• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • TheMaraja
    Saftmedbulle skrev 2012-01-03 10:41:29 följande:
    Ha, ha... om det vore så enkelt... Jag vill inte men mannen vill... hmm, kanske ska hävda att det är jag som bestämmer?

Bävar oxå för att gå och jobba den 9:e... sjukt trött hela tiden och då gör jag ändå ingenting. Hur ska jag kunna orka jobba?
    Ha ha ni får köra sten, sax, påse Mer rättvist kan det väl inte bli ha ha.

Vi löser många "problem" hemma med sten sax påse. Känns som den rättvisaste utslagningen
  • Augustimamman

Detta är min första graviditet. Förut hade jag tänkt att jag absolut ville veta, mest för att jag är så vansinnigt nyfiken av mig. Men nu känner jag bara att det är så himla spännande både för mig och omgivningen att gissa och jag tycker bara det är kul med allt det där "om det blir en flicka si och om det blir en pojke så..." speciellt vad gäller namnlistor! Tycker det är roligt att spekulera. För mig spelar det verkligen ingen roll vilket kön det är å speciellt inte eftersom vi vill ha fler barn. Men jag ska ärligt säga att jag verkligen vill ha en flicka någon gång så jag kan förstå att man med ex 2-3 pojkar redan kollar könet med förhoppning om en flicka. Hade nog jag också gjort.
    Själv får jag små kräkningar av allt superputtinuttigt babyrosa och babyblått och gillar mer retrostilen med mycket starka färger så det där med att kunna välja färger i förväg är inget bigger issue här.

• Saftmedbulle
    TheMaraja skrev 2012-01-03 10:59:03 följande:
    Ha ha ni får köra sten, sax, påse Mer rättvist kan det väl inte bli ha ha.

Vi löser många "problem" hemma med sten sax påse. Känns som den rättvisaste utslagningen
    Vilken himla bra idé!
  • Marmite

Jag vill inte ta reda på kön... det känns roligt att ha det som en överraskning! Min syster utgår ifrån att det är en kille "Så får det bli en bonus om det är en tjej!" (hon vill helst att jag får en tjej) :)

Jag trodde att jag helst ville ha en tjej, men så snart jag plussade så känns det som att det inte spelar någon som helst roll längre, så länge det kommer ut ett levande barn i augusti. Man känner nog annorlunda inför andra barnet eller om man har flera av samma kön...

• sommar83
    AnnaSv skrev 2012-01-02 00:41:16 följande:
    Någon mer som ska göra glukosbelastning? Jag ska göra det nästa vecka.. Är så orolig för hur det ska gå till med detta illamående Någon som gjort det innan? Hur smakar det och hur mycket måste man dricka?
    Jag ska oxå göra det. (gjorde det när jag väntade dottern med) Smakar f*n och det sista kom nästan upp igen. Men om du gillar citron eller lime, ta med!! Det får man använda och droppa i hur mkt man vill. Det ger en surare smak och underlättar lite, iaf gjorde det det för mig! Har för mig att det är runt en halv liter man ska dricka, om inte mer. Lycka till! Ett litet tips :) Första gången (man gör ju två st under en grav) så hade jag med mig en citron och när jag skulle klämma ur den så ville jag ha i så mkt som möjligt och använde då båda händerna, sen stank jag citron hela dagen om händerna :p oavsett hur mkt jag tvättade dom, andra gången tänkte jag till innan och lånade en sån där plasthandske som dom har där och då var det bara att ta av den när det var färdigpressat och så slapp jag lukten på handen :) Som sagt, ett litet tips ;)
  • sommar83
    ErikaJohanna skrev 2012-01-02 12:59:36 följande:
    Halloj! 

Jag år 33år, bor i Dalarna och gjrde grav-testet måndagen för jul och det var positivt.. =) Jag och min man i har inte försökt så länge, tog ut min p-stav i september och trodde helt klart att det skulle ta längre tid att bli gravid då jag är överviktig och rökte.. Men nu blev det så här och det känns skitkul men känns overkligt på samma gång!

Om jag räknat rätt är jag i v.7 och har BF 25e augusti. Jag ska in till BVC på hälsosamtal idag.

Vi har berättat för släkten och närmsta vännerna, då vi firade jul med hela släkten samt hade nyårsfest hos oss så var det omöjligt att dölja då jag varken rökte eller drack! Men kommer att vara lite hemlig här än så länge, då jag inte har berättat på jobbet än..

Verkar ha dom vanliga symptomen, brösten har ömmat i två veckor, dricker och kissar mkt, har mått lite dåligt i två dagar och spydde på nyårsnatten och kände mej risigare än dom som var bakis dagen efter! =)  Hade en mkt liten brunaktig flytning igår kväll, hoppas det inte är nåt att oroa sej för. Att sluta röka har gått kanonbra och är en självklarhet! Hoppas man aldrig kommer att börja igen..

En liten parantes är att jag pratade i telefon med min bästa vän som jag inte har haft så mkt kontakt med på sistone, då visade det sej att hon väntar sitt andra barn och har BF en månad före min BF! Så himla kul, hoppas vi kommer att börja umgås mer igen nu!   

Ha det gott!
    Grattis och välkommen!
    Här är det en till dala-bo :) Själv bor jag i Falun. Bott här 1½ år och trivs jättebra.
  • Augustimamman

Nån mer som har hög vilopuls? Försöker reda ut om det är pga graviditeten eller om det är min sköldkörtel som spökar...

• sommar83
    ztrit skrev 2012-01-02 17:41:26 följande:
    Förresten, är det fler än jag som inte kan äta sådant som ni normalt gillar? Jag kan knappt känna doften av kaffe längre utan att vilja knipa ihop munnen – och innan var kaffestunden helig för mig. Och jag gillar också godis jättemycket i vanliga fall. Men nu tar det alldeles emot att äta. Det gör ju ingenting, varken kaffe eller godis är ju något man behöver, tvärtom. Men jag saknar lite guldkanten på vardagen.
    Samma för mig. Har alltid varit förtjust i sötsaker, kanske inte så mkt godis, men efterrätter och bakelser bla. Men nu går det helt bort. Det är nog dock min räddning för att jag är redan överviktigt och behöver alltså inte egentligen ett enda kg plus :) Men när jag väntade dottern så var det samma sak, jag ville bara äta "nyttigt" och sötsuget försvann totalt. Det gjorde att jag mer el mindre stod still i vikt och kroppen blev så mkt finare och "smalare", fast jag väntade barn. Men du skriver att du saknar lite guldkant, för mig funkar ibland salt och surt godis, i mindre mängder, men bara att få det där sura eller salta i munnen kan smaka såå gott :) saltlakrits mums. Hoppas du snart hittar din "gravida guldkant" För det är nog väldigt många som känner igen sig i att tappa sitt normala sug.
  • minstörstalycka

Ni som skall göra glukosbelastning, varför gör ni det? Och redan?

Jag kommer nog att få göra det denna gång också, men det gjorde jag i vecka 30 eller nått med sonen..
    Pga högt bmi. Och en pappa med diabetes.

Svar på tråden Augustibebis 2012