• Gadget

Augustibebis 2012

Nu kommer det ut lite rosa vätska i omgångar och lite lite geléigt så det är nog proppen på något sätt. Magen tömmer sig och jag har mensvärk i ryggen som då och då ökar i intensitet. Mår lite lätt illa också. Gissar och hoppas på att det är på G. Nu vill jag känna smärta så jag fattar att det är på riktigt.

Och NiniMe, jag håller tummarna för dig också.

• Gadget

Hejar på dig NiniMe, själv tycker jag att min värk avtagit. Försöker få med mig mannen ut på promenad för jag har tröttnat på att gå fram och tillbaka i vår lilla tvåa, men han ska bara först eftersom han räknar med att det ska bli bebis nu. Medan jag tänker att om vi inte går ut och går kommer det i alla fall ingen bebis, alla mail han ska skriva (jobbar hemifrån) kan han göra medan jag roar mig med riktiga värkar.
    Det kommer i alla fall ganska mycket rosa, äggviteaktiga saker när jag går på toa så slemproppen släpper i alla fall fortfarande.

• Gadget

Jag har lyckats klocka mina ryggvärkar och de kommer hyfsat regelbundet var tionde minut men är inte så långa, max en minut gissar jag. Hoppas att regelbundenheten ändå är ett gott tecken. Fortsätter vanka runt i lägenheten.

• Gadget

Issan8, jag har inte heller känt en förvärk innan mitt började eller vad man ska kalla det igår morse tidigt då i v 39+4.

Har lyckats sova/slumra ett par timmar men fixar det inte mer. Klockade värkar lite halvdant med väckarklockan nu ett tag och de verkar komma var 8:e minut nu så en förbättring i alla fall. Ska försöka äta och vagga runt och se om det blir värre eller om jag får nöja mig med mitt vanliga läkarbesök kl 11. Spännande att höra vad som hänt med tappen/munnen i alla fall.
    Värkarna gör ont som sjutton i ryggen och jag måste andas mig igenom dem. Vill ha riktig förlossning nu.

• Gadget

Grattis Tesdy! Här är vi fortfarande hemma. Har slumrat mellan onda värkar inatt och känner mig helt slut. Hur ska man få kraft om detta skulle dra över ännu en natt?
    Velar om jag orkar åka till min vanliga läkare eller om jag ska tro att det blir förlossningen under dagen. Värkarna är nere på var åttonde minut kanske. Känns ju lite muppigt att sitta där hos läkaren och pusta igenom värkar, samtidigt får jag ju veta hur öppen jag är osv. Kanske ska ringa och rådfråga. Har tid vid lunch.

• Gadget

Precis så Issan, hur långa värkarna är och hur långt det är emellan är det som är intressant. Nu finns det massa piffiga små appar till telefonen med start och stop funktion. Sök på Contractions så hittar du flera gratis.

• Gadget

Åkte till min vanliga läkare. Värkarna avtog och syntes inte på CTG, men det visade sig att det trots allt var fostervatten jag läcker. Troligen en reva högt upp, därför har det bara droppat stötvis. Blev skickad direkt till BB där jag kommer få progesteronkräm för att dra igång. Han måste visst ut nu. Spännande.

• Gadget

Blir galen av att inte ha något nät, men ville bara meddela att vår Wilhelm föddes i onsdags kl 22:58. Allt gick efter omständigheterna bra, jag berättar mer när jag är hemma med normalt nätverk igen. För hoppningsvis får vi åka hem imorgon. Längtar som en toka, sjukhusvistelse är inte min grej, och vill få leva som en familj med min man också.

• Gadget

Har precis läst igenom allt sedan i onsdags.

Först ska jag bara skriva: VID MINSTA MISSTANKE OM VATTENAVGÅNG, ÄVEN DROPPAR, ÅK IN OCH FÅ DET KOLLAT.

Sen vill jag säga tack för alla grattis. Jag längtar efter att få vrida lite på min tyska förlossning med er smarta och erfarna kvinnor. Men orkar inte skriva så långt från mobilen och behöver kolla upp lite från händelseförloppet.

Pga min tidiga vattenavgång (troligen) som jag själv inte tog på allvar är vi fortfarande kvar på BB. Wilhelm fyller snart tre dygn men har en infektion och ligger med antibiotikadropp. De har honom under kontroll så det känns skönt men jag vill hem!
    Enl förlossningen här vill de ha en aktiv förlossning 24 h efter vattenavgång och jag kom ju in efter 33 h.

Jag ville föda så naturligt som möjligt och klarade mig utan EDA i alla fall. Vi försökte ifrågasätta beslut som togs men samtidigt kände vi det svårt att veta bäst. Ska begära ut min journal av rent intresse bara för att se vad som hände egentligen, men generellt är jag nöjd.
    De började med att lägga progesteronkräm som skulle starta det hela vid 14.
    Fick värkstimulerande under krystningen och något annat smärtstillande när jag panikade i mitten när jag rätt fort öppnades från 4-10 cm. Tycker själv att krystningen gick bra men vet inte hur mycket smärtstillande jag fick. Huvudet var stort och satt fast i någon vätskeutgjutning (? Föda på tyska är toppen ) så man hjälpte tillslut till med något som heter Kivi som ska vara en mildare typ av sugklocka tror jag. En vit plastgrej såg det ut som. Då jag riskerade att spricka rejält gjordes ett klipp som jag inte märkte alls (och inte heller blev informerad om vilket jag funderar över om det är ok egentligen fast samtidigt hade jag nog blivit livrädd om de sagt något). Dock sprack jag ändå där bak. Måste läsa på också där om termerna på tyska men tolkade det som den yttre ringmuskeln. Kändes dock inte heller och faktiskt har det inte varit någon farlig läkning. Nr 2 går bra och kissa också. Kan bara inte sitta på hårda stolar.

Så allt som allt är jag ändå nöjd, men måste "översätta" förlossningen till svenska känner jag. Tycker att det är så intressant när vi pratat så mycket om det.

Men nu vill vi bara få åka hem. Förhoppningsvis på onsdag men det känns långt dit.

Förresten var vår stora kille 55 cm lång och 3790 g tung. Huvudet hade 36 cm i omfång, någon som vet om det är väldigt stort?

Grattis till alla er andra som fått!

• Gadget

Iväntanpådig: jag har ingen aning. Men pappan har ett väldigt avlångt huvud så det kanske är det han har också. Eller så satt han bara lite fast ett tag ändå. Men jag tror de sa under förlossningen att det var stort.

Svar på tråden Augustibebis 2012