• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

Jag hade från början en känsla av en flicka, men börjar svänga till att råka kalla den för honom. Så egentligen har jag väl ingen som helst aning men å andra sidan blir det lika bra vilket som. Rent praktiskt vore det just nu bättre med en flicka då vi inte lyckas hitta ett enda pojknamn som känns bra - åtminstone inte för båda. Tror vi har vår första kulturkrock här hemma. Många tyska och svenska namn är ju lika, men jag märker att de har varit populära vid olika tider. Har inget bra exempel just nu, men de gamla svenska namn som nu börjar komma tillbaka är inte tillräckligt gamla i Tyskland och tvärtom. Men det löser sig nog.

Har börjat småkolla lite på barnvagnar. Flera av er verkar ju mer eller mindre vara experter så jag slänger in en fråga, vad tror ni om Teutonia Mistral S? En snabb prisjämförelse över typ svenska och tyska pricerunner över grunddelen visar priser på 439 EUR mot 6990 SEK, så i Tyskland är den ju inte så hiskeligt dyr. Gissar dock att alla tillbehör o.s.v. drar iväg dock. Kan förvisso även tänka mig att köpa en begagnad om jag hittar någon fin.

Mina krav är som jag tänkt på hittills:

Kombivagn (men det är kanske alla liggvagnar?!) Enkelt justerbart handtag då min sambo och jag är väldigt olika långa Möjlighet att ha sittdelen både mot mig och framåt Mest kommer den köras på asfalt, men det ska fungera på en hyfsat jämn skogsväg (typ grusväg) utan att bebisen skumpar ur vagnen Snö är ganska sällsynt här där vi bor så det är ingen större faktor att ta hänsyn till Hyffsat smidig och lätt för mig att lasta in i en kombi 
  • 14mars

Usch, idag är en jobbig dag.. Känner mig inte alls gravid, lyssnade med dopplern men hörde inget, och det är en hel vecka kvar till KUB.. Vill bara veta så att allt är bra med lilla bebisen!

• Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-01-25 11:11:36 följande:
    Jag hade från början en känsla av en flicka, men börjar svänga till att råka kalla den för honom. Så egentligen har jag väl ingen som helst aning men å andra sidan blir det lika bra vilket som. Rent praktiskt vore det just nu bättre med en flicka då vi inte lyckas hitta ett enda pojknamn som känns bra - åtminstone inte för båda. Tror vi har vår första kulturkrock här hemma. Många tyska och svenska namn är ju lika, men jag märker att de har varit populära vid olika tider. Har inget bra exempel just nu, men de gamla svenska namn som nu börjar komma tillbaka är inte tillräckligt gamla i Tyskland och tvärtom. Men det löser sig nog.

Har börjat småkolla lite på barnvagnar. Flera av er verkar ju mer eller mindre vara experter så jag slänger in en fråga, vad tror ni om Teutonia Mistral S? En snabb prisjämförelse över typ svenska och tyska pricerunner över grunddelen visar priser på 439 EUR mot 6990 SEK, så i Tyskland är den ju inte så hiskeligt dyr. Gissar dock att alla tillbehör o.s.v. drar iväg dock. Kan förvisso även tänka mig att köpa en begagnad om jag hittar någon fin.

Mina krav är som jag tänkt på hittills:
    Kombivagn (men det är kanske alla liggvagnar?!) Enkelt justerbart handtag då min sambo och jag är väldigt olika långa Möjlighet att ha sittdelen både mot mig och framåt Mest kommer den köras på asfalt, men det ska fungera på en hyfsat jämn skogsväg (typ grusväg) utan att bebisen skumpar ur vagnen Snö är ganska sällsynt här där vi bor så det är ingen större faktor att ta hänsyn till Hyffsat smidig och lätt för mig att lasta in i en kombi 
    Argh, tell me about it, med de tyska namnen! Vi är väldigt oense också... namn som jag gillar, som kanske är lite ovanliga här, tycker sambon man absolut inte kan nämna sina barn, eftersom bara gamilingar heter så osv. (Han har från början röstat på Frieder och Gerlinde... på skämt, hoppas jag.)

