• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    Albasmamma skrev 2012-02-02 15:38:39 följande:
    Men Allvarligt Novalina kan du inte släppa ämnet helt NU, vi vill inte fortsätta den diskussionen här!! Om jag inte minns helt fel så var det väl du som tidigare i tråden hade en lång diskussion om att berätta för din svägerska som inte kunde få barn. Detta handlar inte om att man inte får uttrycka sig i Sverige och att allt ska vara "lagom". Jag tycker också att man som person ska stå upp för sina åsikter och säga det man tycker, MEN man måste också ha empati och medkänsla och förstå att man kan såra andra, man behöver inte slänga ens åsikter i ansiktet på folk. När nu flera har bett dig sluta så hoppas jag att du kan respektera det! *Usch, för alla dessa hormoner, jag känner att jag blir tokig*
    Ja, visst st'ämmer det att det va jag som hade en svägerska som alltid behandlat mej väldigt otrevligt och inte blir gravid så de nu ska adoptera. Jag undrade om det va rätt att berätta att vi ska ha ett till barn på julafton, och det blev en diskussion om det här. Vi berättade det hela på julaftons kväll iaf, och det gick bra. Ville ju inte såra dem eller så, så det va en jobbig situation då detta ju är känsligt.

(Jag har bytt signatur nu, så det va väldigt observant av dej att lägga ärke till det. Och anledningen till att jag bytt signatur är absolut inte för att jag inte står för mina åsikter, utan av andra anl.)

Men jag förstår inte vad i hela friden det har med detta att göra?? Förvånad
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Naimis

Stövelkatten- Nu visste jag vilken jacka jag ville ha redan innan jag började leta, inte helt gratis ändå, men jag vet att jag kan gå plus minus noll på den om jag säljer den vidare sedan

• Novalina
    Albasmamma skrev 2012-02-02 15:38:39 följande:
    Men Allvarligt Novalina kan du inte släppa ämnet helt NU, vi vill inte fortsätta den diskussionen här!! Om jag inte minns helt fel så var det väl du som tidigare i tråden hade en lång diskussion om att berätta för din svägerska som inte kunde få barn. Detta handlar inte om att man inte får uttrycka sig i Sverige och att allt ska vara "lagom". Jag tycker också att man som person ska stå upp för sina åsikter och säga det man tycker, MEN man måste också ha empati och medkänsla och förstå att man kan såra andra, man behöver inte slänga ens åsikter i ansiktet på folk. När nu flera har bett dig sluta så hoppas jag att du kan respektera det! *Usch, för alla dessa hormoner, jag känner att jag blir tokig*
    Och vad gäller min empati och medkänsla så har jag nog de egenskaperna starkare än många andra. Faktiskt. Bara det att man kan väl ha starka åsikter iaf, och jag ser ofta saker ur större perspektiv än många andra kanske, och har ingenting alls emot olika åsikter och diskussioner, är ingenting jag är rädd för utan snarare tycker är positivt - för det är ju ett tecken på att folk är trygga nog att kunna säga vad de eg. tycker. Men alla är vi ju olika.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • tesked83
    Novalina skrev 2012-02-02 15:48:49 följande:
    Och vad gäller min empati och medkänsla så har jag nog de egenskaperna starkare än många andra. Faktiskt. Bara det att man kan väl ha starka åsikter iaf, och jag ser ofta saker ur större perspektiv än många andra kanske, och har ingenting alls emot olika åsikter och diskussioner, är ingenting jag är rädd för utan snarare tycker är positivt - för det är ju ett tecken på att folk är trygga nog att kunna säga vad de eg. tycker. Men alla är vi ju olika.
    Åsikter och diskussioner i all ära, men att inte kunna läsa av ett klimat och tolka vad så många säger rakt ut (som är av åsikten: "Lägg ner" ) anser jag inte vara en positiv egenskap utan antingen brist på social kompetens eller bristande respekt av andras önskemål. För att dela med mig av mig åsikt.
  • FruFoxy

