Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

strangeryoutwo skrev 2012-06-16 14:58:34 följande:
    Jag har sedan igår fått förvärkar med ryggont/mensvärk. Är det normalt? Hur många veckor brukar det hålla på så innan förlossningen kommer igång?

Ja, det är normalt, men om det gör ont och blir intensivare kanske du vill kolla upp det. Och det kan hålla på i många, många veckor. eller inte lång tid alls, det beror ju på om det är braxton hicks eller tidiga flrlossningsvärkar.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-16 22:29:27 följande:
    Nån som har tips på profylax på youtube? Eller nån annanstans? Ev nån bra instruerande hemsida/bok? Vill inte läggs en förmögenhet på att gå en kurs men vill ändå lära mig lite basic.

Å blöjhink? Måste ha? Och vilka är bra isf?

Signe-kursen förklarar bra hur detta med andning funkar! bäst av de jag hittat.

Tycker det är svårt att hitta filmer där de andas bra, speciellt på engelska. Antingen är det naturliga förlossningar i badkar med bohemiska trummor och rökelse, eller så är det fullt pådrag av värkstimulering och EDA. :/

Ang. Mammsens informativa inlägg; kanske borde förtydliga det i förlossningsbrevet. Är så inställd på att själv få be om allt att jag räknar med att de inte bara gör något av rutin.
  • Stövelkatten
    mammsen skrev 2012-06-16 23:07:34 följande:
    Stövellkatten - Så denna gången har jag skrivit ett förlossningsbrev till personalen samt ett lite mer detaljerat till min sambo, så han vet vad som är viktigt för mig i villka skeden och dessutom vet jag själv vad jag ska göra för att undvika det jag vill undvika ochj uppnå det jag vill uppnå :) 

Själv känner jag att jag måste fila på alternativ. Förra gången ville jag bada och få akupunktur, men fick istället ligga på rygg under större delen av förlossningen och fick inte bada, detta för att ungen hade väldigt hög puls och var stressad, man skulle hålla koll med ctg hela tiden. Det pajade konsentrationen helt.

Jag vill kunna röra mig fritt för att kunna koncentrera mig på andning osv.
  • Stövelkatten

Jag är superless på att vara gravid! Känns som hela livet går åt pipan just nu, framförallt förhållandet med sambon. usch. Och som nummer två är jag världens sämsta mamma för tillfället. Kort stubin och alldeles för lätt till tårar.

Skit.

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-18 08:13:14 följande:
    Jag längtar efter gymmet. Där har jag min egentid och rensar huvet med hög puls och svett... Nu ligger jag bort dagarna i soffan.

Jag älskar min dotter över allt annat, och paniken som uppstår i huvet när jag kommer på att hon snart har en konkurrent får mig svajig. Men jag önskar att jag kunde gå en dag ensam.

Uh, ja... Då känns det ju inte bättre att man är en skitkass mamma såhär i slutet!

Det vore underbart att vara iväg någonstans själv, men eftersom jag dessutom hoppar på kryckor så känns det långt bort just nu. Jag blir ju bara ännu surare när jag måste göra ett spektakel av mig så.

Jag har helt gett upp att göra fint i bebisens rum, tappade liksom lusten. Kanske skulle fönstershpppa lite på nätet för att få igång sugen.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-18 19:59:56 följande:
    Ninime: Skönt! Ta det lugnt nu! :)

Jag har ett dilemma. Köpte rökt ål idag till midsommar, 160 spänn för fanskapet, bara för att komma på när jag väl är hemma att hey, jag får nog inte käka rökt ål. Den är fiskad i Östersjön såklart. :( Läser på Livsmedelsverket nu att man kan äta fisk från Östersjön någon enstaka gång under graviditeten. Hur hade ni gjort? Det var ju liksom för min egen skull jag köpte den, är SÅ sugen! Suck...

Fisk är man väl restriktiv med pga gifter, inte för någon direkt smitta? Så; man kan äta lite och således bara få i sig lite gifter. Det är ju skillnad på det och på bakterier som antingen smittar dig eller inte. där spelar det ju ingen roll om du äter mycket eller lite, är det smittat så är det. Gifter från Östersjön försvinner inte i frysen, inte heller vid tillagning.
  • Stövelkatten
    NiniMe skrev 2012-06-18 19:14:17 följande:
    Hej tjejer

Tack alla för er omtanke

Har kommit hem nu och alla prover har blivit taget, även EKG men inget visa något vilket känns betryggande o veta, har lite småkänningar fortfarande men hon ordinera vila och dricka ordentligt osv... Dom kollade även sköldkörteln och det visade inget tack o lov... Dom trodde det var gravkrämpor men skulle det bli värre så skulle jag absolut kolla upp det igen...

Men nu är man astrött...

Skönt att allt är bra!!! Vila på! Nu kan vi andra slappna av lite igen.
  • Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-06-18 21:04:57 följande:
    Var på TUL idag för kontroll av moderkakan pga blödningarna. Moderkakan är bra placerad och intakt och bebis har bänt sig med huvudet så långt ner det går. Blev väldigt glad över dessa två goda nyheter tills han började plocka in alla måtten i datorn. +26% i beräknad vikt!!! Han väger 2,4 istället för 1,9 kg så det kommer antagligen bli fler TUL och även glukosbelastning.

Jag, som i ena sekunden blev överlycklig att få veta att huvudet var nedåt och därmed möjliggöra en vaginal förlossning, får veta att det kommer bli en 5 kilos monsterbebis.

Skita ut ett kylskåp på tvären?

Jag fick dessutom göra både vaginalt och abdominellt UL. Hade ju varit kul att veta att jag skulle upp i gynstolen innan besöket. Då hade jag åtminstone sett till att ha mer väldoftande fötter. Sen såg jag att jag hade ett skitigt plåster på låret. Stackars gynekologer vad de får stå ut med!

Oj! Så det man tänker då är att han får i sig för mycket onyttigt socker? Jag har inte så bra koll på sånt, sorry. Hoppas ni kommer på nått bra så du slipper oroa dig för en jättebebis. hur tillförlitliga är TUL förresten?
Svar på tråden Augustibebis 2012