• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimisen

Min BM ringde för en liten stund sedan ang provsvar. När jag var på inskrivningen låg järnvärdet på 140. Men nu hade hon fått svar på de "inre" järnvärdet, är de järndepåerna? Har aldrig hört de förut, trodde de bara var ett järnvärde.
    Det var iaf lågt så hon ville att jag ska börja med järntabletter redan. Äter ju ACO gravid som innehåller järn, men nu blir de mer piller.

• Augustimamman
    Naimisen skrev 2012-01-13 16:13:55 följande:
    Men de finns ju en anledning till att vi inte gör en massa ul utan det bara är egentligen 1 som ingår.
    Och att det är på många ställen man inte får tidiga ul om man inte har speciella skäl.
    Visst kanske de beror på kostnaden bara.
    Dessutom ska man ju inte röntgas som gravid, även fast de inte är samma strålning så är väl ingen strålning bra.
    Ingen informerade mig när jag bokade vul och här erbjuds alla nupp och min bm sa "Det vill du väl göra!" som om det vore självklart, återigen ingen info om risker. Tycker att även vid rul borde man bli informerad, precis som man alltid blir vid ingrepp som medför risker. Även om det är därför vul inte ingår överallt (fast personligen tror jag stenhårt att det har med ekonomin att göra) så borde de väl informera om det så varje gravid får ta ställning. 
    Eftersom de inte gör det så upplever jag det som att den forskning som finns är allt för svag i bevisningsgrad och att man inte behöver oroa sig.  
  • novaunique

Huuu vad min mage gör ONT! 11+2 idag och mage liksom ömmar och värker. Sitter mest i nedre delen. Ringde faktiskt BM och frågade om råd och de bad mig komma in för titt på måndag. Usch... det känns lite oroligt

• Naimisen

Bullen- Klart de är så att dom borde informera. Jag utgår bara ifrån de ja hört av de vänner jag har som är forskare.
    En av de vänner jag har som är mikrobiolog avstår tom från flygresor då de finns strålning som kan vara skadligt för barnet.
    Hade det funnits mer forskning kring de så hade vi ju också fått mer information, och nu finns de inte de så dom kanske inte heller vill oroa föräldrar för mkt.

• Karo77

Jag skulle garna vilja veta vad VUL ,RUL ar.... Jag bor namligen utomlands Sedan manga ar tillbaka och kanner inte till de svenska forkortningarna annars nar det galler risquer har i Frankrike sa ar det mycket hogre risk for toxoplasma sa Jag som inte ar immuniserad mot toxoplasma maste halla koll pa vad Jag stoppar i mig. Jag saknar d'en svenska sunda kosten!!!!!!

• Sandrina
    Karo77 skrev 2012-01-13 17:28:30 följande:
    Jag skulle garna vilja veta vad VUL ,RUL ar.... Jag bor namligen utomlands Sedan manga ar tillbaka och kanner inte till de svenska forkortningarna annars nar det galler risquer har i Frankrike sa ar det mycket hogre risk for toxoplasma sa Jag som inte ar immuniserad mot toxoplasma maste halla koll pa vad Jag stoppar i mig. Jag saknar d'en svenska sunda kosten!!!!!!
    VUL = Vaginalt ultraljud
    RUL = Rutin ultraljud

Jag bor/har alltid bott i Sverige och kunde ändå inte dessa förkortningar innan jag hittade hit! :)
  • AnnaSv

17 dagar kvar till kub nu! Blir nervös bara av att tänka på det. Har senaste dagarna kunnat ana en liten hård kula under fettet när jag ligger i sängen på morgonen och klämmer Det är dessutom fruktansvärt obehagligt när något trycker på magen. Har bara så svårt att tro att detta ska gå vägen känns så overkligt att V ska bli storebror och vi ska få ha en liten liten bebis hos oss igen.. Bara tanken får smilgroparna att fastna i öronen

• Stövelkatten

Känner alla (som är i typ v12) sin livmoder!? Jag blir faktiskt lite orolig nu. Jag känner inget alls där inne när jag ligger på rygg på morgonen. Däremot när jag sitter ihopsjunken kan jag känna att det inte är så bekvämt, att något är "i vägen". Men ingen kant. :S Jag minns inte om jag gjorde det såhär tidigt förra gången, enda gången jag minns är i v16 då jag kände mina första sammandragningar. Och då var det ju en hår kula, stor som en galiamelon, ungefär. Men nu; ingenting. :(

• novaunique

mästerkatten:
    jag har som du, att det känns som ngt ivägen när jag sitter. men nån kant vettesjutton.. :-/

Svar på tråden Augustibebis 2012