• Novalina

Augustibebis 2012

Tina426 skrev 2012-02-02 13:33:56 följande:
    SNÄLLA , SNÄLLA alla ni som diskuterar abort, mord för , emot .... Gör det ngn annan stans inte i denna tråd!!

PUNKT SLUT... inge mer sånt här.

Vi har väl denna tråd för att stötta varandra i svåra stunder och GLADA stunder???
    Ursäkta mej då, men det var en svår situation för mej faktiskt, då jag gjorde kub-UL:et, va inget lätt etiskt beslut om jag skulle göra det eller inte. Men du menar att jag inte får berätta om det här då eller?...

Eftersom jag fick ett mf strax innan jag blev gravid igen, så gjorde jag kub-testet enbart för att se ett tickande Hjärta och en liten mirakelbebis full av liv därinne. Och tanken på att andra kan välja att ta död på en liten människa enbart pga en liten kromosomavvikelse, fick mej att må nästan fysiskt illa i den situationen. Gråter
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Issan8 skrev 2012-02-02 13:54:41 följande:
    jag tycker det är lärorikt och intressant att läsa om allas olika åsikter om aborter , begagnat osv.

Jag har inte köpt vagn än men vi är inne på en Teutonia för vi vill ha en liten och smidig cityvagn.
    Vi var inne på buggabo men tycker liggdelen sitter så lågt ner så nu är jag inte sugen på den längre.
    Buggabon är snygg och verkar bra på alla sätt annars men min karl är ju nästan 1.90 lång, han får ju nästan stå på knäna om han ska lyfta upp ungen från en buggabo.

Jag bor i Schweiz och här kan man köpa väldigt fina vagnar begagnat, kanske samma sak i Sverige?

Även här gör man fler Ultraljud. Ett i månaden typ. Min läkare blev tillåmed lite sur för att jag inte kommit in tidigare än v.12 eftersom hon hade velat se ultraljud redan v.7. Läkaren påstod att hon redan i v.12 kunde se könet för hon frågade om vi ville veta, men vi sa nej och nu i efterhand är jag så nyfiken att jag spricker.

Roligt at du tycker det. Kanske det beror på att du bor i Schweiz, och kanske är lite mer van vid att folk vågar yttra sina åsikter i även starka frågor?... I Sverige är vi ju inte särskilt vana vid det. Vi svenskar anses otroligt konflikträdda, och håller hellre med "massan" än står för vår åsikt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    mrsnoname skrev 2012-02-02 13:58:01 följande:
    Novalina: kan du inte bara lägga ner nu? Folk vill inte ha denna diskussion i tråden. Finns massa andra trådar och forum där dina påhopp säkert är mer uppskattade!

Tesked83: jag e oxå helt inne på Brio Go. Vi var å kollade på den å jag fastnade direkt. Googlade å hittade en barnbagnsblogg som skrivit väldigt utförligt om Go och jämfört den med Buggabo. Prova googla så hittar du säkert också infon.
    Vem har jag hoppat på?...

Har aldrig riktat mej till nån enskild.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Naimis skrev 2012-02-02 14:08:59 följande:
    Oj vilka diskussioner! Tänker inte ens lägga mig i abort diskussionen då jag själv gjort en abort tidigare och inte alls ser på de lika svartvitt som vissa gör.

Som några andra sagt de är tur att vissa av oss är "korkade" och köper nytt till våra barn. För er som vill kunna köpa begagnat.
    Jag anser mig ha råd och tycker de är kul.
    Så inte tar jag åt mig av andras åsikter.

För mig blir de en ny vinter jacka nu imorn, har blivit något bred om höfterna, så den jag köpte i höstas sitter Inge bra.
    Hittat en på blocket som tur är.
    Abort är ju aldrig ett lätt beslut, och ibland det enda beslut en kvinna i en viss situation måste ta - fast varför göra en "fin omskrivning" när ju alla vet vad det handlar om?... Jag är absolut inte emot abort.

Är såklart inte heller emot att folk köper nya vagnar, alla gör ju det de anser bäst för dem själva.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Livet är absolut inte svart eller vitt - det har jag aldrig sagt heller.

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    tesked83 skrev 2012-02-02 14:12:13 följande:
    Novalina - jag tycker det är väldigt onödigt att du fortsätter med dina personliga åsikter (som du har full rätt till) när det är så pass många i tråden som ber dig ta den diskussionen i en annan tråd. Nu kan man knappt läsa här utan att få personliga åsikter upptryckta i ansiktet.
    Tråden är ju främst till för oss som väntar barn i augusti 2012 och inte vi som tänkte abortera 2012, oavsett vilken inställning man har i den frågan.
    OK, jag förstår och respekterar självklart din åsikt.

Men visst går just många här i tråden nu i tankarna om att ev. göra kub-test, är ju därför detta komemr upp just nu - iaf för min del.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-02 14:28:44 följande:
    Novalina; finns olika sätt att uttrycka sig. Respektera att andra inte gör samma val som du. Du var ganska tydlig i vad du tyckte och du har som alla andra rätt att uttrycka vad du tycker. Men det är skillnad att påstå att andra är korkade eller mördare för att de inte gör samma val som du. Tror det är det många reagerade på. Sen om du vill propagera mot abort så kanske du ska skapa en egen tråd för det.
    Som jag skrivit flera ggr, jag är absolut inte emot abort i det enskilda fallet, men det är just denna selektiva människosyn ang. DS och kub-testet jag talat om.

Och visst är "korkat" ett starkt ord, men det är min åsikt iaf. Sen behöver ju inte de personerna va korkade som personer, men att köpe en massa svindyrt helt nytt tycker jag är ett korkat agerande. Är skillnad på sak och person.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Fast ma n är en del av en kultur, så behöver man ju för den skull inte tycka att det som är lagligt rätt i den kulturen är etiskt rätt. Tänk t.ex. på kvinnlig omskärelse, som anses som norm och lagligt rätt i vissa kulturer/länder, ska inte de personerna som ingår i den kulturen kunna ifrågasätta det då, och tycka det är missshandel och helt etiskt fel att stympa flickor på så vis?...

Jag tycker det är ganska skrämmande om man i en kultur inte ska kunna ifrågasätta något fast det är lagligt rätt.

Vi lever oxå i ett otroligt konsumtionssamhälle, där vi köper så mkt saker för mkt pengar som vi bara använder en kort stund och sen slänger. Ska man inte kunna ha åsiker om det då, fast man råkar va en del av den kulturen själv?... Jag tänker även på detta ur miljösynpunkt, återvinning är u det enda alternativet om denna planet ska överleva. Och var och en drar ju sitt strå till stacken, genom de individuella valen varje dag. Att köpa begagnat är en miljövinst i sej. Att blunda för det faktumet anser jag korkat, men då menar jag agerandet och inte som människa.

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012