• Novalina

Augustibebis 2012

Tina lind skrev 2012-02-11 10:45:47 följande:
    Så var det för mig också, jag började känna bebisen förra torsdagen, kände den varje dag men så i måndags så slutade den röra sig, eller jag slutade känna i alla fall. Så blev jag så orolig då någon här skrivit att dennes barnmorska sagt att det är vanligt att de dör i magen och symptomen fortsätter. Var hos min barnmorska i torsdags för att försöka lyssna på hjärtljuden, hon var skeptisk till att det skulle höras så tidigt men det gjorde det :) Fina starka hjärtslag, jag började gråta :P

Men min barnmorska sade att det inte alls är vanligt att de dör i magen efter vecka 12 och det är inte vanligt med MA. Jag blev nog extra orolig eftersom jag inte gjort KUB och sett bebisen.

Du behöver inte oroa sig! Så här tidigt i graviditeten så känner man inte alltid bebisen varje dag, är ovanligt att känna något innan vecka 16.

Sök inte på google och stressa upp dig över folk som fått MA (som jag gjorde...) utan slappna av, snart kommer bebben ge sig till känna igen :)
    Men gud vilken opsykologist bm!! Är ju väldigt ovanligt att de dör i magen så sent iaf.

Men vad bra att du ändå fick lyssna på hjärtljuden, det gört inte min bm innan v.25 säger hon, för man vet inte om det kan skada bebisen, kanske forskningen visar det om 50 år säger hon...?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Naimis skrev 2012-02-11 11:01:56 följande:
    Novalina- Hejåhå undrade varför jag va insatt i forskning till GBS, och om de va för jag vill ha de själv.
    OK. Vad är GBS då?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Naimis skrev 2012-02-11 11:01:56 följande:
    Novalina- Hejåhå undrade varför jag va insatt i forskning till GBS, och om de va för jag vill ha de själv.
    OK.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    anneh skrev 2012-02-11 12:19:55 följande:
    Novalina: du kan citera och svara på inlägg i ett och samma inlägg, så slipper det bli 6 olika inläggssvar på raken från dig.. Drömmer
    OK, tack för tipset!

Hur gör man då?... Skrattande
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Tina lind skrev 2012-02-11 12:43:10 följande:
    Ja fast det var ju inte min barnmorska som sade det utan någons barnmorska här i tråden. Min förklarade att det inte alls är vanligt.

Nej det kan inte skada bebisen, det är forskning gjort på det som visar att det är ofarligt. Man trodde dock i början att det kanske var farligt men det har visat att det inte är det. Har själv läst den forskningen, är etnolog och journalist, gillar att läsa forskningsstudier :)

Hon kanske sade så för att det kan vara svårt att hitta hjärtat innan vecka 20? Man vill ju ogjärna oroa föräldrar i onödan om man inte hittar hjärtljuden...
    OK, men det va ju tur att det inte va din bm iaf då.

Och tack för infon om hjärtljuden, ska kanske hälsa det till min bm... Drömmer Fast jag ska väl inte träffa henne förrän v.25 unjefär nästa gång iofs...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    babymarie skrev 2012-02-11 17:54:09 följande:
    Jag har lite dåligt samvete idag. Har mått illa hela förmiddagen. Men när illamåendet väl gick över har jag mest bara ätit en massa onyttigt, för det är det enda jag är sugen på. Rostat bröd, semla, coca cola, delicatoboll och nu ikväll blir det bakpotatis och chips sen. Usch, stackars lilla bebis som bara för en massa skitmat! =/

Är det bara jag som får dåligt samvete för att man äter dålig mat? 
    Jag tolkar det som att din kropp nu behöver extra mkt fett och socker, för det är det ju just i de produkter du nämner.

Testa om du vill att byta ut dem mot nyttigare alternativ, iaf några av dem, så kanske du känner dej bättre och får mer ork med. För med sån mat åker ju blodsockret upp och ner i raketfart hela tiden, vilket får en att bli dåsig och trött och snart hungrig snabbt igen.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2012-02-12 21:53:24 följande:
    Kokosfett! Inte silverpaketet utan riktigt kokosfett som inte är härdat.

Fungerar på torr hy, torra läppar, nariga ytor, eksem. Och det är bara utanpå, det. Ta en tesked i te/kaffe morgon och kväll så hjälper det hyn den vägen också samt minskar risken för förstoppning. 

För mig är kokosfett rena mirakelsalvan, jag står inte ut utan.

Vart kan man köpa det? Märke?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    oprofessionell skrev 2012-02-14 11:51:47 följande:
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
    Samma här. När jag nu är i v.14+6 säger jag att jag är i v.15, och att jag är i 4:e månaden, för jag är ju "inne" i 4:e månaden och har 3 mån "bakom" mej... Drömmer

Lyssnade förresten på lillbebbens Hjärta med "dopplern" (Angelsound) för 1:a ggn i förrgår - det slog fint ca 160 slag/min - en underbar upplevelse att höra det!!

