• sommar83

Augustibebis 2012

babyhummingbird skrev 2011-12-11 09:36:00 följande:
    Jag har en fråga till er som har barn och hund. Vi har en Chinese crested hemma och jag är lite orolig för hur det ska funka med barn. Han är väldigt "på" och hoppar gärna upp i sängen med världens kraft och samma sak i soffan.. Speciellt när vi varit ute och han har mycket energi.. Han är jätteduktig när vi träffar andra barn.. Men undrar hur han kommer reagera när vi kommer hem med en liten. Någon som har erfarenheter?
    Vi har hund, en Italiensk vinthund. Han är ganska speedad mellanåt men andra minuten är han soffpotatisen nr ett. Jag har haft massa daghundar hemma hos mig under flera år (som mest 13 st) och hundar är extremt bra på att anpassa sig i flock, det är ju just det dom är, flockdjur. Så att passa in i en familj med barn ska inte vara några problem. Men tänk på att det kanske finns rutiner som inte längre kommer vara så passande med barn hemma. Att hunden hoppar upp i sängen hur som helst, (skulle oturen vara framme kanske bebisen ligger just där hunden hoppar upp) kanske lära hunden att bara hoppa upp när ni säger varsågod? Men det är ju upp till var och en och välja hur man vill ha sina regler hemma. Hos mig så fick min hund vara både i soffa och säng, nu är det inget av det som är ok (min sambo är helt emot djur i säng, soffa eller på stolar) och det funkar lika bra det. Vovven har anpassat sig lika bra till sina nya härliga korgar. Men för övrigt har det aldrig varit några problem för våran hund med liten bebis. Han kom till mig 9 veckor gammal med 11 daghundskompisar hemma så han är van att inte ha mig för sig själv :) För mig personligen skulle en hund aldrig ha en chans att komma högre upp i rang än mina barn så det gör sig själv.
  • sommar83
    Liza1989 skrev 2011-12-13 18:09:54 följande:
    Jag har inte haft mens mellan mitt missfall ch denna graviditeten. Brukar man få tididgt ultraljud då för att bestämma vilken vecka man är i?
    Beror på vart du bor. När jag bodde i sthlm var det absolut inga problem att få ett UL, finns så många olika alternativa mödravårdar så i princip bara välja och vraka. Jag valde mama mia (gick dock bara hos en läkare där, inte hos en BM och var inskriven där)
    Denna graviditet är det inte lika enkelt. Jag har flyttat och där jag bor nu nekar dom den hjälpen med tidigt UL. Jag sitter i samma sits som du. Hade ett missfall och blev gravid direkt, men det tog 8 veckor mellan missfallet var "klart" till att jag plussade, så jag har ingen aning heller, men det var inget dom ville hjälpa mig med. Så beror alltså på vart man bor :( Jag planerar in ett besök på mama mia efter nyår, får ju dock betala 500 för det (plus resväg)
  • sommar83
    Sandrina skrev 2011-12-13 16:23:01 följande:
    Tack, det var precis sånt jag letade efter! :)
    Titta extra noga vilken typ av "knäppning" det är. Jag köpte sådana, samma märke, men det var inte vanliga knappar, utan såna där lite mer ovanliga hakar, så kunde aldrig använda dom för hade inte såna byxor. :)
  • sommar83
    NiniMe skrev 2011-12-13 16:23:14 följande:
    Jag har två pojkar sen innan, friska pojkar.... Jag tänker på missfall ändå MEN skulle jag få missfall nu så vet jag att det förmodligen var  för det bästa och jag vet hur det är att ha ett frisk barn, jag försöker tänka så, att om jag skulle få missfall så finns där en anledningen.... Ingen tröst kanske men en tanke om det skulle hända som kanske kan göra att det känns lättare....
    Precis så tänker jag med!  Det är ju i regel ngt fel på fostret om kroppen stöter bort et, om man nu inte har ett fel där kvinnan stöter bort det utan anledning. Men oftast så tror jag det beror på förstnämnda, och då har ju kroppen ändå gjort ett "bra" jobb, även fast det gör ont i själen :(
  • sommar83
    Stövelkatten skrev 2011-12-13 20:09:20 följande:
    Jag frågade faktiskt inte om det kostar extra, och de borde väl nämna det i sånt fall. Fick ett tidigt ultraljud om två veckor, så om inte annat kan jag uppdatera då! :) Men det låter väl ganska vettigt att det är något som ligger utanför standard. Frågan är då om högkostnadskortet gäller?

