• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • UmmAminah

Hallå Är inte så aktiv i tråden.. tror det är för att jag är så orolig för mf, vill inte behöva säga hejdå liksom... Men hursomhelst prövar jag sluta oroa mej o idag ska jag på inskrivning. 8+3 Det är så kul för då väljer man sjukhus o får journalen ju :D Vi ska oxå ordna så jag får spec undersökningar pga att jag har ett barn med ryggmärgsbråck... Är så pirrigt allting..

• Stövelkatten
    Ari Gold skrev 2012-01-04 09:56:02 följande:
    Svarar fast du inte frågar mig...jag har haft ett par stycken.

De är bra i köpcentrum, i affärer, i stan och utmärkta på buss/spårvagn. Ganska små i bilen, bra om man bor så att man måste lyfta vagnen upp för trappen (lätt) eler har en liten hiss. Den tidigare miodellen "frog" har en något lägre tyngdpunkt än den senaste modelen och är något mer lättmanövrerad men har mindre sittdel.

De är dåliga på grusväg, ojämn landsväg och i snö. Fjädringen är för dålig för skumpig väg (dålig komfort för barnet) och tar sig fram dåligt på oplogad väg både med stora hjulen eler lilla hjulen fram. Även mycket svår att köra i sand.

VInterhjulen är en bra uppfinning i teorin men i praktiken är vagnens tyngdpunkt inte anpassad för dessa hjul och den blir betydligt svårare att svänga och manövrera än en vanlig fyrhjuling.    

Om man bor i stan och framför allt vill ha en smidig och lättkörd vagn i citymiljö är den ett bra val men tar man ockspå mycket skogspromenader kan man komplettera med en skumpig fyrhjuling (går ju att hitta billigt beg.).    

Absolut billigast är det att köpa en begagnad bugga direkt från Holland på holländska motsvarigheten till Blocket. Har som lägst köpt en frog i bra skick för 1500 spänn.    

Tack för ditt utförliga svar! Vi är lite av en skogsmullefamilj, men går inte direkt på skogsvägar, så en vagn skulle vi kanske inte använda där iaf. :)

Och tack tack för tipset om Holland!
  • minstörstalycka
    UmmAminah skrev 2012-01-04 09:57:41 följande:
    Hallå Är inte så aktiv i tråden.. tror det är för att jag är så orolig för mf, vill inte behöva säga hejdå liksom... Men hursomhelst prövar jag sluta oroa mej o idag ska jag på inskrivning. 8+3 Det är så kul för då väljer man sjukhus o får journalen ju :D Vi ska oxå ordna så jag får spec undersökningar pga att jag har ett barn med ryggmärgsbråck... Är så pirrigt allting..
    Välkommen hit!
    Du väntar barn inte missfall! Det är bra ord! ;)
    Grattis dessutom!!
  • Marmite

Vagnproffs Ari, vilken koll du har! Vilken tillgång för oss rookies! Får man fråga vad du tycker om Kronan..? Den tycker jag är väldigt fin... Min kravspec är helst röd :), 4 ordentliga hjul, och kunna ha barnet mot mig även i sittvagn...

• Ari Gold

I själva skogen föredrar jag bärsele men går gärna långa barnvagnspromenader i naturreservatet häromkring. 
    Föredrar även bärsele i affärer/köpcentrum...då brukar jag framför allt använda vagnen att lasta i mellan butiker och vill ha STORT packutrymme.

För oss var bugaboo ett väldigt dåligt val... min man höll på att kasta vagnen i diket när vi provade den. Vi bor inte långt ut på landet utan mer villaförort precis i utikanten av stan. Men landsvägar (även asfalterade) lutar ju som en svag kulle från mitten för att få avrinning av vatten från vägbanan... vilket gör att en vagn med svängbara hjul liksom hela tiden drar ut åt sidan så det krävs liksom aktiv kontroll för att få dem att stanna på vägen över huvud taget. Svänghjul är däremot bra i tvära svängar som det blir tex mellan hyllorna i en affärer eller när man kryssar mellan folk på trottoaren i Stockhiolm city. På en långpromenad med barnvagn ute i det fria gör man däremot inte så mycket sådana svängar och har ingen nytta av det.

• TheMaraja

Jag har verkligen älskat vår iCandy Peach. Den har fungerat precis som jag önskat och den uppfyllde alla våra önskemål (liggdel, sittdel, babyskydd, sittdel som man kan vända framåt och mot sig, höj och sänkbart handtag, rörliga och fasta hjul då jag ville ha rörliga och min man fasta så kunde vi välja baserat på vem som körde, sittdel som kan vara helt liggandes.) Förutom det så tyckte jag den var sjukt snygg också Den var praktisk att ha i stan då den är så smal att den kommer in över allt.

Men jag skulle nog vilja ha haft både ock, förra vintern till exempel så skulle jag nog ha kompletterat med en redig typ emmaljunga eller kronan med fyra stora stabila hjul. Vagnarna är så olika så vill man ha en som känns rätt alltid så månste man nästan ha flera. Som tur är finns det ju många billa och bra vagnar på blocket om man nu vill ha flera.

• Ellenbmt

Vi kombinerar iCandy peach sittvagn och brio Nova. Älskar novan då den har tokbra schwung:) den gungar på fjädrar så man kan köra på skogstigar utan att barnet störs. Men candyn är ju både snyggare och lättare att manövrera samt packa in i bil.

• Naimisen

Mästerkatten- Hade buggan som första vagn och älskade den tills vintern kom.
    Jag tyckte den blev ganska klumpig med vinterhjulen då dom inte är svängbara, och jag skulle aldrig dra den i trappor.
    Kör nu en MB Swift som jag är supernöjd med den känns stabilare

• JennyL29

hej svejs, detta med syskonvagn behöver jag inte tänka på känns skönt för min första son kommer vara 7 då bebben kommer en lite sladdis blir det oc då kan han gå bredvid.......Glad

idag är jag barnvakt men 4åringen som är här trivs så bra med samuel så jag kan sitta och surfa här inne hihi.

ringde min bm idag har fåt tid för inskrining den 19:e januaro kl 11, wihoo......

fick veta nu att jag är inne i vecka 6 då om vi räknat rätt känns skönt det att veta, svårt med dagarna i slutet.....hehe         

ari: har provat bärsele och visst funkar det men knepeigt tycker jag inna man lärt sig    

• Saftmedbulle
    Augustimamman skrev 2012-01-03 21:33:31 följande:
    Skönt att det är ett tag till tills man måste titta på vagn. Andra verka lysa upp när man snackar om vagnar och ser det som lika spännande som att köpa bil. Jag får bara panik av allt som finns på marknaden och alla försäljare som ska pracka på en "det bästa"... Ser inte fram emot vagnköpet faktiskt, haha! Flört
    Ha, ha... då är vi samma sits. Ser inte heller fram emot det och tänker vänta tills det blir absolut nödvändigt.
Svar på tråden Augustibebis 2012