• Gadget

Augustibebis 2012

Ännu en natt med dålig sömn för mig. Är det fullmånen som spökat? Eller så är vi helt enkelt bara gravida.

Mysigt med fika med mammagruppen Sommaren! Jag känner ju inte heller så många här och en jag umgåtts lite med har precis flyttat till en annan stad. Kände inte att jag klickade superbra med någon i min grupp men mailade en igår ändå för att höra om hon fortfarande var gravid och ville ses på en fika. Är inte van att "ragga" kompisar så där men tänkte vad sjutton, man behöver ju inte vara bästisar bara för att man tar en kaffe. Hon hade inte heller fått än så vi ska höras idag om tid. Kände mig lite stolt över mig själv.

• Gadget

Ja fördelen med när man får barn är väl gissar jag att även de som har massa vänner kanske saknar andra som är lediga på dagarna. Då är det inte bara den stackars nyinflyttade som behöver lära känna folk.

• Gadget
    fransyskan skrev 2012-07-05 11:35:15 följande:
    //
    (Någon som råkar ha erfarenhet av riktigt goda storkok?)
    Grytor av alla slag passar ju bra att göra mycket av, eller klassisk bolognese. Vi tänkte också göra lite extra när jag lagar mat framöver så vi kan frysa in, men sommarmat känns egentligen inte optimalt för frysen. Men sist jag gjorde bolognese blev det några lådor extra som man bara kan värma på och koka pasta till. Ska kanske göra en stor köttgryta även om det känns lite mer höstigt, men det tycker jag alltid blir gott att värma på. Men annars fungerar ju hämtpizza någon dag också. Det är maken bra på att laga.
  • Gadget

På tal om vårservetter och andra kemikalier. Vi pratade om det med några vänner som lät mig lukta på en (ren) blöja. Jag måste varit helt naiv, men jag blev förskräckt av hur mycket kemi det luktade. Jämförde Pampers och ett annat lokalt tyskt märke som åtminstone luktade mindre. Fick mig att fundera kring tygblöjor men av någon anledning känns det krångligt att sätta sig in i olika varianter samt dyrt om man köper på sig "fel". Tror vi börjar med vanliga men jag har inte släppt tanken helt.

• Gadget

Kan ha varit, men det kändes som väldigt mycket onödig kemi/parfym för en bebisrumpa. Bajs luktar nog bajs även med parfym.
    Men det blir väl gott om blöjbyten för oss att prova oss fram här snart.

• Gadget

Ellenbmt: jag tycker mest det verkar jobbigt att sätta mig in i de olika varianterna just nu när allt är nytt med bebis. Och som sagt dyrt om man köper på sig och inte gillar det eller vill byta typ. Är det inte lite olika system?
    Därför tänker jag att om vi börjar med vanliga kan jag byta sen till tyg, för man köper väl ändå olika storlekar? Men då kanske man blivit för bekväm.

• Gadget

Jag började också dricka hallonbladste i v 35. Tvivlar på att det startar någon förlossning, men det kanske kan hjälpa livmodern på traven när det väl är dags.

• Gadget

Jag har vid mina tre sista besök hos BM gjort CTG och bebisens puls har varierat mellan 118-175 under de 20 min eller vad det är jag ligger där och tittar på maskinen och det ska vara normalt. Min läkare sa att det var positivt att pulsen gick upp och ner.
    Så jag gissar om man bara läser av snabbt med en doppler som min BM gjorde i början också kan man ju få ett värde var som ligger var som helst på den skalan egentligen. Eller tänker jag fel?

• Gadget

Oj Tesdy vad spännande. Hur långt gången är du? Jobbar du nu eller är du hemma? Avtar det om du vilar, eller kan du prova ta ett bad? Som förstföderska har jag egentligen inga tips alls att ge men hoppas det ger med sig ifall det är "opassande" idag och du kanske inte är så långt gången än heller.

• Gadget

Här i Tyskland knatar man bara in på närmaste apotek för att köpa hallonbladste. Men det hjälper ju inte er...

Svar på tråden Augustibebis 2012