• Gadget

Augustibebis 2012

Jag har legat ner nu i en halvtimme och känner som små ryckningar i magen, så som det var i början när man började känna bebisen. Gissar att det är honom jag känner i alla fall, men det är väldigt ovant mot de cirkuskonster han skämt bort mig med så jag sett hela magen gå i vågor...

Tack för era svar.

• Gadget
    godisbit skrev 2012-05-04 19:26:37 följande:
    Vad var det för tygaffär? Skulle gärna ha tips på tygaffärer med roliga/fina tyger till bra pris, helst i sthlm så man kan klappa och känna på tygerna innan köp =)  

Inser att mitt tygförråd är väldigt fokuserat på lapptäcken, har i princip inget annat! Började rota runt efter ngt tyg till ett babynest eller en amningskudde tidigare idag, men hittade inget i mitt lager som kändes särskilt bebis. Funderar på att sy i ngt neutralt tyg så länge, det kan ju tänkas att man ändå vill ha flera överdrag för att kunna tvätta enklare =) 
    Jag bor ju i Tyskland så du har nog inte så mycket glädje av vad för tygaffär jag hittade.  
    Men jag köpte tyger från www.robertkaufman.com
    De verkade inriktade på lapptäckten och kviltning så olika mönster som passar fint ihop. Jag tror inte att jag är noggrann och tålmodig nog för att göra lapptäcken, men olikfärgad fram- och baksida ska jag prova mig på med ett ganska tunt stoppningslager. Kommer få en del rester över så ett par dregglisar kan det nog bli också.  
  • Gadget

Hoppas ni andra som saknat sparkarna ett par dagar blivit påminda eller blir det snart av era små. Min kille har kommit tillbaka även om det är lite lugnare än "normalt" men det gör jag ingen stor sak av.
    Firade med att sy ett täcke av två av tygerna jag köpte idag. Lägger upp en bild i bildtråden.

För övrigt tycker jag magen har exploderat senaste dagarna (v 27+1 idag). I överkanten av naveln känner jag mig nästan öm för att huden spänner så. Och när jag småpratar med främlingar typ kvinnan bakom ostdisken idag så säger de "nu är det väl inte långt kvar för dig?". "Öh, jo, tre månader."  

• Gadget

Tack för tipset A R, ska kolla in det. Är sugen på att sy en amningskudde också men hittar inte såna kulor någonstans, bara på nätet i 100-liters säck och har för mig att jag läste att 30 liter var lagom. Ska leta vidare.

• Gadget

På tal om att smörja: tror ni på att smörja mellangården, att det ska motverka bristningar i underlivet vid födseln?

• Gadget
    Something01 skrev 2012-05-06 09:46:01 följande:
    Vad smörjer ni mella gården med å vart köper man sånt :) kanske man skulle prova.
    Weleda har en olja avsedd för ändamålet som du kan köpa på hälsokosten tror jag och också vissa gravidbutiker har jag sett den i. www.weleda.fi/old/hudvard/graviditet-och-amning/graviditet/foerberedelseolja/

Men den är rätt dyr och det går kanske lika bra med någon annan olja med "bredare" användningsområde.
    Det är ju alltid svårt sånt där då ingen kan säga om och hur mycket man hade brustit om man inte smörjt. Just Weleda tipsar om att man inte bara ska smörja utan även utföra någon slags massage som jag tycker verkar jobbigt. Har provat, och momentet att föra in en tumme lite i slidan och töja tycker jag gör ont. Haha, kanske inget mot vad det gör att trycka ut en bebis där men ändå.
    Jag har köpt i alla fall och får se hur mycket och regelbundet jag kommer göra det.
    Min syster sprack ingenting med någon av sina tre barn, men jag riskerar ju få en stor. Hennes äldsta kom fyra veckor tidigt så det var kanske lite lättare. 
  • Gadget
    Kampis skrev 2012-05-06 10:18:38 följande:
    Ska snart ringa till förlossninigen. Rörelserna har minskat väldigt mycket nu några dagar och nån spark   har jag inte fått på några dagar nu, inte känt nåt öht sedan i går kväll, När jag ligger ner och provocerar kan jag få henne att flytta sig lite så magen ändrar form nån millimeter så lever gör hon, men jag är orolig....
    Hoppas det går bra för dig. Och bra att du ringer och jag hoppas du får komma in så att du kan lugna dig. Men om du känner henne lite så tror jag inte det är någon fara.
    Min kille kom igång igen igår, men det är ändå inte så vilt som det var tidigare i veckan. Tror han vänt sig och sparkar inåt så det inte känns och syns så mycket. 
  • Gadget

Karo77: skönt att ändå få möjlighet att komma till Sverige och träffa lite nära och kära. Själv är jag i Sverige varannan månad men nu nästa vecka (när vi också ska gifta oss ) blir ju sista gången på ett tag. Känns lite konstigt och jag kanske verkligen kommer hinna få "hemlängtan" på riktigt. Men nästa gång kommer jag med bebis - stort!

Svar på tråden Augustibebis 2012