• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimis

Novalina- För mig handlar de inte om din åsikt, du får tycka precis vad du vill.
    Utan sättet att utrycka sig på, och att oavsett om du inte nämner namn kan de finnas andra som kan ta illa upp och känna sig påhoppade.
    För min del gör jag de inte, men man kan inte bara döma rakt av enligt mig då allas livssituationer är olika.

Jag har inget mer att säga om den saken.

• Novalina
    Blomsterfröna skrev 2012-02-03 13:42:30 följande:
    Novalina-
    ja de ska bli skönt med ett större. Vi har haft en 4:à nu på85 kvm och då har grabbarna delat rum så gissa om dom e glada att fö ett eget nu:)
    Det kan jag verkligen förstå!!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Tina426

Hej alla gravida :)

Idag har jag en sån där riktigt dålig gravid dag.... :(
    Vill bara gråta och tycker att allt e värdelöst ...
    Suck dessa hormoner...

Är också super trött e så trött på att ha lågt blodvärde, hade det redan innan jag blev gravid och det gör ju inte saken bättre..

Nää nu har jag fått gnällt av mig lite och skulle tro att morgondagen blir bättre!!

Kram  till er alla!!

• oprofessionell
    Novalina skrev 2012-02-03 12:44:48 följande:
    Men varför ger du dej in i diskussionen då ö h t? Ingen har väl bett dej eller?... Förvånad

Jag vskrev inte att man är "mördare" för att man gjort abort, men att avsiktligt döda en annan människa är detsamma som mord enligt ordboken. Sen om man vill göra fina språkliga omskrivningar som "ta bort ett barn", så fine för dej om det känns bättre då. Men det är ju samma sak eg. iaf.

Jag har flera nära vänner som i unga år tvingats göra abort, och det är pga att de inte då haft den socio-ekonomiska möjligheten att då ta hand om ett barn i sitt liv.

Och det tycker jag är enormt stor skillnad mellan att gör abort under såna omständigheter, än att göra det pga en kromosomavvikelse, fast man annars inte skulle tagit död på barnet om det inte hade den lilla kromosomavvikelsen. Det är just det agerandet jag personligen tycker än oetiskt, och har jämfört det med att de i Kina aborterar flickor i magen just bara för att de är flickor och därför inte önskade. DET är en hemsk människosyn tycker jag. Strunt samma om man kallar det abortera/döda/mörda - det är ju i raktiken exakt samma sak, bara språkliga skillnader ju.
    Novalina.
    Jag tycker tyvärr det verkar som om du har lite tråkig och aggressiv attityd när du får mothugg.
    Sen kan jag tycka att det är osmakligt att ta upp abortfrågor i en gravidtråd öht. 

Så. Nu har jag sagt mitt.

Ha en bra fredag! Glad
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-03 12:37:59 följande:
    OK, då förstår jag.

Själv har jag väldigt starka magmuskler, hade magrutor innan förra grav. Men sen efter den grav. så kändes det liksom som om det va som ett "hål" mitt i magen då jag stod i sk "plankan" och liknande. Innan grav. va magen helt platt och jag kunde liksom spänna den hård överallt fast jag stod i "plankan", men efter grav. så kunde jag som inte spänna alla magmusklerna på samma sätt överallt, det va liksom den där "hål"-känslan mitt i magen, som om det inte fanns några magmuskler just där längre.

Min bm sa att det brukar bli så efter grav., för magmusklerna delar sej då magen växer, och blir aldrig exakt som innan.

Men jag hade aldrig några synbara delade magmuskler iaf, för magen såg liksom jämn och slät ut hela tiden, men de kanske delade sej iaf på nåt vis, blev uttänjda och så...?

Hur som helst, det är inget jag lidit av eg.

För mej är kroppens funktion viktigare, och jag kan absolut inte klaga på vad min kropp gör för mej - den har gett mej ett barn redan - och det är jag otroligt tacksam för. Drömmer Och om jag ger den näring i form av bra "bränsle" och varierad träning, så känns vi som ett väldigt bra team.

