Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-06-21 10:32:00 följande:
    Karo77: vi har inte så mycket färdigt. Det stora är färdigt, d.v.s. vagn, bilbarnstol och säng. Blöjor och andra hygienartiklar har vi inte köpt, skulle bebis komma förtidigt är det det minsta problemet att snabbt springa in och köpa för mannen. Däremot har vi nästan inga kläder och jag skulle vilja köpa lite kräktrasor och någon tunn filt, och det vill jag helst inte skicka mannen för att göra utan vara med och välja själv så det börjar väl bli dags att ta tag i det. 

Det här med att packa BB-väska har jag aldrig förstått. Så mycket kläder som jag kommer i nu har jag inte så att jag kan packa en väska med några uppsättningar, inte heller har jag lust att köpa dubletter av alla hygienartiklar för mig. Tänker att det sällan blir så bråttom så man inte hinner slänga ihop de sakerna när det sätter igång. Däremot tänkte jag skriva en packlista för jag gissar att man inte har huvudet med sig när värkarna startat. Eller om det skulle bli så att mannen måste slänga ihop det åt mig i efterhand. Allt löser sig.  

Mest är det nog för den egna förberedelsen och som du säger; för att inte glömma något viktigt. jag packade just bebiskläderna och reseförpackningar med tvål och sånt, men egna kläder osv känns rätt onödigt.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-21 11:03:33 följande:
    Har varit på både ul och hos bm idag.

v. 32+3

vikt: +12 kg

sf-mått: 31

hjärtslag: 150

blodtryck: 110/75

Blodsocker: 5,6

Bebisen väger 2 kg exakt vilket är precis på normalkurvan. Hon ligger fortfarande med huvudet nedåt och som en ostbåge med rumpan ut mot höger och fötterna åt vänster.

Läkaren sa hela tiden "han" när hon tittade vilket gjorde mig förvirrad då vi fått veta att det är en hon. Jag ifrågasatte det och då sa hon att hon alltid säger han, lite lustigt men jaja. Hon kollade bebben mellan benen och sa att visst är det fortfarande en tjej därinne! :)

Och så verkar det som att det är Dostinex med de hemska biverkningarna jag ska få för att stilla bröstmjölken på bb... :( känns ju inte kul men det finns ju inget att göra åt så...

Måste du ta medicin då? Kan du inte bara inte amma och stoppa mjölkflödet old school style?

Kan ju vara lite bök, men kanske bättre då än dessa biverkningar?
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-21 11:53:01 följande:
    Stövelkatten: menar du att jag ska pumpa? Får ju inte amma alls. :(

Mammsen: ja jag tänkte faktiskt att jag ska prata med min läkare på spec ifall det finns andra alternativ. Vet inte om man bara kan låta bli medicin, verkar va rutin att de stänger av med det. 1/10 får allvarliga problem med hjärtklaffarna eller läckage i hjärtsäckarna tex. En av tio är ju sjukt många!! :S känns inge vidare...

Nej nej, kanske handmjölka lite lite för trycket, men annars bara ha trång topp och låta brösten vara. Om du inte stimulerar mjölken alls lär det ju inte ta lång tid innan kroppen ger upp mjölken.

Jag ammade tre veckor sist, sen slutade jag tvärt. Sov med varm halsduk åtdragen runt brösten, gick upp och handmjölkade en gång per natt, tror jag, och inom två dygn var det värsta över, då märktes det att det inte blev så mycket mer mjölk. Är ju inte riktigt samma situation, men kanske hjälper med andra erfarenheter att inte amma.
  • Stövelkatten
    livelovelaugh skrev 2012-06-21 12:22:54 följande:
    Hej alla, har varit frånvarande i text men läst nästan dagligen. Tänkte bara berätta att våran lilla tjej är född! Vattnet gick spontant förra fredagen i v.32+5 och jag blev direkt inlaggd med strikt sängläge eftersom hon inte var fixerad. Man tog beslut om att stoppa förlossningen så länge som möjligt men på måndagen var crp't så högt att man tog beslt om igångsättning så vi inte skulle fara illa. 4 timmar senare kl.17.04 såg hon dagens ljus och vägde in på 1815g och var 43cm lång. Allt har gått jättebra och hon är riktigt pigg. Behöver sondmatas men ammar extra och ligger i värmesäng men ingen andningshjälp. Nu ligger vi på neo i ett par veckor sen är det hemgång så småningom. Hoppas ni har det bra!

