• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ari Gold
    Ellenbmt skrev 2012-01-11 12:31:03 följande:
    Jag är djur-människa i benmärgen, haft både hästar, kaniner katter och getter, men min sambo är allergiker så nu kan vi inte ha något alls. Jag saknar djur så mkt i mitt liv att jag ofta, utan hormoner, bölar av längtan... Ska nog skaffa en häst som belöning efter kommande mammaledighet :) on jag har fast jobb såklart...

Jag är också allergiker men har massor av djur ändå... en katt som bor ute i ladan (skygg hittekatt vi fått från ett katthem med önskemål från dem att komma till ett hem där hon kunde bo ute), en tupp, fyra höns och tre ankor. 

Skulle gärna ha getter men vi har inte stort nog för det. Rynkar på näsan Det får väl bli om vi flyttar ut på landet.   
  • villnu
    Marmite skrev 2012-01-11 13:39:59 följande:
    Jag kunde inte komma fram till om jag ville leva i en parrelation men har varit helt säker på att jag vill ha barn... så jag började med barndelen. Jag var i Danmark och lyckades på första inseminationen :)

...och helt själv hade jag nog inte velat göra det... Jag har ett stort nätverk av familj och vänner som stöttar helhjärtat :) Min syster har redan proppsat på pappadagarna efter förlossningen!
    Låter som ett klokt beslut :) Och vad skönt att det funkade på första försöket!

Bra med ett stabilt nätverk. Själv flyttade jag ifrån mitt för några år sedan och sambons familj bor också en bit bort. Så för oss blir det till att förlita oss på vänner. Som tur är har många av våra vänner barn och vet vad de håller på med :D Men lite läskigt känns det allt att inte vara nära familjen och närmaste vännerna när bebisen kommer. 
  • 3apåGång
    Augustimamman skrev 2012-01-11 10:20:57 följande:
    Jag fattar inte riktigt folk som frågar om man är gravid bara för att de misstänker det! Kan ju va jättekänsligt! Att man inte bara väntar tills det är uppenbart eller den gravida själv berättar. Förra året hade jag jättemycket problem med tarmarna, magen blev rätt svullen men inte extremt, en på jobbet frågade om jag var gravid. Vet inte om det var mest pinsamt för henne eller för mig när när jag svarade nej på den. Kan bli så trött på otaktiska människor! Grrr... Okej om det åtminstone är ens närmsta familj/vänner men kollegor går bort tycker jag. Nyfikna jävlar!

...ursäkta, vaknar skitsur idag av ingen anledning (hormoner?). Första gången idag som magen känns helt bra, inte svullen eller gasig alls. Och vet ni, jag har ändå en liten kula där nere. :) plus lite fett kanske men definitivt bebismage! Men tror ingen kan se skillnaden mer än jag.
    Nej jag fattar inte heller att folk ska behöva fråga! Jag har också en gammal kollega som hade förstoppning och då var det en på gymet som frågade om hon var gravid. Den här gången har jag redan berättat för en del vänner, lite för att detta inte var planerat och skulle det bli missfall vet jag inte om vi skulle försöka igen, inte nu i alla fall. Har även varit på vul för nån vecka sen och sett hjärtat.
    Jag är också skitsur ibland av alla hormoner, det var jag även förra gången. Idag är en bra dag, jag är glad men mår iof illa.

Marmite: Jag tror du har rätt att mycket av spekulationerna inte alls är för att det syns i ansiktet utan beror på ens livssituation. JAg tror ingen misstänker att jag är gravid nu eftersom vi har två små och jag snart ska tillbaks till jobbet efter min 2a mammaledighet.
  • 3apåGång

Åh vad skönt olidligväntan!!!

Grattis FruFoxy, skönt att se ett hjärta!!

• Juliette

Jag brukar också tycka att man aldrig ska fråga, utan folk får berätta när de själva vill. Just min kollega frågade på ett sådant sätt (och vi har en sådan relation) att jag bara inte kunde bli sur. Det kändes helt ok att berätta och jag vet att hon aldrig skulle säga något. Rätt skönt att ha någon på jobbet som vet.

Marmite: Vilken grej att göra på egen hand! Häftigt! Så skönt att du har folk omkring dig som stöttar.

• EttMirakelTack
    olgaisback skrev 2012-01-11 00:35:38 följande:
    Mammsen: när har du BF? Plussade också på juldagen! Idag är jag på 7+2 så jag är också i v.8 vi kan väl följas :) jag har BF den 26/8:)
    Olgaisback: Precis som jag!! På datumen!! Coolt! 

Vi borde verkligen följas åt!

Hur mår du i kroppen? 
  • EttMirakelTack
    Kampis skrev 2012-01-10 15:14:54 följande:
    Jag tänkte på en sak, vart bor ni ? ni som vill berätta alltså ;)
    Halmstad.
    Fler som bor här??

• Gadget

Ser att ni pratar djur. Vi har katt så sambon får ta lådan nu.
    Jag gjorde ett test för att se om jag redan blivit smittad tidigare, för tydligen är det bara första gången man blir smittad som det kan gå över till fostret. Men trots att jag haft katt mer eller mindre hela livet hade jag ingen Toxo-vad-det-nu-heter i blodet. 

• capy

Ojoj, svårt att hinna med här. Kul att ni skriver så mycket  och kul att så många nya hittar hit!

Såg att ni diskuterade föräldrapenning. Är det någon som vet hur det beräknas när man har delvis fast lön och delvis en varierande bonusdel? Beroende på hur bra det gått en månad så kan min lön skilja på ca 5000 kr. Räknar man då på någon snittlön över året? Eller på bästa/sämsta månad?

Går in i vecka 11 idag. Har haft fyra dagar utan illamående nu, känns skönt. Känner mig inte riktigt lika trött heller längre.

Bor i Östergötland, någon mer som gör det? 

• EttMirakelTack
    mammsen skrev 2012-01-10 20:58:48 följande:
    Gud vad kul! Det kanske bara var så att din kropp visste att den andra mannen inte var rätt ;)
    Ja, det är så jag har tänkte med & nu känns det verkligen  som att det just var så! 
    :) 

hur mår du idag?
    Min mage är såå uppsvälld! 
    Tar lärarexamen på fredag & testade de klänningarna jag har tänkt ha, dom känns inge bra..
    Ska kolla en vända imorgon på stan..  
Svar på tråden Augustibebis 2012