Har precis läst igenom allt sedan i onsdags.
Först ska jag bara skriva: VID MINSTA MISSTANKE OM VATTENAVGÅNG, ÄVEN DROPPAR, ÅK IN OCH FÅ DET KOLLAT.
Sen vill jag säga tack för alla grattis. Jag längtar efter att få vrida lite på min tyska förlossning med er smarta och erfarna kvinnor. Men orkar inte skriva så långt från mobilen och behöver kolla upp lite från händelseförloppet.
Pga min tidiga vattenavgång (troligen) som jag själv inte tog på allvar är vi fortfarande kvar på BB. Wilhelm fyller snart tre dygn men har en infektion och ligger med antibiotikadropp. De har honom under kontroll så det känns skönt men jag vill hem!
Enl förlossningen här vill de ha en aktiv förlossning 24 h efter vattenavgång och jag kom ju in efter 33 h.
Jag ville föda så naturligt som möjligt och klarade mig utan EDA i alla fall. Vi försökte ifrågasätta beslut som togs men samtidigt kände vi det svårt att veta bäst. Ska begära ut min journal av rent intresse bara för att se vad som hände egentligen, men generellt är jag nöjd.
De började med att lägga progesteronkräm som skulle starta det hela vid 14.
Fick värkstimulerande under krystningen och något annat smärtstillande när jag panikade i mitten när jag rätt fort öppnades från 4-10 cm. Tycker själv att krystningen gick bra men vet inte hur mycket smärtstillande jag fick. Huvudet var stort och satt fast i någon vätskeutgjutning (? Föda på tyska är toppen
) så man hjälpte tillslut till med något som heter Kivi som ska vara en mildare typ av sugklocka tror jag. En vit plastgrej såg det ut som. Då jag riskerade att spricka rejält gjordes ett klipp som jag inte märkte alls (och inte heller blev informerad om vilket jag funderar över om det är ok egentligen fast samtidigt hade jag nog blivit livrädd om de sagt något). Dock sprack jag ändå där bak. Måste läsa på också där om termerna på tyska men tolkade det som den yttre ringmuskeln. Kändes dock inte heller och faktiskt har det inte varit någon farlig läkning. Nr 2 går bra och kissa också. Kan bara inte sitta på hårda stolar.
Så allt som allt är jag ändå nöjd, men måste "översätta" förlossningen till svenska känner jag. Tycker att det är så intressant när vi pratat så mycket om det.
Men nu vill vi bara få åka hem. Förhoppningsvis på onsdag men det känns långt dit.
Förresten var vår stora kille 55 cm lång och 3790 g tung. Huvudet hade 36 cm i omfång, någon som vet om det är väldigt stort?
Grattis till alla er andra som fått!