• sommar83

Augustibebis 2012

Helenaa skrev 2011-12-14 08:41:55 följande:
    IIIIiiiiiiiiiiii vad Jag längtar till imorgon!!! Kl 13 ska jag och göra VUL och är lite smått nervös men känns otroligt roligt att få se våran lill* :) Är redan i v.8.....går ändå som framåt :) Dock spyr jag nästan varje dag nu och blir vrålhungrig direkt efteråt. Lite jobbigt. Får väl återkomma imorgon :P
    Åh, blir så avis varje gång ngn skriver dom ska gå på VUL. Lycka till! och hoppas ni få en fin liten bild mer er hem!
    Hoppas illamåendet är övergående ganska kvickt!
  • sommar83

Här skrivs det verkligen för fullt! Man är ifrån datorn ett par dagar så tar det en dag att läsa ikapp :p Men va kul att vi är så många, och beklagar verkligen ni som tvingats lämna tråden :( Jag var i samma sits för några månader sen och det gör så otroligt ont i själen. Nu tar jag en dag i taget och tackar för att det är mitt andra barn, för när jag väntade min dotter så var jag så fokuserad på graviditeten, satt och läste varje dag om vad som händer :) Nu kan jag tom glömma bort att jag är gravid. Jag är otroligt glad att vara gravid men är samtidigt så väldigt orolig att mista denna lycka.
    Och som många andra skrivit. Det är en otroligt aktiv tråd och det är svårt att ha personliga konversationer än så länge. just nu bubblar nog alla tankar hej vilt här. Jag får heller inte svar på det mesta jag skriver, men uppskattar ändå att läsa alla era inlägg (även om det ibland tar evigheter att läsa ikapp ;) )
    Och så riktigt avis jag är på er som fått göra VUL eller har det inplanerat. Vill ringa och försöka jag med, men är lite skraj för att få ett nej.. men tar lite emot att berätta för släkten innan man vet mer säkert än utifrån ett sträck på en sticka. Men vi kommer berätta på julafton till min familj, min sambos familj vet redan. Har beställt en tröja till dottern -Jag ska bli storasyster. Härligt när den dimper ner i lådan. Då kommer det nog kännas lite mer verkligt med :)

• sommar83
    Augustimamman skrev 2011-12-20 09:17:27 följande:
    Vägde mig precis. Är det helt onormalt att ha gått NER i vikt? Har inte mått illa eller så ens. Har gått ner 0,6 kg sen förra veckan... Obestämd Fast å andra sidan har den värsta gasmagen lagt sig, blir inte lika uppsvullen längre. Allt som allt har jag trots allt gått upp ett par hg sen jag fick reda på att jag är gravid.

Nu ska jag strax cykla iväg till hälsosamtalet, spännande! Sen packar jag mina väskor och drar till England över julen. Ska bli intressant att se om jag lyckas dölja detta hela julen, det tror jag knappast men ska försöka. Mamma ska få veta så hon kan hjälpa mig att smussla med alkoholfritt vin haha! Flört 
    Åh, avis på dig som ska till England. Min sambo har varit där väldigt mycket och min ena svägerska har bott där i 15 år och den andra svägerskan har bott där i 5 år (men bor nu hemma i sverige igen) Vi var där för 2 år sen (det var första gången för mig) då jag väntade dottern, var i samma vecka som nu ungefär och jag mådde som nu, riktigt illa. Så jag kände inte att jag fick ut det jag önskat av den resan. Det var dels första gången jag var i där, första gången jag skulle träffa hans äldsta syster m familj och dessutom gå på deras bröllop. Jag mådde apa och kräktes massor. Och nu har min äldsta bror m familj flyttat till Paris så vi sa vi skulle åka till London och ta tåget till Paris och hälsa på två flugor i en smäll. Blir nog till våren. Vart bor din mamma?
    Min svägerska bor i Primrose Hill i London och det var en ganska märklig upplevelse att åka dit. Det är liksom en annan värld. Dom bor granne med Jamie Oliver och bodde granne med Jude Law (han flyttade strax innan vi kom dit *darn* ;) ) Amanda Seyfried hade precis flyttat dit, men jag hade hellre mött på Jude ;p
    Men jag längtar tillbaka till England, ett land jag verkligen vill se mer av!
  • sommar83
    Augustimamman skrev 2011-12-20 09:17:27 följande:
    Vägde mig precis. Är det helt onormalt att ha gått NER i vikt? Har inte mått illa eller så ens. Har gått ner 0,6 kg sen förra veckan... Obestämd Fast å andra sidan har den värsta gasmagen lagt sig, blir inte lika uppsvullen längre. Allt som allt har jag trots allt gått upp ett par hg sen jag fick reda på att jag är gravid.

