mammor som köper t.o.m. flera splitt nya, svindyra vagnar, bara för att de inte kan bestämma sej för vilken som är bäst. DÅ kände jag bara såhär (som vissa av er andra skrivit ang. mina inlägg): Zzzzzzzzz.... boooooring! Och korkat! Tungan ute
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012