• Novalina

Augustibebis 2012

Mamma070912 skrev 2012-02-05 17:40:35 följande:
    Ja precis, när de börjar förflytta sig själva ganska lätt är det kul att kolla in kompisar och alla leksaker. Sitta och sjunga och läsa lite.
    Tycker det är bra att öva på att sitta i grupp och koncentrera sig på sång en stund, vänta på sin tur osv. Funkar väll från ca 1,5 år. Iaf på mina. Gå ifrån mamma och lyssna på saga med fröken och så...
    OK, så du gick inte till ÖF innan ditt barn va ca 18 mån alltså?

Eller menar du att det är först då de börjar kunna koncentrera sej mer?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Issan8 skrev 2012-02-05 20:42:47 följande:
    jag tycker personligen utifrån mina erfarenheter att de är lite sent för barn som är 3 år att för första gången börja i förskola så sent. Är själv förskollärare och de barnen jag har träffat som har vart hemma med mamma och eventuellt små syskon till de är 3-3.5 har haft svårt att komma in i den ganska livliga men också tuffa miljö som den faktiskt är i förskolor då grupperna är så stora som de är (Jobbat i förorter till Sthlm och där är det aldrig mindre grupper än 16-20 barn på 3 pedagoger).

Jag kan dock inte säga någon om hur det blir senare när de är 6-7 år, då kanske de har "tagit igen" den sociala träning som de ev kan ha missat innan de började förskola. 

Det där med föräldrapeng känns bara ångest för min del, jag har jobbat i Sverige i 8 års tid, betalat skatt såklart. Men så flyttade vi utomlands och jag har fått tjänstledigt 1.5 år. Vi kommer flytta tillbaka till Sverige när bebisen är född och då blir det bara lägsta nivå för mig. Känns sådär när man gjort rätt för sig i så många år men det är bara å gilla läget...

Jag är själv utb. bl.a. barnskötare och lärare, och under barnsk.utb. lärde vi oss att de 3 första åren i ett barns liv är mamma, pappa och de allra närmaste relationera till typ mormor/farmor etc de allra viktigaste - och utifrån den trygga basen utvecklar barnet en tillit till andra och en trygghet i sej själv. Och att barnen fram till de är 3 år leker sk "parallellekar", dvs bredvid men inte med varandra. Men visst kan de få ut nåt pos. av att träffa andra barn ändå, det tror jag säkert. Sen har ju barn väldigt olika grundl. personlighet oxå, som påverkar allting. Vissa är ju väldigt nyfikna på andra, medan vissa är mkt mer blyga etc.

Gud va orättvist och surt med din låga fp då... *ogilla* Foten i munnen
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-05 21:20:19 följande:
    Ja så är det säkert för en del, vi har som sagt haft barnen på dagis ganska mycket i perioder och lagom är bäst. Skitjobbigt att lämna ungarna heltid och tråkigt för dom om de inte får vara med alls. Men detta passar oss bäst just nu. Min lilla är en väldigt tuff liten tjej och jag är övertygad om att hon kommer anpassa sig snabbt till dagis igen. (Under tiden går vi på öf). Den stora tjejen är mer blyg och tillbaka dragen men har verkligen blomstrat upp sen hon blev äldst i dagisguppen. (Vilket är en helt underbar grupp utan mobbing och alla leker med alla och tar hand om varandra ). Vi har diskuterat väldigt mycket fram och tillbaka vad som passar barnen och deras personligheter och vår egen livs situation. Hoppas och tror att de flesta gör det.
    Roligt att höra.

Jag tror precis som du att tiden på dagis/dag spelar stor roll med, särskilt för de små barnen.

15 h/v är väl sådär lagom för en 2-åring eg. tycker jag - om man har möjlighet till det alltså. Min son kommer att börja på dagis 15 h/v i aug. då han är nästan 2 år iaf, då syskonet kommit ut. Känns som en bra tid och ålder.