Ska dock inte lyssna för ofta, för ja har hört att eftersom det är ljud-ULvågor och inte riktigt samma ultraljudsignaler som vid vanligt bild-UL, så vet man inte om bebisen påverkas av det på nåt vis som kan va neg.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-14 12:25:28 följande:
    Är det måttet från huvud till rumpa du menar med CRL? Det måttet har jag på mitt papper från KUB, kan kolla när jag kommer hem.
    Avis på dej som fick papper från kub-testet med mått och så.

Då jag gjorde kub-testet frös bm bilden direkt, så vi såg inte bebben röra sej nåt ens, kanske han/hon sov iofs men... Och sen då jag frågade om mått etc, så ville hon inte säga det, bara "risken" för olika kromosomavvikelser, vilket eg. va det jag brydde mej minst om - efterson jag ändå inte skulel gjort nåt fv-prov eller abort om de varit dåliga. Men nu visade ju siffrtorna på otroligt låg sannolikhet iaf, men jag hade jätegärna velat ha måtten!

Under denan grav. så får man inga papper att bära runt på från bm som i min förra grav., utan de för in allt på data ist., så de har mina uppg. både på MVC och sjukhuset på sina datorer.

Jag har frågat min bm om hon kan se bebismåtten på kub-testet på datorn (på min sida då förståss), men det sa hon tt hon inte kunde. Kanske hon inte ville säga det bara...? Verkar så konstigt när de säger måtten på anra ställen i landet.

Har t.o.m. hört en bm säga till en kvinna att hon kan göra kub-testet bara som ett extra UL, och säga att hon inte vill veta några siffror/"risk" för kromosomavvikelser och annat. Verkligen synd att alla bm:er inte informerar om det som alternativ, för då tror jag många kvinnor skulle slippa detta jobbiga etiska dilemmat med kub-testet.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Hejåhå skrev 2012-02-14 13:33:53 följande:
    Novalina: Sköterskan på KUB:en sa att uppgifterna skickas till min BM. Tror det dock är samma uppgifter som jag fick med mig på ett papper, dvs sittmått, skallmått, "normal", sannolikhetssiffran osv.

Jag har god lust att kontakta min BM för att fråga hur det kan diffa 9 dagar. 

Konstigt att min bm inte ville säga måtten då jag ringde efter kub:et och frågade då...? Foten i munnen

Är sittmått = mått från hjässa till rumpan?

I vilken v. börjar man ange hela bebisens längd från hjässa till fötter? Nån som vet?...

Ja, verkligen märkligt att det kan diffa 9 dgr. På mitt kub-UL sa bm bara vilken v. jag va i, och inte exakt dag, och veckan stämde. Hon sa att de inte säger exakt dag förrän på RUL:et, då bf oxå beräknas efter det...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Snälla, snälla, snälla alla ni som är väldigt intresserade av att diskutera detta tydligt oändligt stora ämne barnvagnar, skulle ni vilja starta en egen tråd där ni bara pratar om det, så slipper man ha så många sidor ang. enbart det här i denna tråden! Foten i munnen

Är så otroligt trött på att läsa om detta ämne nämligen, om ni ursäktar... Zzzzzz.... *snark*

Kanske man skulle kunna länka till en sån diskussionstråd i TS??! Drömmer

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    jguz skrev 2012-02-18 22:15:04 följande:
    Det finns så många aug -12 trådar att jag inte hittar alla som jag skrev i som anonym...

Tror inte att jag har bokmärkt den här ännu ... :)

Kram kram
    / Fd. Jannonym :)
    Vill du va snäll och länka till de andra? Drömmer

Själv är jag bara med i en till, och de är "Vi som väntar syskon  aug.", men har inte hittat nån annan ang. bf i aug.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Saaajmon skrev 2012-02-18 23:47:14 följande:

En tjej påstår på min blogg att jag inte alls ser gravid ut och att jag har blivit smalare. Min mage ser mindre ut vissa dagar och större andra dagar. Kan inte förstår hur folk har mage och säga att jag ljuger om att jag är gravid och att jag har ljugit om att jag har tagit negativa tester förut och att jag inte alls är gravid! 
    Du har ju jättesöt liten gravidmage!! Gravid Drömmer

Bry dej inte om såna som säger neg. kommentarer, lägg istället din energi på människor som får dej att må bra. Finns ju folk till allt vettu', och man kan ju inte stå och falla med andras åsikter hela tiden.

((Kram))
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    jguz skrev 2012-02-19 00:04:31 följande:
    Här är en tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62239104.html

Och en till:
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62485508.html

Och den jag skriver i nu:
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62228655.html

Bf lista nr 1:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

Bf lista nr 2:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m62587254.html

Bild tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

Sen finns ju syskon i augusti tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62479711.html

Det är de jag lyckats hitta tillbaka till efter att jag inte längre är anonym :)
    Det är några att hålla reda på, vill va med i alla för att inte missa nått roligt.
    Har för mig att Saajmon har en augusti tråd oxå :) men den har jag inte hittat ännu... :)
    Ååå, wow vad många!!! Skrattande Tack snälla!! Glad
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012