Grattis!!! Skönt att hon mår bra trots tiden.
  • Stövelkatten
    Bellatrixx skrev 2012-06-21 12:39:28 följande:
    Tack för rådet!

Hur gör ni med er sambos 10 första dagar? Finns det någon blankett de ska fylla i? Vart får jag tag på den? Så knepigt allt är...

Glad midsommar allesammans hoppas er dag kommer bli mysig, vi ska grilla hos oss. Blir trevligt

Man gör det väl lättast på nätet som allt annat fk-rörande.
  • Stövelkatten

Jag vill bara gnälla lite; jag har så förbaskat ont! Det gör ont i rygg, i mage, i lår och så i blygdbenet förstås. Jag kan röra mig utan att skrika nu iaf, alltid något. Men allt det andra! BLÄ!

I helgen ska vi möblera bebisrummet och borra upp vaggan i vårt sovrum. Sen hoppas jag de där klisyetmärkena jag köpte kommer snart!

Midsommar firas inte, som sagt, men till er som faktiskt åker iväg, firar hemma mm önskar jag en superfin helg!

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-21 21:08:10 följande:
    Katten- jag förstår ditt gnäll! Man måste gnälla, vi står ut med mkt dessa nio månader... Jag känner mig helt knäckt och överkörd i svanken idag, och skinnet på magen stretar och kliar...

Jag vill med ha ut min bebis nu! Jag orkar inte vänta mera... Tänk om jag går över fast dottern kom 10 dagar före bf? Isåfall har jag minst sex veckor kvar... Det klarar jag inte av!! Max fyra sen skiter jag ut ungen!!

Hahaha, jag är på!

Måste det göra så ont?! Kan inte den biten vänta tills själva förlossningen? Åtta veckor blir det inte. Punkt slut!
  • Stövelkatten
    A R skrev 2012-06-22 07:47:41 följande:
    livelovelough, grattis till er lilla Zoey! Vad skönt att allt går bra för er.

Angående hallonbladste tänkte jag plocka bladen själv och torka, någon annan som gjort det?

Fransyskan, hur gör du med gamla t-shirts, syr du ihop remsorna innan du virkar/stickar? Lät som ett skojigt projekt.

Här har vi också rensa ut projekt, sålt gamla leksaker och lego på blocket och fått ihop över 12 000 så nu ska det bli ett biljardrum på landet. Biljardbord och basketkorg är vad pojkarna jobbat för.

Mamma kommer nästa vecka och då ska vi tapetsera om sovrum och tv-rum också.

Fast jag ska nog mest serva med mat och dryck medan de andra jobbar :)

Glad midsommar alla fina!

Jag tänkte göra det, men orken finns inte.