Nu ska jag strax cykla iväg till hälsosamtalet, spännande! Sen packar jag mina väskor och drar till England över julen. Ska bli intressant att se om jag lyckas dölja detta hela julen, det tror jag knappast men ska försöka. Mamma ska få veta så hon kan hjälpa mig att smussla med alkoholfritt vin haha! Flört 
    Glömde skriva om vikten. Jag gick upp 5 kg med dottern och det var absolut tillräckligt för mig. Men det var inte förren v 28 och uppåt jag började gå upp, innan det gick jag ner lite men framförallt omfördelade sig min kropp massor. Jag blev ´smalare´ som gravid. Är överviktig normalt, men blev verkligen nöjd med min kropp som gravid. Jag vill absolut inte gå upp massor eftersom det borde finnas nog att ta av ändå. Men jag får se hur denna blir. Jag är lite mer sugen på sött än förra graviditeten då det var absolut aldrig jag åt sött, nu har jag kunnat äta en tårtbit och lite kakor. Men däremot mår jag ju så illa att jag har helt andra matvanor och föredrar absolut inte sötsaker, även om det går ner ibland ändå. Men skillnaden är att jag mår illa nästan oavsett vad jag äter så därför äter man ju mindre nu.
  • sommar83

Arba - Jag känner att det har varit ett väldigt laddat ämne när jag läst ikapp här, det där med din svägerska. Och jag har inte tänkt ta upp diskussionen igen, och ber om ursäkt om ngn tar det så, men kände att jag ville skriva några rader ändå.
    Jag kan varken säga bu eller bä. Som ni skrivit, ett mynt har två sidor, jag vet inte hela eran story, men jag håller med dig i det du skriver om att din svägerskas sätt att behandla dig (vet inte om det är dig bara eller andra med) verkar minst sagt märkligt och kan inte mer än beklaga att ni verkar ha en sån relation. Jag trivs jättebra med mina svägerskor. (tre på min sida, mina bröders flickvänner och fruar) och två på min sambos sida. Har en svägerska som står mig närmare än vad min bästa vän gjort. Ser henne ibland som min syster. Hon har funnits i familjen i många år och det är ett år mellan oss. Min äldsta brors fru har funnits längst i mitt liv ( 23 år) och hon betyder oxå väldigt mkt. Dock är det 19 år mellan oss så vi är ju naturligt inte så sammansvätsade pga åldersskillnaden. Men hon är läkare och har varit till stort stöd då jag har haft många års ofrivillig barnlöshet. Har under olika omständigheter inte lyckats bli gravid under sammanlagt 10 år, och självklart har vänner och familj runt om mig fått barn till höger och vänster. Självklart har det gjort ont och känts orättvist, men i botten har jag varit otroligt glad för allas skull, för jag längtade ju efter samma sak. Men har aldrig känt som du beskriver. Jag kan liksom inte skriva vad jag tycker är rätt el fel, eftersom du kan eran sits bäst. Men har ni aldrig suttit ner och pratat? kan du beskriva för henne hur du uppfattar det, inte bara det här med barnbiten, utan att du inte förstår vad hon har emot dig. Jag skulle må så dåligt om jag var i din sits, med barn inblandat el inte, jag mår jättedåligt överlag när jag känner att ngn inte tycker bra om mig.. vet att det är en stor svaghet, men jag är sån. Och jag tror verkligen att du är ledsen för deras skull, men som jag känner så tror jag att mycket av hindren sitter i eran ´relation´, tänk vad mkt bättre allt skulle kännas (inte minst för henne) om ni kunde prata med varann, och stötta! Jag har en nära vän som verkligen vet hur dåligt jag har mått över att jag hade så svårt att bli gravid och hon gjorde ngt fantastiskt för mig. Hon och hennes man gjorde mig delaktig i deras graviditet med andra barnet och jag fick följa med på deras UL och sedan frågade dom mig om jag ville bli gudmor. Det var det finaste jag kunnat tänka mig. Vad säger din sambo? Upplever han det lika jobbigt? Har han och hans bror en bra relation? Det är stöd din svägerska behöver, för det är något fruktansvärt dom behöver gå igenom, men jag förstår att det är svårt när hon tar ett avstånd från dig. Jag kanske framstår som lite mesig och helylle, men försök att prata med henne. Sätt er ner, ostört från allt runtomkring. Och försök nå fram till henne att du inte vill ha det så där, att du vill finnas som stöd för henne och hennes man.