Jag är också nyfiken på Mistral S, speciellt jämfört med Fun. Vilken liggdel är bäst att ha för en vinterklädd bebis?
  • oprofessionell
    Stövelkatten skrev 2012-01-25 10:42:15 följande:
    oppofessionell- Gillar din blogg! Den gjorde mig glad och peppad. Tack!

Jag tror att det är en tjej i min mage. Dels för att jag mått mer illa, fått hormonrand på magen redan osv osv. men också för att det bara känns så. Min lilla Shoe.
    Tack så mycket, vad glad jag blir!  Solig

Jag förra gången var jag stensäker på pojke - det blev en flicka.
    Nu går min magkänsla på flicka - så det blir säkert en pojke.

Haha, så mycket för min kvinnliga intuition ;) 
  • Gadget
    Stövelkatten skrev 2012-01-25 11:59:05 följande:
    Argh, tell me about it, med de tyska namnen! Vi är väldigt oense också... namn som jag gillar, som kanske är lite ovanliga här, tycker sambon man absolut inte kan nämna sina barn, eftersom bara gamilingar heter så osv. (Han har från början röstat på Frieder och Gerlinde... på skämt, hoppas jag.)

Jag är också nyfiken på Mistral S, speciellt jämfört med Fun. Vilken liggdel är bäst att ha för en vinterklädd bebis?
    Aha, du har skrivit något om Tyskland förut men jag har inte fattat att din sambo är tysk. Nu hänger jag med.

Jag har efter googlingar förstått att Mistral ska vara lite större och tyngre än Fun och Cosmo vilket jag tänker inte behöver vara en nackdel då den fortfarande ser smidig ut. Får väl provlyfta innan bara.
    Ang. liggdelen funderade jag också. Tror jag har en kompis som har en sån mjuklift till sin kille som är född i maj, men vet inte om han kunnat ha den nu i vinter eller om han blivit för stor. Ska kolla med henne. Annars ser hårdliftarna lite större ut och risken är att jag får ett stort barn då sambon är lång och hans systerbarn varit väldigt stora (och min mag-skrutt redan är en vecka större än den ska vara).
  • Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-01-25 12:13:01 följande:
    Aha, du har skrivit något om Tyskland förut men jag har inte fattat att din sambo är tysk. Nu hänger jag med.

Jag har efter googlingar förstått att Mistral ska vara lite större och tyngre än Fun och Cosmo vilket jag tänker inte behöver vara en nackdel då den fortfarande ser smidig ut. Får väl provlyfta innan bara.
    Ang. liggdelen funderade jag också. Tror jag har en kompis som har en sån mjuklift till sin kille som är född i maj, men vet inte om han kunnat ha den nu i vinter eller om han blivit för stor. Ska kolla med henne. Annars ser hårdliftarna lite större ut och risken är att jag får ett stort barn då sambon är lång och hans systerbarn varit väldigt stora (och min mag-skrutt redan är en vecka större än den ska vara).
    Okej, det låter bra. Jag vill ändå ha en hårdlift till en början. Känns mysigare. Och större, givetvis.

Sorry att jag inte varit tydlig med det. Jo, jag bor med en man från östra Tyskland, så han gjorde som du fast tvärt om; flyttade till Sverige för mig. :)
  • Ellenbmt

Babycenter tror jag den heter? Går efter att min sista mens första dag var 29 el30 okt... Men det blir egentligen fel med för den mensen var bara i tre dagar ist för 6-7...

• Albasmamma

Randiga Rut: Precis samma här, jag är tokförkyld och har fruktansvärt ont i örat. Har aldrig haft öroninflamation men detta verkar som nåt sånt.

Hejåhå: När jag får migrän får jag precis som du bekrev med synborfall och domningar. Jag får dock bara på ena sidan av kroppen, höger eller vänster sida. Sen kommer huvudvärken. 

Jag har känslan av att jag bär på en pojke. Men usch vad de är svårt med namn. Med våra två första har vi båda varit helt överens men inte nu...nåja tur att det är länge kvar.

Nu tillbaks till soffan och bädda ner mig. Kram till er alla!   

Svar på tråden Augustibebis 2012