Jag kör inte i gymmaskiner längre, har tröttnat på det. Men jag tycker att crosstrainer är väldigt bra även under grav., plus rodd-maskin för ryggen och hantlar för axlar, biceps och triceps. Olika core-övningar är oxå guld värda under grav., för att kropen ska orka med den tunga magen bättre, Då gör core-övningarna att man får som en extra muskelkorsett ju, som stabiliserar mage/rygg. Benböj är oxå bra - både statiska och upprepade, med eller utan vikt.
    Jag var också vältränad innan första graviditeten och hade bra magmuskler men efter den första så har jag haft det där "hålet". I och för sig blev jag gravid igen 10 månader efter första och 11 månader efter andra så min kropp har väl inte hunnit återhämta sig men jag tror faktiskt att nu efter 3:e så kommer magen inte att bli sig lik någonsin. Inte för att det gör så mycket, 3 barn är ju värt allt kroppsligt förfall

Jag fryser också och speciellt på kvällarna! Gjorde det hela förra och förförra grav, blev inte varm i slutet heller. Däremot blev jag väldigt varm då jag ammade.
  • Albasmamma

Tina426: Hoppas att kvällen vänder till nåt bättre. Förstår din trötthet då jag själv haft väldigt låga järnvärden tidigare. En sån där oförklarlig trötthet så men knappt vill ta sig ur sängen. Hoppas att det snart känns bättre, kram!

• Hejåhå

På ett sätt har den här abortdiskussionen bidragit med något positivt till den här tråden. Det går ganska snabbt att läsa ikapp 200 inlägg eftersom jag nu inte behöver läsa allt :)

• DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-02-03 11:55:00 följande:
    Gadget; ja kanske är det så, pratade med en kompis nu som fått ny tid ett par veckor senare igen när hon var gravid just för att de inte kunde se allt riktigt. Huvudsaken är ju inte att vi kan se könet, utan att den mår bra därinne såklart, men man vill ju att de ska kunna göra en grundlig undersökning när det (antagligen) är det enda UL man gör
    Hur många UL får ni göra? Låter som att ni har bättre uppföljning, skulle kännas tryggare att bli kollad oftare. Kan tycka det är glest mellan besöken till bm här, ska dit nästa gång i slutet på mars och det känns ju som en evigheet! man har ju tusen frågor o funderingar när det är först barnet.

Att man inte gör fler UL beror på att man inte vet hur UL påverkar barnet. Det finns inget vetenskapligt klarlagt än (pågår mycket forskning på området) men det finns indikationer på att UL påverkar fostrets hjärna på något sätt, tex att fler föds vänsterhänta om man gjort UL (vänsterhänthet är ju inte farligt men man menar att detta visar att UL kan ändra i hjärnans funktion hos det ofödda barnet). 

Det finns spekulationer om att UL under det tidiga fosterstadiet skulle ha samband med vissa neuropsykiatriska funktionshinder till exempel.   

Man vet inte om det är så, men man vet inte heller särkerställt att det är ofarligt. Det är därför få ultraljud görs trots att man tänker sig att det vore hemskt smidigt om man fick se barnet varje gång man kunde. Det är alltså inte tryggare att göra många ultraljud även om man lätt skulle kunna tro det.   
  • Novalina
    Naimis skrev 2012-02-03 13:42:38 följande:
    Novalina- För mig handlar de inte om din åsikt, du får tycka precis vad du vill.
    Utan sättet att utrycka sig på, och att oavsett om du inte nämner namn kan de finnas andra som kan ta illa upp och känna sig påhoppade.
    För min del gör jag de inte, men man kan inte bara döma rakt av enligt mig då allas livssituationer är olika.

Jag har inget mer att säga om den saken.
    Jag förstår ditt resonemang.

Men tänk om jag tar illa upp då och känner mej påhoppad för mina åsikter?... Jag har inte bett om att få din åsikt om mej upptryckt i mitt ansikte.

Handlar ju om hur man uttrycker sej, om det är med respekt eller sarkasm.

Jag tycker jag blivit bemött på ett ovärdigt sätt för mina åsikter, som dessutom flera st. här i gruppen delat.

Alla har vi ju olika åsikter, och vad man än skriver så finns det ju nån som kan ta illa upp vi är ju så otroligt många medlemmar i just denna gruppen, så det kan man ju inte komma undan.

Men att alla här inne skulle tycka exakt samma sak, det tror jag verkligen inte stämmer. Och ska det endast va PK åsikter som är tillåtna att uttrycka eller?

Jag har inget som helst behov av att diskutera detta mer, för jag vet ju vad jag ytycker iaf, och har inget behov av att få andra att tycka eller tänka som mej, för jag är såpass trygg i mej själv.

Men eftersom du nu själv tog upp detta igen, så vill jag ju självklart bemöta det du skriver då jag känner mej påhoppad och kränkt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Saftmedbulle
    Hejåhå skrev 2012-02-03 15:59:32 följande:
    På ett sätt har den här abortdiskussionen bidragit med något positivt till den här tråden. Det går ganska snabbt att läsa ikapp 200 inlägg eftersom jag nu inte behöver läsa allt :)
    Ha, ha... ja, så kan man oxå se det ;)

Tack, tjejer, för träningstips och boktips! Ikväll ska vi ha våfflor...mums!
Svar på tråden Augustibebis 2012