• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    oxle bo skrev 2012-02-02 12:38:08 följande:
    jag öppnar dörren o vädrar ut den dåliga stämningen...
    Ursäkta att jag skapade en "dålig stämning" i denna tråden, va inte min mening. Förstår inte varför svenskar är så rädda för starka åsikter, och för folk som inte bara håller andra om ryggen och hummar instämmande?...

Jag skrev ju eg. bara att jag tycker det är lika oetiskt att inte ge ett barn med DS rätt till sitt liv, som det är att inte ge en flicka rätt till sitt liv, bara för att hon är flicka. Och bara för att det är lagligt rätt, så behöver man ju inte tycka att det är etiskt rätt, eller hur? Men likafullt så tar ju mammor död på sina egna ofödda barn bara av de anledningarna, det är ju ett faktum - och såklart var och ens beslut. men såklart man ändå kan ha åsikter om det!

Det finns ju mammor som köper verkligen allt nytt till barnet - och det finns ju fantastiskt många aktörer på marknaden som gör sej stora pengar just på detta. Detta med barn är ju en enorm affärsindustri, där de flesta förlorarna är de som köper splitt nya saker svindyrt bara för ett just märke eller så. Och jag kan ycka det är lika korkat som att köpa t.ex. en ansiktskräm för typ 2000 kr, som endel gör med. Som jag ser de så går bara de människorna i försäljarnas fällor så att säga, och det anser inte jag personligen so särskilt smart.

Och vissa köper ju splitt nya, jättedyra bilar med - som så fort de kört dem 1 meter så minskar de 50 000 i värde, det anser jag också ganska korkat faktiskt. Men vissa människor verkar ju kunna betala hur mycket som helst för en viss "status", som de då tror sej få.

Min åsikt är bara att det är osmarta affärer, fast de människorna kan ju va intelligenta på andra områden, det ena utesluter ju inte det andra.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Stövelkatten skrev 2012-02-02 13:18:11 följande:
    Man kan väl ha starka åsikter om saken utan att för den delen uttrycka sig som du gör? Ingen har väl sagt att bara 100% perfekta barn önskas.
    Jag är faktiskt själv inte så väldigt öppen för abort generellt, men jag ser inte att jag har rätt att vara hård mot någon som tycker olika, och jag ser heller inte att det är något som ska diskuteras här i vår tråd om våra bebisar som väntas i sommar.

Kan vi snälla bara lämna denna diskussionen nu, eller om nu någon vill prata om det så kanske man kan ha vänligheten att göra det i en annan tråd?
    Det är ju ganska aktulett med tanke på alla som är i ca v.12 nu i denna tråden, och är i tankarna på detta med kub-test. För det är ju eg. det ett kub-test handlar om för de allra flesta, eller hur?... Att kolla DS-risken alltså.

För min del gjorde jag kub-testet enbart för UL:et som sagt, och hade inte tänkt göra varken fosterv.prov eller abort om jag fått sämre värden.

Men känslan jag fick då barnmorskan mätte nackspalen etc under UL:et, och sen gjorde alla beräkningar, den gav mej en väldigt obehaglig känsla som fick mej att tänka på hur de under 2:a världskriget gjorde mätningar på bl.a.skallen på människor som ansågs inte "100% perfekta", för att kunna komma på om de hade en "gemensam nämnare" som orsakade deras brist på "perfektion"... Usch, en riktigt skrämmande och hemsk människosyn!! Skäms
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Tina426 skrev 2012-02-02 13:33:56 följande:
    SNÄLLA , SNÄLLA alla ni som diskuterar abort, mord för , emot .... Gör det ngn annan stans inte i denna tråd!!

PUNKT SLUT... inge mer sånt här.

Vi har väl denna tråd för att stötta varandra i svåra stunder och GLADA stunder???
    Ursäkta mej då, men det var en svår situation för mej faktiskt, då jag gjorde kub-UL:et, va inget lätt etiskt beslut om jag skulle göra det eller inte. Men du menar att jag inte får berätta om det här då eller?...

Eftersom jag fick ett mf strax innan jag blev gravid igen, så gjorde jag kub-testet enbart för att se ett tickande Hjärta och en liten mirakelbebis full av liv därinne. Och tanken på att andra kan välja att ta död på en liten människa enbart pga en liten kromosomavvikelse, fick mej att må nästan fysiskt illa i den situationen. Gråter
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • 3apåGång
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 09:45:05 följande:
    Jag måste säga att jag blir ganska ledsen och helt osugen på att vara med i denna tråden när jag anses som korkad och en mördare. Jag är mycket långt från något av det. Jag föredrar att köpa en begagnad vagn men kommer bestämma mig för vilken jag vill ha och hittar jag ingen begagnad köps det eventuellt en ny. Sist jag checkade var det väl upp till var och en hur man prioriterar sina pengar man själv arbetat ihop? Du kanske lägger pengar på annat som jag aldrig skulle göra, tycker inte du är korkad för det.
    Ang kub så vet jag inte vad jag skulle göra ifall det blev dåliga resultat. Beroende på resultatet kanske jag tagit bort det. Antagligen inte men jag är osäker. Man kan tycka mycket om detta, jag tänker inte hålla en hel plädering om min åsikt i saken men i ett forum där man vill hålla god stämning och stötta varandra kalla folk för mördare, DET tycker jag är rent ut sagt korkat. Håll era starka och provocerande åsikter för er själva.
    Håller verkligen med dig! Jag blir lite ledsen av såna påhopp som det faktiskt är att säga att man är mördare för att man väljer att ta bort ett skadat barn. Jag vet inte heller hur vi kommer göra om vi får dåligt resultat på kub men det kan bli så att vi tar bort det, det är ett VÄLDIGT svårt beslut och ingen kan tycka det är lätt!! Tycker heller inte folk är korkade för att de köper ny vagn, lägger mig inte i det. Vi köpte ny första gången och beg andra.
  • Issan8