Efter tre barn bestämde jag mig för att gå ner i vikt på allvar, och tappade 10 kg på ett par månader och blev smalare än vad jag varit på 15-18 år! Hamnade nånstans mellan stl 36/38 (innan 42/44) och magen som jag alltid haft försvann och blev platt som en pannkaka. 
    Tråkigt nog tappade jag fotfästet förra våren och började slarva med motion och mat och gick upp i vikt igen. Men efter denna ska jag kämpa på igen för jag vet att det går! Har pco också som gör det lite svårare att gå ner i vikt, men resonerar att där viljan finns går en väg. Och ingenting är omöjligt.

• Juliette

Issan8: Har oxå haft stl 36 och undrar när jag tittar i garderoben vilka kläder som kommer att kunna användas. Tycker faktiskt att det känns lite jobbigt, det här med att kroppen förändras. Har alltid varit stolt över min smala midja men döljer gärna mina breda lår.

Men är så klart tacksam över att ha kunnat bli gravid och det är ju troligtvis värt att få en sladdrig mage :).

• Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-02-02 15:47:39 följande:
    Stövelkatten- Nu visste jag vilken jacka jag ville ha redan innan jag började leta, inte helt gratis ändå, men jag vet att jag kan gå plus minus noll på den om jag säljer den vidare sedan
    Ja, det är ju kalas! Hade ju hoppats att det inte skulle bli så kallt igen och kunna använda en tunnare jacka jag redan har, men icke! :)
  • Naimis

FruFoxy- De är bra kämpat!

Vi får väl starta en tråd där vi peppar varandra att komma i form igen sen och anordna barnvagspowerwalks i respektive stad sen i höst.

• Gadget
    Issan8 skrev 2012-02-02 15:10:38 följande:
    jag håller med om detta med kläder, jag är normala fall en strl 36 el small så nu kan jag knappt använda nåt i min garderob. Måste köpa minst strl 38 eller medium.

Tror ni att man någonsin kommer bli en 36:a igen?
    Jag har alltid haft platt å snygg mage tills nu då, så massa av mina kläder är liksom tighta toppar och tröjor. Gillade liksom att framhäva överkroppen innan graviditeten men nu känns det som att man kan skänka bort alla dessa figurnära kläder el går det m träning och bra kost att få tillbaka sin platta mage?

Ursäkta fåfängan men saknar redan min gamla kropp... 
    Fast som gravid tycker jag det är jättefint att ha tajta tröjor och framhäva magen. I början kanske det känns svårt innan det är så tydligt att det är just en gravidmage man har, men när den är ett faktum... Problemet med mina gamla tröjor är väl mest att de alla redan blivit för korta pga större bröst och växande mage. Jag stoltserar med den blåa mudden i mina mammajeans, vill inte lägga allt för mycket pengar på nya kläder just nu.

Hur kroppen blir efteråt och vilka kläder som passar eller inte känns omöjligt att säga. Känns som om ungefär hälften blir lite större än de var innan graviditet men att lika många blir tunnare. I alla fall bland de mammor jag har runt mig. 
  • Stövelkatten

ZzzzZzzz... Nej, man måste inte vara mördare för att inte vilja diskutera abort i en tråd om blivande bebisar, man måste inte vara svensk heller (hör och häpna!) , man måste inte vara helt prylgalen för att man vill ha en ny barnvagn, man måste inte vara feg för att man inte trycker upp sina åsikter i ansiktet på andra. Man kanske, kanske bara har en känsla för vad som passar vart och hur man uttrycker sig gentemot sina medmänniskor.

Visa lite respekt och var inte så dömande! Som redan sagts flera gånger; när många vänligt ber om att den diskussionen tas någon annan stans så kan man väl respektera det? De som vill diskutera hur bra de är som människor kan så göra, och vi slipper den dåliga stämningen här i tråden.

Svar på tråden Augustibebis 2012