• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • novaunique

Ahaaa - nu är jag med. Tack för svaren Gadget och Mästerkatten

• O Hanna O

Jag vet...blir galen på alla dessa veckor även om man inte vore gravid med gravidhjärna skulle det vara komplicerat!

jag har ju också bf 1/8, men hoppas få en igångsättning i mitten på juli...då jag vill ha en kontrolerad förlossning nästa gång och inga 72 timmar!

• godisbit

Hej på er alla gravidpinglor!
    Skriver inte så ofta här, men försöker läsa ikapp från gång till gång.

När jag tänker tillbaka så inser jag att sen v6 så vaknar jag minst en gång varje natt, måste på toa och kan många gånger inte somna om på länge. Vissa nätter har jag varit vaken mellan 3 och 7 och lagom tills jag somnat om så går sambons väckarklocka igång och så ska jag lyckas somna om igen... I bästa fall somnar jag om på en kvart, men allt oftare så ligger jag vaken och vrider mig tills magen börjar kurra och så går jag upp och äter yogurt eller ngt annat snabbfixat. Det spelar ingen större roll om jag försöker dricka mer vätska under dagen och nästan inget under kvällen, jag vaknar kissnödig även om blåsan inte är  precis sprickfärdig. Ibland känns det nästan bättre att dricka ett stort glas vatten på kvällen för att i alla fall ha en anledning att vakna nödig... om ni förstår hur jag menar? 

I vanliga (ogravida) fall kan jag aldrig somna på dagtid om jag inte är febrig och sjuk, numera måste jag de flesta dagar lägga min en 30-90 minuter bara för att orka genom dagen! Vet inte om det är min störda nattsömn som spökar eller om jag är gravidtrött... eller så är det kanske kombinationen?

Igår var vi på fika på eftermiddagen och det var jättetrevligt och jag kände mig inte särskilt trött (hade bara vaknat en gång på natten och sovit säkert 7 timmar sammanlagt) och sen när vi handlade lite på vägen hem blev jag så toktrött så jag knappt kunde tänka! Både fysiskt och psykiskt slut, och uppenbart märktes det för utan att jag sagt ngt tyckte sambon med bekymrad min att det såg ut som jag behövde hitta ett hörn att luta mig mot! Det var ingen ansträngande dag, men från att ha ork och energi så tog det totalt slut på bara några minuter. 

Har ni ngt tips? 

• godisbit

kan tillägga att jag idag är v. 8+0...

• fru Elle

Jag känner inte av något fladder än, men är bara i vecka 10+3, tror inte jag kände något förren jag var i vecka 15-16 sist. Ännu senare med första barnet. I morse så stod magen rätt ut och var hård. Var en så förändring mot tidigare så jag sa till min man "var kom den här magen ifrån?". Han sa då "du vet väl om att du är gravid?". Var nog bara att jag blev så förvånad att det var en sån uppenbar förändring mot igår.

• godisbit

....och när jag tänker lite till så har nog nätterna varit sådana sen vecka 4/5 ngn gång (fast då visste jag inte att jag var gravid)!

Ps! Tror jag är färdig med tilläggen till  det egentliga inlägget nu =) 

• fru Elle

Välkommen alla nya! Tycker att det är roligt att det är en så levande tråd. Inte alltid jag har tid att skriva. Har två barn varav jag håller på att skola in sonen på förskola. Sen så läser jag en kurs på 50 % och har tenta nästa vecka.

Godisbit: jobbigt när tröttheten bara ramlar över en så. Man kan ju bli extra trött under graviditeten. Se till att försöka vila, kanske på lunchen eller när du känner behov. Se till att äta mellanmål, brukar själv behöva det när jag är gravid. Sen har du kollat upp HB-värde, du kan ju behöva ta extra järntillskott? Var hos BM i veckan och då tog de ett järndepåvärde, för att se om det finns reserver lagrade i kroppen.

• 05091112
    Kampis skrev 2012-01-15 11:00:23 följande:

058..... haha jo men sen blir det liksom  rörelser som inte är pulsen, då är det bebisen ;)

Jag fattar vad du menar
    Men det kommer , eller för mig, lite senare i graviditeten. Det är sjukt häftigt.

Jag har alltid haft moderkakan i framvägg så jag hoppas på en i bakvägg nu, se om det blir någon skillnad  
  • godisbit
    fru Elle skrev 2012-01-15 12:00:00 följande:
    Godisbit: jobbigt när tröttheten bara ramlar över en så. Man kan ju bli extra trött under graviditeten. Se till att försöka vila, kanske på lunchen eller när du känner behov. Se till att äta mellanmål, brukar själv behöva det när jag är gravid. Sen har du kollat upp HB-värde, du kan ju behöva ta extra järntillskott? Var hos BM i veckan och då tog de ett järndepåvärde, för att se om det finns reserver lagrade i kroppen.
    Jo jag märker ju att jag behöver vila och det gör jag, antingen innan eller efter jobbet (jobbar inom vården så har olika tider från dag till dag). Men det där med HB kanske är värt att kolla med bm när jag ska på inskrivningen den 31a!

I vanliga fall brukar jag inte äta mellanmål, men nu har jag fått inse att jag behöver ha ngt att ta till med mig hela tiden. En näve cashewnötter kan verkligen vara räddningen när magen plötsligt mullrar högt bara ngn timme efter senaste måltiden =) Märker också att jag blir sugen på citrus mkt oftare nu, kan inte gå in i en mataffär utan att det hoppar ner juice eller frukt i varukorgen =) På tal om mellanmål passade jag på att mumsa i mig några lussekatter som var kvar i frysen sen i julas - satt som en smäck! Nästan så jag funderar på hur jag ska få sambon att baka fler när vi nu bara har en påse kvar...  
  • fru Elle

Clementiner och apelsiner var jag väldigt sugen på när jag var gravid med dottern. Är väldigt sugen på det denna graviditeten med. Kan det gömma sig en tjej i magen denna gången med? Överkonsumerade inte citrusfrukter när jag var gravid med sonen.

Svar på tråden Augustibebis 2012