Innan det ska jag verkligen lägga manken till och börja gå mer på ÖF med, för hans skull iaf. Drömmer 

Brukar ni prata mkt med andra mammor på ÖF, eller blir det mest att sitta med barnet på golvet och leka etc.? Brukar det va många barn och mammor där? Kanske olika beroende på dag och tid iofs?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-05 21:21:53 följande:
    Jag började på till ÖF redan då dottern var ett par månader men då var det ju för sonens skull och lite för min egen. Då hon var 6 månader började hon krypa och då märkte jag att hon tyckte det var kul. Sen dess tycker hon det bara är mer och mer roligt för varje gång. Båda barnen älskar att gå dit.
    OK, vad roligt. Hur gammal va sonen då?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Ojjjj va många inlägg från mej nu på en gång *hehe*!! Tyst Tungan ute

Bäst jag går ner till tvättstugan och viker tvätt nu ett tag, så nån annan hinner skriva här med!

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-05 22:13:20 följande:
    Hm, han måste ha varit 1 år och 9 månader men jag var där med bara honom innan lillan föddes också. Brukar ganska ofta prata med andra mammor där, det är trevligt att träffa andra i samma sits som också går hemma. Vi går på eftermiddagarna efter att barnen sovit middag och så fikar vi där och är med på sångstund. Den tiden är det många mammor med 2 barn som kommer. En del jobbar deltid och en del är hemma på heltid. Det känns roligt att gå dit för med 2 barn kommer man inte ut lika mycket som med 1 enligt min erfarenhet. Då jag bara hade sonen var det så lätt att ta med honom överallt men nu är det 2 viljor (utom min) plus att vi har dagis 15 timmar/vecka med sonen och tider att passa med det. Självklart är det lätt att gå till lekplatsen också men jag menar mer att åka iväg och göra något som tar mer tid.
    OK, låter ju riktigt bra det  - fast förståss jobbigare med fler viljor som du säger.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Saaajmon skrev 2012-02-05 22:31:00 följande:
    180 kronor om dagen innan skatt, men efter skatt så blir det ca 4300 kronor i månaden på FP. Sedan får man barnbidrag också på 1100 kronor också :) 
    Är inte barnbidraget på 1200 kr?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Gadget skrev 2012-02-05 22:58:00 följande:
    Är det någon mer än jag som har som en låsning (känns det som) i skinkan? Jag har sedan ett tag den känslan på vänster sida. Det gör inte direkt ont, men spänner till när jag böjer mig och rör mig så.
    Kan det hänga ihop med någon slags foglossning?
    Utöver detta har jag ont i ryggen när jag står och går mycket, men värst blir det när jag städar här hemma (typ dammsuger gissar jag). 
    Det kan bero på förkortade/stela muskler på baksidan av låren och sätet. Och ryggonda kan bero på för svaga core-muskler.

Tips är att stretcha sätet och baksidan av benen extra mycket, och träna coreträning (lätt att göra hemma).
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Gadget skrev 2012-02-05 23:07:05 följande:
    Kom föresten på att någon frågade om att armarna somnade lättare, glömde svara då.
    Jag upplever också att mina händer och armar somnar. vaknar på nätterna av att jag tappat känseln i dem och jag sover ju likadant som jag alltid gjort.  
    Vet att det finns något som heter Karpaltunnelsyndrom, men det tror jag i alla fall inte jag har. Är inte alls svullen så det är inget som trycker till. Tror snarare på försämrad blodcirkulation eller liknande. 
    Exakt så har jag det med!! Foten i munnen

Har haft det sen jag va gravid med sonen tror jag när jag tänker efter, och tycker det blivit mkt värre nu då jag är gravid igen än vad det varit på ett tag.

Jag vaknar flera ggr/natt av detta, men har som tur är lätt att somna om iaf...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    jannonym skrev 2012-02-06 08:54:05 följande:
    Är i vecka 11+6 idag och sugen på att prova lyssna efter hjärtat igen.... Kontaktgelen är snart slut, vad kan man ha istället?
    Olja som typ rapsolja funkar utmärkt - bra för huden oxå.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012