jag tycker det är lärorikt och intressant att läsa om allas olika åsikter om aborter , begagnat osv.

Jag har inte köpt vagn än men vi är inne på en Teutonia för vi vill ha en liten och smidig cityvagn.
    Vi var inne på buggabo men tycker liggdelen sitter så lågt ner så nu är jag inte sugen på den längre.
    Buggabon är snygg och verkar bra på alla sätt annars men min karl är ju nästan 1.90 lång, han får ju nästan stå på knäna om han ska lyfta upp ungen från en buggabo.

Jag bor i Schweiz och här kan man köpa väldigt fina vagnar begagnat, kanske samma sak i Sverige?

Även här gör man fler Ultraljud. Ett i månaden typ. Min läkare blev tillåmed lite sur för att jag inte kommit in tidigare än v.12 eftersom hon hade velat se ultraljud redan v.7. Läkaren påstod att hon redan i v.12 kunde se könet för hon frågade om vi ville veta, men vi sa nej och nu i efterhand är jag så nyfiken att jag spricker.

• mrsnoname

Novalina: kan du inte bara lägga ner nu? Folk vill inte ha denna diskussion i tråden. Finns massa andra trådar och forum där dina påhopp säkert är mer uppskattade!

Tesked83: jag e oxå helt inne på Brio Go. Vi var å kollade på den å jag fastnade direkt. Googlade å hittade en barnbagnsblogg som skrivit väldigt utförligt om Go och jämfört den med Buggabo. Prova googla så hittar du säkert också infon.

• Novalina
    Issan8 skrev 2012-02-02 13:54:41 följande:
    jag tycker det är lärorikt och intressant att läsa om allas olika åsikter om aborter , begagnat osv.

Jag har inte köpt vagn än men vi är inne på en Teutonia för vi vill ha en liten och smidig cityvagn.
    Vi var inne på buggabo men tycker liggdelen sitter så lågt ner så nu är jag inte sugen på den längre.
    Buggabon är snygg och verkar bra på alla sätt annars men min karl är ju nästan 1.90 lång, han får ju nästan stå på knäna om han ska lyfta upp ungen från en buggabo.

Jag bor i Schweiz och här kan man köpa väldigt fina vagnar begagnat, kanske samma sak i Sverige?

Även här gör man fler Ultraljud. Ett i månaden typ. Min läkare blev tillåmed lite sur för att jag inte kommit in tidigare än v.12 eftersom hon hade velat se ultraljud redan v.7. Läkaren påstod att hon redan i v.12 kunde se könet för hon frågade om vi ville veta, men vi sa nej och nu i efterhand är jag så nyfiken att jag spricker.

Roligt at du tycker det. Kanske det beror på att du bor i Schweiz, och kanske är lite mer van vid att folk vågar yttra sina åsikter i även starka frågor?... I Sverige är vi ju inte särskilt vana vid det. Vi svenskar anses otroligt konflikträdda, och håller hellre med "massan" än står för vår åsikt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    mrsnoname skrev 2012-02-02 13:58:01 följande:
    Novalina: kan du inte bara lägga ner nu? Folk vill inte ha denna diskussion i tråden. Finns massa andra trådar och forum där dina påhopp säkert är mer uppskattade!

Tesked83: jag e oxå helt inne på Brio Go. Vi var å kollade på den å jag fastnade direkt. Googlade å hittade en barnbagnsblogg som skrivit väldigt utförligt om Go och jämfört den med Buggabo. Prova googla så hittar du säkert också infon.
    Vem har jag hoppat på?...

Har aldrig riktat mej till nån enskild.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Naimis

Oj vilka diskussioner! Tänker inte ens lägga mig i abort diskussionen då jag själv gjort en abort tidigare och inte alls ser på de lika svartvitt som vissa gör.

Som några andra sagt de är tur att vissa av oss är "korkade" och köper nytt till våra barn. För er som vill kunna köpa begagnat.
    Jag anser mig ha råd och tycker de är kul.
    Så inte tar jag åt mig av andras åsikter.

För mig blir de en ny vinter jacka nu imorn, har blivit något bred om höfterna, så den jag köpte i höstas sitter Inge bra.
    Hittat en på blocket som tur är.

Svar på tråden Augustibebis 2012