• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ari Gold

Jag vill absolut veta könet. Har 3 pojkar sedan innan. Vill inte riskera att känna mig en uns av besviken när nya bebben kommer utan ha förberett mig på det tidigare.

• TheMaraja
    Ari Gold skrev 2012-01-03 08:55:28 följande:
    Jag vill absolut veta könet. Har 3 pojkar sedan innan. Vill inte riskera att känna mig en uns av besviken när nya bebben kommer utan ha förberett mig på det tidigare.
    Jag hade verkligen inte kunnat komma undan den här gången med att inte ta reda på könet. Min man vill väldigt gärna ha en pojke så att vänta till förlossningen är nog inte tänkbart för honom ha ha. Förra gången kände jag verkligen på mig att det var en tjej. Nu känner jag inget än så länge. Men det är sååå spännande att få se vad det kan vara
  • Hejåhå

Vi tog inte reda på könet förra gången. Det var så mysigt att spekulera och min magkänsla var fel då jag trodde det var en pojke. Vid kejsarsnittet och med barnet på bröstet frågade sköterskan mig om det var en pojke eller flicka. Då slog det mig att jag inte visste, men för mig var det helt obetydligt. Barnet i mina armar var det vackraste i hela världen, verkade friskt och välmående. Vilket kön spelade liksom ingen roll i det läget. Hon var min!

Så även denna gång kommer vi spekulera hej vilt.

Ni som tänker att det underlättar vid inredning av barnkammaren, färg på barnvagn och kläder osv. Vill man inte ha så könsneutralt som möjligt för ev. fler barn? Inredningen går ju fixa i efterhand ;)

Vad gäller namnet så kan man ju alltid ha två namnlistor. Sedan är det ändå inte säkert att man tycker de namn man valt innan faktiskt passar.

• Ari Gold

För kläder/inredning är det skitsamma. Jag gillar könsneutralt och tycker för övrigt att alla färger tillhör alla barn. Tänker liksom inte börja barnens liv med att begränsa dem.

Det är mer mentalt jag vill vara beredd, eftersom jag efter tre pojkar faktiskt helst vill ha en tjen (även om det inte hindrar mig från att älska vilket barn jag än får)  

• Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-01-03 09:40:13 följande:
    Vi tog inte reda på könet förra gången. Det var så mysigt att spekulera och min magkänsla var fel då jag trodde det var en pojke. Vid kejsarsnittet och med barnet på bröstet frågade sköterskan mig om det var en pojke eller flicka. Då slog det mig att jag inte visste, men för mig var det helt obetydligt. Barnet i mina armar var det vackraste i hela världen, verkade friskt och välmående. Vilket kön spelade liksom ingen roll i det läget. Hon var min!

Så även denna gång kommer vi spekulera hej vilt.

Ni som tänker att det underlättar vid inredning av barnkammaren, färg på barnvagn och kläder osv. Vill man inte ha så könsneutralt som möjligt för ev. fler barn? Inredningen går ju fixa i efterhand ;)

Vad gäller namnet så kan man ju alltid ha två namnlistor. Sedan är det ändå inte säkert att man tycker de namn man valt innan faktiskt passar.
    Oavsett om vi vet kön eller inte så kommer vi varken inreda efter kön, eller bestämma namn i förväg. Det förstnämnda för att det känns väldigt irrelevant (vad är tjej/kill-rum?) och det andra för att det helt beror på vad ungen ser ut att heta när den väl är här.
    Det handlar helt enkelt om anknytning. Ja, och om nyfikenhet, förståss. :D
  • villnu

Jag känner att det finns positiva sidor både med att kolla och inte kolla. Kan helt enkelt inte bestämma hur jag vill göra. Så eftersom sambon inte vill kolla så går vi på hans vilja :)

• Naimisen

Med första barnet spelade de alls egentligen någon större roll att veta.
    Denna gång så är de mest om vi ska skänka bort killkläderna vi har eller inte.
    Sen som Ari säger så känns de bra att förbered sig mentalt.
    Vi önskar oss en liten tjej, men skulle älska en kille lika högt.

• TheMaraja

Jag kan erkänna att stor del till att vi tar reda på det är ren nyfikenhet. Inget annat. Rummet kommer dom få dela så varesig det blir en tjej eller kille så får dom stå ut med de färger som är. Just nu är det ljusblått och rött till vår lilla tjej så det passar väl båda När det gäller kläder så har vi fått MASSOR med rosa kläder av min kompis till tjejen, på grund av det köper vi nästan bara grönt, gult, blått och rött. Så vi har en salig blandning. Bryr mig inte direkt om vilken färg mitt barn har på kläderna. När det gäller namn så var vi inte alls överrens, vi hade två helt olika listor för tjej och killnamn, så när vi tidigt kunde sålla bort varsin lista så blev det liiiite lättare. När hon väl var hos oss så hade vi skalat ner det till 3 namn som vi kunde tänka oss och inom en vecka visste vi vilket av dom som var HON.

Som de flesta säger så spelar det i slutändan ingen roll om det är en tjej eller kille man får, barnet blir ju precis lika mycket älskat alla fall. Precis lika lite spelar det väl egentligen roll om man får reda på det i vecka 20 eller 40 också?! Förr eller senare vet man ju alla fall

• Saftmedbulle
    Augustimamman skrev 2012-01-02 21:57:54 följande:
    Här är det tvärtom. Jag vill inte veta men det vill sambon. Fast jag bestämmer ju! ;)
    Ha, ha... om det vore så enkelt... Jag vill inte men mannen vill... hmm, kanske ska hävda att det är jag som bestämmer?

Bävar oxå för att gå och jobba den 9:e... sjukt trött hela tiden och då gör jag ändå ingenting. Hur ska jag kunna orka jobba?
  • Saftmedbulle
    BinniBoo skrev 2012-01-03 01:14:38 följande:
    Vad många det är som varit och skrivit in sig nu då. Själv har jag inte ens vågat ringa BM än.. Jag vågar fortfarande inte tro att det är sant, att vi ska ha barn.. För er som inte vet det så var jag med om en sjukhusmiss ca 10 månader efter min son som kostade mig bägge mina äggledare. Så det är nästintill omöjligt att bli gravid, och jag hade aldrig ens vågat hoppas på att det kanske skulle hända. Och det var inget vi planerat heller. Mensen var två veckor sen men nån tanke på att jag kunde vara gravid hade jag aldrig. Det var på en rutinkoll av mina cystor som läkaren konstaterade att jag var gravid när han gjorde VUL för att kolla cystorna. Så vi vart minst sagt chockade både jag och min pojkvän. Men det är väldigt välkommet av oss båda. Men ändå vågar man inte hoppas allt för mycket än.. Men jag får nog ta tummen ur och ringa BM nu i veckan kanske :P Är ju trots allt i v 9+3 nu...
    Wow! Vad häftigt att du faktiskt blev gravid!
Svar på tråden Augustibebis 2012