Oj, tog en Lergigan i morse och har INTE mått illa idag! JEJJ!!!! Däremot blev jag ju jättetrött, men skönt ändå att inte kräkas.
    Jag har bara erfarenhet av Mama Mia att jag gick till en läkare där, hade bokat tid för att kolla läget på mina cystor innan jag och min sambo ville försöka få barn (har haft många många års problem med att få barn) Jag bokade i juli och fick tid i december och i augusti lyckades vi bli gravida, första graviditeten för mig men vi behöll tiden hos läkaren för att tänkte att det skadar ju inte att gå dit ändå. men i november fick vi missfall och då kan jag säga att det var väldigt skönt att tiden fanns kvar. Hon var jättebra och jag gick dit flera ggr, hon hjälpte mig med UL och försök till att få till ägglossning. Jag kom nog av mig från det jag skulle säga, förlåt :) Men vad jag skulle säga var att jag visade alltid upp högkostnadskortet och slapp betala. Men det var alltså hos läkaren, vet inte hur det funkar annars, alltså via mvc, men ska man bara gå dit och ta UL så gäller det, iaf då, för 1½ år sen.
  • sommar83
    Tifan skrev 2011-12-13 21:08:57 följande:
    Tradera måste jag rekomendera när det gäller mamma kläder där kan man verkligen hitta riktiga guldkorn =) Annars är det bara HM& Po,p som säljer mamma kläder ibutik i de mindre städerna... Men som ni säger så är nätet toppen! Jag levde i mina gravid leggings långa linnen och tunikor sist jag var gravid =)
    Håller med! Leggings får ett stort plus :) Och visst är det kanon att det finns så många såna plagg nu, tunikor och lösare klänningar. Gör ju att man kan fortsätta klä sig som man är van och slipper bli rätt så begränsad med gravidmodet. För utbudet är ju inte jäättestort. Och alla kan inte ha sina vanliga jeans även om man hittar en lösning med knapparna och gylfen, för mig har det inte gått, har behövt byta byxor helt, överdelen har varit lättare, så skönt bara med linne och kofta eller tunika.
  • sommar83
    Ari Gold skrev 2011-12-13 19:48:00 följande:
    Det blir ju alltid väldigt många i sådana här trådar då det helt enkelt är många totalt sett som får barn i samma månad. Jag tror man får rätta sina förväntningar efter det.

Om man vill ha något mer intimt finns det ju oftast trådar för respektive stad tex "sommarmammor i Norrköping" eller "BF augusti Stockholm" eler något. Brukar vara kortare tidsintervaller ju större stad det är.

Det har du rätt i! Jag känner oxå det att det är så väldigt många här nu och det skrivs med en välda fart så man hinner helt enkelt inte mer än läsa och svara på en del. Inget personligt.
  • sommar83
    AnnaSv skrev 2011-12-13 22:25:10 följande:
    Jag får verkligen inte i mig nått att äta.. Mår inte så jätte illa men ALLT jag tänker på att stoppa i munnen känns motbjudande :( och då börjar man må illa för att man är hungrig och då blir det ännu svårare att äta... Hoppas detta går över snart men gissar på att det bara är början.. Sist mådde jag dåligt fram till v. 16.
    Känner igen mig i det du skriver. Mår illa av tanken och att inte äta mår jag oxå illa av :( Hur ska man göra. får liksom lika med det lilla. Ngn frukt eller grönsak här och där. Lite nyponsoppa gick oxå bra märkte jag ikväll.
    Med dottern mådde jag illa i fem månader, det vill jag Inte göra denna gång.
  • sommar83
    oxle bo skrev 2011-12-14 07:59:07 följande:
    god morgon :)
    8+0 idag v9 känns som man ljuger en vecka liksom..
    jag är så trött värst mellan 18-20 då måste jag sova middag typ, o hungrig på kvällarna sent. kan äta som en häst då..
    idag är det BVC för min son 1,5 års kontroll, sprutor. urs gillar inte dom..
    Va kul att läsa att allt såg bra ut, och va kul att bli framflyttad, tror det är mer vanligt åt andra hållet :) Vill oxå gå på VUL och se att allt är bra :)
    1 års sprutor blir det här imorgon, bävar för det. Är ju så OTROLIGT blödig just nu, gråter till det mesta, och hur ska det då bli när jag ser dottern så ledsen och ha ont :(
  • sommar83
    Hejåhå skrev 2011-12-14 08:12:05 följande:
    Huga så trött redan och värre kommer det bli! Dottern vaknar varannan timme hela nätterna så jag kommer nog gå omkring i dvala om dagarna snart.
    Grattis och välkommen hit.
    Blir trött bara av att läsa om din vakentid på nätterna. Fy. Är det något hon gjort länge eller börjat med nyligen?
    Hoppas det blir längre intervaller snart så du får sova mer och längre!
Svar på tråden Augustibebis 2012