-
En extra månad hemma med bebis?DetGodaLivet skrev 2012-04-24 20:00:29 följande:Min mor ringde nyss och ville ge mig 5000 i babybidrag. Det var ju störtskönt men det finns inte en pryl jag kan komma på att köpa till en baby som kostar ens en tiondel av det...En lekstuga kanske?
-
Jag tror det var den vi tittade på också, fast här säger vi Römer men det verkar vara samma firma. :)Jloow skrev 2012-04-24 20:24:54 följande:Vi har beställt ett britax SHR II babyskydd..
Vet du vad det är för skillnad på den och den som inte heter SHR? -
Jag är ju inte i den situationen nu då jag inte jobbar men förstår verkligen era tankar kring vikarien. Tror det är helt normalt att tänka så, och har själv haft tankarna i andra sammanhang. Man vill ju gärna vara bäst och oumbärlig. Men man får nog helt försöka flytta fokus och tänka "so what? Det är bara ett jobb och jag har alltid klarat av mina uppgifter utan klagomål osv." Det viktigaste nu är barnet och jag tycker jag hört från andra vänner att man faktiskt lättare bryr sig mindre när man fått barn. Men det är ju förstås individuellt.
Jobba med tanken och fundera på vad som vore det värsta om vikarien faktiskt gör ett bättre jobb då. Skönt att inte behöva reda ut en massa som en dålig vikarie ställt till. Och slippa massa dumma frågor och samtal i tid och otid. Och kanske har vikarien infört någon ny rutin eller har idéer som du när du kommer tillbaka har nytta av.
Framförallt, det är bara ett jobb.
Fast det är lättare att säga än att verkligen tänka så.
-
Fast de 10 pappadagarna får man väl inte så mycket ersättning för? Är inte det ett fast belopp oavsett inkomst? På tal om inkomstutredning och FK... Har för mig vänner har sagt att det knappt var lönt att kontakta FK för dem.
-
Jloow: vad bra att du rättade mig, då har jag fattat fel och ska hålla mig utanför ämnet eftersom jag som inte bor i Sverige ens behöver känna till det.
-
Efter massa strul med Mac och Nordea fick jag det att funka till deklarationen. Kommer inte ihåg exakt mer än att man inte kan köra över Safari utan behöver Firefox vilket kan laddas ner gratis. Det ska gå.
-
Sambon ratade alla mina pojknamnsförslag och kom aldrig med några själv. Men jag skrev upp dem på en lista och så strök han de som verkligen var No No och resten läste han då och då. Sen hade han i det tysta fastnat för ett av namnen som han från början ratat så nu har vi nog bestämt oss även om vi säger att vi väntar tills vi ser honom.
Tyvärr är alla andra tyskar negativa till namnet och tycker det är för gammaldags men det försöker vi strunta i. -
Rökt skinka är varmrökt så den är med andra ord tillagad. Vet inte hur det är med medwursten om den är varm- eller kallrökt.
Däremot ska man veta att det är väldigt ovanligt att bli smittad av toxoplasmo-vad-det-nu-heter. Har du blivit det innan graviditeten är det inte längre farligt för bebisen, och hur stor är då egentligen risken att du skulle bli smittad just under dessa 9 månader?
Mig testade de med blodprover om jag haft toxopl... innan vilket jag inte hade så jag gissar att du skulle kunna testa dig också. Vet dock inte om det är någon inkubationstid. Tror också att det ska yttra sig som en magsjuka om du blir smittad så är allt som vanligt är det säkert ok. Försök inte oroa dig så.
Men jag är ändå försiktig så jag förstår din oro till viss del. Dock har jag också tjuvätit ett par salamiskivor då och då.... -
Sommaren: jobbigt med amningen. Förstår att du känner dig besviken, det kommer jag också bli om det inte fungerar. Fast försök att åtminstone bara se det som något som du aldrig får prova på och lägg inte så mycket tankar på att du inte kan ge det bästa för ditt barn. Det finns så många som inte kan eller vill amma och de barnen blir alldeles säkert bra barn de också. Och mysiga stunder får ni tillsammans även om barnet flaskmatas. Då finns tom fördelen att inte bara du kan mata.
Tyvärr har jag ju inga egna erfarenheter att bidra med men hoppas att du vänjer dig lite vid tanken och mår att besvikelsen släpper. -
Igår kom jag på att jag inte känt bebisen så jag tänkt på det, men å andra sidan hade jag fullt upp hela dagen. Fast på kvällen kände jag ändå ett par buffar om än inte så starka. Kändes också som om han sparkade inåt vilket man kanske inte känner lika mycket som utåt?
Idag har jag ännu inte känt magen alls, men har också varit på språng. Bör jag vara orolig? Ska försöka vila mig lite nu och se om han kommer igång. Oftast rör han sig mest när jag ligger ner.
Hittade annars en ny tygaffär, var så besviken för några veckor sedan när jag ville sy en filt och inte hittade tyger jag gillade, men i den jag hittade idag fanns så himla mycket fint så jag köpte tyg till två filtar. Fast innan jag känt bebisen känns det lite olustigt att sätta igång....