• Gadget

Augustibebis 2012

LiJon skrev 2012-03-15 09:59:20 följande:
    Grattis till er som gjort lyckade RUL!
    Beklagar till er som fick sämre besked, håller verkligen tummarna att det ska gå så bra som möjligt för er!   

Jag tror jag har börjat "boa" lite nu, iaf i huvudet haha. Mäter och grejar i sovrummet och googlar bebismöbler och liknande. Är det någon annan som funderar på att ha (eller har haft) vagga? Spjälsäng kommer vi köpa men jag är så sugen på att ha en vagga första tiden (vet inte hur länge det funkar, första två-tre månaderna?). Tänker att den är ju låg och man kan ha den precis bredvid sin egen säng på natten. Sen kan det ju säkert bli så att bebisen sover i våran säng också... men ändå. Har sett flera fina äldre, vitmålade vaggor på blocket, men vågar inte riktigt slå till på en än.  
    Vi är inte inne på vagga, men en korg på hjul. Tycker det är gulligt, och inte så "stort" för bebisen den första tiden. Dessutom kan man dra den runt i lägenheten enkelt tack vare hjulen så kan bebisen ligga i den och ändå vara med oss. Antingen när den sover, men också när den är vaken om den nu nöjer sig med att ligga själv. 
    Men som du säger funkar det väl bara i tre månader kanske, men förhoppningsvis hinner vi flytta in i vårt hus vi bygger tills dess (fast jag börjar tvivla mer och mer) och då passar det bra att köpa en spjälsäng först till nya huset.  
  • Gadget

Här verkar vi mer behöva säga till att vi INTE vill veta vad det är. Sist började han leta efter könet tills vi utropade "nej, nej, vi vill inte veta!"
    Det känns verkligen vanligare och vanligare att ta reda på det innan, kanske gör vi annorlunda nästa gång om vi får fler barn, men nu vill vi ha det som en överraskning.

• Gadget

Nä, egentligen tror jag inte överraskningen blir mindre vid förlossningen om man inte vet. Könet är verkligen helt oviktigt för mig egentligen. Men på något sätt får bebisen vara mer hemlig tills den kommer ut. Svårt att förklara. Men hade vänner t.ex som hade bestämt namn på barnet redan i magen så det var ju inte en främmande bebis utan en Elsa redan innan hon kom ut. Så behöver man förstås inte göra heller och de lärde ju inte känna sitt barn innan det kom ut bättre än andra heller bara för att de redan namngivit henne. Tja.. vi är kanske bara gammaldags av oss för att det var så förr.

• Gadget
    Sommaren12 skrev 2012-03-15 16:50:34 följande:
    Håller med dig astro!

Förstår Gadget med hur du menar att det är mysigt att låta det vara hemligt med könet till förlossningen. Jag tänkte inte ta reda på det men när det närmade sig rul blev jag nyfiken som tusan. Hoppades i smyg att det skulle va en flicka men trodde pojk. När bm på rul sa att det var en flicka var en fantastisk glädje, varje gång jag tänker på att jag ska få en dotter blir jag så himla varm inombords. Hade det varit en pojk hade jag nog blivit lika glad, det är som man får en relation till barnet redan nu och det känns lika spännande som när jag gick och undrade vad det var. Det spelade ingen roll om det var en flicka eller pojke för jag vill ha en av varje så nästa gång hoppas jag på pojk, men jag har alltid sett en dotter framför mig så därför blev jag så glad.
    Ja men jag vet, och jag är så kluven själv. Nu när alla frågar "vet ni vad det blir?" blir jag mer och mer nyfiken själv på att ta reda på det också. Fast vi står fast vid att inte göra det, och som sagt förhoppningsvis får vi fler chanser till fler barn och då kan vi prova det andra sättet att ta reda på det och se vad vi gillade bäst.
  • Gadget

Idag har vi beställt barnvagn och även tittat ut bilbarnsstol.
    Det blev en tysk Hartan Racer GT. I sista sekund valde jag en hård bärlift istället för en fast liggdel som jag först var inne på. Storleksskillnaden var minimal och även om den fåfänga delen av mig tycker att det är snyggare med fast liggdel än bärlift i sitsen kändes det smart att locket och madrassen kunde göras om till åkpåse.
    De hade 20% rabatt mars ut så vi fick ge precis 600 EUR inkl adapter för bilbarnsstolen. Kändes som ett bra pris, tror det är ungefär vad internetshopparna ligger på.
    Nu känns det på riktigt.

Ang vikt, jag har passerat 70 precis vilket känns väldigt konstigt men inget jag gör en stor sak av. Har hittills efter halva graviditeten gått upp 6-7 kg och är glad om det håller sig under 20 kg. Men det verkar vara så individuellt och ibland helt oberoende av hur hårt man kämpar så därför försöker jag ta det med ro. Om det är något jag tänker på är det att för barnets skull inte äta för mycket socker. Fast vad är för mycket? Något onyttigt slinker nog ner varje dag här.

• Gadget

Inte alls FruFoxy, självklart måste man få skriva av sig om sin oro. Men jag tror som LiJon skriver att ägget efter ägglossning inte fäster samtidigt för alla och att det därför kan påverka BF.

• Gadget

Jag skulle precis skriva ett inlägg och fråga om fler har haft det lugnt i magen ett par dagar efter att tidigare dagligen känt ganska tydligt. Så är det nämligen för mig nu.
    Och bara för att vi beställde vagn idag känns det extra nojigt. Även om det förstås skulle vara det minsta problemet om något hemskt skulle hända.
    Jag har också nästa UL snart, på onsdag, så jag behöver inte heller stå ut så länge. Men vill så gärna att Liten ska ge sig tydligt till känna nu.
    Skönt att höra att fler känner lika i alla fall.

• Gadget

Svärmor ville betala vår vagn. Vi tog med henne till affären (efter att vi själva tittat ut vad vi ville ha) så att hon också fick känna lite delaktighet och inte bara agera plånbok även om valet förstås är vårt. Har även visat i katalog och så innan och berättat hur vi tänkt vid valet.

Om de innan också vet vad den kostar så skulle jag bara tacka och ta emot. Annars skulle jag kanske säga något typ "vagnar idag är ju rätt dyra och den vi har tittat ut kostat X kr, men vi är ju jätteglada för varje bidrag men betalar förstås gärna lite själva om det är mer än den summa ni tänkt er." Fast en sådan ev dialog är kanske bättre att din man tar med sina egna föräldrar. Men det är ju synd om man inte vågar ta den man egentligen ville ha bara för att man inte vill att det ska bli så dyrt för dem.

Svärmor vill även ta med mig ut och shoppa gravidkläder. Måste säga något liknande till henne, vet ju inte om hon tänker sig ett plagg eller massor.

• Gadget

Hur har det gått för er som igår liksom jag oroade er över att bebisen varit lugn ett par dagar?
    Min håller för tillfället något gympapass i magen. Känner hur magen liksom spänner till i olika riktningar. Så mysigt...

Svar på tråden Augustibebis 2012