• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

A R inte dåligt med leverans av så mycket mammakläder. Hoppas det var mycket du gillade.

• Ellenbmt

Törrs man återvända? :)
    Hoppas allt är bra med er brudar, och att magarna mår prima.

Jag vill gravidgnälla lite till om jag får? :)
    Jag är tydligen en aning tjatig här hemma angående att jag är orolig för magen och så... min sambo för några år sedan erfarenhet av att åka med mig till psykakuten, så jag kan väll förstå delvis att han är orolig när jag inte mår bra. Men han hanterar detta nu med att skrika argt på mig att sluta gnälla eller ringa bm eller åka till akuten å sätta mig. Han har helt tappat vänligheten i rösten de senaste dagarna, vilket ju resulterar i att jag såklart grinar mer och behöver mer stöd?! Right..
    Vad ska jag göra för att övertyga honom att jag inte ör deprimerad utan bara behöver lite vanlig kärlek och typ en hand på magen och något i stil med "klart att bebisen mår fint, det ska bli så härligt" Vart fan är min sambo som brukar finnas här?!

• Sommaren12
    Tesdy skrev 2012-02-02 17:24:55 följande:
    Kolla på gymmet om du inte får en gratis PT genomgång, det brukar dom flesta gym erbjuda sina nya medlemmar.
    Armar, ben och rygg är väl delar som jag hade fokuserat på. Jag skall kontakta min PT som jag körde med i somras för att få hjälp med bra övningar. Jag tränar just nu bara Indoor Walking (är instruktör) och behöver träna upp ryggen så att den kommer att klara av graviditeten.
    Jo det ingår gratis genomgång men hoppar helst det, när jag varit på det förut tycker jag de pratar till en som om man var ett barn. Jag har tränat mycket och ofta och vet hur maskinerna fungerar, behöver inte ett program liksom, så skulle bara vilja höra lite tips av er om ni vet? Det mesta kommer jag nog köra på som vanligt fast lite lättare vikter.

Kul att du är instruktör i IW! Tänkte jag skulle gå på det. Känns som det passar magen bättre än spinning. Tänkte även testa lite yoga. Var länge sen jag pysslade med det.  
  • Issan8

Men säg det till honom människa! Berätta hur du känner och tänker. Att du bara vill att allt ska var abra med bebisen och att du vill höra honom säga det, lugna din oro liksom.

Jag grinar väldigt sällan och är oftast positiv och glad, men häromdan fick jag en gråtattack för första gången på länge för jag saknar mina föräldrar och nära vänner då jag flyttat med mannen till Schweiz för att han gör karriär här medan jag knappt får nåt jobb här. Han tröstade och var snäll och go, och som jag skrivit tidigare gick han och köpte massa fina bebissaker Glad 

Jag kräver även att min man ska läsa på om graviditeten och vad som händer dels m bebisen och med mig, han sköter sig bra och jag tycker det är skönt att karln vet lite också, eftersom att han inte kan känna det som vi gör.  

• Issan8

förresten, trevlig info att läsa att flera av er lyckats komma tillbaka i bra form efter graviditeterna, men frågan är om man ska börja sålla bort lite tighta tubtoppar och sånt dära som man kunde ha innan grav? Tänkte lika bra att ge bort till de som fortfarande inte har några barn på g. Brösten ska vi inte ens tala om men det har jag accepterat, dom blir aldrig vad dom va :(

• Ellenbmt

Jag har försökt tre ggr på två dagar att prata med honom, han bara mumlar till svar. Som att man inte kommer fram alls! När vi väntade coco så var han med på allt! Nu ör det som... Som om han inte orkar med mig.

• astro
    DetGodaLivet skrev 2012-02-02 15:34:05 följande:
    Jag har verkligen inget emot lite djupare diskussioner och att höra olika åsikter. Det tycker jag är mycket intressantare än att höra folk som talar om sitt utseende till exempel...skiter fullkomligt i vilken storlek på brallor helt främmande människor på nätet har. Är mycket mer intresserad av deras _åsikter_ faktiskt..

