• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • tesked83

Jag har också fått tid för RUL nu. Kommer vara i v20 jag med, 19+0. Känns om det några dagar till dess, är i v13, 12+2 idag Glad Har fått tid till Spec MVC direkt efter RUL, någon som vet om det är  vanligt att man gör det i samband med varandra?

Vi har börjat fundera lite på barnvagn och just ni är vi inne på en Brio Go, och då blir det troligtvis en ny då det inte skiljer så mycket i pris mellan begagnad och de kampanjer som finns just nu. Är det någon som har erfarenhet av Brio Go? Känns som det finns hur många vagnar som helst dör ute.
    Det borde finnas ett test där man kunde fylla i sina önskemål med vagnen och därefter få se de vagnar inom den kategorin som matchar. Hade underlättat lite Skrattande

• Novalina
    mrsnoname skrev 2012-02-02 08:28:26 följande:
    Novalina: hormoner? Eller är du alltid så där dömande? Alla har väl rätt att fatta sina beslut utifrån sina förutsättningar och erfarenheter både vad gäller vagnar och aborter, utan att för den sakens skull vara korkade eller mördare.
    Det är min egen syn på det hela bara.

Och varför måste man alltid va så "typisk svensk" och "lagom", får man inte ha starka åsikter om kontroversiella frågor som väcker starka känslor?  Tänker då framförallt då på detta med barn med DS.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 09:45:05 följande:
    Jag måste säga att jag blir ganska ledsen och helt osugen på att vara med i denna tråden när jag anses som korkad och en mördare. Jag är mycket långt från något av det. Jag föredrar att köpa en begagnad vagn men kommer bestämma mig för vilken jag vill ha och hittar jag ingen begagnad köps det eventuellt en ny. Sist jag checkade var det väl upp till var och en hur man prioriterar sina pengar man själv arbetat ihop? Du kanske lägger pengar på annat som jag aldrig skulle göra, tycker inte du är korkad för det.
    Ang kub så vet jag inte vad jag skulle göra ifall det blev dåliga resultat. Beroende på resultatet kanske jag tagit bort det. Antagligen inte men jag är osäker. Man kan tycka mycket om detta, jag tänker inte hålla en hel plädering om min åsikt i saken men i ett forum där man vill hålla god stämning och stötta varandra kalla folk för mördare, DET tycker jag är rent ut sagt korkat. Håll era starka och provocerande åsikter för er själva.
    Jag representerar sjäkvklart bara mig själv och min egen åsikt, precis som alla andra gör här inne. Jag 'är inte på något vis talesperson för alla här inne, och har aldrig utgett mig för att vara det heller.

Om man tar död på ett barn som lever, med flit, så kan man ju inte kalla det annat än mord. Ordet mord betyder just "ett uppsåtligt dödande av en annan människa". Bara för att "staten" och lagarna anser att det är OK, så behöver man ju inte tycka det för egen del, eller hur?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Stövelkatten
    Novalina skrev 2012-02-02 13:11:54 följande:
    Det är min egen syn på det hela bara.

Och varför måste man alltid va så "typisk svensk" och "lagom", får man inte ha starka åsikter om kontroversiella frågor som väcker starka känslor?  Tänker då framförallt då på detta med barn med DS.
    Man kan väl ha starka åsikter om saken utan att för den delen uttrycka sig som du gör? Ingen har väl sagt att bara 100% perfekta barn önskas.
    Jag är faktiskt själv inte så väldigt öppen för abort generellt, men jag ser inte att jag har rätt att vara hård mot någon som tycker olika, och jag ser heller inte att det är något som ska diskuteras här i vår tråd om våra bebisar som väntas i sommar.

Kan vi snälla bara lämna denna diskussionen nu, eller om nu någon vill prata om det så kanske man kan ha vänligheten att göra det i en annan tråd?
  • Sommaren12

Novalina: klart man får och ska ha åsikter men man kan ju välja rätt ställe att uttrycka dom på. Starta en egen tråd om du vill diskutera vidare abort, tror få eller inga här är intresserade av att prata om det mer i denna tråden.

Tesked83: jag ska med till spec direkt efter mitt rul. Men jag vet ju redan att jag kommer få spec mödravård under hela graviditeten. Vet inte om det finns en speciell orsak till att man gör detta i samband med rul, de har inte sagt till mig vad vi ska prata om på läkarbesöket.

• Novalina
    Marmite skrev 2012-02-02 10:03:24 följande:
    Jag tror jag kommer köpa en ny barnvagn, det känns roligt och pirrigt att köpa till sitt första barn!

Ang. abort och Downs... barnet i magen skulle jag välkomna även med Downs, men säg att det blir aktuellt med syskon? Då är jag ensamstående med ett barn och skulle nog välja att göra KUB. Vad jag skulle fatta för beslut om det visade sig att det barnet hade Downs vet jag inte, men jag skulle få ta det barn jag redan hade i beaktande också...

Jag tycker ingen har rätt att döma andra för deras val ang fosterdiagnostik. Abort är INTE mord, fri abort är en lagstadgad rättighet som inte är en självklarhet i stora delar av världen, med hög dödlighet och mycket olycka som följd.
    Jag har aldrig sagt att jag är emot abort, det kan i många fall vara en stor räddning för en kvinna i en väldigt utsatt och svår livssituation. Men det är iaf mord, dvs att man tar död på ett liv. Att tala om att "ta bort" är ju bara en språklig omskrivning av ett faktum som alla vet vad det är.

Att folk som är välbärgade och har det bra socialt och ekonomiskt tar död på ett barn bara för att det har DS, det tycker jag är väldigt oetiskt och fel helt enkelt, och jag jämförde det ju med att det i Kinba t.ex. anses helt OK och accepterat att abortera flickfoster bara för att de har "fel" kön = en hemsk människosyn, som skrämmer iaf mig. Ett sånt sammhälle vill inte jag leva i. Jag tycker att man kan ifrågasätta saker fast det är lagligt rätt att göra på ett visst vis, så kan man tycka det är fel iaf, eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-02 10:52:41 följande:
    Jag tycker inte det är korkat att köpa en ny barnvagn. Jag är glad att folk köper nytt - särskilt när de tröttnar snabbt och säljer billigt. Det gör jag stora pengar på.

Det är olika hur man prioriterar helt enkelt. jag lägger pengar på att köpa ekologisk mat med god djuretik, att jobba deltid och ha mycket tid med familjen och att kunna vara föräldraledig i flera år.

Andra prioriterar konsumtion och fina saker, att jobba mycket för att kunna handla dyrt. Och sedan finns det masor med människor som är någonstans däremellan.
    Jepp, visst är det ju så alltid.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • oxle bo

jag har hört att alla barn växer lika fram till v19. o sen är de lite olika.. så tänk om jag tex är en vecka längre gången, då kanske datumet blir fel..
    om ni förstår, jag har ju ingen mens o utgå ifrån, men ett tidugare VUL men det är ju inte 100%

men de viktiga är ju att det är en bebis som lever o mår bra :)

• tesked83

Jag kommer få några tillväxtkontroller då och då under graviditeten för att se om den lille får tillräckligt med näring då jag har en tarmsjukdom som spökar. Hade inte ens tänk på att det kunde påverka förrän BM sa det Skäms  Men det känns ju skönt att de kommer ha koll.

• Tina426

SNÄLLA , SNÄLLA alla ni som diskuterar abort, mord för , emot .... Gör det ngn annan stans inte i denna tråd!!

PUNKT SLUT... inge mer sånt här.

Vi har väl denna tråd för att stötta varandra i svåra stunder och GLADA stunder???

Svar på tråden Augustibebis 2012