Det "te" jag har köpt är bara rena hallonblad, så det är ju samma.
  • Stövelkatten
    mammsen skrev 2012-06-22 10:18:53 följande:
    Hej tjejjer! Jag skiter i midsommar idag! vi äter lite gott i trädgården bara jag och sambon och dottern istället.. Och så frossar vi i jordgubbar.. Thats it. Någon som funderat något på dop? Jag kommer nog undvika dop bara pga att jag inte vill samla familjen.. Fruktansvärd ångest över detta.. Min mamma och pappa har varit i extremt krig sedan jag var 4, men sedan jag fick dottern för snart 5 år sedan har de varit sams och nu har det nästan vänt varav min mamma istället blir lite klängig och ska prata gammla minnen och sånt istället bara för att göra hans tjej sedan 10 år svartsjuk.. Hans tjej har dessutom ALDRIG gillat mig och det känns oerhört viktigt att de inte krockar i onödan.. Sambons mamma och pappa lever med isär med nya familjer men de kommer jättebra överens. Min och sambons mamma är ju bästa vänner sedan många år tillbax men de ska ständigt tävla om vem som är bästa mormor eller farmorn och ibland kan man känna spänningen mellan dem. Min pappa har inte träffat någon i sambons familj och det skrämmer mig! Våra pappor och deras familjer kommer komma toppenöverens det vet vi...... Men min pappas familj och sambons familj kommer INTE komma övberenns.. Min pappa lever lite av ett lyxliv, han är inte snobbig på något sätt utan en gammal gangster som är väldigt principfast och står för vad han tycker och tänker.. Han är dessutom OTROLIGT smart och det går inte att argumentera med han utan att förlora, och oftast helt ändra åsikt med..  Sambons mammas familj däremot är mer en bunt halvkorkade lantisar.. Hans mamma är VÄLDIGT speciell och man får lära sig att bara låtsas att man håller med för hon klarar inte att någon säger emot, hon har ett jävla temprament och kan vara en riktig ragata. Hennes gubbe är en riktig gris. Kan inte uppföra sig överhuvudtaget och rapar och fiser och beter sig ohyffsat mot andra, han bara gapar och skriker på sin son hela tiden och han är hårdhänt och elak mot deras (och andras) djur. Han är lång och kraftig och när han slog deras förre (nu avlivade) underbara rottweiler rakt över käften för att hon lyfte huvudet när han hade sagt ligg så klappade jag till han och gav han en jävla utskällning.. Jag har vid flera andra tillfällen rykt ihop med både han när han behandlar djuren illa och med sambons mamma när hon försvarar honom.. Han behandlar andras djur likadant och om han rör min pappas hund kommer pappa att sänka han.. Jag vågar inte låta dem träffas.. Jag känner sådan otrolig ångest och eftersom jag inte är uppväxt med min pappa utan vår kontakt växt till sig när jag varit vuxen så kan jag inte riktigt prata om denna oron med han. Att jag eller sambon pratar med hans mammas familj om detta skulle bara göra dem välldigt arga och de skulle inte ha någon förståelse.. Jag är ledsen för jag vill ha ett dop, jag tycker det är en fin grejj, men det kommer inte att fungera.. Vi har pratat om att utesluta sambons mammas familj men det känns otroligt elakt! och då finns fortfarande problemet med min slampiga mamma... ursäkta utrycket! Men hon klänger på alla, hon kommer klänga på min papppa och hon kommer klänga på sambons,, hon bara är sån.. flirtig med allas män,, och ser ner på alla kvinnor i princip.. Är det någon mer som har liknande problem?? På ett sätt vill jag samla familjen för sambons styvfar skulle värkligen behöva sig en som min pappa som körde över han totalt när han beter sig illa och gapar på sin unge hela tiden eller beter sig illa mot ett djur osv.. Men inte på min sons dopdag! Pappas tjej som dessutom ALDRIG behandlat mig väl har värkligen ansträngt sig sista åren.. Börjat hälsa när jag kommer dit och så vidare, nu är hon trevlig och vi kommer överenns... HON har erbjudit sig att vi kan ha dopet i den jättevackra kyrkan brevid deras hus och de kan ordna kalaset efter, hon är chef på något konferangs/restaurang ställe och brukar ordna hem med långbord och hon har värkligen känsla för inredning osv.. så de har erbjudit att ha kalaset hos sig.. De har ett finrum på över 50kvm2 och jag känner mig på ett sätt så ärad! Vad ska jag göra? Jag är ju inte troende, men dottern är döpt och jag tycker det är en fin sak.. jag vill dessutom inte göra olikt mellan barnen.. 

Ellenbmt - Jag känner igen mig i din beskrivning, jag ver med "on top of the world" förra förlossningen, smal, snygg och jävligt nöjd. Jag slapp alla jobbiga gravidproblem (utom det jävla illamåendet i början) Snabb och smidig förlossning hade jag med.. Nu är allt tvärs om, Gammal, fet och ont överallt och hela tiden, gnällig och surig som fan och känner mig inte alls som "den söta rara grannflickan" längre utan mer som "den sura elaka kärringen i stugan i skogen som föräldrar varnar sina barn för att gå nära" ni vet, den där surkärringen som har häxhaka och stor finne på näsan.. 

Huj vilken soppa! Jag tänkte först att ni kanske kunde hålla ett litet dop, men förstår att även det kan vålla problem när någon erbjuder att ordna hälften. :/

Såna familjegrejer är hemska, har också delar av min släkt som tar illa upp av saker och ting, men jag har valt att inte anpassa mig. jag respekterar att folk lever sina liv som de vill och hoppas att de gör detsamma.
Svar på tråden Augustibebis 2012