• sommar83
    Ari Gold skrev 2011-12-20 11:19:56 följande:
    Idag har jag sett bebben på VUL. Allt såg bra ut.

Blödningen jag hade igår sa läkeren antagligen kommer från ett blodkärl som brustit i livmoderslemhinnan när graviditeten växer sig fast allt mer. Jättebra doktor som tog sig tid att visa på bilder och förklara pedagogiskt.
    Grattis! Vad härligt att läsa!
  • sommar83
    Gadget skrev 2011-12-21 10:45:20 följande:
    Finski: jag är i v 8+6 tror jag men känner efter och oroar mig fortfarande lika mycket. Tycker man hör så mycket om MA också så jag är livrädd att de på fredag ska säga att den lilla dött för ett par veckor sedan. Tror jag blir lugnare av att få ha sett den i v 9 om allt ser bra ut. Och jag tänker att mitt illamående är ett gott tecken, fast det verkar ha avtagit lite så då oroar jag mig för det. Ja du hör...
    Ja, det är fantastiskt att det fungerat naturligt, dock har jag faktiskt en ny partner mot när jag gjorde IVF. Men problemet låg hos mig, jag har högt FSH som på något vis ska signalera att äggreserven är dålig. Läkarna sa då att jag troligen aldrig skulle bli naturligt gravid och sa att vi skulle göra IVF snabbast möjligt.
    Därför har jag aldrig skyddat mig med mitt livs kärlek som jag råkade träffa på mitt i allt och nu verkar allt stämma. T.o.m mitt FSH värde är bra igen. Kroppen är konstig, men kanske visste den bättre än jag att jag levde med fel man.
    Vad härligt att läsa din historia. Jag känner lite likadant med min kropp. Den måste "väntat på den rätta" )
    Jag har levt i 3 längre förhållanden innan detta (första 4 år, andra ett år och det tredje 5 år) och inget av dom skyddade vi oss mer än när vi lärde känna varann. I mitt första förhållande försökte vi på riktigt efter ca 2 år och inget funkade. (vi hade ju inte använt skydd innan det heller, men då först började vi aktivt) och när vi sen separerade och han träffade sin nya flickvän så blev dom gravida direkt. Då förstod jag ju att det var mig det satt hos, eller iaf så drog jag den slutsatsen. Så i förhållandet där i mellan skyddade vi inte oss eftersom jag ändå inte kunde få barn. Jag ska tillägga att jag vid 3 olika tillfällen provat p-piller men mått så annorlunda psykiskt av dom och dessutom gått upp i vikt, så slutade. Men när jag träffade min tredje partner som dessutom hade barn sen innan ville jag göra en utredning varför det inte hände ngt och då konstaterades det att jag hade cystor i äggstockarna, men inte överdrivet mkt ändå. Man kunde då kontrollera dom genom p-piller, eller hormoner om man ville bli gravid direkt. Jag och mitt ex hade då inga planer på att få barn direkt, så jag sköt upp det ett tag. Sen gick åren och inget hände. Nu har det alltså gått 10 år och jag träffar min nuvarande. vi pratade mkt om framtiden och att vi båda ville ha barn men inte på en gång, men att vi kanske skulle ta och boka tid på mama mia och få mina cystor kollade bara så vi visste hur läget låg. Den tiden bokade jag i juli. Fick tid i december så det var låång väntetid för detta. (vi blev tillsammans i maj)  I september testade vi positivt och var då i 7e veckan. Jag har aldrig blivit så paff. Trodde självklart inte på testen (minns inte hur många jag tog) men tyvärr så slutade det i ett MA 3 veckor senare med skrapning som resultat. Vi blev (nog mest jag) förkrossade men kunde ändå gå vidare från det med vetskapen om att jag faktiskt kunde bli gravid. I mars blev vi gravida igen efter en mens mellan missfallet och det. Att det skulle gå så fort förvånade oss lika mkt. och i december för ett år sen föddes vår dotter. För några månader sen fick vi ett till plus (som slutade i mf) och nu denna grav. Så nu lite mer än 12.5 år senare så är detta min 4 grav inom loppet av 2.5 år. Som sagt. Min kropp väntade nog på den rätta Hjärta
  • sommar83
    anneh skrev 2011-12-21 11:05:21 följande:
    Har varit på vul nu och såg ett litet hjärta slå! Laddar upp bild när jag kommer hem, fick med mig 2 bilder hem :) blev flyttad 1 dag, så är i 7+6 idag.
    Vad underbart! Grattis!!
  • sommar83
    AnnaSv skrev 2012-01-02 00:41:16 följande:
    Någon mer som ska göra glukosbelastning? Jag ska göra det nästa vecka.. Är så orolig för hur det ska gå till med detta illamående Någon som gjort det innan? Hur smakar det och hur mycket måste man dricka?
    Jag ska oxå göra det. (gjorde det när jag väntade dottern med) Smakar f*n och det sista kom nästan upp igen. Men om du gillar citron eller lime, ta med!! Det får man använda och droppa i hur mkt man vill. Det ger en surare smak och underlättar lite, iaf gjorde det det för mig! Har för mig att det är runt en halv liter man ska dricka, om inte mer. Lycka till! Ett litet tips :) Första gången (man gör ju två st under en grav) så hade jag med mig en citron och när jag skulle klämma ur den så ville jag ha i så mkt som möjligt och använde då båda händerna, sen stank jag citron hela dagen om händerna :p oavsett hur mkt jag tvättade dom, andra gången tänkte jag till innan och lånade en sån där plasthandske som dom har där och då var det bara att ta av den när det var färdigpressat och så slapp jag lukten på handen :) Som sagt, ett litet tips ;)
  • sommar83
    ErikaJohanna skrev 2012-01-02 12:59:36 följande:
    Halloj! 