Man får väl finna sig i att man inte gillar alla sorts inlägg i en tråd och kanske läsa lite selektivt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig cencurerad varken de som gillar debatt eller de som gillar ytligt snack.

Håller i och för sig med dig - jag är inte heller mycket av en "prata väder över kaffet"-person.

Men ... negativa värdeord kan man kanske vara hygglig och låta bli, när man inte är i en diskussionstråd?
    Den här tråden handlar ju om väntade bebisar och inte politik, t ex. Vi har säkert politiska åsikter allihop. Det har jag inget emot att ta upp. Däremot tycker jag att det vore klart ojuste av mig att t ex skriva:

"Vem som helst fattar ju att vänsterpolitik är det enda sättet att skapa ett solidariskt samhälle, de som röstar höger är antingen själviska as eller bara dumma i huvudet."

Jag skulle också bli riktigt förnärmad om någon skrev:
    "Röstar man vänster är man ju nästan brottsligt naiv. Väx upp och fatta hur marknaden funkar."

Ni fattar?

I en politisk diskussionstråd är ovanstående helt ok, men i en tråd som handlar om andra saker (som denna) så skapar det bara sårade känslor. Man kan faktiskt stå för sina åsikter UTAN att kalla andra för nedsättande saker.

Jag kan t ex säga att jag gärna köper begagnat, delvis för att jag tänker på miljön, delvis för att jag oftast har ont om pengar. Men jag behöver ju för den skull inte kläcka ur mig att de som inte köper begagnat är korkade miljöbovar ... det är skillnad.

Så jag tycker att vi lite elegant kan hålla oss till vad var och en tycker, utan att måla ut alla andra åsikter som fel eller dumma. Jag är vänster, jag köper begagnat, jag gillar djur, jag spelar Warcraft, jag umgås gärna med både dataspelsmotståndare och högerfolk bara de inte kallar mig fula saker. Vanlig hövlighet, liksom ... var och en har rätt till sin åsikt.

• Ellenbmt

Issan, du kommer kunna ha tubtoppar med, om du tränar för det, jag ser exakt ut som innan, enda skillnaden är att brösten är tommare upptill...

• Gadget

A R: Härligt med så mycket mammakläder! Jag har hittills fått låna en blus och en t-shirt av en kompis. Blusen tackar jag för - den är mitt finklädesplagg för tillfället.

Sommaren12: Jag är verkligen ingen gravidträningsexpert, men tycker mig mest ha läst att man inte ska ta i så man spricker. Just lyfta tungt generellt säger man ju att gravida inte ska och då borde tung styrketräning vara samma sak. Tror också det är skillnad om man är van att träna eller börjar träna efter långt uppehåll som gravid. Och viktigt är väl att fokus snarare ska vara att underhålla den kondition och styrka man hade innan snarare att pressa sig till nya toppresultat. Även om så klart vissa muskler kanske behöver mer underhåll nu. Hittar du inte bra info om du googlar just styrketräning för gravida?

Ellenbmt: Svårt att ge råd om en sån känslig sak, särskilt när jag inte känner er båda, men när du har en bra stund (och han också) tror du att det går att prata med honom då om hur du känner och hur du uppleverer det när han reagerar så samt vad du precis skrev här att du helst vill ha för stöd av honom?  

• Issan8
    Ellenbmt skrev 2012-02-02 18:27:09 följande:
    Issan, du kommer kunna ha tubtoppar med, om du tränar för det, jag ser exakt ut som innan, enda skillnaden är att brösten är tommare upptill...
    ååå det låter toppen, hur har du tränat för att se exakt lika dan ut som du gjorde innan?
    ber igen om ursäkt för min fåfänga, självklart är sladdrig mage och skinnpåsar till bröst värt det vi får men jag vill verkligen få tillbaka en ok kropp efter grav om det går 
Svar på tråden Augustibebis 2012