• Gadget

Augustibebis 2012

När ni pratar om gravidkudde, är det sån bumerangformad amningskudde ni menar då? Funderar också på om jag vill ha en sån eller om det hör till de onödiga sakerna man lika gärna kan vara utan och använda vanliga kuddar istället. Vad säger ni som har barn sedan innan? Tror i och för sig att de av mina vänner som har en sån har använt den flitigt åtminstone och även använt som sittstöd till bebisen innan den kan sitta riktigt själv.

• Gadget
    mammsen skrev 2012-04-04 08:41:17 följande:
    Ja det är ju något man använder alltid, till vagnen behöver di inget igentligen,, en del köper dyra bäddsett till vagn men det har jag alldrig gjort till mina vagnar, intre ens de nya vagnarna,, det är nog inte såå många som gör det,, en del vill ha en liten tunn kudde i vagnen, det har jag inte heller haft, jag har dock haft snuttefilt i bomull liggandes i botten och sedan kunnat svepa in lillen i den lite,, då har det vart lätt att byta om bebisen spyr,, men jag vill minnas att bebisar egentligen bara spyr upp överskottet och att om man har ammat kan man ju vänta 5 min innan man lägger ner i vagnen eller amma lite grand och sen ge napp,, Min dotter spydde mycket och ofta men det var inte så stort problem som många värkar tycka,,
    En sån kudde har jag aldrig haft! Men jag vill nog köpa en sån nu! Jag måste testa, tror som många säger att det är något som kommer att kunna användas till väldigt många saker!

Ja det där med vagnen har jag också funderat över. Ser ju att de säljer matchande bäddset till alla vagnar, och även om jag inte ens har lust att köpa något matchande funderar jag på om man behöver bädda i vagnen med lakan o.s.v. Har alltid tänkt precis som du skriver att man har en filt bara i vagnen. Sen är väl frågan kudde eller inte kudde och huruvida man behöver skydda botten med ett lakan. Men då vi valde bärlift tror jag inte att madrassen är "lös" så att man kan vika om ett lakan om den. Jag tror att madrassen så att säga sitter ihop med väggarna i liften så då låter det bra att bara ha en extra filt i så fall i som går att tvätta.
    Tycker dock att det är svårt att hitta såna där tunna bomullsfiltar, någon som har tips om var jag ska leta?
  • Gadget
    Novixi skrev 2012-04-04 11:47:24 följande:
    Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL! Glad Grattis!
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            
    Jag hade exakt samma frågeställning för någon vecka sedan. Kände precis som du att jag förstås i slutändan blir glad för vilket som, men kände att jag någonstans hoppades på en flicka och var rädd för känslan ifall min första tanke på förlossningen skulle vara "oh nej en pojke". 2 sekunder senare skulle jag med all säkerhet älska min lille pojk, men jag vill inte ha tänkt den tanken.
    Försökte förklara detta för sambon som jag inte vet om han förstod, men han sa att om det var viktigt för mig kunde vi kolla kön innan.

Jag ville ju egentligen inte heller kolla kön innan, men nu försöker jag ställa in mig på en pojke lite istället. Leka lite mer med den tanken istället för en liten flicka i randiga strumpbyxor. Tror att det har hjälpt mig i alla fall så nu ska jag försöka hålla mig ifrån att ta reda på kön.

Men det kanske beror på hur stark längtan efter ett visst kön är. Har du pratat med din man om hur du känner och varför du skulle vilja veta kön innan? 
  • Gadget

Mina bröst (särskilt vänstra) läcker på natten när jag sover. Tror att jag liksom klämmer till dem när jag ligger på sidan. Brukar har intorkade fläckar på nattlinnet när jag vaknar. Fräscht.

• Gadget

Mammsen: Jag har en Hartan. Men det kanske är en madrass i den, kommer inte ihåg och har inte fått hem den än. Får nog åka och kolla på en. Bara fick för mig att det inte var lös madrass i för att man på något vis kan göra om insidan i liften (hårdlift) till en sovsäck (?) sedan. Tack för tipset.  

• Gadget

Ang babyskydd och basenhet: Jag har en kompis som tidigare har jobbat med något med bilsäkerhet på någon bilfirma. Nåväl, hur som helst lite insatt. Han menade i alla fall att det är lika säkert utan bas, MEN man måste se till att man sätter fast den ordentligt med bältet. Inte snurrat osv. De hade gjort ett test och låtit ett gäng mammor sätta fast sina babyskydd med bälte. 75% gjorde det på ett felaktigt sätt så att det hade varit dödsfara för barnet.
    Fördelen med basen är ju att den är svår att inte få rätt med isofix i alla fall, och sedan är det bara att klicka i.
    Men som sagt, gör man det rätt med bälte ska det också vara bra.

• Gadget

Jag är också grinig idag. Vet inte vad det beror på. Dagen blev konstig redan när jag vaknade alldeles för hungrig. Kände mig nästan full (!) när vi skulle åka och handla och stängde bara in mig i min bubbla och ibland hänger inte mannen med när han ska sluta med sin jargong som när man är på det humöret kan vara väldigt påfrestande.
    Kan inte säga vad det är som är fel, men har bara lust att gå och dra täcket över huvudet och vakna i morgon och börja på en ny dag.
    Men snart ska vi iväg till några vänner så då blir det lite annat i huvudet.

Glad påsk på er alla! 

• Gadget
    Angelica1991 skrev 2012-04-09 17:37:03 följande:
    på tal om bröst som läcker.. mina är hopplösa jag har läckt sen v 15-16 tror jag det var.. det var nånstans där iaf, nu är jag v 22 imorn.. jag kan inte vara utan bh utan att jag ska få stora fläckar på tröjan och varje morgon jag vaknar upp ser jag torkade fläckar :P haha otroligt charmigt ;D hihih det är hela tiden jag läcker och jag är förstföderska.. har googlat och hittar bara att man kan läcka lite speciellt när man är omföderska, vilket jag inte är =) men det kanske bara är bullshit att det inte är vanligt med läckande bröst för förstföderskor?  :P jag får nog vara glad att jag inte läcker genom bh:n :))
    Jag har läckt sedan v 20 kanske och är förstföderska. Fast bara på nätterna, eller rättare sagt när jag ligger ner på sidan och liksom klämmer till bröstet verkar det vara.
    Från början var det helt genomskinligt, men häromdagen var det en knallgul fläck på lakanet. Trodde det var något konstigt men läste mig till på FL att det var helt normalt.  Jag är glad så länge jag inte läcker på dagarna, men det kommer väl säkert också snart....
  • Gadget

Minns inte vem som tipsade om serien "Född 2010" på Svt, men tack.
    Jag har tittat på Svt play och gråter så tårarna sprutar när de föder barn. Ja, bara av att lyssna på introt så börjar jag gråta. Måste ladda ner den låten nu. Får bli min och bebisens låt. 

• Gadget

RockTheRebel: vi har tom diskuterat det idag så du är inte ensam.
    Personligen läcker jag bara när jag ligger ner och brösten liksom blir klämda men det verkar vara lite olika.

Svar på tråden Augustibebis 2012