Jag år 33år, bor i Dalarna och gjrde grav-testet måndagen för jul och det var positivt.. =) Jag och min man i har inte försökt så länge, tog ut min p-stav i september och trodde helt klart att det skulle ta längre tid att bli gravid då jag är överviktig och rökte.. Men nu blev det så här och det känns skitkul men känns overkligt på samma gång!

Om jag räknat rätt är jag i v.7 och har BF 25e augusti. Jag ska in till BVC på hälsosamtal idag.

Vi har berättat för släkten och närmsta vännerna, då vi firade jul med hela släkten samt hade nyårsfest hos oss så var det omöjligt att dölja då jag varken rökte eller drack! Men kommer att vara lite hemlig här än så länge, då jag inte har berättat på jobbet än..

Verkar ha dom vanliga symptomen, brösten har ömmat i två veckor, dricker och kissar mkt, har mått lite dåligt i två dagar och spydde på nyårsnatten och kände mej risigare än dom som var bakis dagen efter! =)  Hade en mkt liten brunaktig flytning igår kväll, hoppas det inte är nåt att oroa sej för. Att sluta röka har gått kanonbra och är en självklarhet! Hoppas man aldrig kommer att börja igen..

En liten parantes är att jag pratade i telefon med min bästa vän som jag inte har haft så mkt kontakt med på sistone, då visade det sej att hon väntar sitt andra barn och har BF en månad före min BF! Så himla kul, hoppas vi kommer att börja umgås mer igen nu!   

Ha det gott!
    Grattis och välkommen!
    Här är det en till dala-bo :) Själv bor jag i Falun. Bott här 1½ år och trivs jättebra.
Svar på tråden Augustibebis 2012