• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • LillaMy85
    FruFoxy skrev 2012-01-12 10:58:41 följande:
    FruA85:
    Grattis och välkommen!

Vet inte om det är så viktigt under just kub-testet, men oftast vill de att man ska vara lite kissnödig innan för då puttar urinblåsan upp livmodern och det blir lättare att se. Men vid kub-testet är barnet ganska stort och borde inte vara svårt att se ändå.

Dina tankar är så vanliga. Tror varenda kotte går runt och har samma tankar som du även om de inte skyltar med det. Det kommer säkert gå jättebra!
    Tack för ditt svar!

Förstår att det är normalt att vara orolig, är ju så mycket som står på spel känns det som. Ska försöka tänka positivt, det här ska nog gå bra Glad .
  • Naimisen

En cheesburgare eller två från donken skulle inte sitta fel just nu...tur att de är för långt till närmsta för att de ska va värt de att gå ut i regnet.

Grattis och välkommen FruA!
    De är inget jag kan komma på att du behöver tänka på.
    Kände precis så med första barnet, att jag kanske bara inbillat mig, på väg till rul var ja så nervös att jag trodde jag skulle spy.
    Tänk om de var tomt? Om de inte fanns nån bebis..men där låg han.
    De kommer gå super bra för er!

• anneh

11+0 idag! Sakta men säkert går det framåt. Har börjat fundera på om den verkligen lever där inne :( längtar till ultraljudet den 23e..

• Grisefia

Jag har varit jättesugen på hamburgare hur länge som helst. Men det känns så himla dumt att äta det nu. Men idag blir det nog falafel. Längesen, billigt och nära jobb. Har trots allt ätit bättre än vanligt senaste tiden. I helgen knaprade jag till och med grönsaksstavar när sambon åt chips. Kände mig väldigt duktig!

• LillaMy85
    Naimisen skrev 2012-01-12 11:03:28 följande:
    Grattis och välkommen FruA!
    De är inget jag kan komma på att du behöver tänka på.
    Kände precis så med första barnet, att jag kanske bara inbillat mig, på väg till rul var ja så nervös att jag trodde jag skulle spy.
    Tänk om de var tomt? Om de inte fanns nån bebis..men där låg han.
    De kommer gå super bra för er!
    Tack tack Glad.

Ja, jag är väl bara lika orolig som alla andra blivande mammor.  
  • Naimisen

Urge- Levde på hamburgare med sonen. +13 kg slutade de på..men då hoppade jag läsk och pommes.

• Tvåönskarblifler

Bullen85: Är fetaost okej att äta som gravid? Har själv undrat över det nämligen, inte så att jag vill göra något påhopp mot dig eller så men det är som sagt bara jag själv som ej vågat. Är ju vissa ostar som ej är okej.

• Grisefia

Naimisen: Det var inte mycket! Är det inte vanligt att det ligger på typ +25 eller nåt? Då behöver man kanske inte skämmas för att man tar en hamburgare eller två :)

• Stövelkatten
    Tvåönskarblifler skrev 2012-01-12 11:16:13 följande:
    Bullen85: Är fetaost okej att äta som gravid? Har själv undrat över det nämligen, inte så att jag vill göra något påhopp mot dig eller så men det är som sagt bara jag själv som ej vågat. Är ju vissa ostar som ej är okej.
    Helt okej.

"Alla hårda ostsorter anses generellt säkra att äta, även om de tillverkats av opastöriserad mjölk. Risken att smittas av listeria-bakterier från hårda ostar är så liten att de anses säkra att äta under graviditeten.

Här är exempel på vilka ostar som är säkra och inte säkra att äta:

Säkra ostar under graviditeten
    Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone.
    Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta.
    Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten
    Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois.
    Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme.
    Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar." se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/cheeseexpert/
  • Augustimamman

Yep som sagt helt ok om den är pastöriserad vilket de flesta är. Har nog lite cravings på det.

Svar på tråden Augustibebis 2012